Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 921
Hvorfor er det så stor forskjell på om vi bryr oss på en vidt ukjent eller en som er en bror eller søster?

Innskytelsen er den samme? Tenk over dette.
Skjønner ikke helt hvor du vil med denne... Det faller seg vel ganske naturlig at du bryr deg mer om en du kjenner ut og inn kontra en du såvidt vet hvem er. Kan du også forklare hva du mener med innskytelse? Bruker ordet innskytelse svært lite og for meg betyr det at jeg fikk en "ide" eller plutselig "trang" til å gjøre noe
Sist endret av Putresopp; 6. september 2013 kl. 23:28.
http://www.cracked.com/article_14990...keysphere.html
Dette er vel en del av svaret. Men om man tar en villt fremmed slektning mot en villt fremmed tilfeldig person så har jeg lite å linke til. Kan tenke meg det er en mentalitet som ligger i samfunnet fra da samfunnet var mer bygget rundt familier.
DNA(mao. gener)?
Et godt forslag her er, som tidligere nevnt, arvestoff. Dine brødre og søstre deler i snitt 50% av genene dine. Det vil si at dersom du ofrer deg selv for overlevelsen av søsken, vil mer av ditt genetiske materiale overleve enn hvis du lar de dø. Hvis du setter dette opp i et evolusjonsperspektiv vil det føre til en økt videreføring av genene til de individene som innehar tette bånd til sine familiemedlemmer. Dersom du favoriserer familiemedlemmer vil du også direkte favorisere dine egne gener.

Som med alt annet er selvfølgelig ikke svaret så enkelt. Her kan man enkelt dra inn samfunnets holdning til familie, oppdragelse og familiekultur. Etter all sannsynlighet har du vokst opp i en familie og et miljø der familien passer på hverandre. Du blir oppdratt og inndoktrinert med at familie tar var på hverandre. Rent kynisk og evolusjonsmessig sett, lønner det seg å bry seg mer om slekt enn ukjente.
Sist endret av Pence321; 7. september 2013 kl. 01:15.
Jeg har ikke så mye slekt, men jeg har utrolig mange ukjente... Skulle gjerne hatt mer slekt, men trenger ikke flere ukjente..