Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: bryter de noen form for internasjonal krigs-lov?
JA 23 46,00%
NEI 27 54,00%
Stemmegivere: 50. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  21 2166
http://www.liveleak.com/view?i=4446e29d63

jeg og en kompis hadde en liten dikusjon om den der filmen.
Har de lov og skyte palestinerne når de trekker seg tilbake, MEN med våpen i hendene?
selfølgelig mener nå jeg.. hvis det er åpenbart at de trekker seg tilbake er det jo ingen grunn til å skyte, med mindre de skyter mens de trekker seg!
Det er fortsatt en krigssituasjon. Akkurat da løper de i dekning. 30 min seinere kan de ha funnet en bedre posisjon til å stå imot angrep på nytt. Dette er krig.
BLixxzz's Avatar
Trådstarter
Sitat av tha man
selfølgelig mener nå jeg.. hvis det er åpenbart at de trekker seg tilbake er det jo ingen grunn til å skyte, med mindre de skyter mens de trekker seg!
Vis hele sitatet...
det mener jeg og, men han andre mener de enda er en trussel så lenge de har våpen i hendene.
Hvorfor tar de våpnene da? For å bruke de senere? såklart kan de skyta da.
Om de trekker seg tilbake eller rykker frem har fint lite å si i en krigssituasjon. Reposisjonerer de seg utgjør de en større trussel enn om de blir skutt mens de prøver flykte.
Personene som flykter ser ut til å bære sivilt antrekk, det skal også sies at det i krig ikke er lov til å kle seg i silvit for 'militært personell'. Så de som løper bryter faktisk internasjonal lov.
Sist endret av wkL; 1. april 2007 kl. 22:41.
Landene plikter ikke å følge noen lov med mindre de sier seg villig til det, det er altså frivillig. Under andre verdenskrig ble humanitærtpersonell skutt på, dette var og er imot krigslovene.

Uansett om et land har satt seg villig til å følge disse lovene er det egentlig ingenting som stopper dem fra å bryte dem. Det hele blir en demokratisk papirmølle med FN og Sikkerhetsrådet etc. Medlemslandene av FN kan bestemme seg for å kjempe imot land som bryter disse lovene. USA ble kritisert for å ikke ha drøftet dette med FN før de angrep Irak, USA mente det tok for lang tid.

Internasjonal lov er nok ikke så enkelt som det høres ut!
Når faen brydde israelpakket seg om internasjonal lov?!
men høres "bedre" ut at de blir skutt mens de angriper, en mens de trekker seg..
Jeg vet ikke mer enn det vi ser på de bildene, og det er ikke stort. Jeg vet ingenting om hva som skjedde før dette, og vet ikke hvor det er eller hva omstendighetene er.

Når det er sagt, jeg eier ikke respekt for Israel what so ever. Det landet er helt sinnssykt, så jeg ville ikke bli overrasket dersom det er akkurat som det blir fremstilt.

Edit: Whatever DonT said.
Sist endret av froskenfredrik; 1. april 2007 kl. 23:36.
Sitat av devotio
Uansett om et land har satt seg villig til å følge disse lovene er det egentlig ingenting som stopper dem fra å bryte dem.
Vis hele sitatet...
Heldigvis kan vinneren dømme taperen for krigsforbrytelser!
Sitat av froskenfredrik
Jeg vet ikke mer enn det vi ser på de bildene, og det er ikke stort. Jeg vet ingenting om hva som skjedde før dette, og vet ikke hvor det er eller hva omstendighetene er.

Når det er sagt, jeg eier ikke respekt for Israel what so ever. Det landet er helt sinnssykt, så jeg ville ikke bli overrasket dersom det er akkurat som det blir fremstilt.

Edit: Whatever DonT said.
Vis hele sitatet...
er verre med idioten av en president i USA som skal vise seg i ALT.. han kunne holdt seg unna, men han skal "skape fred" og sender mangen folk ned dit, og lager mer opprør!
Hva med våpene de plukket opp da? Skyte på blink?
Hvis de ville trekke seg tilbake kunne de latt våpnene ligger igjen på bakken, jeg stemmer ikke skyldig!
De er ikke uniformerte, de kan likegjerne være sivile. Det at de har våpen beviser ingenting. Det er det som er så vanskeligt i denne krigen. Hvem er soldater, hvem er sivile. For Israelittene betyr det ingenting. Palestinere er bare mennesker som tar opp plass for nye bosettninger, så de kan gjerne skytes.
Sitat av Mech
De er ikke uniformerte, de kan likegjerne være sivile. Det at de har våpen beviser ingenting. Det er det som er så vanskeligt i denne krigen. Hvem er soldater, hvem er sivile. For Israelittene betyr det ingenting. Palestinere er bare mennesker som tar opp plass for nye bosettninger, så de kan gjerne skytes.
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Les litt historie bak opprettelsen av staten Israel. Ikke bare på det som går ut i media.
Litt offtopic, men syntes det var veldig modig gjort: All respekt til de gutta som faktisk løper tilbake og henter vennene sine.
Sitat av InsomniA
Litt offtopic, men syntes det var veldig modig gjort: All respekt til de gutta som faktisk løper tilbake og henter vennene sine.
Vis hele sitatet...
Enig. Men TROR ikke de bryter noen krigslover, men synes litt synd på gutta som løper for livet også detter de plutselig rett ned.
Sitat av DonTomaso
Når faen brydde israelpakket seg om internasjonal lov?!
Vis hele sitatet...
De begynner vel på samme tid som palestinerpakket å bry seg om den tidligere nevnte loven.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av |fatman|
De begynner vel på samme tid som palestinerpakket å bry seg om den tidligere nevnte loven.
Vis hele sitatet...
Frigjeringskamp *er* tillatt. Israel omtaler seg sjølv som ei okkupajonsmakt, og FN omtaler israel som okkupasjonsmakt. Og kamp for å frigjere seg fra en okkupasjon er faktisk tillatt. Eller var gutta på skauen terrorister? Dei kjempa ikkje i uniform dei heller... Og dei brukte lignande metoder, som å ramme infrastruktur o.l.
Overrasker dette i det hele tatt noen? Apartheid staten Israel har fra dag 1 gjort det vanskelig for arabere og muslimer å leve i området. For Israel er palestinerne en trussel. Marerittet for sionistene er nemlig en felles stat. Palestinerne vil da ganske enkelt raskt få flertall fordi de får flere barn enn Israelittene.

Israel skyr ingen midler. Enten det er å ødlegge sykehus og barnehjem, forgifte vann eller stjele jord. Den Israelittene forstår nemlig ikke problemet til palestinerne, for som en så vakkert utalte i boken "MUR" (som jeg forøvrig anbefaler); Kan ikke palestinerne flyttet til Jordan? De er jo arabere der og...
Trist, men dessverre ikke annet enn "yet another day" i israel/palestina.

Til luringene som snakker om at "når palestinerne begynner å bry seg om den samme loven", og liknende ting:

Angrep på sivile mål er terrorisme. Så enkelt er det. Samme hva, om disse gutta i realiteten bør regnes som soldater eller hva, så har israel gjort seg skyldig i MYE værre ting MANGE ganger. Åh, jada, palestinerne sprenger seg på busser i hytt og pine hele tida, og kaprer jo fly to ganger i uka.

So fucking what? Se på antall drepte SIVILE (og totalt for den saks skyld) på hver side (det er ikke valg av våpen som gjør noe til terror - det er målet), se på antall angrep FRA hver side, se på antall ganger der palestinske landsbyer har blitt bulldoza ned for å lage plass til en israelsk bosetning, se på antall ganger der det samme har skjedd med palestinske hus pga idiotiske grunner som "manglende byggetillatelse" eller liknende. Vil noen prøve å gjette hvordan disse tallene ser ut?