Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 937
Hei dere!

Som sikkert veldig mange av dere har vært borte i; jeg har noen i familien som laster ned og seeder fra Utorrent omtrent 24/7. Snakker man til vedkommende, så nektes det så det holder..
Jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe dette problemet annet en å logge inn på ruteren og redusere tilgangen (?) på pcen som kjører Utorrent.

Har veldig liten peiling på hva jeg skal gjøre, og er 100% sikker på at det er noen her som har vært borte i liknede

Har LyXEL modem.
Hvis vedkommende nekter så veldig, hvordan kan du være så sikker? Har du Get?
Nettet kan være fuckd uten at noen laster ned. Er mye dritt-nett om dagen.
Trådstarter
5 0
Sitat av enanthate Vis innlegg
Hvis vedkommende nekter så veldig, hvordan kan du være så sikker? Har du Get?
Nettet kan være fuckd uten at noen laster ned. Er mye dritt-nett om dagen.
Vis hele sitatet...
Har Telenor.
Jeg vet det er Utorrent og nedlastningen som kjører modemet hardt, for med en gang vedkomende kommer hjem fra skolen og skrur på pcen, så kan jeg egentlig glemme alt som heter online Fifa og Cod helt til han legger seg. Veeeeldig slitsomt
Logg på ZyXEL-routeren og blokker BitTorrenttrafikk. Hvis det løser problemet så vil nok synderen til slutt innrømme at han gjerne vil ha tilbake muligheten (og lover å begrense antall tilkoblinger og hastighet)...
Trådstarter
5 0
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Logg på ZyXEL-routeren og blokker BitTorrenttrafikk. Hvis det løser problemet så vil nok synderen til slutt innrømme at han gjerne vil ha tilbake muligheten (og lover å begrense antall tilkoblinger og hastighet)...
Vis hele sitatet...
Har logget meg inn på ruteren nå, men finner ikke ut hva jeg må trykke for å komme til blokkeringer osv.. Har funnet porten for Utorrent, og jeg er klar for å blokke hele dritten.

Hadde vært fint om du kunne gitt meg en mini-mini guide for dette. Og ja, jeg har googlet uten hell
Da må vi nesten få vite hvilken router du har.. For LyXEL finnes ikke, og det finnes mer enn bare en ZyXEL-router.. Selv i Telenor sitt lille sortiment..
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Protip: Bytte passordet vekk fra standard slik at ikke vedkommende bare bytter tilbake og åpner portene igjen.
Trådstarter
5 0
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Da må vi nesten få vite hvilken router du har.. For LyXEL finnes ikke, og det finnes mer enn bare en ZyXEL-router.. Selv i Telenor sitt lille sortiment..
Vis hele sitatet...

XyXEL P-2812HNU-F3

Vi kan godt ta dette på PM? Takk på forhånd!
BOFH-løsning om man har Zyxel 2812 eller Zyxel 8702

1. Logg inn på router
2. Endre ssid/wpa-nøkkel. Sørg for at ssid er skjult dersom det ikke er mange andre wlan i nærheten. Gjøres på Network -> Wireless
3. Begge disse routerne har mulighet til å kjøre flere wlan samtidig. Sette opp et nytt nett med samme ssid/wpa-nøkkel som på det opprinnelige nettet.
4. Velg at dette nettet skal være adskilt fra de andre, og at hastigheten på det skal være begrenset til 128kbps
5. Endre login-passord på routeren slik at torrent-mongoen ikke kan endre tilbake
6. Bruk lim på lan-portene om nødvendig for å hindre at nevnte torrent-mongo får brukt noe annet enn trådløst nett

7. Le av mongoens frustrasjon når han bare har hastighet tilsvarende dobbel ISDN tilgjengelig
8. Vent på at konflikten eskalerer, alle blir sure på hverandre og noen må finne seg nytt sted å bo
Sist endret av liasis; 28. januar 2014 kl. 22:15.
Trådstarter
5 0
Sitat av moridin Vis innlegg
BOFH-løsning om man har Zyxel 2812 eller Zyxel 8702

1. Logg inn på router
2. Endre ssid/wpa-nøkkel. Sørg for at ssid er skjult dersom det ikke er mange andre wlan i nærheten. Gjøres på Network -> Wireless
3. Begge disse routerne har mulighet til å kjøre flere wlan samtidig. Sette opp et nytt nett med samme ssid/wpa-nøkkel som på det opprinnelige nettet.
4. Velg at dette nettet skal være adskilt fra de andre, og at hastigheten på det skal være begrenset til 128kbps
5. Endre login-passord på routeren slik at torrent-mongoen ikke kan endre tilbake
6. Bruk lim på lan-portene om nødvendig for å hindre at nevnte torrent-mongo får brukt noe annet enn trådløst nett

7. Le av mongoens frustrasjon når han bare har hastighet tilsvarende dobbel ISDN tilgjengelig
8. Vent på at konflikten eskalerer, alle blir sure på hverandre og noen må finne seg nytt sted å bo
Vis hele sitatet...
Takk for at du tok deg tid! Men må dessverre skuffe både deg, og meg selv og si at jeg ikke har peiling på hvordan jeg kan opprette en ny WLAN. Hvordan oppretter man flere "nett"?

Angående de siste punktene, jeg flytter hjemmefra i mars, så får heller skru opp hastigheten hans da.


edit: Jeg kjører forresten ledning til modemet, mens torrent-mongo kjører WLAN
Sist endret av javeljaha; 28. januar 2014 kl. 23:06.