Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 9441
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Er alle ord på hvilket land en kommer fra og sier ingen ting om hverken etnisitet eller sør for sahara som område.
Vis hele sitatet...
Afrikaner.
Sitat av Corre Vis innlegg
Neger stammer fra det latinske ordet niger, som betyr svart. Ordet ble tatt i bruk om svarte og brune mennesker i europa på midten av forrige årtusen. Etterhvert har ordet neger blitt en betegnelse for den afrikanske befolkning sør for Sahara. Dvs at en kullsvart person fra feks Sri Lanka ikke er neger, men en fra Nigeria er det.

Å begynne å sensurere på denne måten er overformynderi! Ordet neger er som same, eskimo og indianer, en betegnelse på et folkeslag fra et gitt geografisk område. Sotrør, brannoffer og halvape er ord som diskriminerer negrer og andre mørke pga utseende.

At Thorbjørn Egner blir sensurert på denne måten er et prakteksempel på norsk sutrekultur, der alt skal være så politisk korrekt og offentlige personer gjør sitt ytterste (og litt til) for ikke å virke rasistiske!
Vis hele sitatet...
Nåja... eskimo og indianer regnes egentlig også som rasistisk nå om dagen. Eskimoene foretrekker "inuitt" og indianere vil gjerne kalles "innfødte amerikanere".

Dette understreker jo egentlig bare poenget ditt enda mer. ALT skal være politisk korrekt nå for tiden, husker jeg leste en Donald pocket fra tilbake i tid, og da brukte de faktisk ordet "neger".
Sitat av CHooBE Vis innlegg
Nåja... eskimo og indianer regnes egentlig også som rasistisk nå om dagen. Eskimoene foretrekker "inuitt" og indianere vil gjerne kalles "innfødte amerikanere".

Dette understreker jo egentlig bare poenget ditt enda mer. ALT skal være politisk korrekt nå for tiden, husker jeg leste en Donald pocket fra tilbake i tid, og da brukte de faktisk ordet "neger".
Vis hele sitatet...
Enda mer trendy enn politisk korrekthet er det å klage på politisk korrekthet.

"Drit i hele folkslags følelser, det er bare enda mer sånn politisk korrekthet som jeg synes er teit! Alle skal liksom være så antirasistiske og likestilte og omtenksomme as! Vil ha det mer som for femti år siden, sånn som på Mad Men!"
Sitat av Mith Vis innlegg
Så du tror [svenske] blir brukt på den måten? For å beskrive mennesker [som er fra Sverige]? Da får du komme deg ut blant folk å se hvilke sammenheng ordet [svenske] blir brukt i dag. Sist gang jeg hørte noen bruke ordet [svenske] var det en random idiot som prøvde å bryte isen med å "[svenske]vitser" på vorspiel, merkelig nok var det ingen som lo.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt poenget ditt.

Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Afrikaner.
Vis hele sitatet...
Inkluderer f.eks. etniske egyptere som ikke er negere.
eskimo betyr "de som spiser rått kjøtt" så det hadde jeg ikke hatt så veldig lyst til å bli kalt

Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Inkluderer f.eks. etniske egyptere som ikke er negere.
Vis hele sitatet...
og her tror jeg problemets kjerne ligger, svarte mennesker fra afrika ser ikke helt grunnen til å ha et eget ord som viser at de er afrikanere men svarte.

selv synes jeg for eksempel det er slitsomt nåpr jeg brir omtalt som "lapp" i evigheter når folk finner ut at jeg er av samisk avstamming. så jeg vil gjerne kunne si fra at jeg ikke synes det er koselig.
Sist endret av Nero; 3. september 2010 kl. 12:59.
Sitat av Nero Vis innlegg
eskimo betyr "de som spiser rått kjøtt" så det hadde jeg ikke hatt så veldig lyst til å bli kalt
.
Vis hele sitatet...
Hvis du hele tiden skal koble et navn opp til hva det egentlig betyr så kan du snart ikke kalle noen for noe. Navnet mitt betyr "en gave fra gud" e.l, jeg setter ikke pris på å bli kalt f.eks "guds gave", men samtidig blir jeg ikke fornærmet når noen bruker navnet mitt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er skuffande at dette utarter til ein semantikkdebatt. Er det virkelig nødvendig å diskutere nøyaktig korrekt betegnelse på alle ulike folkegrupper av ulikt opphav for å ta ein prinsipiell debatt om ordbruk...?
Sitat av staM Vis innlegg
Hvis du hele tiden skal koble et navn opp til hva det egentlig betyr så kan du snart ikke kalle noen for noe. Navnet mitt betyr "en gave fra gud" e.l, jeg setter ikke pris på å bli kalt f.eks "guds gave", men samtidig blir jeg ikke fornærmet når noen bruker navnet mitt.
Vis hele sitatet...
nå får du gi deg. navn på folkeslag og personnavn er faktisk ikke mulig å sammenligne
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Jeg ser ikke helt poenget ditt.
Vis hele sitatet...
Ordene svenske og neger er da ikke sammenlignbart i det hele tatt, med mindre svenskene føler seg støtt av det. I tillegg så har du jo gått med på at ord kan være positivt eller negativt ladet og ordet svensk er hverken eller.
Gi faen i dårlige sammenligninger å si det du faktisk mener. Er det greit å støte folk med å bruke utrykk som neger eller nigger? Siden begge stammer fra svart på latin mener jeg...
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Inkluderer f.eks. etniske egyptere som ikke er negere.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke et ord som inkluderer kun mennesker som bor innenfor triangelet av India, Kazakstan og Spania heller, men vi klarer oss bra likevel. Kan man ikke bare spesifisere at personen ikke var egyptisk, eller ta seg bryet med å si at personen "er fra sør for Sahara" i stedet for å si at personen "er neger"? Jeg ser poenget ditt med at det beste hadde vært å uskadeliggjøre ordet "neger", slik de homofile uskadeliggjorde ordet "homse", men det er ikke vår avgjørelse å ta, ettersom det ikke er vi som oppfatter det som nedlatende.
Sitat av Corre Vis innlegg
Neger stammer fra det latinske ordet niger, som betyr svart. Ordet ble tatt i bruk om svarte og brune mennesker i europa på midten av forrige årtusen. Etterhvert har ordet neger blitt en betegnelse for den afrikanske befolkning sør for Sahara. Dvs at en kullsvart person fra feks Sri Lanka ikke er neger, men en fra Nigeria er det.

Å begynne å sensurere på denne måten er overformynderi! Ordet neger er som same, eskimo og indianer, en betegnelse på et folkeslag fra et gitt geografisk område. Sotrør, brannoffer og halvape er ord som diskriminerer negrer og andre mørke pga utseende.

At Thorbjørn Egner blir sensurert på denne måten er et prakteksempel på norsk sutrekultur, der alt skal være så politisk korrekt og offentlige personer gjør sitt ytterste (og litt til) for ikke å virke rasistiske!
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det være overformynderi, når det er forlaget selv som bestemmer at de ikke vil skrive det i boka?
Jeg har også lagt merke til at samfunnet blir mer og mer ribbet for slike elementer som trådstarter og flere etterfølgende innlegg beskriver.
Men en dag for et par uker siden fikk jeg høre en sang på radioen som fikk meg til å le høyt for meg selv.
Dere har sikkert hørt sangen "En liten kineser" http://bloggarkiv.sol.no/node/907736...mment-55352230

Denne sangen er ikke blitt redigert/sensurert enda, men jeg har en sterk mistanke om at vil komme før eller senere:

En Liten Negergutt - En Liten Negergutt Pakka Sammen Krutt - Pakka Sammen Krutt
Til En Kjempe Kinaputt - Til En Kjempekinaputt Men Så Sa Det Bare Futt - Men Så Sa Det Bare Futt Og Han Sa; Ha Ba Haba Haba
Haba Haba Haba, Å Å Å Je E E

Grunnen til at jeg reagerte som jeg gjorde var først og fremst pga. at de brukte ordet "neger" i en barnesang, men jeg fant det enda morsommere da jeg begynte å trekke praleller mellom sangteksten og nyhetsoppslagene tidligere i sommer der flere angivelige terrorister skulle ha planlagt å utføre et oppdrag i Norge, men politiet byttet ut en av hovedkomponentene til sprengstoffet med vann.
Men som Atomet så fint påpeker, det er ingen som har krevd at bøker og sanger skal sensureres, det er rettighetshaverne, utgiverne og produsentene som ikke vil bruke slike ord. Astrid Lindgren eller Torbjørn Egner var som alle vet ikke rasister og derfor er det rimelig høl i hue at man i dag da skal framstille det som det ved å bruke ett utdatert språk.
Hvis man oppdaterer språket i innimellom, så beholder originalteksten sin opprinnelige mening for nye lesere, slik at vi om 150 år fortsatt kan skjønne hvor pappaen til Pippi er uten å tro at Astrid Lindgren var rasist, selv om både konge og neger har fått en annen betydning. Pippis pappa bor ikke i Sverige fordi han er sjømann og bor i overdådig luksus på en sydhavsøy, det er det viktige her.
At litteratur blir tolket og skrevet om er ikke noe nytt.
Sitat av atomet Vis innlegg
Dette sier vel litt om hvor mye folk som maser om "norsk kultur" faktisk vet om norsk kultur. Astrid Lindgren er svensk.
Vis hele sitatet...
Ja du sier noe der, Sverige ligger jo flere timer med fly unna, å det er jo lettere å forstå Russisk enn det språket der. Det er jo heller ingen Nordmenn som har vokst opp med mange av hennes bøker å filmer.

Sitat av Mith Vis innlegg
Men som Atomet så fint påpeker, det er ingen som har krevd at bøker og sanger skal sensureres, det er rettighetshaverne, utgiverne og produsentene som ikke vil bruke slike ord. Astrid Lindgren eller Torbjørn Egner var som alle vet ikke rasister og derfor er det rimelig høl i hue at man i dag da skal framstille det som det ved å bruke ett utdatert språk.
Vis hele sitatet...
Eventuelt så kan vi drite i det mindretallet her i landet som går rundt å ser rasisme i alt mulig. Tilslutt så har vi ikke ord igjen.
Ja, det er mye vi kan gjøre legalize_it, men ditt forslag er det ingen oppegående mennesker som er enig i.
Tenk å måtte leve i ett land der flertallet sørger for rettighetene til mindretallet, det må være forferdelig.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, det er mye vi kan gjøre legalize_it, men ditt forslag er det ingen oppegående mennesker som er enig i.
Tenk å måtte leve i ett land der flertallet sørger for rettighetene til mindretallet, det må være forferdelig.
Vis hele sitatet...
Nei la oss heller stryke hvert ord i ordboka så vi slipper å fornærme noen. Og hvilket mindretall er det egentlig du snakker om? De fleste utlendinger jeg kjenner tar seg ikke nær om å lese om en neger, eller liknende. Hysteriske "antirasister" i diverse organisasjoner derimot...
Sist endret av legalize_it; 3. september 2010 kl. 17:25.
Skjønner ikke hvorfor folk bryr seg så mye om at de fjerner slike ord. Er jo helt latterlig å reagere på at forlagene stryker det ut. Det lyser jo FRP av dere. Det er jo deres valg?

Det verste er jo at ikke engang halvparten her har lest Egner eller Lindgren i særlig grad. Eller bryr seg om kultur i det heletatt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Ja du sier noe der, Sverige ligger jo flere timer med fly unna, å det er jo lettere å forstå Russisk enn det språket der. Det er jo heller ingen Nordmenn som har vokst opp med mange av hennes bøker å filmer.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke vet at det er ganske mange og store forskjeller på norsk og svensk kultur, så syns jeg egentlig ikke du burde snakke spesielt høyt om "norsk kultur".
Eventuelt så kan vi drite i det mindretallet her i landet som går rundt å ser rasisme i alt mulig. Tilslutt så har vi ikke ord igjen.
Vis hele sitatet...
Evt kan det mindretallet her i landet som tydeligvis nyter å bruke ord om andre som de ikke liker å bli kalt, finne seg i at de ikke skal bruke de ordene om andre?
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvis du ikke vet at det er ganske mange og store forskjeller på norsk og svensk kultur, så syns jeg egentlig ikke du burde snakke spesielt høyt om "norsk kultur".
Vis hele sitatet...
Har ikke sagt det ikke er forskjeller. Men når man tenker på Astrid Lindgren, så er hun da sånn ca like populær her i landet som i Sverige.
Evt kan det mindretallet her i landet som tydeligvis nyter å bruke ord om andre som de ikke liker å bli kalt, finne seg i at de ikke skal bruke de ordene om andre?
Vis hele sitatet...
Jepp, la et litt mindretall av politisk korrekte få skrive om historiebøkene.. Vi skal ikke bytte navn på poteten å da, det begynner jo nesten å bli et skjellsord å bli kalt "norsk potet" å... For å ikke snakke om sotrøret man har i pipa.
Ante ikke at de hadde endret navnet på Black Boy krydder! Trodde vi hadde ytringsfrihet her i landet jeg, er jo ikke rasisme så går ikke under unntaksreglene heller. Det er kun nå i det siste det har vært forbud mot å bruke begrepet "neger", når en vise som så gammel som denne blir det rett og slett for dumt!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Ante ikke at de hadde endret navnet på Black Boy krydder! Trodde vi hadde ytringsfrihet her i landet jeg, er jo ikke rasisme så går ikke under unntaksreglene heller. Det er kun nå i det siste det har vært forbud mot å bruke begrepet "neger", når en vise som så gammel som denne blir det rett og slett for dumt!
Vis hele sitatet...
Kva i HELVETE har det at eit kommersielt selskap vel å FRIVILLIG endre namn på ei produktlinje å gjere med ytringsfrihet? Forøvrig er ikkje ytringsfriheta absolutt, den er m.a. avgrensa av rasismeparagrafen.

Kanskje du bør lære deg forskjellen på akseptert i samfunnet, og forbudt? Og kanskje lære deg skilnaden på sensur og å unnlate å publisere ting?
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Ante ikke at de hadde endret navnet på Black Boy krydder! Trodde vi hadde ytringsfrihet her i landet jeg, er jo ikke rasisme så går ikke under unntaksreglene heller.
Vis hele sitatet...
Så du vil altså tvinge et privat selskap til å beholde det gamle kryddernavnet i stedet for å selv bestemme over sine egne produkter?
Grunnen til at de bytta navnet ser man dog ganske lett. Svake ledere og noen hysteriske folk som ser rasisme i alt.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Grunnen til at de bytta navnet ser man dog ganske lett. Svake ledere og noen hysteriske folk som ser rasisme i alt.
Vis hele sitatet...
Nokre folk ser rasisme yveralt. Nokre folk ser folk som ser rasisme yveralt.

Språkendringar er ofte ein uting, om endringane bryt stilen i teksti. Å «modernisera» Olav Hauge eller Knut Hamsun vert alltid fiasko. Å fjerna «neger» er ikkje so drastisk. Elles heiter det ikkje «neger» på norsk, men «svarting» eller «blåmann».
Sitat av legalize_it Vis innlegg
De fleste utlendinger jeg kjenner tar seg ikke nær om å lese om en neger, eller liknende. Hysteriske "antirasister" i diverse organisasjoner derimot...
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å lufte idèen om at folk muligens kan prøve å trekke inn piggene sine et par millimeter når det kommer til dette med å gaule om rasisme, fremmedfrykt, apartheid og FRP så for det blir snakk om noe eller noen som ikke er av norsk opprinnelse, men dette ble selvfølgelig nedstemt som du kan se:

http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=239

http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=240

http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=241

Den siste posten jeg lister opp er velskrevet og godt forklart, men at hun ikke har observert det jeg beskriver kommer ikke akkurat som noen bombe, no offence.

"Nothing to see here!"
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg har prøvd å lufte idèen om at folk muligens kan prøve å trekke inn piggene sine et par millimeter når det kommer til dette med å gaule om rasisme, fremmedfrykt, apartheid og FRP så for det blir snakk om noe eller noen som ikke er av norsk opprinnelse, men dette ble selvfølgelig nedstemt som du kan se:

http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=239

http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=240

http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=241

Den siste posten jeg lister opp er velskrevet og godt forklart, men at hun ikke har observert det jeg beskriver kommer ikke akkurat som noen bombe, no offence.

"Nothing to see here!"
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg kan se har du ennå ikke listet opp noen eksempler i tråden du linker til, og jeg kan heller ikke komme på noen. Det nyeste Tybring-Gjedde-utspillet er i hvertfall ikke hva jeg (eller Siv Jensen) vil kalle saklig og godt, og mannen er jo faktisk FrP...
Sitat av Mith Vis innlegg
Tenk å måtte leve i ett land der flertallet sørger for rettighetene til mindretallet, det må være forferdelig.
Vis hele sitatet...
Slik som det fjerne landet Norge, hvor flertallet stemmer frem et parti som styrer landet...?
Sitat av luni Vis innlegg
Såvidt jeg kan se har du ennå ikke listet opp noen eksempler i tråden du linker til, og jeg kan heller ikke komme på noen. Det nyeste Tybring-Gjedde-utspillet er i hvertfall ikke hva jeg (eller Siv Jensen) vil kalle saklig og godt, og mannen er jo faktisk FrP...
Vis hele sitatet...
Ja, du har rett.
Jeg har enda ikke funnet konkrete eksempler da dette har gått i glemmeboken for min del helt frem til nå, men bare vent du!
En dag slenger jeg konkrete bevis i din retning.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg ser poenget ditt med at det beste hadde vært å uskadeliggjøre ordet "neger", slik de homofile uskadeliggjorde ordet "homse", men det er ikke vår avgjørelse å ta, ettersom det ikke er vi som oppfatter det som nedlatende.
Vis hele sitatet...
Afrikanere kan ikke slutte å se på ordet "neger" som negativ før vi slutter å bruke det negativt om folk med mørk hud...
Sitat av luni Vis innlegg
Såvidt jeg kan se har du ennå ikke listet opp noen eksempler i tråden du linker til, og jeg kan heller ikke komme på noen. Det nyeste Tybring-Gjedde-utspillet er i hvertfall ikke hva jeg (eller Siv Jensen) vil kalle saklig og godt, og mannen er jo faktisk FrP...
Vis hele sitatet...
Utspelet hans er primitivt nok, men ikkje utan grunnlag. Nykkelordet er etnomasokisme. Det er teorien åt høgresida, som gjeld at «sosialistar» hev enorm skuldkjensle for kolonitidi og soleis driv dekonstruksjon av eigen kultur. Soleis fær du fag som whiteness studies, som meir eller mindre berre handlar om eurosentrisme og kolonialismen. I tillegg hev du ironiske deltakarar (fiendar), til dømes jødane — som var over-representerte i New Left-rørsla , som i Norig vart 68-generasjonen. Litteratur finn du her.

Det ligg sikkert noko der, men dei fleste på høgresida (og venstresida) er nok for dumme til å forstå seg på soleis.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Afrikanere kan ikke slutte å se på ordet "neger" som negativ før vi slutter å bruke det negativt om folk med mørk hud...
Vis hele sitatet...
Er ikkje einig her.

Eg skal gjeva eit eksempel. Vi hev tri ord for kvinnfolk i norsk: veikje, kvinne og gjente (skrivi feil i bokmål som "jente"). Vekje (eigl. vækje) — trøndersk uttale veittj — kjem frå våk, med tyding ring, skral, veik. Ordet gjenta (norr. genta) kjem frå gant, som tyder vits el. moro. Sist er kvinne (norr. kvenna/kvinna) genitivformi åt kona. Derfor vert desse ordi au brukt for å hetsa kvinnfolk i fylla.

Altso kann ord med nedsetjande meining fort endra seg gjenom tidi.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Er ikkje einig her.

Eg skal gjeva eit eksempel. Vi hev tri ord for kvinnfolk i norsk: veikje, kvinne og gjente (skrivi feil i bokmål som "jente"). Vekje (eigl. vækje) — trøndersk uttale veittj — kjem frå våk, med tyding ring, skral, veik. Ordet gjenta (norr. genta) kjem frå gant, som tyder vits el. moro. Sist er kvinne (norr. kvenna/kvinna) genitivformi åt kona. Derfor vert desse ordi au brukt for å hetsa kvinnfolk i fylla.

Altso kann ord med nedsetjande meining fort endra seg gjenom tidi.
Vis hele sitatet...
Ja, ords mening endrer seg med tid, men i denne saken så har ikke meningen forandret seg til noe bedre.
Og disse eksemplene dine? Jeg vet ikke helt hvorfor du tar de opp, veikje brukse vel ikke mer og (g)jente har ihverfall ikke den betydningen mer. De er viktig å merke seg at du skrev ble brukt til å hetse kvinner, slik er ikke denne saken her, her blir det brukt til å hetse mørkhudete.

Beklager om jeg misforstod noe du skrev, du skrev på så ekstrem dialekt/nynorsk at jeg så vidt klarte tyde det :P
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Ja, ords mening endrer seg med tid, men i denne saken så har ikke meningen forandret seg til noe bedre.
Og disse eksemplene dine? Jeg vet ikke helt hvorfor du tar de opp, veikje brukse vel ikke mer og (g)jente har ihverfall ikke den betydningen mer. De er viktig å merke seg at du skrev ble brukt til å hetse kvinner, slik er ikke denne saken her, her blir det brukt til å hetse mørkhudete.

Beklager om jeg misforstod noe du skrev, du skrev på så ekstrem dialekt/nynorsk at jeg så vidt klarte tyde det :P
Vis hele sitatet...
«Veikje» er ganske vanleg her nordanpå, i alle fall.

Poenget var at ingi klagar på desse ordi i dag. Dei kann brukast på ein vond måte («helvetes kvinnfolk!») — men ogso nøytralt. «Ho er ei gjente» fortel jo berre ting som dei er. Då skal det ikkje vera meir kontroversielt med «han er ein neger».

Eg skriv i-mål
Sitat av uppdali Vis innlegg
«Veikje» er ganske vanleg her nordanpå, i alle fall.
Vis hele sitatet...
«Kjærring» er vel ordet som brukes her nede.
Sitat av uppdali Vis innlegg
«Veikje» er ganske vanleg her nordanpå, i alle fall.

Poenget var at ingi klagar på desse ordi i dag. Dei kann brukast på ein vond måte («helvetes kvinnfolk!») — men ogso nøytralt. «Ho er ei gjente» fortel jo berre ting som dei er. Då skal det ikkje vera meir kontroversielt med «han er ein neger».

Eg skriv i-mål
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp. Det går ann til å forandre meningen til ord, men dette tar lang tid og en velvillig instilling fra begge sider. Slik er det ikke i dag, ihvertfall ikke her på vestlandet jeg bor. Her brukes ordet neger støtt og stadig på en veldig negativ måte og selv om det ikke brukes negativt en sjelden gang så blir det oppfattet negativ fordi mørkhudete er så vant til å bli skjelt ut med dette ordet.

Da hjelper det ikke å si ting som de er, fordi meningen av ordet neger ikke lengre er afrikaner, men er blitt et skjellsord mot mørkhudete.

EDIT:
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
«Kjærring» er vel ordet som brukes her nede.
Vis hele sitatet...
Hvis dette stemmer så har ikke meningen av ordet endret seg drastisk og er fremdeles negativt "ladet", ihvertfall blant de personene jeg menges med. Det har da aldri heller blitt brukt i samme forstand som skjellsord som neger, og oppfattes dermed ikke like negativ som neger ofte blir.
Sist endret av Jorg; 3. september 2010 kl. 21:13.
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Ante ikke at de hadde endret navnet på Black Boy krydder! Trodde vi hadde ytringsfrihet her i landet jeg, er jo ikke rasisme så går ikke under unntaksreglene heller. Det er kun nå i det siste det har vært forbud mot å bruke begrepet "neger", når en vise som så gammel som denne blir det rett og slett for dumt!
Vis hele sitatet...
Hørte om dette for et par år siden, men de selger under navnet "blackboy" enda.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Har ikke sagt det ikke er forskjeller. Men når man tenker på Astrid Lindgren, så er hun da sånn ca like populær her i landet som i Sverige.
Vis hele sitatet...
Og enda mer populær er Elvis Presley, men han er da for svingende ikke en del av norsk kultur likevel.
Synes de kunne skrevet om sangen til

"Det var en liten viking gutt som hete vesle Hoa."

Hadde ikke det vært greit alle vet hva som menes men ingen blir offenda
EDIT: det er det vell alltids noen som gjør uansett faen hva som gjøres.
Sist endret av Oransje; 3. september 2010 kl. 23:58.
De har jo ikke bytta navn til torokrydder lolz

heter fortsatt svart gutt

http://www.blackboy.no/

kjøpte malt pepper i dag
Sist endret av Itsnotover; 4. september 2010 kl. 00:00.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg har prøvd å lufte idèen om at folk muligens kan prøve å trekke inn piggene sine et par millimeter når det kommer til dette med å gaule om rasisme, fremmedfrykt, apartheid og FRP så for det blir snakk om noe eller noen som ikke er av norsk opprinnelse, men dette ble selvfølgelig nedstemt som du kan se:

http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=239

http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=240

http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=241

Den siste posten jeg lister opp er velskrevet og godt forklart, men at hun ikke har observert det jeg beskriver kommer ikke akkurat som noen bombe, no offence.

"Nothing to see here!"
Vis hele sitatet...
Du sier noe der. Men man ser jo bl. annet at enkelte politiske retninger her er en del populære enn hva de er ellers i befolkninga. Tror det kan ha noe med saken å gjøre. Man skal liksom ikke være stolt av å være Norsk, man skal heller være flau å føle seg som en egoist.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
De har jo ikke bytta navn til torokrydder lolz

heter fortsatt svart gutt

http://www.blackboy.no/

kjøpte malt pepper i dag
Vis hele sitatet...
Black boy skifter navn denne måneden.
http://no.wikipedia.org/wiki/Black_Boy
Sist endret av Mith; 4. september 2010 kl. 00:04.
Sitat av Provo Vis innlegg
Og enda mer populær er Elvis Presley, men han er da for svingende ikke en del av norsk kultur likevel.
Vis hele sitatet...
Jepp det kan jo sammenliknes.
For meg er ikke neger på noen måte rasistisk, samme som ordet “hviting” ikke er rasistisk i seg selv.
Men med engang man slenger inn ord som “jævla” eller “forbanna” foran ordet “Hviting” eller “Neger” så er det en annen sak…..

Neger kommer i fra spansk/Portugisiske ordet “negro” som betyr svart, eller niger på latinsk… Er ikke verre en det.

Personlig syns jeg det blir for dumt å sitte himmel og helvete i bevegelse pga man “tror /kanskje” at noen tar seg nær av det.
Har faktisk ikke tenkt over det at sukkerkulør het “negro” før media blåste det opp, eller at i det i Astri Lingrens sine barnefortellingen fantes en kar som ble kalt “Neger kongen”.

Den dagen en Neger tar seg ner av å bli kalt en neger, er den dagen jeg mister all respekt for nettopp negre….
Jeg er hvit og har ingen problemer med å kalt bleiking, hviting, potet osv osv.
Blir som at bikkjen min skal bli sur fordi jeg kaller han for en hund?!

Er det bedre om jeg går rundt å refererer negre som sydhavs konger?!
Sist endret av Olje14; 4. september 2010 kl. 03:23.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ja, du har rett.
Jeg har enda ikke funnet konkrete eksempler da dette har gått i glemmeboken for min del helt frem til nå, men bare vent du!
En dag slenger jeg konkrete bevis i din retning.
Vis hele sitatet...
Kult det, men husk at du sa "en merkelig trend om man nå kan kalle det en trend," hvilket innebærer at det er snakk om langt mer enn ett tilfelle. Videre sa du at "folk begynner å skrike om høyrevridd FRP-politikk, rasisme og fremmedfrykt!" hvilket innebærer at det er snakk om langt mer enn ett menneske. Lykke til!

De "venstrevridde" kritiserer ikke alt innvandringskritisk helt ukritisk, de kritiserer det ukritiske "høyrevridde" pisset.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du sier noe der. Men man ser jo bl. annet at enkelte politiske retninger her er en del populære enn hva de er ellers i befolkninga. Tror det kan ha noe med saken å gjøre. Man skal liksom ikke være stolt av å være Norsk, man skal heller være flau å føle seg som en egoist.
Vis hele sitatet...
Burde ikke du, som etnisk nordmann, ha lært deg å skrive et språk de fleste nordmenn kan forstå?
Sitat av luni Vis innlegg
Burde ikke du, som etnisk nordmann, ha lært deg å skrive et språk de fleste nordmenn kan forstå?
Vis hele sitatet...
Flisespikk?!
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Flisespikk?!
Vis hele sitatet...
Nei, det er faktisk temmelig uforståelig.
Sitat av luni Vis innlegg
Burde ikke du, som etnisk nordmann, ha lært deg å skrive et språk de fleste nordmenn kan forstå?
Vis hele sitatet...
Klarte å slette et par ord der ser jeg, hadde det vært mulig å redigere posten nå, så skulle jeg gjort det. Ellers så bør ikke den posten ha vært så jævlig vanskelig å forstå. Menmen, har man ikke noen argumenter så er det jo morsomt å leke Norsklærer.

Sitat av luni Vis innlegg
Nei, det er faktisk temmelig uforståelig.
Vis hele sitatet...
At du leser like godt som en neger som landa på Gardermoen for 1 time sia, er ikke mitt problem. Her har vi også et godt eksempel på at man kan bruke ordet neger i en setning, uten å fornærme negere. Luni derimot...
Sist endret av legalize_it; 4. september 2010 kl. 03:56.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Klarte å slette et par ord der ser jeg, hadde det vært mulig å redigere posten nå, så skulle jeg gjort det. Ellers så bør ikke den posten ha vært så jævlig vanskelig å forstå. Menmen, har man ikke noen argumenter så er det jo morsomt å leke Norsklærer.
Vis hele sitatet...
"Du sier noe der. Men man ser jo bl. annet at enkelte politiske retninger her er en del populære enn hva de er ellers i befolkninga. Tror det kan ha noe med saken å gjøre. Man skal liksom ikke være stolt av å være Norsk, man skal heller være flau å føle seg som en egoist."

Nøyaktig hvordan kan dette tolkes til å argumentere for NitroFis' innlegg ved å tilføye et par ord? At noen politiske retninger er noe populære kan ha noe med det påståtte fakta i innlegget å gjøre?

Sitat av legalize_it Vis innlegg
At du leser like godt som en neger som landa på Gardermoen for 1 time sia, er ikke mitt problem. Her har vi også et godt eksempel på at man kan bruke ordet neger i en setning, uten å fornærme negere. Luni derimot...
Vis hele sitatet...
Morsomt at du ikke engang kan stave "norsklærer" riktig!


Bevare den norske kulturen my ass.... Tvangssterilisering av sånne som deg? Glatt.
Sitat av luni Vis innlegg
"Du sier noe der. Men man ser jo bl. annet at enkelte politiske retninger her er en del populære enn hva de er ellers i befolkninga. Tror det kan ha noe med saken å gjøre. Man skal liksom ikke være stolt av å være Norsk, man skal heller være flau å føle seg som en egoist."

Nøyaktig hvordan kan dette tolkes til å argumentere for NitroFis' innlegg ved å tilføye et par ord? At noen politiske retninger er noe populære kan ha noe med det påståtte fakta i innlegget å gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg siterer innlegget hans "Jeg har prøvd å lufte idèen om at folk muligens kan prøve å trekke inn piggene sine et par millimeter når det kommer til dette med å gaule om rasisme, fremmedfrykt, apartheid og FRP så for det blir snakk om noe eller noen som ikke er av norsk opprinnelse, men dette ble selvfølgelig nedstemt som du kan se"

Både ytterste venstre og høyre i politikken har en ting til felles, en masse ekstreme folk. Og disse har gjerne trangt for å akseptere andre meninger enn sine egne.

Sitat av luni Vis innlegg
Bevare den norske kulturen my ass.... Tvangssterilisering av sånne som deg? Glatt.
Vis hele sitatet...
Huff. Ingen flere argumenter? Skriver litt fort jeg vettu, da blir det fort noen småfeil. Og ærlig talt, så kunne jeg ikke brydd meg mindre. dette er et jævla diskusjonsforum...

Bestem deg forresten for hvilket språk du skal bruke du

Var ikke Lillevolden i humør ikveld?
Sist endret av legalize_it; 4. september 2010 kl. 04:16.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Både ytterste venstre og høyre i politikken har en ting til felles, en masse ekstreme folk. Og disse har gjerne trangt for å akseptere andre meninger enn sine egne.
Vis hele sitatet...
Ja, ekstreme er gjerne ekstreme. Er du ferdig da...?


Vi har ennå ikke sett noen argumenter mot at seriøse ikke-rasistiske mennesker ikke får uttale seg kritisk mot dagens innvandringspolitikk uten å bli møtt med den påståtte motbøren. Den såkalte sutrepolitikken fra deler av høyresiden trenger noen temmelig gode argumenter for å løsrive seg fra stempelet.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ja, du har rett.
Jeg har enda ikke funnet konkrete eksempler da dette har gått i glemmeboken for min del helt frem til nå, men bare vent du!
En dag slenger jeg konkrete bevis i din retning.
Vis hele sitatet...
haha, den posten der var så komisk at den nesten fortjener KP for idioti!

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Har ikke sagt det ikke er forskjeller. Men når man tenker på Astrid Lindgren, så er hun da sånn ca like populær her i landet som i Sverige.

Jepp, la et litt mindretall av politisk korrekte få skrive om historiebøkene.. Vi skal ikke bytte navn på poteten å da, det begynner jo nesten å bli et skjellsord å bli kalt "norsk potet" å... For å ikke snakke om sotrøret man har i pipa.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke gidde å spørre etter tall på astrid lindgren-påstanden din, og gidder ikke å lete etter noen selv, men jeg tror faktisk at det ikke stemmer helt, og samme hva er hun svensk, ikke norsk.

Derimot - punkt 2:
Det er ikke historiebøkene som skrives om - det er EN BARNEBOK/BARNESANG. Disse bøkene og sangene er ment å være morsomme og hyggelige for barn, for det meste tilogmed ganske små barn. Ta så med i hodet ditt at barn både er lettpåvirkelige, og at de ofte har litt "snodig forståelse" av ting. Selv om en unge ikke automatisk blir en ny Arne Myrdal av å lese/høre "negergutten hoa", så kan de f.ex. plutselig få det for seg at alle negere har ring i nesa osv, og så kanskje de begynner å erte en av de andre ungene i barnehagen, e.l. med at han skulle hatt ring i nesa, eller gudene vet hva.

Det er ikke noen av de store, tunge klassikerne som skrives om her, selv om det sikkert brukes både "neger" og "nigger" og masse annet rart i noen av dem, så skrives de ikke om. Det er BARNEbøker og BARNEsanger. De tilpasses tiden, og BARN. Hadde det vært opp til Egner selv, så tror jeg han hadde vært helt enig.

Men, du mener altså at man skal tviholde på å fortsette å bruke et ord som oppfattes veldig negativt, og la barna ta trøkken for det? Håper virkelig for ungenes skyld at du klarer å tenke litt lenger før du får barn, eller har du tenkt å lære dem at "nigger" også er et helt akseptabelt ord å bruke om afrikanere, siden det også egentlig bare kommer fra "svart"?