Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 4998
Sitat av elemental
Ikke for å pirke, men Einstein slet så jævlig på skolen. (tror han droppa ut i 9. klasse)

Og hva faen endte han opp som? Du skal faen ikke gre alle under en kam
Vis hele sitatet...
Gjorde han? Visste jeg ikke... jeg drar ikke alle under en kam, det finnes 3 typer elever i mine øyne: de som vil noe og klarer det, de som vil noe men har lærevansker av noe slag, og de som ikke har et problem i verden men omtrent stryker i alt pga latskap og "skolen er så teit og kjedelig"-innstillingen. De siste kommer aldri til å komme noe sted her i verden.
Sitat av elemental
Ikke for å pirke, men Einstein slet så jævlig på skolen. (tror han droppa ut i 9. klasse)

Og hva faen endte han opp som? Du skal faen ikke gre alle under en kam
Vis hele sitatet...
Men for å si det sånn, hvor mange einsteiner finnes det rundt i verden? ( Av de som har droppa ut i 9 klasse vell og merke )
Og de da som spiser det for nytelsens skyld bør selv finne ut at det går utover deres konsentrasjons evne i skole tiden, da.
Skolen er virkelig kjedelig, men det betyr ikke at jeg ikke jobber for det.
Men kan man egentlig ikke bare la alle andre seile sin egen sjø, og finne ut om man vil jobbe på skolen eller ikke. Isteden for å snakke på vegne av alle andre.
Sist endret av St.Vitus; 18. februar 2007 kl. 13:37.
Sitat av elemental
Ikke for å pirke, men Einstein slet så jævlig på skolen. (tror han droppa ut i 9. klasse)

Og hva faen endte han opp som? Du skal faen ikke gre alle under en kam
Vis hele sitatet...
9. Klasse var siste skole året i ungdomskolen før.
Sitat av chouse
Og de da som spiser det for nytelsens skyld bør selv finne ut at det går utover deres konsentrasjons evne i skole tiden, da.
Vis hele sitatet...
Ikke etter at de blir så late etter sin første sjokolade.
Dårlige lærere er jo et problem, men det er begrenset hvor mye ansvar man kan legge på dem.
Vis hele sitatet...
enig det er lett å legge skylda på lærerene men holdning innsats og synspunkt til elevene har og ein stor del å si. men det verierer jo fra lærer til lærer
Sitat av Lille My
Ja men det har med fritenking og gjøre.. skolen rakker ned på det. F eks jeg som lærer litt raskere enn andre, måtte likevel gjøre ting på samme måte som alle andre enda jeg lærte bedre på et annet vis.. om man da vil gjøre noe kreativt og utvikle egne evner i skoletiden så får man ikke lov. Jeg ble ofte fort ferdig, men måtte sitte og kjede meg resten av timen heller enn å sitte å tegne... fikk alltid kjeft om jeg gjorde det!

Og fikk heller ikke gjøre andre oppgaver, sa jeg ifra at jeg var ferdig så måtte jeg gjøre et lass med ekstraoppgaver som gikk ut på akkurat det samme... hvorfor gidde... så jeg satt heller og kjedet meg i stillhet. Jeg, og sikkert andre, kunne blitt gode tegnere, vi kunne lest bøker og lest mer om noe som interresserte oss, men neida


Hvorfor forsvant innlegget jeg siterte
Vis hele sitatet...
Derfor går jeg på en Steinerskole. Mye større mulighet for personlig innspill, og muligheter for å dyrke dine lidenskaper i blant med annen undervisning. Drevet med graffiti i kunsttimene, lagd skateboardramper i sløydtimene etc.

Sikkert noen som skal disse fordi jeg går på en slik skole da
på en annen side, med bestått 3MX i dag kunne du blitt matte-professor for 150 år siden.
men tilbake til hovetpoenget.. tror dere Norge står i en slags "fare" grunnet den negtive utviklingen band unge som gjør det ræva på skolen? eller at det har noe å si for den neste generasjonen? for oss unge i dag som skal vokse opp.
Sitat av Lille My
Gjorde han? Visste jeg ikke... jeg drar ikke alle under en kam, det finnes 3 typer elever i mine øyne: de som vil noe og klarer det, de som vil noe men har lærevansker av noe slag, og de som ikke har et problem i verden men omtrent stryker i alt pga latskap og "skolen er så teit og kjedelig"-innstillingen. De siste kommer aldri til å komme noe sted her i verden.
Vis hele sitatet...
Regner med at jeg går under nr. 3 da, jeg klarer ikke å gjøre lekser, eller å gjøre noen oppgaver i f.eks. norsk, fordi de ikke interesserer meg en plass, men jeg mener at 2 og 3 er det samme på din liste, de som et late og ikke klarer å gjøre noe lekser har også problemer.
Jeg kan ikke bare si "ok, fra nå av skal jeg følge med hele tiden og få 6 i alle fagene", og klare det. Fag som jeg er interesserte i får jeg aldri dårligere enn 5 i, og jeg trenger ikke noen andre enn disse fagene i arbeidslivet heller.
Sitat av Grantax
Regner med at jeg går under nr. 3 da, jeg klarer ikke å gjøre lekser, eller å gjøre noen oppgaver i f.eks. norsk, fordi de ikke interesserer meg en plass, men jeg mener at 2 og 3 er det samme på din liste, de som et late og ikke klarer å gjøre noe lekser har også problemer.
Jeg kan ikke bare si "ok, fra nå av skal jeg følge med hele tiden og få 6 i alle fagene", og klare det. Fag som jeg er interesserte i får jeg aldri dårligere enn 5 i, og jeg trenger ikke noen andre enn disse fagene i arbeidslivet heller.
Vis hele sitatet...
du klarer nokk om du bare vil da husk at instillingen og holdingen til faget har mye si. og tenk hvor enklere det blir når du begynner å jobbe med fagene. eller prøve i dett minste
Sitat av [GC/Betater]
men tilbake til hovetpoenget.. tror dere Norge står i en slags "fare" grunnet den negtive utviklingen band unge som gjør det ræva på skolen? eller at det har noe å si for den neste generasjonen? for oss unge i dag som skal vokse opp.
Vis hele sitatet...
Når denne generasjonen ikke klarer å forstå enkle ting, hvordan skal de da klare å forklare det for barna sine? Tror ting kommer til å gå veldig dårlig jeg... heldigvis gjelder dette jo ikke alle elevene enda, men altfor mange.

Grantax: hvilke fag er det som er å så ubrukelige og unyttige for framtida di da? Ja skal være enig at vi lærer mye som kun læres for å fylle tida tror jeg... men du kan umulig mene at hele norskfaget er dritt? Vil du ikke lære og lese og skrive ditt eget morsmål da?

Greit skriftspråk er veldig viktig i mange yrker, og å lese er jo ekstremt viktig for å få med seg info rundt seg. Tenker du mer på Ibsen og Hamsuns livshistorier så skal jeg være enig i at det er bortkastet mye av det, egentlig.. Men om det er norsken selv du ikke gidder å følge med på?

Det ser jeg på som utrolig sløvt og negativt.. altfor mange skriver veldig dårlig norsk gjennom hele skolen, og skriver høyskole-tekster like dårlig som en 7.klassing. UTEN å ha lærevansker, de har bare ikke giddet å lære seg skikkelig, og lærerne kan ikke si noe til dem. Vi burde ha respekt for de MED lærevansker og støtte dem, men de som ikke har det burde vel for helvete klare å gjøre det litt bedre på skolen!



Ulldott: Enig med deg, men jeg er ikke soss/skryter av å være skoleflink. Det er bare frustrerende i de klassen jeg har gått i at alt må gjennomgås så mye og vi som ville noe ikke kom videre i pensum, pga flertallet ga faen.. De mente å ha pauser hele tida var viktigere enn å faktisk bli ferdig med et kapitell i fagboka.. virket slik ihvertfall.

Og ja, jeg ble utfryst pga folk spurte hva jeg fikk på prøver og jeg fikk stempel "nerd" veldig fort, bare fordi jeg fikk 4-5 fordi jeg faktisk fulgte med og leste. Hvorfor skal jeg bli sett ned på pga jeg faktisk lærer noe? Til slutt gadd jeg ikke svare når de spurte om karakterene mine.
Så jeg hadde ingen venner i klassen siste år, pga jeg valgte å følge med i timene. Det er jo så feil som det går an å bli! Sier ikke man skal være helt skoleslave og at alt er like gøy/lett for alle. Men har du valgt vgs-linja selv, og dermed ca halve timeplanen selv (jeg gikk yrkesfag) så skjønner ikke jeg hvorfor de ga så faen..
Sist endret av Lille My; 18. februar 2007 kl. 17:48.
Definer kult og nerd, så skal jeg ta en aktiv del i denne tråden.

At folk ikke liker andre pga de får gode karakterer er det dummeste jeg har hørt. Min innsats er varierende, men jeg prøver i det minste å få gode karakterer. Betyr det at jeg har 6 i naturfag og søker matte og fysikk andre året at jeg ikke har venner?

Problemet er jo at de "sossene" er like firkantede som dere er (som mener man "må være nerd" på skolen).

Innstilling til fagene har ikke mye å si, det har absolutt allt å si. Det er jo det som er greia. Lille My liker ikke at folk i klassen hennes ikke har riktig innstilling, noe som høres riktig ut, men vi må alle huske at skolen har to funksjoner:

1. Lære
2. Sosial Møteplass

Det er "vi" som klarer å balansere disse to sidene som "lykkes".. Det er klart at man må ha noen sosiale antenner for å klare seg i samfunnet, ikke bare seks i alle fag. Jeg heller kanskje mer mot usosial selv, men jeg har i det minste innsett viktigheten i begge sidene.

EDIT fordi jeg følte for å skrive noe mer etc.
Sist endret av ulldott; 18. februar 2007 kl. 17:44.
Ulldott: Enig med deg, men jeg er ikke soss/skryter av å være skoleflink. Det er bare frustrerende i de klassen jeg har gått i at alt må gjennomgås så mye og vi som ville noe ikke kom videre i pensum, pga flertallet ga faen.. De mente å ha pauser hele tida var viktigere enn å faktisk bli ferdig med et kapitell i fagboka.. virket slik ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Lille My: godtok lærerene deres å ha pauser i timene?:S og bare pga at elevene vill det?


**Og ja, jeg ble utfryst pga folk spurte hva jeg fikk på prøver og jeg fikk stempel "nerd" veldig fort, bare fordi jeg fikk 4-5 fordi jeg faktisk fulgte med og leste. Hvorfor skal jeg bli sett ned på pga jeg faktisk lærer noe? Til slutt gadd jeg ikke svare når de spurte om karakterene mine***

dummere går det ikke an å få det. i min klasse om noen får 4-5 blir det reknes positivt. og av og til når folk får 3er tørr dem ikke si det fordi det blir på en måte reknes som "dårligt" og flaut. alle vil ligge på 4-5 og om de hade kunnet, 6. ei veninne av meg er flink fagli og har litt under 5 i snitt. i timene på skolen er mange av elevene som går bort til hun og andre flinks som ligger på 4-5 for å få hjelp fordi de vil lære. i våres klasse har vi ikke noe spesiellt brae lærerer. så vi elever hjelper hverandre en god del. og de som er flinke som ligger på 4-5 er det motsatte av det du ble stemplet som.. hvor stort verre kan det bli:S? men så bor vi på landet da:S..:P



Ulldott:

**At folk ikke liker andre pga de får gode karakterer er det dummeste jeg har hørt. Min innsats er varierende, men jeg prøver i det minste å få gode karakterer. Betyr det at jeg har 6 i naturfag og søker matte og fysikk andre året at jeg ikke har venner?**

At folk ikke liker andre pga de får gode karakterer er det dummeste jeg har hørt... kanskje det er sånn der du bor da. men du må huske at dette er vanli på mange skoler i byene.. som oslo, bergen osv.. som sagt har bare med at alt skal være kult, og at det er "teit" å være flink. kanskje den innstillingen er noe av det som ødlegger for utviklingen på skolen for unge i dag.

å for å være jævli usakli, 6 i NogM? da synest jge du burde legge ut en artikkel om Lys Og Farger siden vi skal ha prøve i det kapittelet på tirsdag hehe.
Sist endret av Evig_liv; 18. februar 2007 kl. 18:02.
joa, er litt enig i utsagnet. Mange gir altfor faen i skole, overrasket over alle tullingene som får på allmennfag, så mye slosskamper og drit i klassen har jeg aldri opplevd som det jeg gjør nå.
I værtfall det fattern har fortalt meg så var ungdommen ganske forskjellige før. Nå er vel de fleste late, det innkluderer meg. Jeg har ekstremt stor interesse for data og spill som gjør det sikklig vanskelig å åpne en skolebok når jeg kommer hjem fra skolen.

Men jeg klarer å holde almenn fagene over 3 generelt, alle utenom 1x matte. Der ligger jeg på 2.

Så jeg betegner meg selv om ekstremt lat..
Ja! ble ofte 15 mins diskusjon for midt i en "fæl" dobbelttime, aner ikke hvor lenge de varer, ikke mer enn 90 min tror jeg da.. så måtte de ha dopause. "Kan vi ikke bli ferdig med dette avsnittet/kapittelet/akkurat denne saken først da?" "NEI jeg må på do nå og da må jeg ha pause! er umenneskelig å ikke gå på do bla bla bla.."

Greit at må man så må man, men å lage FEMTEN! minutters diskusjon av det. Som læreren, sa, kan vente til vi er ferdig med det vi leser om nå.. da hadde de måttet vente max 15 min uansett. Endte med at hun gikk ut og på do uten lærerens tillatelse, og fikk anmerkning.
DAGEN ETTER! samme fag lærer og igjen dobbelttime.. samme styret.. Bare en annen person. Og som om ikke dette var nok styr for ingenting, timen etter dette spurte vår klasseforstander om hva som skjedde i forrige timen, hadde hørt om anmerkningene osv.. så ble det enda en 15 mins diskusjon om pauser..

Om man ikke kan sitte holde seg en time så trenger man legebesøk! Om jeg må på do, så rekker jeg opp hånda stille og sier ifra, og får lov. Jeg roper ikke ut at JEG SKAL HA PAUSE NÅ UANSETT HVA DU SIER... sier jo seg selv at slikt er unødvending for alle. Og når 2 ulike jenter gjorde det samme, 2 dager på rad.. da tar jo ingen i klassen hintet om at dette er tåpelig.

Skjønner at noen har uro i kroppen og må gjøre noe annet enn å sitte rolig hele tida, men når man er fullt 18 år så burde man jo skjønne at dette er barnehageoppførsel?

Så ja, jeg er så utrolig glad jeg er ferdig med skolen. Hadde dette vært på barneskolen haddet det vært greit, ikke på yrkesfag.
Sitat av Lille My
Ja! ble ofte 15 mins diskusjon for midt i en "fæl" dobbelttime, aner ikke hvor lenge de varer, ikke mer enn 90 min tror jeg da.. så måtte de ha dopause. "Kan vi ikke bli ferdig med dette avsnittet/kapittelet/akkurat denne saken først da?" "NEI jeg må på do nå og da må jeg ha pause! er umenneskelig å ikke gå på do bla bla bla.."

Greit at må man så må man, men å lage FEMTEN! minutters diskusjon av det. Som læreren, sa, kan vente til vi er ferdig med det vi leser om nå.. da hadde de måttet vente max 15 min uansett. Endte med at hun gikk ut og på do uten lærerens tillatelse, og fikk anmerkning.
DAGEN ETTER! samme fag lærer og igjen dobbelttime.. samme styret.. Bare en annen person. Og som om ikke dette var nok styr for ingenting, timen etter dette spurte vår klasseforstander om hva som skjedde i forrige timen, hadde hørt om anmerkningene osv.. så ble det enda en 15 mins diskusjon om pauser..

Om man ikke kan sitte holde seg en time så trenger man legebesøk! Om jeg må på do, så rekker jeg opp hånda stille og sier ifra, og får lov. Jeg roper ikke ut at JEG SKAL HA PAUSE NÅ UANSETT HVA DU SIER... sier jo seg selv at slikt er unødvending for alle. Og når 2 ulike jenter gjorde det samme, 2 dager på rad.. da tar jo ingen i klassen hintet om at dette er tåpelig.
Vis hele sitatet...

Lille My:

HAHAHHAHHHAH! Dopause! att det går an! når noen i klassen min skal ut av rommet skal man si i fra og spørre læreren. og om man spør rett etter et friminutt (bruker max5min uansett) så er det ikke sikkert at en får låv en gang siden det nett har vore friminutt.

seriøst? dopause? omg! da er det enten lærerene som er naive og elevene som er FREKKE! og forresten..hvordan såg lærerene på mp3 spelerer og mobiler i timen? om en lærer såg at du eller enannen feks høyrte på musikk, blir den dratt inn då? det blir det her, og skjer det 2 ganger må foreldrene våres komme å hente den på skolenXD samme reglemannget for mobil, om en mobil piper i timen og læreren finner ut hvem sin det er blir mobilen inndratt, og masse styr til rektor osv.. kan tenke meg det er litt "slappere" innen regler der hos deg eller? ...men dopause overgår alt
[GC/Betater]

Var ganske strengt i begynnelsen av året (gikk der i fjor skulle vært lærling i år forresten, så ikke mer skole på meg takk og pris..). Når noen spurte dagen etter "skjønte ikke helt dette igår jeg gå igjennom en gang til?" så sa læreren ca "nei, fulgte ikke du med sist vi gikk gjennom det så er det ditt problem, dette er tross alt vgs."

Etterhvert så hun jo resultatetene på prøvene, og ting ble gjennomgått flere ganger etter ønske. Og etterhvert enda flere ganger. Derfor jeg skulka mye ("hmm ha siste time med klassen og gå igjennom det vi lærte i går, som sikkert gjennomgås i morgen og.. eller stikke og ha det gøy med venner?")

Vet jeg ikke burde skulka osv, men man blir oppgitt. Som nevnt sleit jeg mye på denne tida og utviklet kraftig migrene. Så å være på skolen bare for å gjennomgå samme som sist time... så ikke vitsen. Dette skjønte læreren og jeg fikk litt fritimer osv, kunne gå som ejg ville i enkelte fag, læreren så jo jeg skjønte ting om jeg var der sjeldent..jeg prøvde jo ihvertfall.

Så gled ting etterhvert veldig ut. Mange kom forseint til første time, måtte starte timen senere rett og slett var ikke noe poeng pga bare halvparten var komt. Engang hadde vi tidlig pause (rett og slett pga så få var komt) og der ute sto ei i klassen. "orker bare ikke å gå rett i klasserommet så fort jeg kommer på skolen må ha en røyk først"...

Hva med å røyke på vei til skolen og møte opp til timen heller? Var veldig mye slike unnskyldninger, røykepauser, dopauser, pauser, ditt og datt... satt også mye og fiklet med mobiler osv, elever ser kanskje dette letter enn lærerne pga man sitter under pulten med den, men da kan man faktisk ikke komme og klage på dårlig karakterer etter prøven, når man følger så lite med.. Man kan vente 30 min med å sjekke om man har fått meldinger...

Ja jeg har fiklet med mobilen jeg og, men når læreren forklarer noe jeg ikke kan, så bør jeg kanskje se opp og følge med?
Sitat av Arath.inc
I værtfall det fattern har fortalt meg så var ungdommen ganske forskjellige før. Nå er vel de fleste late, det innkluderer meg. Jeg har ekstremt stor interesse for data og spill som gjør det sikklig vanskelig å åpne en skolebok når jeg kommer hjem fra skolen.

Men jeg klarer å holde almenn fagene over 3 generelt, alle utenom 1x matte. Der ligger jeg på 2.

Så jeg betegner meg selv om ekstremt lat..
Vis hele sitatet...
bra du innser at om flere fortsetter med den holdningen du har , kommer samfunnet vårt til å ha et ganske så stort problem ikke frekkt ment mot deg assa
Lille My:

ok fikk et bedre inntrykk forståelse over hvorfor du er oppgitt over dette! røykepauser på skoletiden? jaja hvor gale kan det bil:S. er bare enorm forsjell etter hva du har gjennomgått på din skole til min liksom. men men. dessuten har lærerene så mye rett på å ta ting oppigjen? aldri vært bort i.. men men
[GC/Betater]
Læreren ga opp. Var enten å stryke langt over halve klassen (vi var 14 stk) eller å gå igjennom ting IGJEN og IGJEN! Lærere kan kanskje være onde men de liker jo ikke å stryke så mange .

Så derfor blir jeg frustrert over at så mange idag er like den klassen der. "skole er teit og å være kul og røyke og gå i moteklær er så mye mer viktig enn verden rundt oss!" er en altfor vanlig holdning. fleste voksne den av seg på VGS, da de skjønte at de måtte jobbe der for å få resultater. Og på VGS velger man jo også selv hva man vil, yrkesfag/allmenn, og hvilket yrke man vil ha osv.. så blir mye gøyere å gå der.

Lærerne våre prøvde å si ifra på veldig greie måter, "at dere får aldri læreplass om dere ikke vil jobbe for å lære noe.." "jamen skal ikke bli servitør likevel skal gå påbygg!".... hvorfor valgte de dette da? Og man kan få en ordning som gjør at man fullfører allmenfag, ikke yrkesfagene, og dermed kan begynne på VG3 som det heter nå..

Den "gi faen" mentaliteten er jeg så utrolig lei. merker det på mange venner av meg som er et år og to yngre enn meg, hvordan klassene deres er...blir ikke akkurat færre slike.
Sitat av Lille My
Grantax: hvilke fag er det som er å så ubrukelige og unyttige for framtida di da? Ja skal være enig at vi lærer mye som kun læres for å fylle tida tror jeg... men du kan umulig mene at hele norskfaget er dritt? Vil du ikke lære og lese og skrive ditt eget morsmål da?
Vis hele sitatet...
For det første, så kan jeg skrive norsk, jei skrive ike såm enn 5 åring.
Men det som er problemet, er at vi må sitte å analysere tekster hele dagen, noe som jeg ikke klarer.
Jeg tviler på at f.eks. einstein hadde så veldig bruk for dette, så lenge han klarte å skrive godt nok til å dokumentere ting.
Selv har jeg en brennende interesse for alle realfag.
For det første, så kan jeg skrive norsk, jei skrive ike såm enn 5 åring.
Men det som er problemet, er at vi må sitte å analysere tekster hele dagen, noe som jeg ikke klarer.
Jeg tviler på at f.eks. einstein hadde så veldig bruk for dette, så lenge han klarte å skrive godt nok til å dokumentere ting.
Selv har jeg en brennende interesse for alle realfag.
Vis hele sitatet...
husk at det er noe som heter dysleksi da!!!
Sitat av [GC/Betater]
husk at det er noe som heter dysleksi da!!!
Vis hele sitatet...
Nå forstår jeg ikke helt poenget ditt..
Sitat av Grantax
For det første, så kan jeg skrive norsk, jei skrive ike såm enn 5 åring.
Men det som er problemet, er at vi må sitte å analysere tekster hele dagen, noe som jeg ikke klarer.
Jeg tviler på at f.eks. einstein hadde så veldig bruk for dette, så lenge han klarte å skrive godt nok til å dokumentere ting.
Selv har jeg en brennende interesse for alle realfag.
Vis hele sitatet...
Det forstår jeg godt, da er det slik jeg mente. At det er "pisset" i norsktimene som kjeder deg. Vi lærer altfor mye unødvending, du går kanskje allmennfag? Yrkesfag-allmenn var kjedelig nok.. men du sitter vel ikke å plager livet av resten av klassen din med mas om pauser osv ?

Så lenge du kan lære deg litt basic i alt av fag så er det greit nok. At du f eks hadde kalt norsk et kjedelig fag, men aldri fulgt med i en hel time, aldri åpnet en bok, aldri forsøkt engang å se om du fant et spennende tema.. det er slike folk jeg ikke liker. Ikke de som har prøvd men som finner ut at deler av faget kjeder dem. Men de som gir opp før de prøver.

Sitat av Grantax
For det første, så kan jeg skrive norsk, jei skrive ike såm enn 5 åring.
Men det som er problemet, er at vi må sitte å analysere tekster hele dagen, noe som jeg ikke klarer.
Jeg tviler på at f.eks. einstein hadde så veldig bruk for dette, så lenge han klarte å skrive godt nok til å dokumentere ting.
Selv har jeg en brennende interesse for alle realfag.
Vis hele sitatet...
Det forstår jeg godt, da er det slik jeg mente. At det er "pisset" i norsktimene som kjeder deg. Vi lærer altfor mye unødvending, du går kanskje allmennfag? Yrkesfag-allmenn var kjedelig nok.. men du sitter vel ikke å plager livet av resten av klassen din med mas om pauser osv ?

Så lenge du kan lære deg litt basic i alt av fag så er det greit nok. At du f eks hadde kalt norsk et kjedelig fag, men aldri fulgt med i en hel time, aldri åpnet en bok, aldri forsøkt engang å se om du fant et spennende tema.. det er slike folk jeg ikke liker. Ikke de som har prøvd men som finner ut at deler av faget kjeder dem. Men de som gir opp før de prøver.

Sitat av [GC/Betater]
husk at det er noe som heter dysleksi da!!!
Vis hele sitatet...
Ja, men en del skriver som de skulle hatt dysleksi enda de ikke har det... pga de ikke har greid å lære seg basic skriveregler...
[quote]
Læreren ga opp. Var enten å stryke langt over halve klassen (vi var 14 stk) eller å gå igjennom ting IGJEN og IGJEN! Lærere kan kanskje være onde men de liker jo ikke å stryke så mange .

Så derfor blir jeg frustrert over at så mange idag er like den klassen der. "skole er teit og å være kul og røyke og gå i moteklær er så mye mer viktig enn verden rundt oss!" er en altfor vanlig holdning. fleste voksne den av seg på VGS, da de skjønte at de måtte jobbe der for å få resultater. Og på VGS velger man jo også selv hva man vil, yrkesfag/allmenn, og hvilket yrke man vil ha osv.. så blir mye gøyere å gå der.[quote]

Lille My:

jepp, er ganske så mange flere som er frustrert over det. men som sagt, det er de som taper på det! om de deilige røykerene som er dumme gir faen nå, så får de kjenne hvordan det føles i "arbeidslivet" som dumme

Grandtax:

**Nå forstår jeg ikke helt poenget ditt..**
sårry:P missforstod hva du mente med inlegget ditt min feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [GC/Betater]
men tilbake til hovetpoenget.. tror dere Norge står i en slags "fare" grunnet den negtive utviklingen band unge som gjør det ræva på skolen? eller at det har noe å si for den neste generasjonen? for oss unge i dag som skal vokse opp.
Vis hele sitatet...
Jepp. Uten tvil. Det er stor mangel på folk innen realfag. Bare slå opp i ei vilkårlig blekke som trykker jobbannonser. Og mangelen vil stige framover. Heldigvis er det blitt tatt noken grep siste åra som prøver å ordne på dette, og tydleggjere realfag.
Vidarlo: Dessverre er man "teit nerd" om man går realfag, men er ikke "kul og deilig". Mange som ikke tenker på annet enn "statusen" blant medelever når de velger skole. Folk så jo på meg og broder'n som avvik pga vi hadde 5 i matte på GK, mens resten hadde 3 og nedover.. så det er ikke "kult" å kunne realfag.

Aner ikke hvordan man kan løse dette problemet. Men denne jævla "statusgreia" har gått for langt.

Grantax: Både i Haugesund og Stavanger har jeg blitt sett ned på pga dette, og ingen jeg kjenner på vestlandet ser på dette som "unormalt". Kan godt være vestlandsmentalitet, men mitt inntrykk er at mange steder i lander er det slik. Man kan liksom ikke være både kul og skoleflink føler jeg..
Sist endret av Lille My; 18. februar 2007 kl. 19:05.
Lille my:
Går allmenn ja, rett og slett fordi jeg vil prøve å få en litt høy utdanning, og nei, jeg prøver ikke å være den "kule" i klassen.
Er født lat, men jeg har alltid prøvd å gjøre mitt beste, men klarer ikke å gjøre så mye i de fagene som ikke interesser meg.

Edit: Du sier at du blir sett ned på om du får godt i realfag?
Da må jeg få si at du lever i en litt annen kultur enn meg, på min skole er du heller sett på som smart (positivt) om du gjør det godt i realfag.
Sist endret av TanteSpiker; 18. februar 2007 kl. 19:02.
Lille My:

**Dessverre er man "teit nerd" om man går realfag, men er ikke "kul og deilig". Mange som ikke tenker på annet enn "statusen" blant medelever når de velger skole. Folk så jo på meg og broder'n som avvik pga vi hadde 5 i matte på GK, mens resten hadde 3 og nedover.. så det er ikke "kult" å kunne realfag.

Aner ikke hvordan man kan løse dette problemet. Men denne jævla "statusgreia" har gått for langt.**

stemmer det. men tenk deg hvor mange av de "kule og deilige (dumme)" på hva de driver med når de har vokst opp like enkelt å få seg jobb som flittige som ville lære i ungdomstiden?
Hehe.. Morro å se at mine oppfatninger av skolen er jeg ikke alene om. Håper noen av de som har skjønt det i denne tråden en dag blir lærere, da er det håp for fremtiden.
Problemet er at dagens ungdom får alt rett opp i hendene. Vi bor i rike Norge, vi har iPoder, datamaskiner, blir kjørt/tar buss/trikk når vi skal et sted selv om det ikke er noe langt borte, får alle klærne vi trenger osv osv...
De som ligger på toere kommer inn på videregående uansett, og er gjennom hele systemet mens de ennå er for unge og dumme til å skjønne hva det var de skulle der. Grunnskolen er obligatorisk og vgs har vi rett på. Men det er også mange som ikke trenger å slite i det hele tatt for å få gode karakterer. Og selv om du ikke skulle få så altfor gode karakterer, klarer hvertfall de som ligger på gjennomsnittet (3-4) å få seg en grei jobb med helt grei lønn.
gothiclolitaz/ElisE:

Næmmen kjære kalssekollega:P Jammen, han bable jo om det kver gang:S e so lei, og det har jo en hensikt med det. men han sikter jo spesielt til By-folka då.. men for samfunnet gennerelt! men tror selv at Norge er i en ond sirkel du kan berre holde kjeft du har berre 5ere uansett he he neida:P dessuten tror jeg han holder på sånn i 8 og 9klassen og:S men han har jo eitt godt poeng!
Sist endret av Evig_liv; 18. februar 2007 kl. 22:28.
bveit kje om detta e skreve før, har kje lest igjennom.. Men er det ikke litt hanns feil som lærer at det ikke er kunnskap i den norske ungdommen?
Tha Man: Nei! Det er ofte lettest å legge all sykld på lærerene. fleire talet på uugdom er utroligt frekke. mange av oss behandler lærerene med 0 respekt og gir faen i undervisninga!

Vel det stemmer jo at Norge kommer dårligst ut på alle undersøkelsene, og jeg tror ikke at det er noe i veien med de. Læreren vår har jo rett i at Norge sliter på verdensbasis med elevenes karakterer. Men bør selvfølgelig ikke ta det opp i hver time...
Men når det gjelder om dagens elever er late eller ikke... Så er de nok mer late enn før, det ser jo du og.
Elise:

jepp, men som sagt selv om han nevner det ofte så er det fakta.. jaja, om 5mnd slipper vi å høre det mere fra han. men dette samfunnsproblemet er jeg sikker på at vi kommer til å få høre under resten av skolegangen og i media frammover.
Beate:
Ja det er jo klart, med mindre det blir gjort noe med. Selv om jeg egentlig tviler på at det kommer til å skje før det virkelig står dårlig til med Norge igjen økonomisk, sånn som det gjorde på "hans tid". Gidder ikke å lære noe før man virkelig virkelig trenger det, virker det som.
Gotikolatzzetteleanna:

jaja.. men som sagt synd at det er ikke flere som skjønner alvoret. og innser at det virkeligt er et problem. ta feks. det "WOW" problemet han var så sur etter:P latskap, og latskap blant ungdommen. dessuten om du las noe av det "Lille My" skrev om by livet og hvordan de hadde det på skolen, er det gale når folk klager her, i forhold til hvor jævli det er på visse skoler! du skjønne no poeget då!

forresten: like feig som meg? skrive bokmål når vi begge snakker godt nynorskXD hæhæ
B:
Skal eg skrive på godt gamalt nynorskmaol?
Foretrekker å skrive bokmål, skal jeg skrive nynorsk korrekt blir det ikke sånn jeg snakker uansett og skriver jeg sånn jeg snakker blir det ikke skriftlig korrekt :/ Da kan jeg like gjerne skrive bokmål.
Uansett tror jeg ikke du skal si så mye om "de andre som er late" du er nok ganske lat selv:P (tenker på et visst norskprosjekt fra noen få dager siden)
Elise:

Du/vi er wannabes bokmål. Eg har berre skreve sånn som eg tenkjer, + på bokmål. Så det ser ut som om eg har krafti dysleksi. Neij, skriv Nynorsk!

Haha, det norskprosjektet KAN ikkje samanlignast i forhold til kva "resten" er. "Dopause" i timenXD. Las du det? Då har det sunke ganske langt. Men for 100rede gang, at ikkje elevane gidder å gjera noko, og at det skal være sånn "kult" og "teit å være nerd" så øydelegg det jo ein del. + resten av dei andre negative argumenta!
bra å holda diskusjon om ka deko gjer på skulen:d.. veldig inntresant... og hvis du skriver sånn du snakker, kalles det dialekt, og nso blir sint på deg
Hæhæ, ja sårry. Ja, eg skriv ikkje sånn som eg snakkar lengre men poenget er jo oppklart då beklager at det blei usaklig.
^^,. Er litt sant det han sier, vi er litt late. Men det er litt feil å si at det vår egen skyld. Altså vi lever i en tid som går mye på elektronikk og data. Hadde den generasjonen som er våre foredre hatt en data i fanget fra de var 8 år gamle, så hadde de nok brukt mer tid og penger på å sitte forann en datamaskin, for å ta det som et eksempel.

Men selvfølgelig så er det mulig at vi, den nye generasjonen tøyer grensene litt ved å sitte time etter time på en data. Men som sagt det er tiden som avgjør handlinger. Før når det ikke hadde datamaskiner o.l. så løp de rundt barbeinte og hoppa i høyet all day long. Det er jo ikke vår skyld at vi har flere muligheter enn før. + at nå er ikke fysisk arbeid lenger så trengede som før. Alt er jo automatisert.

Men er bare noe få ting jeg kunne nevt. Ikke at alle var like saklige. Men det er et så standar spørsmål, og jeg vet ikke hvor mange utallige ganger jeg har hørt det før. Og hvor mange ganger jeg har argumentert for av vi ikke er så late osv osv. (: hehe. Men er jo mye i media, spesielt for en periode siden. Så skjønner at det er et interesant tema.