Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1830
Av ulike grunner ønsker jeg ikke å sende slikt i pakker i posten (da jeg har sett at det er lett å finne på nettet).

Det jeg sliter mest med å finne er en airlock (kork hvor luft slippes ut, men ikke inn) og lurer også på hvor kobberrør er lett tilgjengelig å få tak i.

Hvis det ellers er noen spesielle tips om å lage hjembrent, tar jeg gjerne imot
De lettest tilgjengelige kobberørrene og billigste får man tak på hos rinkabyrør i Sverige. Du får ta det som en tur Hva mener du med airlock?

Med airlock mener du det vi kaller gjærlås? Det fåes på europris
Sist endret av Fyllerør; 17. juli 2014 kl. 23:06.
Du får vannlåser/gjærlåser på Europris, de har det meste av bryggeutstyr som du har bruk for dvs. alt fra dunker til gjær.
Kobberrør får du hos VVS forhandlere og Biltema, Biltema er det enkleste for Ola Nordmann.
Om du skal lage den enkle spiralisen så kan du gå for kobberrør fra biltema. Skal du lage et skikkelig VM apparat trenger du rør med litt diameter. Kan være du får tak i 2" kobberør i norge, men Rinkaby har det iallefall.

Har du tilgang på TIG apparat ville jeg uten tvil gått for et apparat av rustfritt stål. Dette er myye billigere, og enklere på sett og vis. Aner ikke hvor du tilhører i landet men i Kongsberg er det et firma som selger det meste av rustfritt, i forskjellige dimensjoner og overganger osv. utover det anbefales en kikk på en amerikansk nettside hva utstyr angår.

hillbillystills . com
Sist endret av Fyllerør; 18. juli 2014 kl. 01:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gjærlås er en enkel sak å lage selv. Det er stortsett nok å tre en kondom over hullet og stikke noen hull i den. En annen måte er å stikke hull korken/lokket på dunken/bøtten og tre en slange gjennom hullet og ned i en bøtte/kopp/glass med vann. Da kommer luften ned i vannet men ingen luft kommer inn.