Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2785
Jeg flyttet inn i en enebolig som jeg leier for et par måneder siden. Kvarter fra Oslo.
Nå som kulda er kommet har jeg begynt å skru på varmovnene med det resultatet at strømmen ryker. Problemet er bare at det er ingen sikringer som går, all strømmen kuttes til hele huset og starter opp igjen 10-30 sekunder senere.
Jeg må da skru av ett eller to apparater ellers streiker den igjen noen minutter senere.

Det er et forholdsvis nytt sikringsskap med "flippsikringer" der hovedsikringen er på 63A.
Det er mange kurser å ta av så jeg har forsøkt å fordele all strøm på forskjellige kurser men det spiller ingen rolle, den ryker uansett. Men om det er en eneste ting jeg er sikker på her, så er det at jeg ikke bruker 63A totalt. Sikkert ikke halvparten engang.
Dessuten har jeg sjekket skapet, det er ingen sikringer som må flippes opp igjen.

Noen som har peiling? Kan det være seriekoplet feil ellerno?

Ene macbookladeren ble forøvrig ødelagt den ene gangen strømmen forsvant.
Det er ofte noe feil med varmeovnene, slikt at en varmeovn plutselig suger mye mer strøm en hva den skal. Ta kontakt med en elektriker. Du kan alltids sjekke kursen varmeovnene er på med et multimeter, og måle spenningene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er ofte noe feil med varmeovnene, slikt at en varmeovn plutselig suger mye mer strøm en hva den skal. Ta kontakt med en elektriker. Du kan alltids sjekke kursen varmeovnene er på med et multimeter, og måle spenningene.
Vis hele sitatet...
Då hadde sikringen gått.

Eg ville kontakta det lokale eltilsynet og bedt om å få inspeksjon av anlegget, for det kan vere rimelig farlige feil i det når det oppfører seg slik du beskriver!
Høres ut som om det er en skrue som ikke er skrudd skikkelig til, på hovedsikringen eller i inntak på loft.
Ridder av 1. klasse
Opplevde en gang en tilsvarende feil som den du beskriver. Strømmen forsvant og kom plutselig tilbake igjen av seg selv. Dette skjedde vel å merke i en pumpestasjon, så til å begynne med var det vanskelig å skjønne hva som skjedde.
Satte derfor opp en nettanalysator og det var da vi oppdaget at vi mistet fasene. Feilen lå i skapet til BKK (strømleverandøren). Viste seg at det var dårlig kontakt i kortslutningsvernet til BKK.

En annen gang var det dårlig kontakt i inntaket vårt, var nummeret før det begynte å brenne. Det gnistret godt når jeg kom inn i stasjonen og åpnet skapet, så fikk slått av strømmen i siste liten.

Så du bør absolutt kontakte fagfolk, sansynligheten for at det er dårlig kontakt en plass er rimelig stor, og det kan føre til varmgang og i verste fall brann...
Sist endret av Mchjort; 8. november 2014 kl. 02:05.
Såpass ja. Par hakk mer risikabelt enn jeg hadde forventet.

Da ringer jeg en elektriker på mandag og kjøper et brannslokkingsapparat i mellomtiden.
Bare å ta kontakt med strømleverandøren din med en gang.

Kan høres ut som at feilen ligger utenfor ditt hus.
Men årsaken til feilen kan være hos deg.

Strømleverandøren kan sjekke fordelingsskapet du er koblet til, og se om alt er OK.
Og så kan du få en elsjekk av resten av boligen din etterpå. - Regn med at du må ut med en god del tusen i fiks av el-feil i huset ditt.
Det kan også være en skade på inntakskabelen, har det vært gjort noe gravearbeid i nabolaget i det siste?
Høres ut som dårlig strøm. Sjekk med el selskapet og se om de har mye overharmoniske ting på nettet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mocp Vis innlegg
Høres ut som dårlig strøm. Sjekk med el selskapet og se om de har mye overharmoniske ting på nettet.
Vis hele sitatet...
Korleis skal støy få det til å falle totalt ut brått?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kan høres ut som at feilen ligger utenfor ditt hus.
Men årsaken til feilen kan være hos deg.
Vis hele sitatet...
Hmm, kan du utdype den litt?

Jeg leier forøvrig at et utleiefirma så er lite bekymret for utgifter, kan umulig være min feil når jeg bare har bodd her et par måneder.

Ellers så har jeg sjekket at lysene er på hos naboene mine de gangene strømmen har gått så det er definitivt kun hos meg.
Sitat av MicTyson Vis innlegg
Da ringer jeg en elektriker på mandag og kjøper et brannslokkingsapparat i mellomtiden.
Vis hele sitatet...
Få gjerne utleier til å skaffe det for deg. Det er utleiers ansvar å sørge for at røykvarslere og brannslukningsapparat er på plass i leiligheten. http://www.boligjegeren.no/Nyttig%C3...gerviktig.aspx
Sist endret av Realist1; 8. november 2014 kl. 21:21.
Det sitter ikke en automatisk gjeninnkobler på jordfeilbryteren din?
Sitat av suppesos Vis innlegg
Det sitter ikke en automatisk gjeninnkobler på jordfeilbryteren din?
Vis hele sitatet...

Litt utenfor kunnskapsnivået mitt, men det ser ikke sånn ut. Det er en jordfeilbryter på hver sikring i skapet, bortsett fra hovedsikringen.
Ingen sånn type variant som er avbildet på linken din.