Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1563
Er det noen som vet om slike innretninger er på markedet enda? Eller hvor langt de er kommet i utviklingen?

Jeg tenker på styre lys i alle rom, temperatur, vannkoker, musikk, tv, motorvarmer, garasjeport, data, trådløs router, persienner via en og samme "touchscreen" eller noe sånt.
mener ikke noe sånt som bare styrer musikken gjennom hele huset, men som stryrer ALT det elektroniske.

Gjerne en link.
Sist endret av mrniceguy; 28. februar 2007 kl. 14:14.
Tja Bill Gates har jo noe helt sykt med fine innretninger i sitt hus, men dette er nok litt over din prisklasse.. Han har vel en mikrochip plassert i kroppen som gjør at bl.a. musikken følger ham fra rom til rom.

Forstår ikke helt hva du mener, men er du ute etter en über fjernkontroll? Type en liten touch skjerm du kan ha med deg rundt halsen som du kan styre hele huset med? Dersom du skal få til noe slikt så må du huske at alt som skal styres med denne også må være tilpasset. Altså persiennene må ha mottaker, termostat må ha mottaker osv. Har ikke hørt om at noe sånn har komt til Clas Ohlsen vertfall..
Sitat av Graps
Tja Bill Gates har jo noe helt sykt med fine innretninger i sitt hus, men dette er nok litt over din prisklasse.. Han har vel en mikrochip plassert i kroppen som gjør at bl.a. musikken følger ham fra rom til rom.

Forstår ikke helt hva du mener, men er du ute etter en über fjernkontroll? Type en liten touch skjerm du kan ha med deg rundt halsen som du kan styre hele huset med? Dersom du skal få til noe slikt så må du huske at alt som skal styres med denne også må være tilpasset. Altså persiennene må ha mottaker, termostat må ha mottaker osv. Har ikke hørt om at noe sånn har komt til Clas Ohlsen vertfall..
Vis hele sitatet...


nei, tenker på en touchscreen i hvert rom. men ellers, er du inne i min tankegang når du snakker om tilpassing og mottakere. så kan du feks logge inn med fingeravtrykk og din spilleliste kommer opp, eller den tvkanalen du så på følger deg gjennom huset. eller du kan ha forskjellige "stemninger" med følgende musikk, lys, temperatur, persienner.

sjønner?

i mitt hode høres det megafett ut! hehe
Sikkerhetsklarert
Lær deg programmering og lag noe selv
Sitat av Pjukern
Lær deg programmering og lag noe selv
Vis hele sitatet...


takk for ett flott svar, akkurat det jeg var ute etter. make my day..


håper du skjønner att dette var ironi...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp, ferdige løsninger finst i hauger. Siemens har, som eg liker ganske godt. Den er kalt Simatic.

Ellers så finst det i alle prisklasser.

Kontakt en levrandør om du vil ha.
edit; eh var litt sen.. ser ut som Vidarlo er mer oppdatert på det området enn jeg er/var
Sist endret av pression; 28. februar 2007 kl. 15:21. Grunn: Jeg tok feil, vidarlo hadde rett.
Jeg leste en artikkel på dagbladet eller vg, der de viste dette. Så ja, det finnes i Norge. Dog ikke så godt utbredt. Var innom hjemmesiden til leverandøren også, men husker dessverre ikke siden.
De annonserte nå med at det bare var fantasien som satte grenser
Så du har nok av muligheter der ja...
Sitat av vidarlo
Jepp, ferdige løsninger finst i hauger. Siemens har, som eg liker ganske godt. Den er kalt Simatic.

Ellers så finst det i alle prisklasser.

Kontakt en levrandør om du vil ha.
Vis hele sitatet...

søkte litt på google om "simatic"

ser ut som en server/nettverksløsning?

eller?
og hvilke leverandører leverer dette? til hvilken pris? alle prisklasser sier ikke så mye men takk uansett

Sitat av Typhoon
Jeg leste en artikkel på dagbladet eller vg, der de viste dette. Så ja, det finnes i Norge. Dog ikke så godt utbredt. Var innom hjemmesiden til leverandøren også, men husker dessverre ikke siden.
De annonserte nå med at det bare var fantasien som satte grenser
Så du har nok av muligheter der ja...
Vis hele sitatet...

var det denne?

http://forbruker.no/bolig/article947102.ece

eller
http://www.moeller.no/
Sist endret av mrniceguy; 28. februar 2007 kl. 15:35.
Dette blir ofte kalt "smart house" / "smart home". Finner massevis om du søker etter de utrykkene
Sitat av sputch
Dette blir ofte kalt "smart house" / "smart home". Finner massevis om du søker etter de utrykkene
Vis hele sitatet...

fant det jeg lette etter hos moeller electric, men fant ingen prisliste.. fortsetter researchen


en liten prisliste ligger på http://www.elhandel.no


pluss mye mye mer
Sist endret av mrniceguy; 28. februar 2007 kl. 16:28.
Finnes masse på markedet, særlig det amerikanske. Mesteparten koster rimelig mye(Siemens, Crestron, Gira, etc) spørs hvor mye utstyr du skal koble til. En "økonomiversjon" kan være å kjøpe en multifjernkontroll med ir/wlan/rf og ellers bare kjøpe enkeltdeler som mottar en av disse signalene. Hvis du er programmeringskyndig kan du bruke en PDA med wlan/bt og bruke den as well. Har gjort noe ala med en mikrokontroller over blåtann til pc, funka fett
Var det ikke Telenor som satt i gang et "kjempeprosjeket" for en 5-6år tilbake ? Som het smarthouse eller noe? Gikk jo reklamekampanjer på tv, og de hadde en interaktiv nettside der man kunne demonstrere huset. de skulle visstnok utvikle det. Noen andre som husker ?
Sitat av pete^
Finnes masse på markedet, særlig det amerikanske. Mesteparten koster rimelig mye(Siemens, Crestron, Gira, etc) spørs hvor mye utstyr du skal koble til. En "økonomiversjon" kan være å kjøpe en multifjernkontroll med ir/wlan/rf og ellers bare kjøpe enkeltdeler som mottar en av disse signalene. Hvis du er programmeringskyndig kan du bruke en PDA med wlan/bt og bruke den as well. Har gjort noe ala med en mikrokontroller over blåtann til pc, funka fett
Vis hele sitatet...
er ikke programmeringskyndig i d hele tatt hehe.

ligger mye på elhandel.no som går ant å kjøpe i deler, og bygge på etter hvert. men tror kansje jeg skal rådføre meg med en elektriken, før jeg finner frem verktøyet hehe.

Sitat av kmkh
Var det ikke Telenor som satt i gang et "kjempeprosjeket" for en 5-6år tilbake ? Som het smarthouse eller noe? Gikk jo reklamekampanjer på tv, og de hadde en interaktiv nettside der man kunne demonstrere huset. de skulle visstnok utvikle det. Noen andre som husker ?
Vis hele sitatet...
jeg husker, skulle visst ligge ute på fornebu? har ikke hørt noe siden.

www.smarthome.com



wuhuuu.. her kan man kose seg i timevis
Sitat av mrniceguy
www.smarthome.com
wuhuuu.. her kan man kose seg i timevis
Vis hele sitatet...
Hehe, ja.
Men ville ha vært litt kritisk med hva jeg kjøpte, tittet litt på noen av produktene:
Sitat av smarthome.com
Voltage & Frequency: 120VAC, 60Hz
Vis hele sitatet...
For det første passer ikke kontaktene og bytter du de ut svir du hele dingsen når du setter det i en stikkontakt her i norge(som leverer 230 VAC 50Hz).

EDIT: Har ikke sett på hele siden så godt mulig det finnes 230v utstyr der også.
Sitat av Henriken
Hehe, ja.
Men ville ha vært litt kritisk med hva jeg kjøpte, tittet litt på noen av produktene:

For det første passer ikke kontaktene og bytter du de ut svir du hele dingsen når du setter det i en stikkontakt her i norge(som leverer 230 VAC 50Hz).

EDIT: Har ikke sett på hele siden så godt mulig det finnes 230v utstyr der også.
Vis hele sitatet...

tusen hjertelig takk for respons. der kunne jeg gått på en kjempe katastrofe
Det finnes 230v 50hz > 120v 60hz adaptere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ost2k
Det finnes 230v 50hz > 120v 60hz adaptere?
Vis hele sitatet...
Å bruke dei for et så komplekst system som automatiesert styring er å be om trøbbel, samt at det vil vere ei magnitude enklare å kjøpe utstyr tilpassa europeisk spenningsstandard, mtp. switchspenninger o.l.
Ost2k, joda, men det blir litt klønete.
Da må du ha en 230v til 120v transformator før den fjernstyrte bryteren til f.eks kaffetrakteren og så en 120v til 230v transformator igjen, evt. en amerikansk kaffetrakter.
Blir litt mye bokser og styr bare for å kunne skru på lyset og kaffen om morgenen.
Og skal du styre alt i huset må du ha mange transformatorer stående rundt...
Mener å ha lest for mange år siden at det fantes europeiske 230v varianter av systemet, får håpe firmaet som lagde det ikke har sluttet.
Hadde ikke clas ohlson en sånn pakke?

Edit: slått av vidarlo....
Sist endret av Henriken; 28. februar 2007 kl. 19:41.
Sitat av mrniceguy
jeg husker, skulle visst ligge ute på fornebu? har ikke hørt noe siden.
Vis hele sitatet...
Telenors Fremtidshus ligger på Maihaugen på Lillehammer nå. Var der en gang for et par somre siden.

http://maihaugen.no/templates/Page.aspx?id=5178