Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 4354
Nei, men du påstår at så mye av det som har stått i aviser osv er feilinfo, så da vil jeg gjerne vite hvor du har dette fra.

...og hva er det forresten som er så rart med at det fikk mye medieoppmerksomhet? Det er ganske drøyt at ambulansen dro fra han på den måten der, så jeg skjønner ikke helt hva du klager over?
Det jeg klager over er vinklingen. At avisene utelater enkelte fakta for å vinkle saken inn på rasisme.Det er mange som har havna i den situasjonen uten at det har blitt så stort oppstyr rundt det.
At aviser vinkler ting litt ekstremt gjør de alltid, det er sånn det er, samme hva saken gjelder.

Men, når det er sagt, så tviler jeg sterkt på at alt av aviser har utelatt den slags opplysninger med vilje, som du sikkert vet synker avisopplagene drastisk, og nyheter kastes ut på nettutgavene så fort man får hendene på dem. At ALLE aviser skulle ha "samarbeidet" om å utelate informasjon så lenge som mulig er høres rett og slett småparanoid ut, og latterlig. Jeg kan garantere deg at avisene la ut all info i denne saken så raskt de klarte. Rett og slett for å slå konkurrentene og dermed få bedre salgs/lesertall.

Dessuten - piss eller spy, samme hva, ambulansefolkene gjorde en skikkelig skikkelig STYGG feilvurdering, de skulle ha tatt ham med. Nå begynner flere og flere detaljer å komme klart fram, politiets logg har blitt offentliggjort, en sykepleier som var på stedet har gitt endel detaljer fra sin undersøkelse av fyren, og en annen ambulansesjåfør har kommet med litt opplysninger ang. vanlige rutiner, som helt klart ikke har blitt fulgt. Og om det er EN ting som er helt soleklar, så er det at ambulansefolkene som var på stedet, IKKE gjorde jobben sin. Det er helt fjernt at de ikke skulle ta ham med på grunn av litt piss (var sammen med en sykepleier i seks år, som jobba på Legevakta i 3 av dem, og på akuttmottak i Melbourne i ett, i tillegg til at jeg selv har blitt sjanghaia inn til brann&redning i sivilforsvaret - og tro meg, litt piss er kanskje ekkelt, men det er mye værre ting som helsepersonell opplever titt og ofte). Så slutt å klage, de fortjener faktisk å få fyken så det synger etter, for grov tjenesteforsømmelse, enten det var pga rasisme eller "bare" generell idioti som grenser til det kriminelle.

Rasisme... tja... Det er det kun to personer som VET 100% sikkert, og de kommer garantert ikke til å fortelle det hvis det hadde noe med saken å gjøre. At det blir spekulasjoner rundt det syns jeg egentlig ikke er så rart, i og med at saken er såpass spesiell. (JA den er spesiell, folk med livstruende skader pleier ikke på fast basis å få beskjed om at "toget har gått for deg", bli kalt "din gris" osv av ambulansepersonellet.)

Du ser innimellom saker i avisene om at en eller annen har blitt etterlatt av ambulansen, som burde ha blitt tatt med osv, men jeg kan faktisk ikke huske noen annen SÅ åpenbar og drøy feilvurdering. I tillegg var det masse vitner, og da er det klart det blir ekstra mye støy rundt det.
De trodde vel at mannen som lå der bare var en fyllik som hadde gått på trynet, og de er nok drittlei av fylliker som går rundt og klager. Så de trodde vel at han hadde fått et lettere dunk i hodet.
Sitat av atomet
Jeg kan garantere deg at avisene la ut all info i denne saken så raskt de klarte.
Vis hele sitatet...
De la ut all informasjon det er korrekt. Men , noen aviser trykket opplysningner som andre aviser ikke trykte. Da blir sakens oppfatning farget av den avisen man leser.
Sitat av atomet
, de fortjener faktisk å få fyken så det synger etter, for grov tjenesteforsømmelse, enten det var pga rasisme eller "bare" generell idioti som grenser til det kriminelle.
Vis hele sitatet...
/signed de fortjener å få sparken med det samme. Tviler på at ullevåll vil ha en ny obiorasak. Om det var rasisme som lå til grunn er en oppfatning som varierer fra person til person og det blir til syvende og sist opp til en eventuell granskning/domstol å avgjøre. Om de blir dømt for rasisme legger jeg meg flat.
Sitat av atomet
Rasisme... tja... Det er det kun to personer som VET 100% sikkert, og de kommer garantert ikke til å fortelle det hvis det hadde noe med saken å gjøre. At det blir spekulasjoner rundt det syns jeg egentlig ikke er så rart, i og med at saken er såpass spesiell. (JA den er spesiell, folk med livstruende skader pleier ikke på fast basis å få beskjed om at "toget har gått for deg", bli kalt "din gris" osv av ambulansepersonellet.)
Vis hele sitatet...
Uttalelsene er hårreisende og at han ikke fikk bli med er sjokkerende. Siden ingen av uttalelsene under eller i etterkant av handlingen var av rasistisk karakter tolker jeg det ikke som rasisme. D

Det er vel øyet som ser.
Sitat av atomet
Du ser innimellom saker i avisene om at en eller annen har blitt etterlatt av ambulansen, som burde ha blitt tatt med osv, men jeg kan faktisk ikke huske noen annen SÅ åpenbar og drøy feilvurdering. I tillegg var det masse vitner, og da er det klart det blir ekstra mye støy rundt det.
Vis hele sitatet...
Dess flere vitner det er dess mer oppmerksomhet får det. Og støyen rundt saken er noe jeg skjønner godt nårman tenker på omstendighetene , men nok en gang min oppfatning var at det ikke var rasisme. Derfor synes jeg det er feil av diverse politikere å forhandsdømme.
Ambulansepersonellet vil aldri bli dømt for rasisme siden det er umulig å bevise. Slik er det ofte med rasisme i det offentlige, det gir ikke utslag i rasistisk språkbruk men dårlig behandling, trakassering og lignende. Du kan ikke dømme politiet for rasisme fordi de sjekker ID og papirer på en stakkars innvandrer med dyr sykkel 5-6 ganger i uka, selv om en hvit kan gå hele livet uten å bli stoppet i "rutinekontroll". Men det er likevel et uttrykk for rasisme i politietaten.

Det er mye mulig ambulansepersonellet bare er vanlige drittsekker som oppfører seg slik mot alle, men jeg tviler. Om en hvit mann med kone og barn ble slått ned i frognerparken og trengte medisinsk hjelp så hadde ikke ambulansepersonellet vært mer opptatt av å sjekke ID på han enn å utføre ABSDE-drill. Men det er irrelevant. Poenget er at de som var tilstede i oppfattet ambulansepersonellet som rasistiske. Det som i sin konsekvens oppfattes som rasistisk er ikke nødvendigvis rasistisk i sin intensjon. Mye mulig så var det ambulansepersonellets ubevisste fordommer som lå til grunn for den hårreisende behandlingen av Ali og hans venner.
Trådstarter
14 0
helt enig med commie.

tror egentlig ikke ambulansefolkene mente det rasistisk, men at den underbevisste holdning kom veldig klart frem. jeg er helt overbevist om at profesjonaliteten forsvant når de møtte ali. ikke pga alis oppførsel, men det at det var en mørk mann som hadde vært innblandet i bråk.

det bildet ambulansesjåføren tegnet seg de få minuttene han var der, er nok overraskende langt fra virkeligheten. dette handler om rasisme og forutinntatte holdninger

det som skjedde var jo at Ali var på tur med familien sin i parken, og spurte om de som sparket fotball om de kunne stoppe, eller sørge for at ballen ikke traff barnet hans..

hadde ambulansepersonalet vært klar over denne situasjonen så hadde de helt sikkert gjort ting grundigere, og ikke plassert ali i en bås.. for gjør man det så er det rasisme!

til dere som ikke ser rasismen i denne saken. sett dere inn i Ali`s situasjon.
ville du ha følt deg utsatt for: forskjellsbehandling, forutinntatt holdninger, nedprioritering, nedsettende språkbruk, mangefull medisinsk evaluering og ikke bli tatt seriøst? alt dette kan gå under ordet rasisme, og alt dette skjer en person som har blitt utsatt for vold.
Sist endret av dexman; 22. august 2007 kl. 00:27.
Et viktig poeng er også at det jo faktisk er jobben til ambulansepersonellet å redde liv enten fyren var en fyllik, narkis, bølle som hadde fått seg en velfortjent trøkk som var litt mer enn han tålte, eller familiefar. De skal ikke velge å redde noen eller ikke ut fra om personen er sympatisk eller ikke. Så enten det var rasisme eller hva som helst, så er det helt tydelig et holdningsproblem.
Disse folka i England som jeg har følt at de bryr seg ikke engang. De tenker på at det ikke skal komme helst mulig ingen av dem, bare for å få tid til selv. Patetisk ikke sant?

Men, heldigvis er det noen som bidrar sånne som F.eks, afrikanere(ikke frekt sagt) og noen engelske, men uheldigvis hater engelske utenlandske folk. Og det er jo forhåpentligvis ikke bra nok.
Noe må gjøres med det! Det påstår jeg hvertfall
eeh kan du forklare det der litt nærmere? For jeg skjønte ikke et nupp av det du sa der
ok, da har du et problem kan vi si
hahahahhaha, javel ;P
Om noen kan oversette så hadde det vært konge
Sitat av I'mRicherThanU$
Disse folka i England som jeg har følt at de bryr seg ikke engang. De tenker på at det ikke skal komme helst mulig ingen av dem, bare for å få tid til selv. Patetisk ikke sant?

Men, heldigvis er det noen som bidrar sånne som F.eks, afrikanere(ikke frekt sagt) og noen engelske, men uheldigvis hater engelske utenlandske folk. Og det er jo forhåpentligvis ikke bra nok.
Noe må gjøres med det! Det påstår jeg hvertfall
Vis hele sitatet...
Øh, dette var totalt usammenhengende... var du full?