Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 1958
Skal kjøpe meg speilreflekskamera nå, og som alle andre har jeg vanskelig for å bestemme meg. Har sett på Canon eos 400d og 350d, Nikon d70s, d80 osv. Jeg har ca. 10 store jeg kan bruke. Noen som har forslag til pakker, eller kanskje hus uten optikk. Hva er lurest? Jeg vil ha best mulig kamera og linser for 10/11 høvdinger.
Kameraene i den klassen er stort sett ganske like så blir opp til deg selv hva du velger. Har du noe optikk eller utstyr av den ene eller andre produsenten fra før av så kjøper du dette merket. Kjøp deg en grunnoakke og ekstern blitz! Blitz er gull.
Sitat av Krister
Kameraene i den klassen er stort sett ganske like så blir opp til deg selv hva du velger. Har du noe optikk eller utstyr av den ene eller andre produsenten fra før av så kjøper du dette merket. Kjøp deg en grunnoakke og ekstern blitz! Blitz er gull.
Vis hele sitatet...
en av de bedre tipsene jeg har sett på en stund, og jeg har jobba som kameraselger i 5år nå!

Jo-han: gå til en butikk, kjenn på kameraene! I den prisklassen er det minimale forskjeller på kameraene.

enoy!
jeg er storfornøyd med mitt EOS 400D, har lekt litt rundt med orginalt objektiv og er på nippet til og kjøpe 2 nye objektiv, batterigrep og blitz

men som nevnt er det få forskjeller på kameraene i denne prisklassen. ta en titt på akam og les noen tester
Som nevnt så er det minimale forskjeller på kameraene. Gå rundt i butikkene og kjenn på de forskjellige. Velg det som du føler ligger best i hånden for deg.
Som Krister spesielt påpeker, grunnpakke. Jeg anbefaler at du tar en titt på f.eks Nikon D40 eller Canon 350D/400D, og legger på en blitz i tillegg. Ja, det er de rimeligste kameraene, men det er også det du trenger i begynnerfasen. Disse kameraene holder i 2-3 år for deg, og sats heller på god optikk i mellomtiden, den kan du ha hele livet ut. Aldri kjøp kamera/optikk uten å prøve det først.
Husk på at D40 ikke har innebygget fokusmotor i huset og at du bør velge optikk til det ut ifra dette.
EOS 400 har vunnet de testene jeg har lest. Jeg har bare brukt EOS400 av speilrefleks i livet mitt, så har ikke noe å sammenligne med, men det er et genialt kamera
Sitat av Jo-han
Skal kjøpe meg speilreflekskamera nå, og som alle andre har jeg vanskelig for å bestemme meg. Har sett på Canon eos 400d og 350d, Nikon d70s, d80 osv. Jeg har ca. 10 store jeg kan bruke. Noen som har forslag til pakker, eller kanskje hus uten optikk. Hva er lurest? Jeg vil ha best mulig kamera og linser for 10/11 høvdinger.
Vis hele sitatet...
Som folk over har nevnt, gå til din forhandler og prøv forskjellige kameraer i hånden. For å være helt ærlig, dersom du har penger å bruke. Ville jeg ikke kjøpt D40 eller D40x, ikke D50 heller. Da alle disse har mangler du kommer til å irritere det grønn over.

Dersom du har muligheten etterpå, kjøp deg noen skikkelige objektiver. Ikke noe billig drit. For dersom du har ett middels bedre, ok. kamera, og god optikk, får du ganske gode bilder.

Vet ikke om det var så mye hjelp i det innelgget egentlig.
Sitat av MoiChris
Som folk over har nevnt, gå til din forhandler og prøv forskjellige kameraer i hånden. For å være helt ærlig, dersom du har penger å bruke. Ville jeg ikke kjøpt D40 eller D40x, ikke D50 heller. Da alle disse har mangler du kommer til å irritere det grønn over.

Dersom du har muligheten etterpå, kjøp deg noen skikkelige objektiver. Ikke noe billig drit. For dersom du har ett middels bedre, ok. kamera, og god optikk, får du ganske gode bilder.

Vet ikke om det var så mye hjelp i det innelgget egentlig.
Vis hele sitatet...

Nå kjenner jeg ikke Nikon sine produkter så godt, men fortell gjerne hva som mangler på D40 og D50.

For rundt 10 lapper ville jeg nok personlig kjøpt et 350D hus og et 17-40L objektiv fra Canon
Sitat av MoiChris
Som folk over har nevnt, gå til din forhandler og prøv forskjellige kameraer i hånden. For å være helt ærlig, dersom du har penger å bruke. Ville jeg ikke kjøpt D40 eller D40x, ikke D50 heller. Da alle disse har mangler du kommer til å irritere det grønn over.

Dersom du har muligheten etterpå, kjøp deg noen skikkelige objektiver. Ikke noe billig drit. For dersom du har ett middels bedre, ok. kamera, og god optikk, får du ganske gode bilder.

Vet ikke om det var så mye hjelp i det innelgget egentlig.
Vis hele sitatet...
Ja, hva er disse manglene? Om du tenker på at D40 ikke har AF-motor i huset, så er dette integrert i så å si alle objektiv nå, spesielt om han satser på god optikk. Et nikkor 18-135mm og et D40 hus tror jeg kunne vært en god start, og da har han råd til å hive på en blitz også.

Som nevnt rett over her, 350D med 17-40mm er en kompinasjon jeg fortsatt kjører, og bildene blir veldig skarpe og detaljerte. http://www.home.no/mariustvinnereim/blomst1.jpg <--- er 100% størrelse på blomsten.
Blir enten 350d og en dyrere linse, eller d80-pakke tror jeg. Noen som kan forklare enkelt hvordan det er med linser? Lave tall betyr at man kan gå nært å få fin fokus, eller motsatt? Hvordan er dette Har vært å sett på Canon 400d og 350d, og syns rett og slett det så litt puslete ut. Bittelite og glattplast

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=69278
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=47575

Av disse to pakkene heller jeg nå mest mot d80. Føler ikke det er mange kronene forskjell heller, med tanke på at jeg bor i velferdsstaten Norge.
Hva med Canon EOS 40D? Brand spankin new, synker nok litt i pris snart... Selv har jeg et Canon EOS 400D med noen objektiv. Har insett at jeg må ha ekstern blitz, noe jeg enda ikke har ivestert i desverre. Nå har jeg bare prøvd Nikon D50 og EOS 5D til sammenlikning, men i forhold til 50D ville jeg heller gått for 400D. 40D er drømmen som er muligens innen rekkevidde, men det har en litt for stiv pris for meg.
De tosifrede fra Canon tror jeg blir litt for dyre.
Selv har jeg D50, og det er dårlig skjerm, ingen svart-hvit funksjon i selve kameraet (noe som jeg faktisk syntes er negativt, og ja! Jeg vet jeg kan redigere i PS, men det blir ikke det samme.)
Det er stort, vel, det syntes jeg er positivt - noe som lar meg komme inn på hvorfor jeg ikke anbefaler D40 og D40x, da begge disse er (som han selv sa: små og puslete.) etter mine erfaringer er de for små til å ligge perfekt i en utviklet hånd for en mann (da jeg var i fotobutikken var det 3-4 menn der, og prøvde å holde forskjellige kameraer - alle sa det var lite og puslete, de andre jeg har snakket med er også helt enig.)

Ja, at de ikke har innebygget fokusmotor er også en av de tingene som gjør at jeg ikke anbefaler D40. Og det ER faktisk ett begrenset antall objektiver man kan bruke.

Men altså, de er ikke dårlige kameraer, men du burde kanskje vurdere hva du skal bruke kameraet på.
Lav blender feks. f1.4 vil si at du kan ha raskere lukkertid i mindre lys enn det du vil få på f4.0

Lavt tall på linsa kan jo også bety antall mm hvis du tenker på det. Jo lavere tall jo større vidvinkel.
Sitat av MoiChris
For å være helt ærlig, dersom du har penger å bruke. Ville jeg ikke kjøpt D40 eller D40x, ikke D50 heller. Da alle disse har mangler du kommer til å irritere det grønn over.
Vis hele sitatet...

Jeg har brukt d50 som backup kamera i tilfelle d200'en skulle svikte meg.
og testet den grundig ut, med proff optikk og vanlig, i sol, regn, osvosv
i bryllup, på fashionshoots, portreter o.l
har fremdeles ikke funnet noe som irriterer meg ved kameraet, som ikke hadde irritert meg på canon sin 300/400 også!
så må nok si at du farer med pøsespinn og oppvev der altså!

men styr unna d40, da du ikke kan bruke all nikon opptikk!
Har du nikon(bortsett fra 40/40x) kan du bruke ALL optikk fra 1926 og oppover!
jeg har funnet mye morro i bruktsjapper o.l av optikk jeg faktisk har fått bruk for

Sitat av MoiChris
Selv har jeg D50, og det er dårlig skjerm, ingen svart-hvit funksjon i selve kameraet (noe som jeg faktisk syntes er negativt, og ja! Jeg vet jeg kan redigere i PS, men det blir ikke det samme.)
Vis hele sitatet...
nei det blir ikke det samme på kameraet, og det er forde "sort/hvit" funksjonen som er innebygd på kameraer SUGER, det er en skam at de i det hele tatt kaller det sort/hvit funksjon!

blass/grå funksjon, det er det det er!

skal du først ha sort/hvit bilder så ikke drit deg ut med å komme rekende med ferdig laget blass/grå bilder laget av kamera
Sist endret av thetaman; 12. september 2007 kl. 17:24.
Jaja.. Det var faktisk MIN mening.. Han spurte om hva folk mente, vel, det var det jeg mente.
Om du er uenig, ja, da får du bare være det. Men jeg kan ærlig inrømme at jeg glemmer hvilke bilder jeg skulle ha i svart/hvitt når jeg først tar de i farger. Derfor er det best å faktisk ta de gråskalert, og dermed redigere de.

Edit:
Poenget mitt var faktisk at dersom du har råd til bedre, da kjøper du bedre.
For det er vel en grunn til at du bruker D50 som backup, og D200 generellt?
Sist endret av Fancypants; 12. september 2007 kl. 17:31.
Sitat av MoiChris
Jaja.. Det var faktisk MIN mening.. Han spurte om hva folk mente, vel, det var det jeg mente.
Om du er uenig, ja, da får du bare være det. Men jeg kan ærlig inrømme at jeg glemmer hvilke bilder jeg skulle ha i svart/hvitt når jeg først tar de i farger. Derfor er det best å faktisk ta de gråskalert, og dermed redigere de.
Vis hele sitatet...
joda, er et litt kjekt verktøy, men er ikke grunn nok til å velge det ene foran det andre
Sitat av Boogyman
joda, er et litt kjekt verktøy, men er ikke grunn nok til å velge det ene foran det andre
Vis hele sitatet...
Nei, men dersom du har penger ville jeg ikke kjøpt D40 eller X..
Sitat av MoiChris
Nei, men dersom du har penger ville jeg ikke kjøpt D40 eller X..
Vis hele sitatet...
det er jeg enig i, og det nevnte jeg vel også!

altså, skal du ha et dritbra kamera, kjøp 200d! vant pris for beste kamera i fjord også
men da blir prisen også deretter, selv om den har falt siden jeg kjøpte min!

eller få tak i et brukt nikon d100! den får du BILLIG og om du er litt kresen, så får du et som er i skikkelig strøken form!
tar knall bilder, er lett å bruke, og det er lett å komme til viktige funksjoner!
Emh.. Bare ett spørsmål, er ikke D200 oppgradert til D300? Eller tar jeg helt feil nå?
Hvilke av de er best.

Bra vi er enige der da.
Ingen som har personlige erfaringer med d80 her? Hvordan er feks størrelsen på dette i forhold til Nikon d100. Noen som har noe å tilføye på den d80-pakken jeg linket til tidligere? Dette er den som helt klart frister mest.
den er visst oppgradert nå,men ser ikke heeeelt vitsen...
-2,3mpx+
-du kan bruke lcd skjermen som søker, noe som etter min mening ikke er noe særlig, for et speilrefleks sitter best rett i ansiktet.
-selvrensende cmos brikke, joda, men neida ikke nok grunn til å komme med en oppgradering...

jeg hadde d100 og oppgraderingen tild200 var jo helt konge, en perfekt oppgradering! ikke noe mikkmakk, når det skulle oppgraderes så skulle det virkelig smelle!

men er vel bare for å tjene penger da..det har jo ikke de store kameraprodusentene nok av mener jeg...

Sitat av Jo-han
Ingen som har personlige erfaringer med d80 her? Hvordan er feks størrelsen på dette i forhold til Nikon d100. Noen som har noe å tilføye på den d80-pakken jeg linket til tidligere? Dette er den som helt klart frister mest.
Vis hele sitatet...
d80 er flott den!
det er det nærmeste jeg har kommet d200'en igrunn!

om du satser på d80 blir du fornøyd! garantert!
Ok, om det blir d80 da. Duger linsene som er med på disse pakkene? Og hvilken av de burde jeg velge? Hva er forskjellen?

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=69280
http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=69278
http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.asp...9278&__redir=1
forskjellen er at den ene zoomer lengre enn den andre...enkelt og greit
Sist endret av thetaman; 12. september 2007 kl. 19:02.
Da må du nesten forklare meg nedsidene med linsen man kan zoome lengre med i forhold til den andre Hva får man for de 20 ekstra kronene i den ene pakken? Sorry at jeg maser her nå, men vil nødig gjøre et dumt kjøp (noe jeg sannsynligvis ikke gjør på noen av pakkene da men).
Jeg fikk mitt D80 kit med 18 - 70 mm for en uke siden. Jeg valgte 18 - 70 mm linsa fordi den er mer lyssterk og jeg fikk inntrykk av bedre byggekvalitet. Jeg kosulterte også med en fotograf og han anbefalte meg 18 - 70 mm foran 18 - 135 mm og derfor falt valget på førstnevnte.
Edit: Pentax K10D kan også være lurt å kikke på. En av de større fordelene er at det har værtetning.
Sist endret av capital_g; 12. september 2007 kl. 20:06.
Sitat av Boogyman
http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.asp...9278&__redir=1
forskjellen er at den ene zoomer lengre enn den andre...enkelt og greit
Vis hele sitatet...

Er nok litt mer forskjell enn som så...18-70 mm går for å være av bedre optisk kvalitet enn 18-135 mm samt bedre byggekvalitet.

Pentax KD10 er også et bra alternativ.

Men som sagt så ville jeg personlig gått for et 350D med skikkelig optikk (Canons L serie) da jeg mener optikken spiller størst rolle på dagens dSLR.
Jeg må nok tenke og se litt til før jeg klarer å bestemme meg
Du velger selfølgelig Nikon D200 som nå er på vei ned i pris, men er et knakende godt kamerahus. Så kan du neste gang du har penger, fikse deg ett objektiv...
30D!!!
den har gått kraftig ned i pris i det siste og du får huset for 6995,-. som objektiv vil jeg anbefale sigma 17-70mm f/2,8-4,5. god lysstyrke i et godt allround objektiv. det får du for 2995. hvis du betaler 10000 akkurat får du til og med 10 kr tilbake så du har råd til en brus
Sitat av eirikB
Du velger selfølgelig Nikon D200 som nå er på vei ned i pris, men er et knakende godt kamerahus. Så kan du neste gang du har penger, fikse deg ett objektiv...
Vis hele sitatet...

D200 er et greit hus, men trådstarter har ca. 10 lapper, og jeg regner med at han gjerne vil bruke kameraet med en gang, og ikke vente med å kjøpe objektiv til neste gang han har penger.

Sitat av Pastor-T
30D!!!
den har gått kraftig ned i pris i det siste og du får huset for 6995,-. som objektiv vil jeg anbefale sigma 17-70mm f/2,8-4,5. god lysstyrke i et godt allround objektiv. det får du for 2995. hvis du betaler 10000 akkurat får du til og med 10 kr tilbake så du har råd til en brus
Vis hele sitatet...

30D er et godt alternativ, men ville heller valgt Tamrons 17-50mm f/2,8 istedenfor da dette er en god del bedre. Koster riktignok 500,- mer enn Sigma objektivet.

Sigmaen har forøvrig f/2,8 kun ved 17mm.

Evt. gå for et Sigma 18-50 f/2,8
30d, batterigrep og en 17-40 f4. veldig bra oppsett til en som vil litt mer enn bare knipse bilder.
Sitat av galningen
30d, batterigrep og en 17-40 f4. veldig bra oppsett til en som vil litt mer enn bare knipse bilder.
Vis hele sitatet...

En meget bra kombinasjon, men muligens litt for dyr for trådstarter?
Kan såklart prøve å få kjøpt det brukt, evt?
Sitat av galningen
30d, batterigrep og en 17-40 f4. veldig bra oppsett til en som vil litt mer enn bare knipse bilder.
Vis hele sitatet...
hehe, tar jeg ikke helt feil så koster 17-40 litt over 7K
Japan Photo selger 17-40 f/4,0 L til 5979,- og skal man ha kamerahus og batterigrep blir dette fort bortimot en 13500,-
Hva syntes folket om Pentax K10D?
Sitat av Harp0
Hva syntes folket om Pentax K10D?
Vis hele sitatet...

Er verdt å sjekke ut, det er ikke noe dårlig alternativ til Canon og Nikon.

Pluss for innebygget IS i kamera (bildestabilisator)


Men som nevnt tidligere i tråden? Kjenn fysisk på kameraene før du bestemmer deg slik at du får et som ligger godt i hånden din.
Har kjøpt kamera nå, og valget falt på Nikon d80 med 18-70 linse. Valgte dette fremfor d40, 400d osv på grunn av størrelsen. Spesielt 400d var rett og slett grusom å holde i. Ikke bare var det bittelite og manglet plass til alle fingrene, men det var også et forferdelig hardt (plastikken) kamera.

Må si jeg er svært fornøyd med d80´en iallefall. Kom på 9000 for kamerakit, minnebrikke og frakt. Den siste tusenlappen skal jeg alltids klare å bruke opp på ei veske og evt en brus som Pastor-T sa. Kjøper sikkert en mer spennende linse litt lenger frem i tid når jeg føler behov for det, og når pengene er der.
Sist endret av Jo-han; 20. september 2007 kl. 23:06.
Sitat av Wipeout
Men som nevnt tidligere i tråden? Kjenn fysisk på kameraene før du bestemmer deg slik at du får et som ligger godt i hånden din.
Vis hele sitatet...
Jaja, jeg har dette kameraet selv og er svært godt fornøyd, men da fikk trådstarter en liten kommentar på Pentax K10D fra en som ikke har det selv (regner jeg med)

EDIT:
Gratulerer med nytt kamera
Sist endret av Harp0; 21. september 2007 kl. 07:36.
Sitat av Jo-han
Har kjøpt kamera nå, og valget falt på Nikon d80 med 18-70 linse. Valgte dette fremfor d40, 400d osv på grunn av størrelsen. Spesielt 400d var rett og slett grusom å holde i. Ikke bare var det bittelite og manglet plass til alle fingrene, men det var også et forferdelig hardt (plastikken) kamera.

Må si jeg er svært fornøyd med d80´en iallefall. Kom på 9000 for kamerakit, minnebrikke og frakt. Den siste tusenlappen skal jeg alltids klare å bruke opp på ei veske og evt en brus som Pastor-T sa. Kjøper sikkert en mer spennende linse litt lenger frem i tid når jeg føler behov for det, og når pengene er der.
Vis hele sitatet...
Hvordan fikk du først holde i kameraet i hånda, hvis du kjøpte det på Internett?
Sitat av Myhre
Hvordan fikk du først holde i kameraet i hånda, hvis du kjøpte det på Internett?
Vis hele sitatet...

Regner med at kanskje trådstarter var innom en butikk og holdt kameraet i hånda?