Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3157
Hei hei igjen godtfolk! Kan man nekte og si noe i rettsaker om man er vitne til "xxxx" kriminell handling ? Eventuelts hva straffer får man for dette?

På forhånd takk for alle svar

- B.
du kan nekte så mye du vil... Men ikke lyge.. Det er straffbart.

-Det nekter jeg å svare på funker greit.
Du kan vel det, men da leser de jo opp avhøret ditt. Så hvis du allerede har sagt noe du ikke burde der, så har du nok driti deg litt ut asså
Og vitne er bare bra for deg selv det.Det forsterker din stilling,møter du ikke opp som vitne i en stor kriminell sak så kan politiet faktisk hente deg,med mindre du har lege ærklæring på at du ikke kan komme,da leser de opp avhøret ditt,jeg var vitne i en voldsepisode,siden jeg hadde vært med på avhøret så måtte jeg også i rettsaken,var vist nok pliktig til å møte opp,så hvorfor ikke bare møte opp da ? med mindre du har jugd som bare det da.


Og hvis du vil være anonym vitne så lar jo det seg ordne også?

Men uannsett,for ditt eget beste,møt opp ellers så kan du også bli en minstekt i saken.
Hvorfor nekte og vitne? Hvis det er noen du kjenner som har gjort noe kriminelt, og du ikke vil "tyste"
så skjønner jeg, men det er ikke noe gæærnt og vitne da, hvis du ikke er redd de skal ta deg eller noe?
Så kan du bare vitne anonymt?
Trådstarter
er noen jeg kjenner ja , de sa att det ikke ville bli noen rettsak , men de tro det blir det alikevel. Så , kan man e om anonymt vitne på etterskudd? ca 4 uker siden avhør
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, om retten finn at dei vil ha deg som vitne kan du ikkje nekte. Dersom retten krev deg som vitne, kan politiet hente deg til rettsalen med makt.

Dersom retten ikkje krev at du skal vitne, treng du ikkje vitne.

Det er ei *plikt* å vitne.
Det er ikke 100% riktig det du sier da vidarlo. Man er pliktig til å møte i retten dersom man blir innkalt, men man blir ikke "tvunget" til å vitne.
Man kan fint si at man "ikke ønsker å avgi forklaring" eller "at forholdet til mistenkte gjør det vanskelig å kunne komme med noen forklaring" osv osv.
Det er fullt ut lovlig. Men det stiller jo ikke akkurat hverken vitnet eller mistenkte i noe bedre lys at vitner ikke vil fortelle hva som har skjedd. Det vil jo bli tolket som om at en straffbar handling skjules.
Dersom du vitner er du pliktig å snakke sant, så lenge du ikke kriminaliserer deg selv. Det betyr i klartekst at dersom du ved å snakke sant innrømmer et straffbart forhold, har du lov til å lyve.
Vitne anonymt? Mener dere da at de ikke leser opp navnet ditt? Etter hva vet kan man ikke vitne anonymt som i å sitte bak en vegg slik at tiltalte ikke kan se deg, eller vitne med finnlandshette på. Hvis du skulle finne på å nekte å svare på spørsmål i rettsaken, så si for Guds skyld ikke "Det nekter jeg å svare på!". Vri det til at det får en negativ vinkling mot tiltalte, som å si "Det ønsker jeg ikke å svare på grunnet frykt for represalier.". Men som sagt, har du sagt hele historien i avhør vil nok advokatent til tiltalte ramse opp mye av det du sa, og prøve å slå tvil om det du har sagt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av M&G
Det er ikke 100% riktig det du sier da vidarlo. Man er pliktig til å møte i retten dersom man blir innkalt, men man blir ikke "tvunget" til å vitne.
Vis hele sitatet...
Sjølvsagt kan du gløyme o.l, men du kan ikkje nekte å møte som vitne dersom du er innkalla. Da blir du enkelt og greit henta.

Og når det gjeld å vitne anonymt, så går det i hovedregelen ikkje. Poenget er at tiltalte skal kunne sjekke vitna like grundig som dommer og aktor, og skal kunne argumentere for/imot truverdet til vitnet... Så i hovudregelen får du ikkje vitne anonymt.
Altså, når man kommer i en rettsak så må man møte opp. Sånn er det bare man kan ikke nekte. Kommer man ditt og nekter å si noe leser de opp avhøret ditt. Hvis det går til rettsak, så finner nok kameratene dine ut hva du har sagt uansett, pga advokatene har lov til å lese avhøret deres, sammen med tiltalte. så dem finner nok ut av alt uansett.

Hva handler saken om egentlig? Og sa du noe spess i avhøret?
sa selvfølgelig sannheten. Voldssak. Er generelt imot vold så bryr meg ikke så mye med og sitte og lyve. Litt drit og evnt miste mange venner pga dette , men er de ekte kompiser forstår de forhåpentleg vis synspunktet mitt. Ikke han som faktiskt sitter i fengsel for dette da , men det regna jeg med.

*edit - skriveleif*
var nettopp i rettsak selv ang. en på bryne. Jeg ville ikke vitne, men politiet sa dem henta meg og nesten bant meg fast vist jeg ikke kom.
Vil ikke et plutselig hukommelsestap hjelpe deg ut av dette? De kan jo ikke bevise at du lyver hvis du svarer "jeg husker ikke helt" på hvert spørsmål du får.

En klassevenninne av meg gikk gjennom noe lignende, etter å ha vært vitne til en voldssak. Hun var ikke spesielt hypp på å vitne i retten, og fikk derfor politiet på døra tidlig en morgen, de ransaket hele huset for å finne henne. Får meg til å lure på hvem som egentlig er den kriminelle...
Sitat av Tobb
Vil ikke et plutselig hukommelsestap hjelpe deg ut av dette? De kan jo ikke bevise at du lyver hvis du svarer "jeg husker ikke helt" på hvert spørsmål du får.

En klassevenninne av meg gikk gjennom noe lignende, etter å ha vært vitne til en voldssak. Hun var ikke spesielt hypp på å vitne i retten, og fikk derfor politiet på døra tidlig en morgen, de ransaket hele huset for å finne henne. Får meg til å lure på hvem som egentlig er den kriminelle...
Vis hele sitatet...
Det er sant. Når du sitter i retten, så sier Dommeren KLART ifra om at vist det er noe du er usikker på eller ikke husker helt, skal du si tydelig ifra om dette. Så teknisk set kan du lure deg ganske bra unna vist du vil.
men , de leser vel bare opp avhørsreferatet da ? ;/. man kan vel evnt stikke og ikke vere hjemme da de kommer for og "hente deg"
Sitat av Tobb
En klassevenninne av meg gikk gjennom noe lignende, etter å ha vært vitne til en voldssak. Hun var ikke spesielt hypp på å vitne i retten, og fikk derfor politiet på døra tidlig en morgen, de ransaket hele huset for å finne henne. Får meg til å lure på hvem som egentlig er den kriminelle...
Vis hele sitatet...
Mener du helt seriøst at politiet er den kriminelle som henter henne inn?
Hva hadde tenkt hvis du hadde blitt grisebanket og noen så det, men nektet å møte i rettssalen for å vitne. Personlig ville jeg vært evig takknemmelig til politiet som faktisk prioriterer å hente vitne, og tvinge han/henne inn i rettssalen.
Du kan være et anonymt vitne i en sak.
Du legger fram din historie, advokatene og alle de menneskene får spurt sine sp.mål men alt skjer uten den tiltalte. vanligvis på et lukket rom. Det var det som skjedde med en venninne av meg som ikke ville stå fram som vitne pga trusler o.l.
Det er ikke politiet som er kriminelle, det er det at de behandler et vitne som den kriminelle ved å gå til full ransakelse av huset hennes. Denne saken inneholder flere, etter mitt skjønn, grove feil fra politiets side, og nå som jeg først er i gang kan jeg jo fortelle hele greiene.

Voldsepisoden her skjedde på skoleplassen på en videregående skole, i et friminutt sent på dagen, så min klasse var på vei hjem. Da jeg gikk over plassen plukket jeg opp noe litt rart som skjedde i den ene enden av skolegården, like ved røykeskuret der det stod 10-15 personer. Det var 3 personer som ville ha med seg en fjerde rundt et hjørne, noe han tydeligvis ikke ville. Plutselig tar de tak i han og en av dem gir han et kne i tryne mens en annen holder hode hans nedover. (noe som resulterer i at han mister flere tenner).

Neste dag går rektor fra klasserom til klasserom for å forhøre seg om noen så det som skjedde. Hun oppfordret de som hadde sett noe til å si fra, for så å kunne ta en samtale med rektor og ungdomsansvarlig i politidistriktet jeg tilhører. Selv hadde jeg ikke sett stort, var ca. 100 meter unna da det skjedde, men jeg meldte meg i håp om at noen som stod nærmere og dermed så bedre ville gjøre det samme da de hørte at andre hadde meldt seg. Det var da 3 andre i min klasse som gjorde det samme, 2 av dem hadde ikke sett mer enn meg, den tredje var tidlgere omtalte klassevenninne. Vi snakket først da med rektor, og oppga telefonnummerene våre så vi kunne bli kontaktet senere på kvelden. På ettermiddagen fikk vi en telefon fra en på politikammeret som lurte på om vi kunne komme ned og ta en prat. Det var ikke noe problem, ettersom jeg var av den oppfatning at det var helt uoffisielt, og kun for å hjelpe politiet kartlegge situasjonen. Jeg og en kamerat som også så det drar ned sammen, og blir fort satt i hvert vårt rom. Så begynner de å ta fullt vitneavhør. Ettersom jeg aldri hadde vært i avhør før, skjønnte jeg ikke dette før etterpå. Heldigvis for meg kunne jeg ikke identifisere noen av voldsmennene, og slapp derfor også å bli kalt inn til rettsak.

Min klassevenninne var ikke så heldig. Hun kunne identifisere dem, og ble derfor kalt inn som vitne i rettsaken. Dette hadde hun ikke særlig lyst til, spesielt ettersom det gikk rykter om at de tiltalte i saken tidligere hadde slått til en jente med jernstang. Hun bad derfor om å få vitne anonymt, over telefon. Hun snakket med en politimann, som sa at dette nok kom til å gå greit. Hun dro derfor på hyttetur den dagen rettsaken var på (grunnen til dette vet jeg ikke). Hun ble vekket av en telefon fra foreldrene om at politiet ransaket huset deres for å lete etter henne. Hun ble deretter tvunget til å komme seg til rettsalen, som viste seg å være et konferanserom på størrelse med et lite klasserom, der hun måtte sitte og forklare seg 2 meter unna de tiltalte.

Derfor kommer jeg aldri til å vitne i en slik sak, med mindre offeret er en av mine venner. Når politiet ikke kan garantere for min sikkerhet, så er ikke det en risiko jeg er villig til å ta, og kan ikke oppfordre trådstarter til å gjøre det heller.

Bare si at du ikke husker, hvis de drar opp du sa det og det i avhør sier du bare "Det er mulig det, men nå er jeg ikke helt sikker, jeg husker ikke", etc. (Politiet sier jo selv at når du er vitne til noe, og inne til avhør, at du bør skrive ned det du husker, så du ikke skal glemme det.)
Hvis vitnemålet kan gå ut over egen helse og sikkerhet finnes det retningslinjer for å beskytte vitnet. Er nok best å være ærlig overfor aktor/forsvarsadvokat da de har taushetsplikt. Hvis de krever at du vitner kan du lett si "ingen kommentar" til spørsmålene de stiller. Problemet for vitnet er da å vite om forakt for retten er verdt hevnen for den man vitner mot.
Sitat av Bryne-Scum
men , de leser vel bare opp avhørsreferatet da ? ;/. man kan vel evnt stikke og ikke vere hjemme da de kommer for og "hente deg"
Vis hele sitatet...
da må du vitne en annen dag og får garantert bot for du har allerede skrevet under.