Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1413184
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Lurer fremdeles på hvordan NOEN idetheletatt får lov tl å kjøre opp en bil opp til regjeringskvartalet på eget insjativ.
Skulle ikke vært mulig å komme såpass nær hele regjeringen.
Hva med kongen? Er han trygg?
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Sitat av Petter H Vis innlegg
Hva med kongen? Er han trygg?
Vis hele sitatet...
så akkurat at de svarte mercedesene til eskortetroppen til garden stod utafor slottet. han er nok trygg
Sitat av Petter H Vis innlegg
Hva med kongen? Er han trygg?
Vis hele sitatet...
Kongeparet og kronprinsparet er i følge VG ikke i Norge og i sikkerhet.
Er det publisert noen overvåkings opptak / video da bomben smalt?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Babble Vis innlegg
Veldig viktig og ikke la frykten ta overhånd sier Statsminister Stoltenberg... Selv har han gått og gjemt seg.
Vis hele sitatet...
Hvem sier at han ikke holder hodet kaldt? Han har en viktig stilling i den norske regjering, og så det er viktig at han er i sikkerhet inntil man vet hvem og hva som sto bak, og hvorfor. "Var han målet?" har blitt spurt, og ingen vet helt sikkert ennå.

Sitat av lygra Vis innlegg
Pyroteknikere: kan en bombe laget av ugress salt (saltpeter) lage slike store ødeleggelser? ev ja hvor mange kg snakker vi om?
Vis hele sitatet...
Ugressalt som pleide være kaliumklorat er neppe noe de har lekt seg med.
Men ammonium nitrat (ammon salpeter), er et høyeksplosiv som brukes blant annet i gruvedrift, og er populært blant terrorister og hobbysprengere.
Det kan lage langt større ødeleggelser enn dette, noe som kommer an på mengde. Vanskelig å si hvor mye som kan ha vært brukt, men tatt ødeleggelsene og mengden røyk i betraktning, kan det være snakk om flere hundre kilo. En ekspert tippet 50-100 kilo, men mengden røyk forteller en annen historie, men vanskelig å si sikkert!


Og noen snakket om hvor enkelt dette er for hvem som helst, meg selv og flere andre her på forumet kunne matchet dette fra scratch på 3-4 dager.
Sist endret av Up; 22. juli 2011 kl. 22:09.
Rart at garden ikke gjemmer seg under sengene sine som vanlig.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Overvåkningen er nok under behandling og blir vel ikke offentliggjort før de er ferdige med dem?
(Dagbladet): Et vitne forteller til Dagbladet at han observerte en mistenkelig skikkelse i politiuniform to minutter før bombeangrepet mot Regjeringskvartalet i Oslo.

- Jeg satt på kontoret mitt å så ut vinduet ved Obos på Hammersborg torg. Jeg skulle ta en telefon og så ut vinduet. Der så jeg en høy og slank politimann som hadde på seg hjelm. Han hadde også høye skuldrer, som om han hadde noe under uniformen sin.

- Den uniformerte mannen satte seg inn i en brun eller beige lys bil. Den var større enn en varebil. Den liknet en gammel Volvo eller noe. To minutter seinere sprengte det, sier øyenvitnet.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2011/07/22/n...oslo/17417887/
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Up Vis innlegg
Men ammonium nitrat (ammon salpeter), er et høyeksplosiv som brukes blant annet i gruvedrift, og er populært blant terrorister og hobbysprengere.
Det kan lage langt større ødeleggelser enn dette, noe som kommer an på mengde. Vanskelig å si hvor mye som kan ha vært brukt, men tatt ødeleggelsene og mengden røyk i betraktning, kan det være snakk om flere hundre kilo. En ekspert tippet 50-100 kilo, men mengden røyk forteller en annen historie, men vanskelig å si sikkert!
Vis hele sitatet...
Flere skal ha rapportert om ei sterk lukt av svovel etter bomba, er det mulig at det kan ha vært en komposisjon med AN og svovelsyre? Sistnevnte gir vel svoveldioksid (lukter "svovel") når det fungerer som oksidant?
Ridder av 1. klasse
Det der så ikke pent ut... men kan jo se ut som at noe er klær... flere av de som la på svøm hadde tydeligvis kastet klærne..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Flere skal ha rapportert om ei sterk lukt av svovel etter bomba, er det mulig at det kan ha vært en komposisjon med AN og svovelsyre? Sistnevnte gir vel svoveldioksid (lukter "svovel") når det fungerer som oksidant?
Vis hele sitatet...
Det høyrest rart ut, ettersom diesel er mykje lettare å få tak i store kvanta av enn svovelsyre. Men korleis vil styrken på AN og svovelsyre bli vs. styrken på ammoniumnitrat og diesel?
Det er bekreftet 10 døde :S
Så nettopp eit vitneopptak på TV2-Nyleikskanalen. Sterke bilete.

Stoltenberg og Storberget, har pressekonferanse 22.30, mest truleg på alle fjensynskanalar.
Sist endret av Zalox; 22. juli 2011 kl. 22:18.
Spørsmålet nå er jo om en eller flere av bygningene som ble utsatt for eksplosjonen vil rase sammen i løpet av kvelden eller natten.
Lite trolig, men det kan skje
Blir spennende å se hva denne drapsmannen får i straff, 14 år og slipper ut etter 9 pga god oppførsel? Noen her som fortsatt er imot dødsstraff?

Sitat av SSH Vis innlegg
Det er bekreftet 10 døde :S
Vis hele sitatet...
Smileyface fordi?
Sitat av StianLie Vis innlegg
Er det publisert noen overvåkings opptak / video da bomben smalt?
Vis hele sitatet...
jeg tviler veldig fordi
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10097088
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det høyrest rart ut, ettersom diesel er mykje lettare å få tak i store kvanta av enn svovelsyre. Men korleis vil styrken på AN og svovelsyre bli vs. styrken på ammoniumnitrat og diesel?
Vis hele sitatet...
Ammoniumnitrat og svovelsyre er ikke et sprengstoff i seg selv AFAIK, men det finnes flere komposisjoner hvor AN og svovelsyre inngår i en blanding med flere ingredienser, f.eks. ANNMSA (ammoniumnitrat, nitrometan, svovelsyre). Nitrometan er enda verre å få tak på enn svovelsyre, så jeg kan ikke helt se hvordan de kan ha anskaffa det uten videre. Er ikke helt sikker på forskjellene mellom ANFO og andre AN-baserte sprengstoffer (her er det nok Up som er eksperten), annet enn at ANFO helt klart er det billigste og enkleste - og mer enn kraftig nok til å ha gjort skadene vi ser i nyhetene nå.

Svovellukta kan godt ha kommet av brannene i ettertid eller andre kilder enn selve sprengstoffet.
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Spørsmålet nå er jo om en eller flere av bygningene som ble utsatt for eksplosjonen vil rase sammen i løpet av kvelden eller natten.
Lite trolig, men det kan skje
Vis hele sitatet...
Byggningane vil nok ikkje ramle saman med det første. Dersom det er store skadar på byggverka vil dei rivast, og byggast opp igjen. Personleg trur eg at alle byggningane er brukbare, men dei må heilt klart restaurerast.
Spent på utviklingen videre etter dette jeg!
Personlig er jeg mest spent på nasjonaliteten til mannen.
Sitat av nikons Vis innlegg
Personlig er jeg mest spent på nasjonaliteten til mannen.
Vis hele sitatet...
det høres nå ut som han er norsk, og at politiet kjente til miljøet han vanker i
Mannen er norsk. Er spenningen utløst nå?
Sitat av nikons Vis innlegg
Personlig er jeg mest spent på nasjonaliteten til mannen.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå motiv er langt mer interessant.
Er mer spent på motivasjonen bak det hele.
Sitat av williams123 Vis innlegg

Smileyface fordi?
Vis hele sitatet...
10 er erklært døde og du bryr deg om et "smileyface"?
Jeg hadde aldri trodd at noe som dette kunne ha skjedd i Norge. Jeg kunne ha forstått det bedre hvis det skjedde et annet sted i Europa, men ikke i Norge. Det som gjør det mye værre er hendelsen på Utøya der 10 skal være skutt og drept. Dette er to grusomme hendelser på samme dag. Han som ble pågrepet av politiet var høy å blond med blå øyne. Han var også kjenning av politiet. Min teori er at det er russiske nynazister som står bak. Det mener jeg ikke er svært usansynlig.
Ser ut som problemet med blod minsker
- Nrk1
Var han den eneste som sto bak alle hendelse i dag?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Flere skal ha rapportert om ei sterk lukt av svovel etter bomba, er det mulig at det kan ha vært en komposisjon med AN og svovelsyre? Sistnevnte gir vel svoveldioksid (lukter "svovel") når det fungerer som oksidant?
Vis hele sitatet...
Flere sa jo også at de luktet svovel fra 9/11-terroraksjonen i USA. Så tror nok dette kommer av at mange ting brenner, og trenger ikke være sprengstoffet. (eller at 9/11 ikke bare kom av av at flyene traff bygningene)


Hørt fra politimann (faren til en venninne) at det er sannsynlig at det var nynazister (fyren på utøya i alle fall). Om dette er sikkert eller ikke, vet jeg ikke.
Sist endret av Thoryllo; 22. juli 2011 kl. 22:30.
Sitat av Lil J Vis innlegg
Var han den eneste som sto bak alle hendelse i dag?
Vis hele sitatet...
Litt tidlig å si enda, Politiet og de resterende hjelpearbeiderne som stiller opp i intervju virker ganske forvirret og mangelfull for informasjon. Noe som egentlig er veldig forståelig i forhold til hva som har skjedd.

Vertfall bekreftet en mann på Utøya, som var forkledd som politimann.
Også rykter om en mistenkelig mann ved bombeområdet med politiutrustning rett før bombingen.
Sist endret av ZELDUR; 22. juli 2011 kl. 22:30.
Damn. Hadde tenkt å spille fallout NW sin nye DLC i kveld, men fikk plutselig ikke lyst til å spille skytespill. Dette var vel en høyreekstremist... Håper ikke dødstalle øker, for jeg syntes tallet (10) er lavt mtp. automatpistol, hagle og en pistol. I tillegg til det faktum at øya er avgrenset av vann.
Sitat av ballestank Vis innlegg
10 er erklært døde og du bryr deg om et "smileyface"?
Vis hele sitatet...
At noen bekrefter at 10 er døde for så å legge på et smileyface synes jeg er ganske kvalmende, du får tenke selv hva jeg "bryr" meg om, de som er oppegående forstår det
Jeg hadde ironisk nok tenkt å se The Hurt Locker i dag, som handler om en bombegruppe...
Sitat av Hoat Vis innlegg
litt off-topic, men _EN_ ting er bra med denne saken. VG får noe annet enn agurker å skrive om ^^
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke noe positivt med at ungdommer blir henrettet, og at bombe går av i hovedstaden.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Håper ikke dødstalle øker, for jeg syntes tallet (10) er lavt mtp. automatpistol, hagle og en pistol. I tillegg til det faktum at øya er avgrenset av vann.
Vis hele sitatet...
Det blir tilsammen 17 bekreftet døde dersom man også tar med eksplosjonen i Oslo.
Selv tror jeg at dødstallene vil øke opp i mot 100 når alle likene på øya og i bygningene er funnet
Sist endret av KevinNice; 22. juli 2011 kl. 22:33.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det finnes ikke noe positivt med at ungdommer blir henrettet, og at bombe går av i hovedstaden.
Vis hele sitatet...
Kalles galgenhumor
Sitat av williams123 Vis innlegg
At noen bekrefter at 10 er døde for så å legge på et smileyface synes jeg er ganske kvalmende, du får tenke selv hva jeg "bryr" meg om, de som er oppegående forstår det
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått litt. Han skrev en ":S", som absolutt ikke er det samme som ":D", eller ":)".
Jeg er også veldig spent på motivet. Arbeiderpartiet er tydeligvis målet, så det må være noe hat mot ap eller regjeringen. Men jeg har ikke fantasti nok til å tenke på noe som kan være motiv for dette hvis det ikke er internasjonal terrorisme det er snakk om. Da må det være en gal gal person som samtidig er i stand til å planlegge og utføre alt dette. Med greie på sprengstoff og våpen og innsikt i politiet. I så fall veldig skummelt at sånne finnes i norge. Man kan si at alt dette kan man enkelt få tak i, men å faktisk utføre det krever nok litt. En tulling hadde fåkket noe opp en eller annen plass.
Sist endret av bo1e; 22. juli 2011 kl. 22:36.
Sitat av williams123 Vis innlegg
At noen bekrefter at 10 er døde for så å legge på et smileyface synes jeg er ganske kvalmende, du får tenke selv hva jeg "bryr" meg om, de som er oppegående forstår det
Vis hele sitatet...
Selv om du tror at :S betyr en ting så betyr ikke det at det var det han mente.
Det kommer en pressekonferanse fra Politiet straks, slå på TV2!
Sitat av drittunge Vis innlegg
Jeg tror du har misforstått litt. Han skrev en ":S", som absolutt ikke er det samme som "", eller "".
Vis hele sitatet...
Så hva betyr ":S"?
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Kalles galgenhumor
Vis hele sitatet...
Joda, er egentlig sunt å ha det i vanskelige tider.
Er bare så vanskelig å fordøye dette at jeg klarer ikke å fleipe om det enda.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Så hva betyr ":S"?
Vis hele sitatet...


"En smule forvirret."
Sitat av williams123 Vis innlegg
At noen bekrefter at 10 er døde for så å legge på et smileyface synes jeg er ganske kvalmende, du får tenke selv hva jeg "bryr" meg om, de som er oppegående forstår det
Vis hele sitatet...
Er "det" kvalmende?
Det som er kvalmende er at 10 er bekrefta døde. ":S" er ett ansiktsuttrykk som "betyr" at man er "confused". Og det skal jeg love deg at det er MANGE som er etter hendelsen idag.

Ville egentlig ikke ta opp det med "smileyface'et", men siden du er så trangsynt så får man vel gjøre det.

edit: Kom ikke på det i farta men "confused" betyr forvirra.
Sist endret av ballestank; 22. juli 2011 kl. 22:38.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det finnes ikke noe positivt med at ungdommer blir henrettet, og at bombe går av i hovedstaden.
Vis hele sitatet...
Ah, så det er bare når negre, muslimer og mennesker enn normenn dør man får lov til å ha to tanker i hodet samtidig.

Selvfølgelig er det mer interessant å lese avisene idag enn andre dager, og selvfølgelig betyr ikke det at man skulle ønske sånt som dette skjedde oftere.
Pressekonferanse med Jens Stoltenberg og Knut Storberget på NRK1 nå.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Så hva betyr ":S"?
Vis hele sitatet...
Se på smilet da.... to øyne = :, et fucka smil = S

:S er et IKKE BRA smiley tryne liksom
Sist endret av Dagdriver; 22. juli 2011 kl. 22:39.
På en måte er det positivt at det er en tilsynelatende norsk mann, som har begått skyteepisoden på Utøya. Grunnen til dette utsagnet er at det er alt for mye undertrykkelse rundt minoritetsgrupper i Norge allerede.
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.