Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1687 309999
Dama prøvde fleinsopp forrige Fredag og synts det var helt fantastisk.
Det som egentlig var en stille og rolig Fredags kveld, med ett par pils, xfactor og senkveld ble til en rimelig annerledes kveld da dama spontant spør om å få prøve Flein.
Dagshumøret hennes var bra og hun hadde ett brett med sobril liggende så jeg tenkte greit nok.
Siden hun går på zoloft (ssri) fant jeg ut at ca 0.5g med tørket knust flein ville gi henne en lvl.1 trip.
Noe det også gjorde.

Utrolig fasinerende og se hvordan hun med dårlig selvtillit blir totalt forandret til å virkelig se det positivet i seg selv.
Til vanlig hater hun sin egen stemme, mens under trippen forteller hun meg hvor utrolig vakker stemme hun har!
Det hjalp bra på at jeg fortalte henne hvor utrolig god person hun er, pen osv osv...hehe.

Men nok om det egentlig, en uke har gått og hun og en kompis av meg skal trippe i kveld, han for første gang.
Hun planlegger igjen å ta 0.5g for så justere opp etter 1time.
Det jeg egentlig lurer på er om han burde starte med 0.5g eller mindre?
Og hvor mye burde dem justere opp med om di vil ha mer?
Hun veier 45kg og går på ssri, han 70kg ingen medisiner.
Takk for svar =)
Ettersom hun fikk en lv1-tripp på 0.5g når hun veier 45kg og går på SSRI, vil samme mengde naturlig nok gi en mye svakere virkning på ham som ikke går på noe som helst og i tillegg veier 25kg mer enn henne(med mindre han er overfølsom for virkestoffene).
Sist endret av exocytose; 18. september 2009 kl. 16:32.
SSRI gjør en mindre sensitiv mot sopp, ikke mer sensitiv. Altså vil en person som tar slike medisiner trenge mer sopp enn en som ikke tar det. Vennen din, som aldri har trippet før, og veier 75 kg. vil sikkert få en mer enn kraftig nok effekt av 0,5 gram. Det er i alle fall ingen vits i å begynne høyere enn dette.
Blah, stemmer det, felix. Motsatt.
Sist endret av exocytose; 18. september 2009 kl. 19:46.
Er ikke alltid så lett å holde styr på

Måtte slå det opp selv for å være sikker.
Jeg tenkte at siden SSRI øker frigjøring og hemmer reopptak av serotonin, ville det føre til at psilocin fikk en sterkere effekt som følge av økt mengde serotonin.
Men det er feil tenkt ettersom den konstante økningen av serotonin i synapsene som følge av medikamentene vil føre til en nedregulering av 5HT2A, 5HT2C and 5HT1A-reseptorene. Psilocin er strukturelt beslektet med serotonin(5HT) og virker derfor som en agonist på disse reseptorene.

Så feil kan man ta.
Sist endret av exocytose; 18. september 2009 kl. 21:22.
Heisann godtfolk

Dette står antageligvis tidligere i tråden her, men denna tråden er så utrolig stor og søkefunksjonen viser meg ikke til noen spesiell side, så jeg spør som sikkert flere har gjort:

Som førstegangsturer, omtrent hvor mange gram sopp kan/bør man innta for å få en fin og stabil tripp? Jeg vil nødig kaste bort de jeg har finni om jeg akkurat har for få sopp til at det skal funke.
start med mellom 1-2 gram , vent 1 time så kan du bygge opp om du føler for det.
Ikke ta så mye som 2 gram du. Kanskje 1 gram. Og eventuelt justere etter en time eller to slik som Sixpounder sa. Ikke stress.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
start med mellom 1-2 gram , vent 1 time så kan du bygge opp om du føler for det.
Vis hele sitatet...
2 gram tørket sopp er en stor dose. Jeg ville, som førstegangstripper, aldri tatt mer enn 0,5 gram, gjerne startet enda mer forsiktig.
Forresten... Har vekt, alder og kjønn noe med hvor stort inntak man tåler?
Dette er soppene jeg har finni hittil i år. Den med rød ring rundt er den ene jeg fant i dag som fortsatt er "fersk", mens de andre er tørka.

Har jeg driti på leggen, eller er det riktig sopp? Alle skal være helt like.
Feil tråd, Lille Promille.

Jeg har ca 40 små flein som jeg tørket under tørkepapir i 6 dager(ikke meningen at det skulle ligge så lenge). De veier 1.7 gram tilsammen. Jeg syns dette virker som veldig mye etter hva annet jeg har lest, men det varierer vel veldig. Jeg hadde tenkt til å spise alle selv, men nesten 2g virker ganske mye for min første tur. Spise alle selv? Eller bare ta litt under 1g, som jeg har lest som anbefalt dose for nybeggynner? Har jeg gjort noe feil under tørkingen? Ble bare veldig overrasket over at det veide så mye.
Sitat av Derek Fir Vis innlegg
Feil tråd, Lille Promille.

Jeg har ca 40 små flein som jeg tørket under tørkepapir i 6 dager(ikke meningen at det skulle ligge så lenge). De veier 1.7 gram tilsammen. Jeg syns dette virker som veldig mye etter hva annet jeg har lest, men det varierer vel veldig. Jeg hadde tenkt til å spise alle selv, men nesten 2g virker ganske mye for min første tur. Spise alle selv? Eller bare ta litt under 1g, som jeg har lest som anbefalt dose for nybeggynner? Har jeg gjort noe feil under tørkingen? Ble bare veldig overrasket over at det veide så mye.
Vis hele sitatet...
Du er sikker på at dette ER fleinsopp?

Du kan ha funnet noen unormalt store sopp, men vanligvis går det mer enn 40 sopp på 2 gram, i alle fall etter mine erfaringer. Forsikre deg om at det er flein du har funnet, og ikke ta mer enn 0,5 om du velger å spise dem. Du har ikke dårlig tid, og alt over 1 g. er en for stor førstegangsdose i mine øyne.
Har plukket flein flere ganger(uten at jeg selv har tatt det tidligere), så er selv ganske sikker på at det er flein, men fikk bekreftet det av flere her: http://www.freakforum.nu/forum/showt...=94893&page=31

Men veier alt for mye i forhold til hva jeg har hørt. Disse soppene var ikke spesielt store heller.
Ser bra ut, men hva mener du med for mye? Hvor mye veier de? Jeg syns ikke de soppene var spesielt små. Ganske vanlig størrelse det der.
Har i underkant av 40 flein og de veier nesten 2g. Det veier litt mye i forhold til hva jeg har hørt. Men har ingen erfaring med dette, jeg ville bare forsikre meg om det hørtes nogenlunde normalt ut før jeg spiste dem
ikke spis alle om det er din første tur.
start heller med halvparten. : )
Ja, det hørtes jo litt mye ut, men størrelse og vekt kan variere mye, og som sagt ser det veldig riktig ut.
Takk for all hjelp Da blir det 20 stykk til helgen!
Hallo fleinvenner. Jeg har en rekke spørsmål om soppplukking og spising som jeg håper noen gidder å svare på.
Jeg og en kompis var på den lokale kirkegården å plukka 30 sopp hver. Jeg er helt sikker på at alle var flein. Vi spiste alle samme kveld. Jeg synes ikke det ble noe mye fart i sakene. Mønstre beveget på seg og den slags, og ting ble mye flottere å se på. Men det var liksom alt.

Er 30 sopp på første tur så lite? Jeg kunne tenkt meg en litt mer fargerik trip. Hva er passe dosering for å kjenne at det virkelig røsker i systemet.

Da vi dro tilbake for å plukke mer (samme plass) noen dagere senere, var kirkegåden til vår store skuffelse nyklipt. Vi fant ikke store greiene. Hvor lang tid tar det før soppene vokser opp igjen?

Siste spørsmål: Når slutter fleinsessongen, det er vel ikke for sent nå?
Sist endret av RHS; 21. september 2009 kl. 18:53.
Jeg har opplevd samme virkning som deg på 30 stykker. Syns det var ganske fint jeg, og definitivt bra nok for en førstegangstripp.

Virkelig røsking i systemet? Her kan nok mer erfarne svare, men da jeg spiste rundt 60, ble det ganske heftig. Du kan jo selvfølgelig spise et par hundre, da røsker det virkelig i deg, men det ikke noe jeg anbefaler noen å gjøre, men mindre man er veldig erfaren.

Et par dager, så har de kommet opp. Gi de en uke, så får de litt størrelse.

Nei, det er ikke for sent ennå. Det er ikke slutt før snøen har lagt seg på bakken.
Avhengig av størrelsen kan 30 sopp godt ha vært for lite ja. Tørk soppen og vei den, det er en mye bedre måte å måle mengde på. Avhengig av forhold kan soppen vokse opp på noen veldig få dager. Fleinsesongen slutter når det blir for kaldt. Mange bruker "første frostnatta" som mål på når de kan begynne å plukke, men det er vel heller begynnelsen på slutten.
Da prøver jeg igjen i morgen.
Det mye lettere på dagen. Har det noe å si om folk ser at jeg plukker? Hva kan eventuelt folk gjøre med det?
Det er bolighus rundt hele kirken.

Og en ting til exocytose; Jeg ser du er fra Trondheim. Hvor pleier du å finne mye sopp? Jeg bor også der.
For det første er det mot reglene å si plasser hvor man kan finne flein.
For det andre, hva får deg til å tro at jeg gir deg plassene mine? Jeg vil da ikke ha konkurranse om fleinen min.
Men gå på jorder hvor sauer og/eller kyr beiter. Det er masse andre tips i denne tråden; Les!
Sist endret av exocytose; 21. september 2009 kl. 19:29.
Sitat av RHS Vis innlegg
Har det noe å si om folk ser at jeg plukker? Hva kan eventuelt folk gjøre med det?
Vis hele sitatet...
Det kan gjøre noe ja. Folk kan ringe politiet, og du kan bli arrestert og bøtelagt/straffet.
Jeg sliter selv med å finne plukkesteder som ikke er blotta for folk. Får veldig paranoia-følelse når jeg går der bøyd nedover i gresset mens det kommer en og annen jogger måpende forbi.
Er spesielt redd for å bli sett av bonden som eier beitemarka jeg går på.
Er det noe særlig å plukke i mørket?
Sitat av Sukkertøy Vis innlegg
Jeg sliter selv med å finne plukkesteder som ikke er blotta for folk. Får veldig paranoia-følelse når jeg går der bøyd nedover i gresset mens det kommer en og annen jogger måpende forbi.
Er spesielt redd for å bli sett av bonden som eier beitemarka jeg går på.
Er det noe særlig å plukke i mørket?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig nok å se soppen om dagen, hvordan tror du det vil være om natten?
Sitat av Sukkertøy Vis innlegg
Jeg sliter selv med å finne plukkesteder som ikke er blotta for folk. Får veldig paranoia-følelse når jeg går der bøyd nedover i gresset mens det kommer en og annen jogger måpende forbi.
Er spesielt redd for å bli sett av bonden som eier beitemarka jeg går på.
Er det noe særlig å plukke i mørket?
Vis hele sitatet...

Jeg har også den paranoia-følelsen. Pleier å late som om jeg ser på gravsteinene eller knyter skolissene. Har en pose i en ryggsekk til å legge soppen i. Å plukke i mørket er svært vanskelig, nesten umulig.
Jeg ser du bor i Sør-trønderlag, noe som jeg også gjør. Det er jo milesvis med beiter som inneholder flein, det kryr av dem. Jeg har plukket i mørket, lommelykt, var enda mer spennende en når det var daglys =D
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Har ikke sett en eneste sopp her I år jeg... (sør-delen av vestfold)

Er det fortsatt for varmt eller?
nei, soppsesongen er i full gang. Over hele Norge tror jeg. Du må nok bare lete på litt andre steder

Siterer fra Norshrooms sin plukkeguide
Oppsummert: Spiss fleinsopp vokser i gressmarker, beitemarker, gressplener etc. De trives ikke inne blant trær, så det er ikke noe poeng å lete etter dem i skogen. Ofte er de å finne i tuer som dyr ikke har giddet beite på, men de vokser ALDRI direkte på møkk[...]
Vis hele sitatet...
På kirke gården her jeg oppholder meg nå vokser de bokstavelig talt overalt.
Er ikke mye skog her, men de er mye trær rundt kirka, og det vokser fortsatt sopp dær.

tilsammen i denne sessongen er jeg sikker på at jeg har plukket opp over 300 bare etter sykkel & gang stien.

Jeg mener selv at øya mine er godt trent til å få øye på soppen. ser de på god avstand om dagen , å jeg kan fint gå ut å plukke om kvelden.

Nå går jeg somregel bare ut på natta når jeg leiter, siden jeg fikk en mann etter meg her om dagen.
Jeg tror han så hva jeg gjorde, og så ut som han prøvde å nå meg igjen når jeg begynte å gå fort vekk.
Om han var for eller mot det jeg gjorde aner jeg ikke, men vi alle vet hvordan det er når paranoia slår til.
Jeg forsvant på få sekkunder =)
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av hva Vis innlegg
nei, soppsesongen er i full gang. Over hele Norge tror jeg. Du må nok bare lete på litt andre steder

Siterer fra Norshrooms sin plukkeguide
Vis hele sitatet...
Jeg vet godt hvor jeg skal lete... Har sett på begrodde gressplener med mose u bunnen, ett sauebeite og flere gressplener med mye mose... Har ikke funnet noe annen sopp heller, ikke noe som ligner... er ganske dødt. Er det noe detaljert info om når den dukker opp? temperatur, klima, vær, tid etc
Mosete jord er for sur, fleinsoppen vokser i gressplener med mer basisk jordsmonn. Se etter løvtrær fremfor bartrær.
De vokser ikke på mose.
leit på pure gress. = )
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Mosete jord er for sur, fleinsoppen vokser i gressplener med mer basisk jordsmonn. Se etter løvtrær fremfor bartrær.
Vis hele sitatet...
Hm. Det er kun barskog og delvis nokså mosete gress rundt der jeg plukker, og jeg vil si det er finfine fleinområder. Så barskog er ingen grunn til å ikke ta en titt.

Edit: Det stemmer at den ikke vokser rett på mose, men den kan fint vokse på beitegress i nærheten av mose.
Sist endret av xtapolapocetl; 24. september 2009 kl. 21:18.
Joda, det er mye bartrær i nærheten av jordene hvor jeg har sett flein også, men hverken mose eller bartrær på selve jordet/plenen.
Har hørt at fleinsopp mister et av virkestoffene ved tørking. Er litt tvilsom til det, siden det er vell bare vannet i soppen fordamper? eller tar jeg feil?
Sitat av taares Vis innlegg
Har hørt at fleinsopp mister et av virkestoffene ved tørking. Er litt tvilsom til det, siden det er vell bare vannet i soppen fordamper? eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok du har hørt grundig feil
Sitat av taares Vis innlegg
Har hørt at fleinsopp mister et av virkestoffene ved tørking. Er litt tvilsom til det, siden det er vell bare vannet i soppen fordamper? eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Det mister litt av virkestoffene ved tørking(men ikke som direkte resultat av tørkingen). Psilocin er veldig følsomt for oksidasjon og det er vanlig at mesteparten av psilocinet er borte etter at soppen har lugget en stund. Psilocybin derimot, er mer stødig og holder seg lengre - spesielt i mørke og kjølige omgivelser. Og heldigvis er det mye mer psilocybin enn psilocin i en fleinsopp.
Sist endret av exocytose; 25. september 2009 kl. 16:36.
Psilocin er mer ustabilt en psilocybin, og vil oksidere mye raskere. Når soppen du har plukket blir blå enkelte steder, gjerne der du har klemt litt på dem, så er det fordi psilocinet i soppen oksiderer i kontakt med luften.

Spiss fleinsopp inneholder mer psilocybin enn psilocin, som er et langt mer stabilt stoff.

Oops, exocytose.. Vi tenker likt =)
Sist endret av mentalmelt; 25. september 2009 kl. 16:41.
Sitat av taares Vis innlegg
Har hørt at fleinsopp mister et av virkestoffene ved tørking. Er litt tvilsom til det, siden det er vell bare vannet i soppen fordamper? eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Hvis du tørker soppen ved lav temperatur (romtemp.) vil den miste minimalt med virkestoff. Jo høyere temperaturen er, jo mer virkestoff vil kunne gå tapt.

Sikker på du ikke tenker på Amanita (fluesopp), der ibetensyre kan omdannes til muskimol under tørkingen?
ja er helt sikker. var ute og plukket flein, og traff en random kar som gjorde det samme. var han som sa det
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Har lett stortsett over alt. Finner ingenting overhode. Ikke engang sopp som ligner, eller ikke ligner(!) på flein... Skuffet. Ligger de langt inne under høyt gress? Eller er de alltid synlige uten for mye rusking i gresset? Har sett rundt på bunnen av jorder etc. men absolutt ingenting. helt tomt.
Sitat av lex123 Vis innlegg
Har lett stortsett over alt. Finner ingenting overhode. Ikke engang sopp som ligner, eller ikke ligner(!) på flein... Skuffet. Ligger de langt inne under høyt gress? Eller er de alltid synlige uten for mye rusking i gresset? Har sett rundt på bunnen av jorder etc. men absolutt ingenting. helt tomt.
Vis hele sitatet...
Les gjennom tråden her og Identifisering av fleinsopp-tråden og du finner svar på alle spørsmålene dine. For å være litt snill linker jeg til to gode poster av mentalmelt:
http://freakforum.nu/forum/showpost....&postcount=460
http://freakforum.nu/forum/showpost....&postcount=451
Sist endret av exocytose; 25. september 2009 kl. 20:15. Grunn: fikse på url
Sitat av lex123 Vis innlegg
Har lett stortsett over alt. Finner ingenting overhode. Ikke engang sopp som ligner, eller ikke ligner(!) på flein... Skuffet. Ligger de langt inne under høyt gress? Eller er de alltid synlige uten for mye rusking i gresset? Har sett rundt på bunnen av jorder etc. men absolutt ingenting. helt tomt.
Vis hele sitatet...
Var på mange bomturer selv før jeg fant fleinsopp.
Men etter mye leting på finn.no kart så kom jeg over en kirkegård, hvor jeg tok meg en tur i regnvær og endelig fant rett sopp.
Mitt tips er å sjekke ut de lokale kirkegårdene i ditt nærområdet.
Plukk alt som ligner og legg ut bilder på identifiseringstråden.
Lettest er det vel å plukke i fuktig vær, da mangedager med sol gir endel halv tørr eller tørr fleinsopp som som er enda vanskeligere å identifisere, særlig om du aldri har plukket fleinsopp før.
Tolmodighet må du også ha..ikke gi opp, lykke til da =)
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Sitat av exocytose Vis innlegg
Les gjennom tråden her og Identifisering av fleinsopp-tråden og du finner svar på alle spørsmålene dine. For å være litt snill linker jeg til to gode poster av mentalmelt:
http://freakforum.nu/forum/showpost....&postcount=460
http://freakforum.nu/forum/showpost....&postcount=451
Vis hele sitatet...
Takk igjen exocytose.
Sitat av Lizz Vis innlegg
Var på mange bomturer selv før jeg fant fleinsopp.
Men etter mye leting på finn.no kart så kom jeg over en kirkegård, hvor jeg tok meg en tur i regnvær og endelig fant rett sopp.
Mitt tips er å sjekke ut de lokale kirkegårdene i ditt nærområdet.
Plukk alt som ligner og legg ut bilder på identifiseringstråden.
Lettest er det vel å plukke i fuktig vær, da mangedager med sol gir endel halv tørr eller tørr fleinsopp som som er enda vanskeligere å identifisere, særlig om du aldri har plukket fleinsopp før.
Tolmodighet må du også ha..ikke gi opp, lykke til da =)
Vis hele sitatet...
Takk for motivasjon!!! Men de lokale kirkegårdene ligger liksom midt i byen/sentrum... Men skal såklart ut igjen når det kommer regn (kan bli en stund til though).
Et annet spørsmål. leste at sopp ikke reagereer på sollys. men så har jeg hørt at sopp vokser fort, når det har regnett mye, og så blir det sol. har det kansje bare med regnet å gjøre eller?
Det stemmer at soppen trenger vann for å vokse, men ikke er avhengig av direkte sollys, ja. Det eneste den bruker lys til er for å bli stimulert til å frukte, altså for å vite at den har kommet opp gjennom bakken, men til det holder det i lange baner med en hvilken som helst form for dagslys. Vann derimot, er en livsviktig komponent i alle deler av soppens liv. Uten tilstrekkelig med vann, blir det ingen sopp.
Sist endret av mentalmelt; 26. september 2009 kl. 12:16.