Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2688
"85.000 nordmenn bruker legemidlet Somadril. Bivirkningsnemnda mener legemidlet misbrukes og bør avregistreres. Både norske og europeiske legemiddelmyndigheter vurderer å trekke Somadril fra markedet."


http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...isin/index.xml
spankingguru
Worner's Avatar
Det var vel snakk om dette for en god stund siden også. Jeg syns ikke de skal fjerne det helt. Det er mange som sliter med kroniske plager som har brukt somadril i alle år. Syns de burde fortsette å skrive ut til disse pasientene og heller gi nye pasienter nye medisiner.
Sist endret av Worner; 19. april 2007 kl. 21:44.
Når jeg leste den ble jeg skuffa ass. Men han har jo rett, det er temmelig vanedannende.
Tipper at det kommer en gateverisjon av det...
Eller er det helt urimelig?
Kjenner flere som går på disse (fra lege) og faktisk trenger de. Synd om de skulle bli fjerna.
"Gateversjon" finnes det alerede, hvis man kan kalle andre merker og importerte generics "gateversjon"
Dette har vært snakk om i årevis, for flere år siden dømte et utvalg i EU(også EØS) Somadril nord og ned og mente det burde fjernes.
I denne saken håper jeg faktisk at legemiddelgigantene sine kyniske lobbyister klarer å unngå avregistrering. De har jo ubegrenset med penger og kan få til det meste, kyniske svina som de er.

Riktignok er det vanedannende og har misbrukspotensiale, men det alene er ikke grunn til å fjerne et legemiddel.
Personlig får jeg lite ut av Somadril, sovner bare med en gang.
Ja, jeg har hørt i maaaaaaange år at somadril skal fjernes, men de fins da enda. så det tar jeg med en klype pepper. Somadril er jo kos det.. om man spiser mange nok får man den berømte hero-knekken i knea eller bare tryner. moro det!
Sist endret av Dæljer'n; 21. april 2007 kl. 17:57.
Dere som misbruker det har ikke rett til å synest synd på de som trenger det siden det er deres egen skyld.
Synd hvis somadril tas bort,jeg bruker 30 i mnd men har kroniske plager,fibromyalgi og sliter masse med nakke,rygg.Har prøvd masse medisiner men disse er det eneste som roer ned spenningene i bla. nakken.går til jevnlige behandlinger for dette,men uansett blir jeg ikke kvitt plagene.og når jeg har vært som værst i nakken har jeg havnet på legevakta m rundt 200 i blodtrykk pga presset.da har jeg måttet få morfin.Dette er hvis jeg har vært tom for somadril.Jeg går heller ikke på veggen og blir desperat når jeg ikke har somadril,kun hvis smertene er for ille.Så den avhengigheten det er snakk om tror jeg gjelder de som misbruker det.Og det er jo leger som gir ut mye mer enn 30 i mnd.
Hvorfor ikke gå på de legene istedet for å ta bort noe som mange syke virkelig trenger.
Dessuten er somadril veldig fine,lite bivirkninger.Magen min reagerer på masse medisiner men ikke på disse.Og ved å ta det bort tror jeg faktisk det blir enda fler misbrukere pga smertene,da kommer folk til å slite ved å fungere i hverdagen og kan faktisk ty til rusmidler fra gata,altså gå utenom legen.
Tenker tanken selv,men håper å slippe dette.Så håper fortsatt på å få somadril fra legen,da er det i alle fall i kontrollerte former og en vet hva en får i seg.Men dette er min mening!
dette stoffet får jeg tilsendt fra utlandet på 10 dager så ser ikke problemet.... annet en at tollen prøver seg avåtil.
spankingguru
Worner's Avatar
Sitat av tjokk
dette stoffet får jeg tilsendt fra utlandet på 10 dager så ser ikke problemet.... annet en at tollen prøver seg avåtil.
Vis hele sitatet...

Hvilket land får du de tilsendt fra?

I løpet av mai vil resultatet foreligge. Samtidig er også europeiske legemiddelmyndigheter (Emea) i gang med den samme vurderingen, etter at Legemiddelverket i Norge tok opp saken med Emea.
Vis hele sitatet...
"ut" landet
never reveal your sorses

MEN mange land sender da! største problemet er tolla i norge. ikke å få kjøpt det.
Det er jo hundrevis av nettbutikker som selger somadril, er bare å velge.
Man bør helst velge ett som sender fra EØS land, da er det mulighet for at du får pakka igjennom tollen selvom den har blitt åpnet også.
spankingguru
Worner's Avatar
Joda, men som jeg skrev lengre oppe så har Emea (europeiske legemiddelmyndigheter) også tatt det opp. Dette kan vel bety at det blir stopp i mesteparten av europa
Somadril/Apodorm har iallfall fått ny produsent. Actavis (Island)
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/artic...180241/1094/AT

vet det ikke er så populært med en tråd med bare en url i men har ikke stort mer jeg skulle sagt
Det tiltaket der kommer til å ødelegge livet til mange mennesker..
Sist endret av BoinTjau; 16. mai 2007 kl. 14:25.
spankingguru
Worner's Avatar
For å gi legene rimelig tid til å finne alternativer eller trappe ned behandlingen hos dem som bruker Somadril fast
Vis hele sitatet...
Hvilke alternativer er det snakk om? Har prøvd å google litt, men har ikke kommet fram til noe
wtf? :S skjønner ikkje at somaldril blir trekkt.. er smertestillende og muskelavslappende, men absolutt ikkje noe rusmiddel. avhengighets skalaen er vel ganske høg, men det er det med mange av reseptene. jaja, dei kjem til å få mykje motgang på dette.
spankingguru
Worner's Avatar
Det er mange som sliter med kroniske plager som har brukt somadril i alle år. Syns de burde fortsette å skrive ut til disse pasientene og heller gi nye pasienter nye medisiner. På denne måten så vil de jo gradvis bli kvitt somadril uten at en haug med folk tar livet sitt
Sist endret av Dodecha; 16. mai 2007 kl. 15:12. Grunn: Slo sammen emner..
Hvis det kommer på gata (jada, vet det selges fra internett), er det bare et tegn på at de substansene som blir illegale kommer på svartemarkedet med en gang eller hva?
Sist endret av h4llik; 16. mai 2007 kl. 17:20.
Dato for fjerning av somadril i Norge er satt til 1.Mai 2008, fra og med da, er ikke somadril og finne i apoteker lengere. Det er sendt ut info til alle leger om at pasienter som går på somadril må trappes ned umiddelbart.
Så er det sagt... Er selv nede i underkant av 2 om dagen...