Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 807
Tror dere det noen gang vil gå ann og spille inn lukt? F.eks på mobilen?
Altså spille inn en lukt akuratt som man i dag kan spille inn lyd.
Hvordan isåfall tror dere det ville fungert? Ville lukten lagra seg i små ampuller, som slapp ut igjen lukten når man trykker "Spill av"?

Hadde det ikke hvert flott å kunne sitte og presse ut de sureste kablene og ta opp lukten på mobilen? Man kunne spillt den av på jobb. Eller f.eks sendt den til folk på mms.

Det går jo allerde i dag å kjøpe mobiler som sprer duft.
Disse fungerer med at en "duft ampull" festes til mobilen. Og når mobilen når rundt 50 grader. Så begynner ampullen å gi ut lukt, og hele telefonen begynner å lukte.
Sony Ericsson luktmobil.


- Er det noen som tror at det vil komme til å gå ann om noen år?
- Hvordan ville lukten lagra seg?
Sist endret av Mcmak; 30. juni 2007 kl. 06:45.
Hvis jeg ikke tar helt feil er vel selskaper som Nokia allerede i gang med å forske på dette.
Vet ikke helt åssen de skulle klart det men...
hmm..
noe hjernestimmulerende lydgreier som får deg til å tenkte at du lukter det og det ?
aner ikke jeg, duftampull funker sikkert også.
Det stemmer, de har forsket på dette i noen år allerede.

Hvordan de ska få det til? Prøver å forklare det med bilder siden det blir letter å skjønne... De må lage et "fargekart" med alle de 60.000 (?) foskjellige luktene som finnes idag, slik at hver lukt er på en måte en pixel.(En pixel er også bare data før vi har et program for å tolke dataen og gi oss fargen den skal være) Fått luktene på en måte "spilt inn" og digitaliser til data og fortsatt slik med alle luktene vi har kjennskap til.

Når de da hadde fått ferdig "fargekartet" med alle luktene, så kunne vi funnet opp en måte for å ta opp lukt, en slags sensor som gjør lukt til data. Hvordan i helvete vi skal klare det er en annen sak...

Foresten så er ingenting av det jeg nettopp skrev fakta, bare mine tanker om det oppgitte temaet.
Sist endret av Elemental; 30. juni 2007 kl. 06:51.
Mcmak's Avatar
Trådstarter
Jammen hvordan skal den lukten du spiller inn legges over i fargekartet da?
Skal den deles opp i flere "pixler" da eller?
:P
Nei nei, pixlene er en enkelt lukt, akurat som et bilde er flere pixler så blir lukta du tar opp flere "luktpixler" da.

Blir skkert primitivt i begynnelsen, akkurat som de første digitalkameraene feks 100-200 "luftpixler" på en "innspilling"
Jeg skjønner ikke hvordan mobilen fra SE som det linkes til skal ha noe med denne trådens opprinnelige tema å gjøre. Det at man kan feste en luktende gjenstand innenfor dekselet er i en helt annen gate enn at man plutselig skal elektronisk generere lukter. Det er ikke i samme by engang. Ikke på samme kart.
At man kan gjøre om lukt til data skal jeg ikke utelukke, evt. med ekstremt avanserte sensorer som fanger opp alle mulige kjemiske forbindelser, men å gjøre om data til lukt igjen tror jeg nok ikke blir mulig mens menneskene fortsatt har noenlunde de genene de har idag. (At vi kan omforme all mulig informasjon til data betyr jo ikke at vi kan gjøre det motsatte. Hadde vi kunnet gjøre det så kunne vi printet ut personer fra TV-spill osv. Det burde ringe en bjelle som klinger "far fetched" inni huet på de som tenker noe sånt.) Spesielt ikke når dagens menneskers gener gjør det mulig for enkelte individer å faktisk anta at det finnes 60000 lukter i verden. Eller for den saks skyld gjør det mulig for andre å tenke at MMS-teknologien skal kunne transporere lukt.
Bob Sacamano
John B's Avatar
Jeg regner med at det du prøver å si elemental, er at forskere mener at lukt består av et antall faste grunnkomponenter, som i forskjellige kombinasjoner danner forskjellige lukter. Altså på lik linje med rødt, grønt og blått for farger. Derfor hvis man har muligheten til å lage disse grunnkomponentene vil man kunne lage alle mulige lukter.
De har ikke et bestemt tall enda på hvor mange slike grunnkomponenter for lukt som finnes, men i et eksempel av Yong Zhu, brukes 1000 for å kalkulere en slik datastream. Hver av disse har 256 nivåer slik som RGB-farger, og i og med at det er snakk om en kjemisk prosess for å lage disse luktene, som i seg selv er relativt tregt, trenger ikke sample-raten være spesielt høy. Yong Zhu setter den til 25 per/s, og regner ut en fiksjonell datastream:

25*1000*8=200 Kbps

Jeg ser ingen grunn til at slik teknologi ikke vil bli introdusert i løpet av de neste 50 årene, gjør dere?
Tja, hva skal vi bruke det til?
Etterspørsel fører til nyskapelse/innovasjon.
Det finnes sikkert områder hvor dette kan brukes til noe,
men på mobil?

Selv vil jeg aldri kjøpe en mobiltelefon som kan motta lukt,
av en enkel grunn;
Jeg vil selv velge hva jeg lukter/ikke lukter på.
Ser for meg scenarioer med fyllesending av lukt.
En hundelortmelding er ikke velkommen på min mobil.
Sitat av Krizzeyboi
Tja, hva skal vi bruke det til?
Etterspørsel fører til nyskapelse/innovasjon.
Det finnes sikkert områder hvor dette kan brukes til noe,
men på mobil?
Vis hele sitatet...
Interessant. Hvorfor i all verden trådstarter skal ha dette science-fiction-verktøyet på mobilen sin henger vel sammen med at siden firmaene puttet kamera i mobilen vår så har gjennomsnittsmennesket regnet med at alt som kommer i nåtid og fremtid skal puttes inn i mobilen!