Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1612
Hei!

Jeg og en kamerat har skaffet oss et Aqua Still apparat på 750w. Dette apparatet har en temperaturregulator som går mellom 0 og 200 celcius.

Vi tenkte å brenne litt moonshine, og dette gikk veldig fint.
Vi hadde satsen klar og alt, og på den første desiliteren eller så fikk vi
rundt 55% alkohol. Etterhvert ble prosenten dog lavere. Hver gang vi målte dalte spriten med rundt 7% helt ned til 24%.

Det var noe rart med apparatet: Vi startet brenningen på 77%, men når apparatet nådde en viss temperatur (muligens rundt 77) så stoppet apparatet å kjøre, eller varmeelementet ble skrudd av. For å få det på igjen måtte vi vente en liten stund, og da hadde etanolen sluttet å koke. Så repeteres prosessen.
Den eneste måten å unngå dette på var å regelmessig øke temperaturen. Kan denne temperaturøkningen være grunnen til at alkoholprosenten gikk ned?
Og om det er tilfellet: Er det noen som vet hvordan man kan løse dette?

Vi tenkte at inni apparatet må det være en regulator som stopper varmeelementet når væsken i apparatet når en viss temperatur, men som starter igjen når det når en lavere temperatur. Denne funksjonen gjør at spriten ikke koker regelmessig, og da er det gg! Er det evt. en ledning i apparatet som kan kappes for å få vekk denne funksjonen?

Hjelp tas imot med åpne armer!!!
Optimalt sett blir det jo slik at når temperaturen i kolbens utløp når kokepunktet til etanol (ca 78.4 grader), så trenger ikke varmeelementet å skru seg av (ideelt sett burde røret fra kolben kobles av) før temperaturen begynner å stige over 78.4. grader.

Temperaturen stiger altså ikke over 78.4 før all etanolen er destillert.

Hvis termostaten slår av varmeelementet med en gang temperaturen når ca 78 grader, vil temperaturen synke raskt, men da er det også viktig at termostaten slår på varmeelementet med en gang temperaturen er rett under 78 grader.

Jeg vil kanskje anta at termostaten ikke er nøyaktig nok og at den derfor ikke "kicker" inn før temperaturen har blitt FOR lav.

Hvis man gidder kan man bypasse termostaten og heller bruke et nøyaktig termometer og observere når temperaturen stiger over 78.4 grader for deretter å avslutte destilleringen.
Sist endret av Pope; 19. oktober 2013 kl. 01:26.
Takk for tipset, men hvordan kan jeg bypasse auto-termostaten i Aqua Still apparatet? Må jeg klusse med elektronikken? Greia er at jeg ønsker å stille temperaturmåleren på 78 grader, og der ønsker jeg å ha den. Uten at apparatet noen gang behøver å skru seg av automatisk.

Dermed må jeg vel få til å skru av auto-av funksjonen uten å ødelegge temperaturinnstilleren. Noen tips på hvordan jeg skal få til dette?
Hva er poenget med det, når temperaturen på "guffa" ikke blir høyere enn kokepunktet på etanol 78,4 oC, så lenge det er etanol igjen i "guffa". Hvis du vil ha sakene sterkere, må du destillere flere ganger!
Ikke fokuser på hvilken temperatur du har nådd i toppen av kolonna. Om den er akkurat 78,4 eller hva det nå blir. Nå er jeg usikker på om du har en "åpen" kolonne med full reflux. Men isåfall er det beste du kan gjøre å kjøre apparatet uten å åpne uttaket inntil du har nådd en stabil temperatur, altså equilibrium. Når dette er nådd kan man åpne litt på ventilen. Avhengig av størrelsen på satsen. Si 25 liter, kaster du mellom 2 og 4 dl. Dette er hva man kaller fusel. Dette kan du bruke som vaskemiddel om ønskelig

Men dette er selvfølgelig helt avhengig av hvordan din kolonne er. Ta gjerne bildet å legg ut.

Men, har du en prosent på 55 % så er dt noe elementært gærnt. Du må brenne den spriten på ny, men du burde også finne ut av rette innstillinger som må til for å lykkes. Det virker som det kommer litt for mye produkt ut på litt for kort tid.
Kan jeg spørre hvordan du målte prosenten og hadde du renset den før du målte den?
http://bildr.no/thumb/S0FZbVlk.jpeg

http://bildr.no/thumb/U0ZHYVhn.jpeg

Her er bilder av apparatet.

Ja, det gikk veldig fort med brenninga, men det er fordi vi måtte øke temperaturen på apparatet for at det skulle være på hele tiden. Hvis ikke skrudde det seg av i et minutt av gangen før det kjørte i 10 sekunder, så gjentok det denne prosessen. Der er problemet vårt! Hvis det hadde kjørt i 10 sekunder, skrudd seg av i 5, skrudd seg på i 10 etc. så hadde det jo vært prima Da kunne vi brent på equilibrium på mellom 76 og 80 grader. Tips?
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Kan jeg spørre hvordan du målte prosenten og hadde du renset den før du målte den?
Vis hele sitatet...
Vi brukte et alkometer fra Europris. Vi renset ikke alkometeret mellom målingene. skal dette ha noe og si? kan også legge til at alkometeret lå litt på bakken og vi tok en del på det med skitne fingre
Hmm, det er vel ikke det beste å bruke noe slikt til brenning. Da får man det produktet man får og ikke spesielt stort man får gjort med dette. Om man vil brenne kan man lage et enkelt apparat veldig enkelt. Kan for eksempel anbefale spiralbrenner om man ikke vil bruke altfor mye penger, arbeid osv. i det hele. Den gir ikke den beste spriten men langt ifra den dårligste. Dette er et minimum av et apparat jeg ville gått for.

Alkometer fra europris pleier å funke veldig greit. Det skl ikke ha noe å si at det er møkkete. Viktigste er at væsken dere målte i holdt temperaturen, intrumentet er kalibrert for. Rundt 20 grader tenker jeg.

Man burde aldri brenne med en termostat med rele som skrur varmeelementet av og på. Da får man ujevn brenning og uungåelig dårlig produkt.

Det første man gjøre når man brenner er å strippe satsen. Da er det full guffe igjennom kolonna for å gjøre satsen klar til "finbrenninga" Bare husk å tillsett nok vann til den strippa væska slik at, evt. varmeelement ikke brenner seg eller varmekolba koker seg tørr.
Sitat av Weldenwarden Vis innlegg
Takk for tipset, men hvordan kan jeg bypasse auto-termostaten i Aqua Still apparatet? Må jeg klusse med elektronikken? Greia er at jeg ønsker å stille temperaturmåleren på 78 grader, og der ønsker jeg å ha den. Uten at apparatet noen gang behøver å skru seg av automatisk.

Dermed må jeg vel få til å skru av auto-av funksjonen uten å ødelegge temperaturinnstilleren. Noen tips på hvordan jeg skal få til dette?
Vis hele sitatet...
få deg en strømregulator(dimmer som tåler w? du trenger)
da kan du koke opp satsen for deretter senke strømmen til det er akurat nok til å få spriten ut av aparatet
du må koble utenom termostaten før du bruker dette,dvs regulator direkte til varmelemente