Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1275
Hei jeg tjeneste gjør for øyeblikket i militære, før jeg dro inn jobbet jeg på 2 forskjellige jobber. På den ene jobben fikk jeg ikke lønn de første månedene pga mye kluss med lønningskontoret der, ettersom at jeg trengte penger fikk jeg utbetalt et beløp kontant av sjefen. Dette skulle jeg betale tilbake måneden etter når jeg fikk lønn. Det skjedde ikke pga av at jeg ikke fikk utbetalt lønn før det hadde gått ytterligere 2,5 måneder.

Jeg leier leilighet og pga jeg ikke fikk utbetalt lønn fikk jeg problemer med å betale leien og måtte låne penger av kompiser. Søknaden min for dekke av leie er fortsatt under behandling og jeg betalte tilbake kompisene mine først ettersom at det hadde gått så lang tid.

Mangler derfor deler av beløpet og har ikke betalt sjefen tilbake enda, der som så skjedde var at vi dro på øvelse med militære i 10 døgn. Sjefen sendte da en melding og sa jeg måtte betale tilbake. Fikk ikke dette med meg før jeg var tilbake ifra øvelsen.

Sjefen hadde da ringt min andre sjef og sagt at jeg hadde fått for mye i lønn og nektet og betale tilbake, vel og merke uten at han hadde snakket med meg. Min sjef på den andre jobben ringte meg dagen jeg kom tilbake, og sa at jeg måtte ordne dette. Videre sa han at jeg ikke lengere kunne bruke han som referanse for da ville denne saken dukke oppe.

Det første jeg lurer på er om arbeidsgiveren 1 har lov til og snakke om meg og forhold på hans jobb til min arbeidsgiver nr 2?

Lurer også på om arbeidsgiver 2 har lov til og bruke noe slikt imot meg, da det ikke har noe med hans arbeidsplass og gjøre?
Vist noen av delene ikke er lovlig hadde jeg satt stor pris på om noen kunne postet noen lover som sa dette.

Mitt siste spørsmål er om jeg kan kreve feriepengene utbetalt vist jeg sier opp jobben. Slik at jeg mottar dem samme dagen som oppsigelsen trer i kraft?
Takker for svar!
Vet ikke dette med lover,men feriepenger kan kreves utbetalt sammen med sluttoppgjør/siste lønning etter oppsigelse.Feriepenger fra i fjor er skattefrie mens feriepenger for inneværende år blir skattet 50 %.
Sitat av pippilille Vis innlegg
Vet ikke dette med lover,men feriepenger kan kreves utbetalt sammen med sluttoppgjør/siste lønning etter oppsigelse.Feriepenger fra i fjor er skattefrie mens feriepenger for inneværende år blir skattet 50 %.
Vis hele sitatet...
Feriepenger er ikke skattefrie, men det er fritak for forskuddstrekk. Skatteprosenten varierer, å skrive 50 % er bare tull.
Sist endret av Freakaholic; 22. mars 2014 kl. 17:04.
Du jobbet altså i 2,5 måneder uten å få lønn? Og når du fikk lønn for de 2 månedene fikk du ikke nok til å betale husleie + kontantbeløpet du fikk? Dette skulle du vel klart å lagt av penger til eller?
Kjenner ingen som har annet skattetrekk enn 50% når man tar ut feriepenger for inneværende år,Så er nok du som tuller litt her....Feriepengene fra i fjor skattet du for i fjor,så de er ferdig skatta....Regnet ikke med å måtte mate folk med teskjed her...
Sitat av pippilille Vis innlegg
Kjenner ingen som har annet skattetrekk enn 50% når man tar ut feriepenger for inneværende år,Så er nok du som tuller litt her....Feriepengene fra i fjor skattet du for i fjor,så de er ferdig skatta....Regnet ikke med å måtte mate folk med teskjed her...
Vis hele sitatet...

Her er nok flere som tuller. Du trekkes skatt på ordninær måte om du tar dem ut i inneværende år.

Men for mange kan nok det bety 50%. Dette vil man få igjen ettersom skattetrekket for feriepenger er regnet inn i ordinært skattetrekk.