Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 987
Hei!

Jeg har en mappe jeg ønsker å ha tilgjengelig hvor enn jeg er i verden. Tenker derfor å knytte den opp til Dropbox. Da vil den vel hele tiden synkroniseres med nettskyen, så vidt jeg har skjønt, slik at jeg da kan logge inn fra hvor som helst og hente ned filene.

Jeg er imidlertid litt redd for at noe skal skje med disse filene, da de er ganske viktige, så jeg vil ha en kopi av dem her på min maskin også, slik at jeg ikke risikerer at de er borte for alltid bare fordi noen finner en vei inn på Dropbox-kontoen min og sletter alt (e.l.).

Det jeg tenker:
Jeg har en mappe lokalt på maskinen ("Viktig"). Når jeg gjør arbeid og lagrer det i denne mappen, vil det også bli kopiert over i Dropbox-mappen ("Dropbox->Viktig"), og dermed også tilgjengelig i skyen på Dropbox. Da vil jeg ha en oppdatert versjon tilgjengelig i skyen, og også en versjon trygt lagret "offline" på min maskin.

Ulempe:
Synkroniseringen er enveis. Hvis jeg gjør endringer fra en annen maskin og lagrer til Dropbox, så vil ikke min lokale mappe endres. Dette er heller ikke veldig nøye, da jeg sannsynligvis veldig sjelden, om i det hele tatt noen gang, kommer til å redigere disse filene fra noen andre steder enn min hovedmaskin.

Det er en stor og stygg jungel av tredjepartsapplikasjoner som synker mapper, og jeg er nok litt redd for å begi meg ut på den turen uten en guide. Kanskje OSX har noe innebygget? Finnes det bedre løsninger enn den jeg tenker på?

Wrapping it up:
- Vil ha en mappe tilgjengelig hvor som helst (altså må den opp i skyen).
- Vil ha det lett tilgjengelig, slik at jeg kan lagre dokumenter osv på vanlig måte, uten å måtte drive og dra dem rundt omkring etterpå.
- Vil ha en sikring/backup, slik at jeg ikke risikerer å miste alt om noen får tilgang til skyen og sletter det derfra.

Noen tips?
Sist endret av MatFot; 2. oktober 2015 kl. 19:42.
Dropbox synker mot en lokal mappe som det er. Skjer noe med Dropbox-tjenesten, har du fortsatt filene dine (og Dropbox lagrer eldre versjoner for deg) lagret lokalt. Skal du ha noe mer enn det, anbefaler jeg Time Machine. Den tar med Dropbox-mappa di som default.
Takk for hjelpen! Når Dropbox har en "eldre versjoner"-funksjon, så redder jo det alt. Takk igjen!
Hvis du lagrer direkte i DB, synker den begge veier