Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1688
hei! jeg lurte på om det er noen program som kan fjerne vokalen i en sang...
si f.eks jeg vil ha beaten til en låt uten at artisten synger..
noen som vet om et program jeg kan laste ned eller noe lignende??


takker for svar
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det går ikke ann. Det er ikke mulig. Det kan ikke gjøres. Det er ikke slik det funker med lyd.
det gåran å dempe vokalen på en eller annen måte..søk så finner du det, er tatt opp før
Synes og huske jeg har lest om noe sånt her på forumet.
Tror det var et programm eller noe sånt som kunne fjerne noe av sangen ved at de forskjellige instrumentene/vokalene var i forskjellige lydbølger i rommet og kunne fjernes via det.
Husker ikke hva dette programmet hette, men du får prøve og søke.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du kan aldri fjerne vokalen helt, eller i den grad at du ikke lenger kan høre den uten å samtidig miste melodien. Det er rett og slett så enkelt.
Støtter den.

Det er umulig å fjerne.

Den kan dempes noe, men ikke uten å ødelegge resten av lydbildet.
Minner meg om den gangen jeg var med å arrangere Ungdommens Kultrumønsring, en musikkonkurranse for ungdom. 1 time før showet starter, kommer ene deltakeren bort til meg, jente på 17 år. "Her har du cd'en jeg skal synge fra. Bare spill nr 8, og skru av hun som synger".

Da hun stod på scenen og merket at vokalisten fortsatt var i lydsporet fikk hun faktisk sjokk.

Hva skjer med verden?
haha xD

til trådstarter:

Søk på sangens tittel + "instrumental".
Tror det har mye med at det som oftest er .mp3 vi skal fjerne vokalen på å gjøre.. Når lydfilen komprimeres er ikke lenger bass, mellomtone (som vokalen som oftest spilles inn på) og overtonen separate frekvenser. Da fungerer det ikke.. Har opplevd å få ekko og svake trommer ved å prøve å fjerne vokal.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hva i all verden har komprimering med det å gjøre? Det er da akkurat det samme sålenge man redigerer den i en WAVE-editor.

Jeg reffererer til mine to tidligere innlegg i emnet.

d e t g å r i k k e a n n

Forøvrig er grunnen til at trommen ble svakere den at de vanligvis ligger på samme område som vokalen. Det gjør alt av melodi også.
Audacity - hvis du kjører "en mellomting" av stereolyden på beggehøyttalerne, slik at det blir mono vil du få mye svakere vokal, i hvertfall på de fleste sanger.
Google is your friend hvis du ikke er veldig inne i Audacity.


nso, nei, det går ikke an 100%, men det går an å dempe den, i hvert fall en del. Trommer ligger vel også "i midten" av sporet, så en vil vel få litt dempet opplevelse av den..
Sist endret av Snillorg; 6. mars 2007 kl. 23:03.
Det finnes karaoke versjoner av veldige mange sanger, samt instrumentale versjoner. Mye lettere å prøve å få tak i en slik versjon.
Sitat av Pope
Tror det har mye med at det som oftest er .mp3 vi skal fjerne vokalen på å gjøre.. Når lydfilen komprimeres er ikke lenger bass, mellomtone (som vokalen som oftest spilles inn på) og overtonen separate frekvenser. Da fungerer det ikke.. Har opplevd å få ekko og svake trommer ved å prøve å fjerne vokal.
Vis hele sitatet...
Dette må være det dummeste jeg har hørt i dag..

Det var INGEN fakta i den posten.
Er du heldig, så er vokal og musikken på forskjellige kanaler ( vokal=right / left front musikk=right/left back ) da kan du fjerne f.eks vokalen fra de to kanalene, og legge musikken til på alle. Men, er desverre veldig få sanger dette er gjort på. Har opplevd en del "Rock" musikk med denne type inndeling. fant ut dette ved å rive ut høytalerne bak ( surround ). Men, er jo selfølgelig også en helt annen sak å gjøre dette digitalt.
Trådstarter
Sitat av fredrikweb
Det finnes karaoke versjoner av veldige mange sanger, samt instrumentale versjoner. Mye lettere å prøve å få tak i en slik versjon.
Vis hele sitatet...

tviler ganske så sterkt på at du finner noe karaoke sanger med hip-hop

eneste jeg har hørt er etpar sanger av eminem.

å er ikke ute etter eminem.

tenker på sanger av klovner i kamp, akon, obe trice, YaYo, å D12.

så tviler på at du finner noe karaoke greier av de men kan se om ikke jeg finner noen instrumentaler;p
Sist endret av amhx; 7. mars 2007 kl. 12:47. Grunn: skrivefeil
Hva skal du med det egentlig? Kanskje det finnes et annet alternativ. Kristenrap?