Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 2739
Kom over denne idag,
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/...tvang/81408548

Skjønner at de ikke innfører en ny lov som krever at forhandler skal ta i mot cash, men heller styrker den allerede eksisterende. Men sånn jeg tolker loven per idag, er det ingenting som tilsier at en bedrift kan nekte noen å betale cash?

Sentralbankloven § 3-5.Tvungent betalingsmiddel
(1) Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge. Ingen har plikt til å ta imot mer enn 25 mynter av hver enhet i én betaling.
Vis hele sitatet...
Finansavtaleloven § 2-1.Oppgjørsmåte
(3) En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.
Vis hele sitatet...
For min del syntes jeg det står ganske ordrett og er vanskelig å mistolke.
Hvordan kan bedrifter som feks Cutters ikke ta i mot cash?
Hvis Olga på 80 står der med lommeboka full av cash, og blir nektet å betale hadde vi vel hørt om dette for lengst?

- Vi har tidligere blitt truet med bøter av myndighetene for ikke å tilby kontanter, men da har loven har vært uklar. Sånn sett er det bra at loven blir tydeliggjort, sier hun. (administrerende direktør Gunn Inger Hansen i Cutters)
Vis hele sitatet...
Loven var uklar.. - følger de andre lover enn de jeg har nevnt her?
Sist endret av Maiskolben; 2 uker siden kl. 11:16. Grunn: skriveleif
Det er faktisk ekstremt diskriminerende at så mange plasser fortsatt nekter å ta imot kontanter, det er vanskelig å få tak i BankID, du må inngå en kontrakt for å få bankkonto, en kontrakt du ikke nødvendigvis er enig i, og så skal du ikke få lov til å klippe håret eller gå på restaurant?

Det er helt på trynet spør du meg, og går for det meste ut over de svakeste i samfunnet. Jeg har meldt flere bedrifter som f. eks. Arkaden Shopping for å nekte å ta imot kontanter, dette var flere år siden og de tar fortsatt ikke imot kontanter, så det kan se ut som staten gir blanke faen.
Trådstarter
Det er helt latterlig. Blant annet har tusenfryd også gått over til PayGoo kort istedenfor kontantbetaling. Med PayGo betaler du et ekstra gebyr per transaksjon, såvidt jeg vet får du heller ikke pengene som er til overs tilbake. HELT BLÅST. (2 butikker og betalingsluka tar fortsatt kontant)

– Paygoo er noe vi har introdusert som en løsning fordi vi allerede har en svært lav andel kontanttransaksjoner i parken, sier administrerende direktør Bjørn Håvard Solli i Tusenfryd.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://www.noblad.no/raser-mot-ny-b.../s/5-56-809901

Her også, greit det er lite kontanttransaksjoner, men det er fortsatt kontanttransaksjoner som vi har rett til å gjennomføre.. Skjønner ikke hvordan bedrifter kommer seg unna med slikt.
Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk må bruke kontakter, med mindre det er svarte penger. Og høy alder betyr ikke at du ikke kan bruke bankkort. Synes det er verre at Ruter kun tar kontanter, og ikke kort. Det samme med handletraller. Mange har ikke en tier i lomma lenger.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk må bruke kontakter, med mindre det er svarte penger. Og høy alder betyr ikke at du ikke kan bruke bankkort. Synes det er verre at Ruter kun tar kontanter, og ikke kort. Det samme med handletraller. Mange har ikke en tier i lomma lenger.
Vis hele sitatet...
Folk uten norsk personnummer kan særlig slite med dette.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk må bruke kontakter, med mindre det er svarte penger. Og høy alder betyr ikke at du ikke kan bruke bankkort. Synes det er verre at Ruter kun tar kontanter, og ikke kort. Det samme med handletraller. Mange har ikke en tier i lomma lenger.
Vis hele sitatet...
Det fine med kontanter er at det er værre å spore, kjører man kort er det lettere å se hvor man har vært, sjelden ish cash her å.men fint til tider, lettere for en del å å vite hvor mye man bruker ved cash iforhold til kort, fint å lære kids å for den del . Handletraller skaffer du deg bare en myntpolett til å ha på nøkkelknipet
Trådstarter
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
lettere for en del å å vite hvor mye man bruker ved cash iforhold til kort
Vis hele sitatet...
Nesten hver gang jeg har hatt det trangt økonomisk, har jeg faktisk tatt ut pengene, så det stemmer nok for flere dette.

Tenker også på eldre generasjoner som har vokst opp med cash, og kanskje syntes det er vanskelig å migrere over til kortløsning av forskjellige grunner. Blir jo feil å tvinge disse over på kortløsning - Blir garantert mye motgang hvis det skulle blitt aktuelt.

Det sier seg selv at vi kommer til å bli en kontantfri verden en eller annen gang, men at det skjer allerede nå eller snart er jeg litt i tvil om. Følg lovene og la oss betale
Det nytter ikke med kort og vipps hvis strømnettet går ned. Cash is king.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Det nytter ikke med kort og vipps hvis strømnettet går ned. Cash is king.
Vis hele sitatet...
Da nytter det ikke med kontanter heller for da virker ikke kassa.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Da nytter det ikke med kontanter heller for da virker ikke kassa.
Vis hele sitatet...
Tja, kan være de har UPS men at internettleverandøren ikke har, eller at det er noe feil med nettet. For ikke å nevne at mange terminaler bare godtar norske kort (BankAxept) og personlig har jeg et kort som bare funker på 4/5 restauranter og alltid et rabalder på de 20% hvor kortet ikke funker av en eller annen grunn.
Er det seriøst noen ikkenarkomane som foretrekker kontanter over kort/mobilbetaling?

- samme antall penger på kontoen din uansett
Kort / mobilbetaling er mer praktisk enn kontanter.

Selv AAS bransjen har gått vekk fra kontanter. Da er det vel bare løpeguttene igjen som bruker kontanter.. eller har jeg misforstått noe?

Sånn for å holde meg til topic. Det blir sikkert mindre sykdom og smittespreding på Tusenfryd når de slutter med kontanter der

Sitat av FriFugl Vis innlegg
Det nytter ikke med kort og vipps hvis strømnettet går ned. Cash is king.
Vis hele sitatet...
Solcellepanel da? Eller skal du countre tilbake om at "hva hvis sola går ned"..

Neida, joda. Hvis kassaautomatene er offline så tar butikken bare en underskrift fra deg, og gir deg en ekstra kvittering. Da blir beløpet trukket når systemet går online igjen.

Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Nesten hver gang jeg har hatt det trangt økonomisk, har jeg faktisk tatt ut pengene, så det stemmer nok for flere dette.
Vis hele sitatet...
Selv er jeg ikke sånn, men kjenner flere som gjør akkurat det samme. Kanskje det er lettere å prioritere på slutten hvis man har pengene foran seg, kontra på et bankkortm
Sist endret av IneartheDx; 2 uker siden kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså, det er jo fint at noen prøver å presse samfunnet til å ta et steg videre inn i framtiden, men når jeg går rundt i Oslo sentrum med en 200-lapp og vil ha en kebab, men ingen kebabsjapper vil ta imot 200-lappen min, så må jeg nesten bare holde meg til kebaben i Trondheim. Mir kebab! <3
Det er helt på sin plass at dette gjøres tydeligere overfor teite mennesker som tenker at tiden er inne allerede nå.
NRK måtte gå tilbake i sin sa når de påstod Cutters "100% brøt loven": https://www.nrk.no/norge/nrk-beklage...ers-1.16533713

Du har fortsatt rett som bedrift å nekte salg så lenge det ikke gjøres pga legning, religion, hudfarge, kjønn etc, og det Cutters gjør er rett og slett å informere på forhånd om at kontrakten du nå velger å inngå kun har kort/vipps betaling. Du står fritt til å velge en konkurrent slik Cutters står fritt til å nekte deg hårklipp hvis du ikke godtar deres vilkår. Hvis de kom på slutten av transaksjonen og krevde betaling for det de har da tilbudt deg hittil på kreditt (husk, Cutters reserverer beløpet FØR de klipper deg, på samme måte som bensinstasjoner, og ingen krever å få betale en selvbetjent bensinpumpe med kontanter eller betale med kort ETTER fylling), da hadde de vært tvunget til å ta imot tvunget betalingsmiddel for at du skulle gjøre opp for deg (det du skylder).
Dette er ganske vanlig i andre land og, dersom du skylder penger (har f.eks. spist maten uten å betale først, eller skylder staten restskatt), altså ikke forhåndsbetalt, så er kreditor som lot deg få vare/tjeneste først tvunget til å la deg gjøre opp gjelden din med kontanter. Fordelen er at mange andre land aldri trekker tilbake valører slik Norge gjør. Har du en 10 år gammel 500 NOK så er den verdiløs i Norge, men finner du en 100 USD seddel fra 1880 i USA så er den fortsatt den dag idag gyldig som faen.
Jeg bruker kontanter! ikke er jeg noe superskurk heller.. det er ett tvungen betalingsmiddel, alt annet blir næringsfiendlig.
Det som gjør meg jævli sur, er når jeg blir bedd om å betale med kort å ikke cash.
" Forbrukeres rett til å betale med kontanter, Det innebærer at en betaler som utgangspunkt har rett til å betale med kontanter, og at betalingsmottakeren har plikt til å ta imot dem. Bestemmelsen svarer til sentralbankloven § 3-5 første ledd første punktum. Bestemmelsen kan fravikes ved avtale."

disse avviks bestemmelsene skal dere lete lenge etter btw..
Slutt å gi dem makta. fight for your right, enn så 90`talls d høres ut..

" Forbrukeres rett til å betale med kontanter, Det innebærer at en betaler som utgangspunkt har rett til å betale med kontanter, og at betalingsmottakeren har plikt til å ta imot dem. Bestemmelsen svarer til sentralbankloven § 3-5 første ledd første punktum."

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Er det seriøst noen ikkenarkomane som foretrekker kontanter over kort/mobilbetaling?

- samme antall penger på kontoen din uansett
Kort / mobilbetaling er mer praktisk enn kontanter.

Selv AAS bransjen har gått vekk fra kontanter. Da er det vel bare løpeguttene igjen som bruker kontanter.. eller har jeg misforstått noe?

Sånn for å holde meg til topic. Det blir sikkert mindre sykdom og smittespreding på Tusenfryd når de slutter med kontanter der



Solcellepanel da? Eller skal du countre tilbake om at "hva hvis sola går ned"..

Neida, joda. Hvis kassaautomatene er offline så tar butikken bare en underskrift fra deg, og gir deg en ekstra kvittering. Da blir beløpet trukket når systemet går online igjen.



Selv er jeg ikke sånn, men kjenner flere som gjør akkurat det samme. Kanskje det er lettere å prioritere på slutten hvis man har pengene foran seg, kontra på et bankkortm
Vis hele sitatet...
Kontanter kontanter kontanter, det er jo grei skuring å ha kontanter! om strømnett, internet whatever går til elvette, så sitter du med minus i pongen..
Sist endret av Eyeamare; 2 uker siden kl. 19:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
NRK måtte gå tilbake i sin sa når de påstod Cutters "100% brøt loven": https://www.nrk.no/norge/nrk-beklage...ers-1.16533713

Du har fortsatt rett som bedrift å nekte salg så lenge det ikke gjøres pga legning, religion, hudfarge, kjønn etc, og det Cutters gjør er rett og slett å informere på forhånd om at kontrakten du nå velger å inngå kun har kort/vipps betaling. Du står fritt til å velge en konkurrent slik Cutters står fritt til å nekte deg hårklipp hvis du ikke godtar deres vilkår. Hvis de kom på slutten av transaksjonen og krevde betaling for det de har da tilbudt deg hittil på kreditt (husk, Cutters reserverer beløpet FØR de klipper deg, på samme måte som bensinstasjoner, og ingen krever å få betale en selvbetjent bensinpumpe med kontanter eller betale med kort ETTER fylling), da hadde de vært tvunget til å ta imot tvunget betalingsmiddel for at du skulle gjøre opp for deg (det du skylder).
Dette er ganske vanlig i andre land og, dersom du skylder penger (har f.eks. spist maten uten å betale først, eller skylder staten restskatt), altså ikke forhåndsbetalt, så er kreditor som lot deg få vare/tjeneste først tvunget til å la deg gjøre opp gjelden din med kontanter. Fordelen er at mange andre land aldri trekker tilbake valører slik Norge gjør. Har du en 10 år gammel 500 NOK så er den verdiløs i Norge, men finner du en 100 USD seddel fra 1880 i USA så er den fortsatt den dag idag gyldig som faen.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette synes jeg er veldig underkommunisert når kontanter kommer opp i media. En bedrift står fullstendig fritt til å ikke vil ha deg som kunde hvis du krever å gjøre opp med kontanter.
Trådstarter
Sitat av afen Vis innlegg
Akkurat dette synes jeg er veldig underkommunisert når kontanter kommer opp i media. En bedrift står fullstendig fritt til å ikke vil ha deg som kunde hvis du krever å gjøre opp med kontanter.
Vis hele sitatet...
Da har jo loven ingen hensikt? Det går jo imot begge lovene nevnt i hoved posten. Gjerne utdyp, er genuint nysgjerrig hvordan det er greit med såpass tydelige regler som for noen «fremstår som uklar».

Regner med det kanskje er noen lover spesifikt rettet til bedrifter som sier at det er et fritt valg?
På 80-tallet var frimerker også godkjent valuta.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Neida, joda. Hvis kassaautomatene er offline så tar butikken bare en underskrift fra deg, og gir deg en ekstra kvittering. Da blir beløpet trukket når systemet går online igjen.
Vis hele sitatet...
Opptil 300€ og kun på kort som støtter offline betaling, har du kun D-nummer får du kort uten mulighet for offline betalinger.
Det er ikke så enkelt. Dagens butikker har varelageret på data, og det blir justert når varen skannes i kassa. Går strømmen fungerer ikke det. Hva skal kassa-personen gjøre da? Jeg opplevde en gang at strømmen gikk på senteret mitt. Da ble butikkene rett og slett stengt. De som var i butikken og ikke hadde betalt ennå, måtte bare sette fra seg varene og gå.
Kontanter er viktig for trygghet, frihet, anonymitet og sikkerhet.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Da har jo loven ingen hensikt? Det går jo imot begge lovene nevnt i hoved posten. Gjerne utdyp, er genuint nysgjerrig hvordan det er greit med såpass tydelige regler som for noen «fremstår som uklar».

Regner med det kanskje er noen lover spesifikt rettet til bedrifter som sier at det er et fritt valg?
Vis hele sitatet...
Så lenge de ikke diskriminerer så står de fritt til å ikke ville ha deg som kunde. Det blir litt som hvis du går inn og ser på en tv til 10 lapper og sier til selgeren at du tar den i dag for 2000. De står helt fritt til å nekte å handle med deg da også.
Sitat av afen Vis innlegg
Så lenge de ikke diskriminerer så står de fritt til å ikke ville ha deg som kunde. Det blir litt som hvis du går inn og ser på en tv til 10 lapper og sier til selgeren at du tar den i dag for 2000. De står helt fritt til å nekte å handle med deg da også.
Vis hele sitatet...
Skal du fram til at det kun er kontanttvang på oppgjør?
Trådstarter
Sitat av afen Vis innlegg
Så lenge de ikke diskriminerer så står de fritt til å ikke ville ha deg som kunde. Det blir litt som hvis du går inn og ser på en tv til 10 lapper og sier til selgeren at du tar den i dag for 2000. De står helt fritt til å nekte å handle med deg da også.
Vis hele sitatet...
Kan du vise frem til noe konkret som viser til det du sier? Jeg gjentar: Hva er hensikten med loven hvis en bedrift står fritt frem til å velge selv? Skal ikke loven beskytte oss forbrukere?

Skjønner at det er innafor i henhold til nåværende lover og regler (mtp at NRK måtte beklage seg), men hvorfor - Og hvilke lover?

Når jeg tenker over det så jobbet jeg selv på et pukkverk hvor vi ikke godtok kontanter, men det første sjefen sa når han nevnte at vi ikke tar kontanter er at vi egentlig ikke hadde lov til å nekte å ta imot kontant hvis noen absolutt ville betale med det.
Sist endret av Maiskolben; 2 uker siden kl. 18:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er hvorfor vi trenger Bitcoin….
KVAKKsalver
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Dette er hvorfor vi trenger Bitcoin….
Vis hele sitatet...
Og det betyr at du sier nei til kontanter?
Trådstarter
Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Dette er hvorfor vi trenger Bitcoin….
Vis hele sitatet...
La oss si at i ditt scenario er Bitcoin et tvunget betalingsmiddel.
Bedriften takker pent nei til å ta imot bitcoin.
Oi, der var vi like langt gitt.

Bitcoin diskusjonen har ingenting her å gjøre. Dette er en diskusjon rundt kontanter og hvorfor bedrifter kan takke nei til kontanter selvom det er lovfestet at det skal godtas.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Kan du vise frem til noe konkret som viser til det du sier? Jeg gjentar: Hva er hensikten med loven hvis en bedrift står fritt frem til å velge selv? Skal ikke loven beskytte oss forbrukere?

Skjønner at det er innafor i henhold til nåværende lover og regler (mtp at NRK måtte beklage seg), men hvorfor - Og hvilke lover?

Når jeg tenker over det så jobbet jeg selv på et pukkverk hvor vi ikke godtok kontanter, men det første sjefen sa når han nevnte at vi ikke tar kontanter er at vi egentlig ikke hadde lov til å nekte å ta imot kontant hvis noen absolutt ville betale med det.
Vis hele sitatet...
Her er en jusprofessor som forklarer det ganske greit: https://www.nrk.no/ytring/kontantlos...ige-1.16532746
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk må bruke kontakter, med mindre det er svarte penger. Og høy alder betyr ikke at du ikke kan bruke bankkort. Synes det er verre at Ruter kun tar kontanter, og ikke kort. Det samme med handletraller. Mange har ikke en tier i lomma lenger.
Vis hele sitatet...
Det er da mange grunner for det. For min del handler det om bedre kontroll på pengene mine. Når de er usynlige er det fort gjort å bruke mere og bare dra kortet på unødvendige ting man spontant får lyst på som samlet gjennom måneden kan utgjøre en del sløste penger, mens står jeg med 400 kroner i hånda så vet jeg at jeg ikke kan handle for en krone mer enn 400 eller tar jeg ut en tusenlapp i uka så holder jeg meg til å bruke bare den.
Jeg vet om mange som tenker som meg for sparing, og flere eldre som heller går med noen hundrelapper på seg i lommeboka å kjøpe brød og bingo for enn å ha med kortet pga frykt for å bli ranet og at noen skal se koden og ta ut hele pensjonen dems.

Høy alder betyr ikke at man ikke kan bruke bankkort, men noen klarer ikke nettbank og foretrekker derfor kontantuttak, mens andre foretrekker kontanter fordi det er det alternativet de er vokst opp med og brukt halve livet eller kanskje mer og føler seg tryggest med.

Er man barn eller ungdom som får ukelønn av foreldre eller for eksempel er voksen og under økonomisk verge pga psykisk sykdom eller pengeproblemer så er også kontanter mye bedre å bruke enn kort, da man som sagt har bedre kontroll over hva man har og kan bruke.

Enkelte liker ikke følelsen av at du kan spores digitalt overalt, uten at det betyr at de er kriminelle.

I tillegg så er det mange tilflyttere til Norge som må vente mange år på å få bankbrikke og nettbank, og for eksempel fattige som får donasjoner i kontanter fra andre for å overleve.

Kontanter betyr langt i fra sorte penger.
Sist endret av celtseus; 1 uke siden kl. 00:21.
"Stortinget vedtok torsdag (23.05.24) endringer i finansavtaleloven. Endringene skal styrke retten til kontant betaling og gjøre reglene klarere, og dermed også enklere å forstå og praktisere», skriver Stortinget på sine nettsider.

Endringene skal sikre at folk i Norge har rett til å betale med kontanter.

– Vi må legge til rette for at folk som synes det digitale er litt vanskelig kan være trygge på at de får betalt kontant når de går i butikken, sier stortingsrepresentant for Senterpartiet Sigbjørn Gjelsvik.

– Krig og uro i vårt eget nærområde de siste årene har for alvor vist at vi må ta beredskap på alvor. Det er ikke uten grunn at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap anbefaler alle å ha litt kontanter hjemme. Derfor er dagens vedtak også et viktig beredskapstiltak"


Dette er veldig bra, da kan udugelige butikker/handel som nekter å ta imot kontanter ( noe de i utgangspunkte faktisk IKKE har hatt lov til hele veien, men der har vært tolkningsrom, noe advokater elsker ) få konsekvenser om de ikke følger opp, men hvordan dette vil bli i praksis vil bare tiden vise.
Det er bare idioter som tror på et kontantløst sammfun, utopi.
Sist endret av Eyeamare; 1 uke siden kl. 19:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Selv liker jeg å handle kontant. En 500 lapp beholder verdien for hver transaksjon den er gjennom, den mister ikke ører/kroner i gebyrer og avgifter.

Har sett flere seriøse butikker opplyse på skilt/plakat at de foretrekker kontanter. Som f.eks ved den ene butikken hvor det står noe typ: Betal gjerne med kontanter, så ikke bankene og kortselskapene tjener seg søkkrike på gebyrer.

I et kontantløst samfunn kan bankene ta de gebyrene de vil, penger som ikke kan brukes på annet en det som er bestemt, penger som er tidsbegrenset (dvs de forsvinner om ikke de er brukt innen en gitt tidsfrist.)

Såkalt DSP, Digitale Sentralbank Penger. Norges Bank begynte i 2016 å utrede om DSP, og det foregår i form av analysearbeid og eksperimentell testing. De skriver også at der de ikke har testet tilstrekkelig selv, har de dratt nytte av andres arbeid. Det nevnes bla. sentralbanken BIS (bank of international settlement) som ble startet i 1930 av nazistene, og ikke trenger å svare til noen som helst regjering eller land.

Mvh
Bruker lite kontanter, men jeg står for at muligheten skal være der, lovfestet.

Kontoer, vipps, kort og alt digitalt kan i teorien forsvinne foran øya på deg på noen få sekunder. (kanskje ikke kortet, det skal du nok få beholde.) Hva skjer da hvis vi har faset ut kontanter? Jeg har liten tro for at vi blir å ha bruk for kontanter med det første dersom alt jeg nevnte går ned, menmen.

Cash is king.
Sitat av gooos1 Vis innlegg
Bruker lite kontanter, men jeg står for at muligheten skal være der, lovfestet.

Kontoer, vipps, kort og alt digitalt kan i teorien forsvinne foran øya på deg på noen få sekunder. (kanskje ikke kortet, det skal du nok få beholde.) Hva skjer da hvis vi har faset ut kontanter? Jeg har liten tro for at vi blir å ha bruk for kontanter med det første dersom alt jeg nevnte går ned, menmen.

Cash is king.
Vis hele sitatet...
Alt av fysisk betalingsmetodikk kan også forsvinne foran øynene på deg iløpet av sekunder. Kronene som står på konto har historisk stått sterkere enn valører som i Norge blir byttet ut hvert x antall år og de gamle blir verdiløse. Finner du NOKAS-pengene i skogen imorgen så får du ikke brukt de til noe annet enn en god historie.
KVAKKsalver
Hørt om hyperinflasjonen i Zimbabwe? Verdien av kontantene i hånda de forsvant mens du så på dem. Mener dem hadde er seddel med 15 nuller etter seg. I dag bruker dem USD. Det samme skjedde også i Tyskland for ca 100 år siden.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Hørt om hyperinflasjonen i Zimbabwe? Verdien av kontantene i hånda de forsvant mens du så på dem. Mener dem hadde er seddel med 15 nuller etter seg. I dag bruker dem USD. Det samme skjedde også i Tyskland for ca 100 år siden.
Vis hele sitatet...
Hva har det med kontanter å gjøre? Penga på bok blir jo også påvirket av inflasjonen, det har ingenting med kontanter å gjøre.
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Alt av fysisk betalingsmetodikk kan også forsvinne foran øynene på deg iløpet av sekunder. Kronene som står på konto har historisk stått sterkere enn valører som i Norge blir byttet ut hvert x antall år og de gamle blir verdiløse. Finner du NOKAS-pengene i skogen imorgen så får du ikke brukt de til noe annet enn en god historie.
Vis hele sitatet...

I ett oppegående land som Norge, så har det ingenting å si dersom pengene byttes ut, du har jo fortsatt pengene, og kan bytte de mot nye uten å tape på det. Vet ikke noe om at penger på konto står sterkere enn kontanter, men nei, kontanter forsvinner ikke foran øynene på deg i løpet av sekunder medmindre de tar fyr. Og skulle de bli verdiløse på sekunder, så har vi større problemer som ikke omhandler betalingsrett.
KVAKKsalver
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hva har det med kontanter å gjøre? Penga på bok blir jo også påvirket av inflasjonen, det har ingenting med kontanter å gjøre.
Vis hele sitatet...
Så sedler og mynter er ikke kontanter lenger? Ok. Får be norsk ordbok om å endre innføringa si.
Du misser poenget, inflasjon påvirker kontanter og elektroniske penger like mye.
Sitat av gooos1 Vis innlegg
Og skulle de bli verdiløse på sekunder, så har vi større problemer som ikke omhandler betalingsrett.
Vis hele sitatet...
Og det samme kan vi si om de hypotetiske situasjonene hvor du er redd for å ikke få brukt digitale tjenester for å betale.. Du får begynne å samle flaskekorker med en gang i tilfelle det er fremtiden du ser for deg kommer til å skje.
Sist endret av Elijah Price; 1 uke siden kl. 11:38.
KVAKKsalver
Bedre å samle gull. Det mister sjeldent verdi. Eller andre sjeldne metaller.
Men edle metaller er lett å bestråle og dermed ganske dødelig for organismene som syns pene ting er verdifulle
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Og det samme kan vi si om de hypotetiske situasjonene hvor du er redd for å ikke få brukt digitale tjenester for å betale.. Du får begynne å samle flaskekorker med en gang i tilfelle det er fremtiden du ser for deg kommer til å skje.
Vis hele sitatet...
Uenig, si at et større område strømnett, eller mobilnettet og generell internetttilgang går ned over en litt lengre periode er nok, joda det er ille, men sikkert fint å ha kontanter tilgjengelig.
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
edle metaller er lett å bestråle
Vis hele sitatet...
Jeg synes du skal ta den utfordringen selv. Jeg skal tilogmed stille med litt gull om du stiller med en egnet nøytronkilde.
KVAKKsalver
Jeg er mer bekymret for Alfa, Beta og Gamma-stråler. Men ærlig talt: de ferreste utenfor helsevesenet har adgang til radioaktive materialer. Røykvarslere unntatt.

Og hvis du tenker på en atombombe, så skal du være mer bekynret for radioaktiv mat og radioaktivt drikkevann.

Og edle metaller er ikke lettere å bestråle enn uedle metaller. Det erfaktisk helt likt.
Trådstarter
Sitat av https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/innstillinger/stortinget/2023-2024/inns-202324-323l.pdf
I lov 18. desember 2020 nr. 146 om finansavtaler gjøres følgende endringer:

§ 1-2 første ledd skal lyde:

(1) Kapittel 2 gjelder betalingsoppgjør og pengekrav.


§ 2-1 skal lyde:

§ 2-1. Oppgjørsmåte. Forbrukeres rett til å betale med
kontanter
(1) Betaling kan foretas ved overføring av beløpet til
mottakerens konto, med mindre noe annet er avtalt eller mottakeren har bedt om utbetaling med tvungne betalingsmidler.

(2) Mottakeren kan gi nærmere anvisning om betalingsmåten dersom dette ikke medfører vesentlig merutgift eller andre ulemper for betaleren.
Første punkt gjelder ikke for en næringsdrivende selgers plikt til å tilby
forbrukere å betale med tvungne betalingsmidler ved salg
av varer eller tjenester, jf. tredje ledd.

(3) I salgslokale der en næringsdrivende på fast basis
selger varer eller tjenester til forbrukere, skal forbrukeren
tilbys å betale med tvungne betalingsmidler hvis det kan
betales for varen eller tjenesten med andre betalingsløsninger i eller i umiddelbar tilknytning til salgslokalet. Har
den næringsdrivende tilgjengelig veksel, skal det i disse
tilfellene også tilbys å veksle i forbindelse med betalingen,
men ikke hvis det er et klart misforhold mellom seddelen
som tilbys som betaling, og beløpet som skal betales.
Første og annet punktum gjelder ikke salg av varer fra automater, salg i ubetjente salgslokaler og salg i lokaler som
bare en begrenset krets av personer har adgang til. Første
og annet punktum gjelder heller ikke når beløpet som skal
betales, er høyere enn 20 000 kroner
Vis hele sitatet...
Regner med dette er konkret hva de endret til, ble mer håndfast nå.

§2-1 (3)


I salgslokale der en næringsdrivende på fast basis
selger varer eller tjenester til forbrukere, skal forbrukeren
tilbys å betale med tvungne betalingsmidler hvis det kan
betales for varen eller tjenesten med andre betalingsløsninger i eller i umiddelbar tilknytning til salgslokalet.
Vis hele sitatet...
Betyr dette at hvis jeg kan betale for noe med annet enn kontanter, så skal jeg også kunne betale med kontanter feks?
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Så sedler og mynter er ikke kontanter lenger? Ok. Får be norsk ordbok om å endre innføringa si.
Vis hele sitatet...
Eventuelt kan du heller ta et norskkurs i stedet for å sende inn et forslag til endring i ordboka.
Sist endret av venstrehook; 1 uke siden kl. 16:04.
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
Regner med dette er konkret hva de endret til, ble mer håndfast nå.



Betyr dette at hvis jeg kan betale for noe med annet enn kontanter, så skal jeg også kunne betale med kontanter feks?
Vis hele sitatet...
Yepp, så lenge der er kortterminaler for kjøp/handel i samme næringsbygg så skal de da være pliktig til også å ta imot tvungen betalingsmiddel (cash)uansett hvor lite de har lyst til dette.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Jeg er mer bekymret for Alfa, Beta og Gamma-stråler. Men ærlig talt: de ferreste utenfor helsevesenet har adgang til radioaktive materialer. Røykvarslere unntatt.

Og hvis du tenker på en atombombe, så skal du være mer bekynret for radioaktiv mat og radioaktivt drikkevann.

Og edle metaller er ikke lettere å bestråle enn uedle metaller. Det erfaktisk helt likt.
Vis hele sitatet...
Hvor sammenlignet jeg de med uedle? Hvis du tror det var sammenligningen så tror jeg du sliter med kontekst
Uansett kontekst så er det feil. Å nøytronaktivere materiale er både krevende og kostbart. Og om du er redd for radioaktivt gull i sirkulasjon vil en 500krs geigerteller løse det problemet.
Da vil jeg i så tilfelle betale for den geigertelleren med radioaktiv-frie-digitale-valutaer