Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 806
Better than thou.
Noen som har erfaring med å motta arveoppgjør fra utlandet? Skal staten ha sin bit av kaka? Vurderer hvorvidt jeg bare skal la pengene bli utenfor Norge eller ikke. 150 000 kroners klassen hvis det er relevant. Personen jeg arver har ingen tilknyttning til Norge.
Sigurd - Steinkjer: Jeg er norsk statsborger, bosatt i Norge, som for noen år siden arvet en andel av mine besteforeldres hus på Island. Arveavgift for min andel er betalt på Island. Nå er huset solgt og jeg tenker å overføre pengene, ca 90.000, til Norge. Må jeg da betale inntektsskatt på disse pengene i Norge?

Bjørn Erik Sættem: Litt komplisert, men i utgangspunktet er svaret nei. Dette er ikke inntekt i vanlig forstand, ergo blir det ingen inntektsskatt. Men du kan risikere å måtte betale gevinstskatt på din del av eiendommen på Island. Det avhenger av skatteavtalen mellom Norge og Island. Denne sikrer at du slipper å betale dobbelt skatt til begge land. Hør med Ligningskontoret hvordan du skal gå frem.
Vis hele sitatet...
Svaret er visst nei