Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 4376
Hei og god dag (eller god natt for nattdyr som meg selv )
Da har jeg endelig registrert meg som bruker her på det fantastiske
freak forum,og jeg trenger deres expertise med en ide jeg har.

Som tittelen sier så ønsker jeg å starte en fil lagrings tjeneste/backup
tjeneste på nett. Målgruppen min skal være inviduelle personer og
små til medium selskaper.
Ønsker ikke å gå noe særlig mer i detalj enn dette,
men hvis dere har noen spørsmål så er det bare å spørre enten her,
eller på email som står nederst.

Jeg har ikke planer om å starte noe aksje-selskap (ihvertfall ikke med det
første) har tenkt til å drive med det som en slags hobby fordi jeg er glad i
teknologi og å hjelpe andre mennesker.

Grunnen til at jeg lagde denne tråden,er fordi jeg lurte om det er noen
som vet om noen bedrifter,nettsteder eller lignende som kan hjelpe meg
litt penger til å finansiere ideen min?
Er forresten bare 17 år, så det gjør ting litt vanskligere.

Og hvis det er noen som har tip,ideer eller erfaringer de ønsker å dele så
blir jeg veldig glad for det .

Beklager hvis dette ble litt langt,men greide ikke å få kortet det no særlig mer.
Gramatikk har aldri vært min sterkeste side så det er sikkert også en del skrivefeil her,så si ifra så skal jeg rette opp i det .

Jeg kan kontaktes på Email: eller her på freak.no.

Helt til slutt så ønsker jeg å takke for alt av tilbakemeldinger jeg kan få og gleder meg til å høre fra dere.

Mvh henrik.
Sist endret av henrikale; 15. februar 2013 kl. 01:12.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du skal starte noe som det allerede finnes hundrevis av seriøse aktører på markedet for uten finansiering mens du enda ikke er myndig?

Hvorfor skal noen bruke _din_ ikkeeksisterende tjeneste når de fleste allerede har en tjeneste fra en eller flere seriøse aktører?
Trådstarter
9 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du skal starte noe som det allerede finnes hundrevis av seriøse aktører på markedet for uten finansiering mens du enda ikke er myndig?

Hvorfor skal noen bruke _din_ ikkeeksisterende tjeneste når de fleste allerede har en tjeneste fra en eller flere seriøse aktører?
Vis hele sitatet...
hei og takk for svar.
Jeg er 100% klar over at det finns mange andre som tilbyr det samme,
men jeg laget ikke denne tråden for å spørre om jeg burde eller ikke burde
starte en slik tjeneste,men om det er noen som har tips eller råd de har lyst til
å dele.
Sist endret av henrikale; 15. februar 2013 kl. 01:31.
Sitat av Kristianweb Vis innlegg
Du er alltid så JÆVLA negativ til noen som ønsker å starte noe.
Vis hele sitatet...
Det stor forskjell på å være negativ og realistisk.

Til TS: Det er nok mer eller mindre umulig å få noen til å finansiere dette for deg, med mindre det er noen du kjenner som rett og slett vil gi deg en gave.

Det finne en rekke veldig bra gratis alternativer allerede så rent økonomisk er dette et dødt prosjekt.
Sitat av Kristianweb Vis innlegg
Du er alltid så JÆVLA negativ til noen som ønsker å starte noe.
Vis hele sitatet...
Det høres kanskje ganske skarpt ut det han sier på freak.no, men det er vel også realiteten i denne businessen..? Selvfølgelig, hvorfor skal nettop _trådstarter_ ha en bedre og smartere idé enn mange andre gründere og entreprenører der ute?

Hvis det stemmer at Ts ikke er myndig, så vil jeg påstå at det ikke taler til hans fordel, men jeg kan godt ta feil der...
Alt i alt snakker vi igrunn om hvor gjennomtenkt idéen er, hvor mye trådstarter har analysert og sjekket ut før han evt begynner på noe.. Det er vel det ATx etterspør.
Trådstarter
9 0
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Det stor forskjell på å være negativ og realistisk.

Til TS: Det er nok mer eller mindre umulig å få noen til å finansiere dette for deg, med mindre det er noen du kjenner som rett og slett vil gi deg en gave.

Det finne en rekke veldig bra gratis alternativer allerede så rent økonomisk er dette et dødt prosjekt.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du skriver, og jeg er klar over at det vil være veldig
vanskelig for meg å få noen til å finansiere denne ideen,spesielt siden
jeg ikke er myndig.
Må også legge til at det ikke er så veldig mye penger jeg trenger til dette,
"bare" omkring 15 000 kr. Og jeg har stor tro på at det fins personer som
er villig til å hjelpe meg med å skaffe disse pengene.
Sitat av henrikale Vis innlegg
Jeg er enig i det du skriver, og jeg er klar over at det vil være veldig
vanskelig for meg å få noen til å finansiere denne ideen,spesielt siden
jeg ikke er myndig.
Må også legge til at det ikke er så veldig mye penger jeg trenger til dette,
"bare" omkring 15 000 kr. Og jeg har stor tro på at det fins personer som
er villig til å hjelpe meg med å skaffe disse pengene.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke vil dele noe av businessplanen med oss, hva forventer du egentlig tilbake? Det er åpenbart at ingen her inne har kommet på ideer o.l. som gjør en hjemmelaget fillagringstjeneste til et bedre konsept enn f.eks. Dropbox osv. (da ville man utnyttet det selv, og gitt de etablerte selskapene konkurranse for lenge siden).

Kanskje du har en revolusjonerende idé, som gir hele backupmarkedet slagside, men da er det tid for å lette på sløret nå. For som sagt, så er det ingen andre her inne som har det, så for at du skal kunne få hjelp til det du lurer på, så må du nesten fortelle hva du egentlig har planlagt.
Trådstarter
9 0
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvis du ikke vil dele noe av businessplanen med oss, hva forventer du egentlig tilbake? Det er åpenbart at ingen her inne har kommet på ideer o.l. som gjør en hjemmelaget fillagringstjeneste til et bedre konsept enn f.eks. Dropbox osv. (da ville man utnyttet det selv, og gitt de etablerte selskapene konkurranse for lenge siden).

Kanskje du har en revolusjonerende idé, som gir hele backupmarkedet slagside, men da er det tid for å lette på sløret nå. For som sagt, så er det ingen andre her inne som har det, så for at du skal kunne få hjelp til det du lurer på, så må du nesten fortelle hva du egentlig har planlagt.
Vis hele sitatet...
Takk for svar.
Jeg vil mer enn gjerne dele planen min,
jeg bare tenkte at det ble litt for langt og mye og skrive det her.
Men hvis det er noen som vil vite mer enn det som står her
kan de kontakte meg via email eller ved å sende meg en personlig melding her på freak.no
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av henrikale Vis innlegg
Jeg er enig i det du skriver, og jeg er klar over at det vil være veldig
vanskelig for meg å få noen til å finansiere denne ideen,spesielt siden
jeg ikke er myndig.
Må også legge til at det ikke er så veldig mye penger jeg trenger til dette,
"bare" omkring 15 000 kr. Og jeg har stor tro på at det fins personer som
er villig til å hjelpe meg med å skaffe disse pengene.
Vis hele sitatet...
For 15k får du ikke engang en enkel server med dugelig lagringsplass, så det økonomiske budsjettet for planen er høyst underdimensjonert, snakk en mill eller fire for bare hardware, hiv på et par Internettlinjer med garantert oppetid og ikke minst softwarebiten av det som gjør at akkurat du skiller deg ut.
Trådstarter
9 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
For 15k får du ikke engang en enkel server med dugelig lagringsplass, så det økonomiske budsjettet for planen er høyst underdimensjonert, snakk en mill eller fire for bare hardware, hiv på et par Internettlinjer med garantert oppetid og ikke minst softwarebiten av det som gjør at akkurat du skiller deg ut.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si det uten å vite hva jeg har?

jeg har mulighet til å skaffe en kjempebra server verdt minst 30k for kun
12 000 kr, Med 30 TerraByte lagrings plass og jeg er ganske ganske sikker
på at det er mer en nok til å begynne.
Husk at alle må begynne et sted.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av henrikale Vis innlegg
Hvordan kan du si det uten å vite hva jeg har?

jeg har mulighet til å skaffe en kjempebra server verdt minst 30k for kun
12 000 kr, Med 30 TerraByte lagrings plass og jeg er ganske ganske sikker
på at det er mer en nok til å begynne.
Husk at alle må begynne et sted.
Vis hele sitatet...
Spørs hva du mener er små selskaper.

Dagens standard med billig datalagring gjør at selv de minste selskap har fra 10->50tb lagring, snakker vi middels store selskaper har de 50->100tb lagring, dette bare på dataromsiden, snakker vi klienter også så kan vi jo si med hundre laptops med 500Gb disk og 50% fyllingsgrad, legg på 25tb brukerdata i det regnestykket.

Kan du ha en kunde har du ikke en tjeneste men nærmere et tilbud om colocation av data.

Og dette er bare initital data, hvor er innovativiteten som gjør at selskap x velger deg over enhver annen aktør?

Å komme seg inn i dette markedet idag er like lett som å finne opp hjulet på nytt
Sist endret av AtXbYeA; 15. februar 2013 kl. 03:59.
Hvor mange gratis lagringssider finnes det idag? Har du gjort undersøkelser? Hvor mange tilbyr enkel lagring mot betaling? Hva er prisen på slike tjenester? Og hva får du for pengene?
Hva er gjennomsnittet på gratis lagring?
Flere av disse tjenestene har alt utviklet løsninger for backup, enkel deling av filer, mapper etc. De har gjerne også alt skaffet seg partnere, både finansielle og strategiske. Hva skal du lage for 15K som vil kunne konkurrere mot alle de som alt er på markedet?

For å ta det grunnleggende først. Om jeg var en potensiell kunde på jakt etter lagring på nett. Hvorfor skulle jeg velge et selskap som drives av en person som ikke er myndig, som ikke har økonomisk sikerhetsnett og som i realiteten kan bukke under hvem dag som helst? Risikoen er jo at jeg mister alle data om selskapet ditt plutselig ikke klarer å betale sine regninger. Og dette er bare den økonomiske og juridiske biten. Så har vi den praktiske og tekniske biten.

Hvor sikker er din løsning? Hvordan skal jeg kunne være trygg på at mine data er lagret på en sikker måte hos et selskap som ikke har midler nok til å kjøpe sin første server? Hvem kjører overvåkning av trafikk? Hvem bytter disker som plutselig ryker, og hvem bygger opp et raid midt på natten når noe går galt?

Et eksisterende selskap som har fartstid i bransjen og en større stab vil føles som et tryggere valg. Og for meg vil det handle om nettopp trygghet når jeg skal velge noen til å ta vare på mine sensitive data. Og da blir det faktisk slik at du nok kommer langt ned på listen over potensielle kandidater. Tror nok at de aller fleste som ønsker å lagre noe på nett vil være mest mulig sikker på at dataene er trygge. Og en singel server uten redundans inngir ikke særlig tillit.

Dette er ikke et surmaget innlegg skrevet for disse deg. Eller for å psyke deg ned. Tvert om. Det står stor respekt at du som 17 år ønsker å starte noe for deg selv. Det er en god ting, og det viser at du har vilje og mot til å lykkes. Jeg tror bare at du har sett ut et markedet som har eksistert for lenge og som det allerede er for tøff konkurranse i. Jeg tror at om du fintenker litt mer så vil du finne en annen nisje der du lettere vil få gjennomslag og der det ikke kreves så mye kapital for å få på plass den kapasitet og hastighet en trenger for skape nødvendig tillit.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Du skal starte noe som det allerede finnes hundrevis av seriøse aktører på markedet for uten finansiering mens du enda ikke er myndig?

Hvorfor skal noen bruke _din_ ikkeeksisterende tjeneste når de fleste allerede har en tjeneste fra en eller flere seriøse aktører?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med Kristianweb; det er altfor mange som er negative til alt som kommer av håpløse business-planer...... jeg er sjelden uening i det som kommer fram, heller ikke det du sier her.. men er man unødvendig negativ/realistisk så dreper man hele prossessen med å gjøre en forretningsplan realistisk død øyeblikkelig.. for ingen ideer er brukelige når man kommer med dem først gang.

Når trådstarter faktisk nå ønsker å starte en tjeneste, så går det faktisk ann å se på fordelene han har,,og undersøke muligheter.. fordi det er alltid markedsegmenent som er for små eller bare ikke oppdaget enda som man kan utnytte.

Så, for å forsøke å være konstriktuv:

1. Han har ingen organisasjon og ikke god hardware. Ingen store aktører vil dermed stole på han.

2. Han har derimot mye mindre inntjeningskrav enn de fleste, og som 17-åring har han nok av tid.. og han har nok villig til å putte inn nok av timer til å få sitt første større prosjekt på beina.. så hvordan kan han konvertere tid til produkt?

Vel, en løsning er f.eks. å jobbe opp mot hjemme-markedet. Tilby et produkt hvor man kommer hjem til mennesker og installerer løsning for løpende backup av desktop/my documents folderen.. samt tar et komplett image av hele datamaskinen om fullstendig restore skulle bli nødvendig. Det kan fort være endel mennesker som er villig til å betale 200-300 spenn for at han kommer og kopierer alt.. for deretter å kunne få tilbake alt ved å betale 500 kroner f.eks.

Da vil han etterhvert bygge seg opp en kundebase, og jo mer erfaring og jo mer folk stoler på han.. jo lettere vil det være å skalere oppover og etterhvert bygge opp en bedrift man kan leve av.

[Edit: ja, norsken min suger nå. sitter på en Zurich flyplass og flyet mitt går om 2 timer.. jeg er stuptrøtt]
Sist endret av DumDiDum; 15. februar 2013 kl. 05:07.
Det er i vertfall en ting du må forstå TS, og det er at disse kritiske spørsmålene du blir stilt ikke er her for å bryte deg ned eller ødelegge for deg. Dette er helt essensielle spørsmål for at du skal kunne lykkes. Uansett bransje.

Et helt åpent spørsmål til deg: Har du satt deg inn i markedet?

-Hvilke løsninger har andre firma?
-Hvilke priser tar de for de forskjellige løsningene?
-Hvilke løsninger skal du ha, for å konkurrere?
-Har du nok kunnskap til å sette opp, og drifte disse serverne?
-Skal du ha en nettside? Fikser du dette selv, eller må du betale noen?
-Reklame og publisitet er jo kjempe viktig. Dette er heller ikke gratis som oftest.



Dette er noen få, av flere spørsmål du bør stille deg selv. Uten svar på disse spørsmålene kommer du ikke langt.
Er vel ingen som forventer at du skal ha alle svar med en gang, men du bør drøfte, tenke, diskutere til du finner svarene, FØR du starter på noe som helst.

Ikke bare er det et tøft marked og komme seg inn på, men det er et veldig kostbart marked.
Hardware koster flesk, det samme gjør det jo hvis du skal ha gode software-løsninger.


Tror du må tenke litt på dette før du evt. går videre. Virker som at du tror du har tenkt gjennom ting mer enn du kanskje har. Men det er nettopp det som er så fint med at du poster det her. Du får andres synspunkter slik at du kan forberede deg bedre.
Noe av det første du burde gjøre er å lage en enkel utgave av tjenesten du har tenkt å selge, med de viktigste funksjonene på plass. Uten dette er du bare en 17-åring med en idé.
Jeg skulle veldig gjerne sett en kalkyle som definerer hvilke kostnader du ser for deg, hvilke inntekter du regner med å få, når du kommer til å gå breakeven osv. Eventuelt et kundecase med potensiell verdi og inntjening.

Hvordan har du tenkt til å fakturere når du ikke har et organisasjonsnummer?

Du taper ikke noe som helst ved å dele forretningsplanen din her. Om noe, så får du i alle fall hjelp med de vanskelige spørsmålene investorer og kunder kommer til å stille deg.
Sikkerhetsklarert
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Spørs hva du mener er små selskaper.

Dagens standard med billig datalagring gjør at selv de minste selskap har fra 10->50tb lagring, snakker vi middels store selskaper har de 50->100tb lagring, dette bare på dataromsiden, snakker vi klienter også så kan vi jo si med hundre laptops med 500Gb disk og 50% fyllingsgrad, legg på 25tb brukerdata i det regnestykket.
Vis hele sitatet...
Realitycheck needed!

Vi drifter ca 100 små/mellomstore (<50 ansatte) firma i oslo.
Ingen(!) av disse har mer enn maks 5-600 GB data på sine servere. Jevnt over lagres alt sentralt, det er i liten grad lokale data på arbeidsstasjoner/laptops så dette er inkludert i mengden på server. Vi har et par kunder som driver med produksjon/trykking av grafikk, reklamer, bannere osv. Disse har egne lagringsløsninger og selv der er det ikke snakk om mer enn 1-2 TB.

Når du anslår 500-1000 TB for "middels store selskaper" så må dette være etter amerikansk målestokk.

-
Når det er sagt, så er jeg allikevel enig med deg i at 15k er alt for lite for å komme igang med en slik tjeneste. Hovedprioriteten din bør være tilgjengelighet og sikkerhet. At du har èn server med litt lagringsplass er rett og slett ikke nok, du må ha minimum en god backup og replikkering til en annen lokasjon.

Ellers bør du ha en god tabbeforsikring når din første kunde vil aksessere sine data når du står der med et brutt raid, eller feil på psu, etc..
Sist endret av Pjukern; 15. februar 2013 kl. 11:33.
Hva gjør du hvis denne pcen din går til H***** ? Hva med backup av alt som blir lastet opp.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Realitycheck needed!

Vi drifter ca 100 små/mellomstore (<50 ansatte) firma i oslo.
Ingen(!) av disse har mer enn maks 5-600 GB data på sine servere. Jevnt over lagres alt sentralt, det er i liten grad lokale data på arbeidsstasjoner/laptops så dette er inkludert i mengden på server. Vi har et par kunder som driver med produksjon/trykking av grafikk, reklamer, bannere osv. Disse har egne lagringsløsninger og selv der er det ikke snakk om mer enn 1-2 TB.

Når du anslår 500-1000 TB for "middels store selskaper" så må dette være etter amerikansk målestokk.

-
Når det er sagt, så er jeg allikevel enig med deg i at 15k er alt for lite for å komme igang med en slik tjeneste. Hovedprioriteten din bør være tilgjengelighet og sikkerhet. At du har èn server med litt lagringsplass er rett og slett ikke nok, du må ha minimum en god backup og replikkering til en annen lokasjon.

Ellers bør du ha en god tabbeforsikring når din første kunde vil aksessere sine data når du står der med et brutt raid, eller feil på psu, etc..
Vis hele sitatet...
Da har vi ganske forskjellige inntrykk av markedet, jeg jobber mot alt fra ENK til store konsern og dette er min erfaring.

Eksempel var en fyr som hadde et høyst lite firma, utviklet tjenester for bedrifter vha kollegaer i utlandet (totalt fire ansatte i firmaet), han hadde to servere hvor en av de sto i boden hans hjemme (hvor jeg var) og en sekundær sto i et datasenter i oslo.

Totalt hadde han 12TB lagringskapasitet på begge servere og serveren jeg så på var omtrent 60% full (kjørte exchange og sharepoint).
Du skriver du kun trenger 15k. Hva har du tenkt på da? Kun serveren?
Hvor skal denne hostes? På privatlinje? Isåfall er det tydelig at ikke du har tenkt gjennom dette når det kommer til SMB.

Skal du ha co-location vil du kunne bruke det billigste alternativet til Host1.no feks, for 1099,- i mnd. Men iom. at du _må_ ha en backup-løsning, ser jeg for meg at du burde kjøre på med en server til (+15k?), som du da også må hoste hos host1. Er begge serverene 1U kan du gå for tilbud nr. 2 hos Host1 som da blir på 1998,- i mnd.

Så, realistisk sett trenger du vel gjerne da 30k for servere, og 24k for hosting.

Evt. hva tenker du om hosting, backup o.l.?
Trådstarter
9 0
Serveren jeg har tenkt til å kjøpe koster egentlig 25k men jeg har mulighet til å skaffe den for kun 12k.
Den er veldig kraftig og har 30 TB lagringsplass,tror at det er mer enn nok til å begynne med i det små.

Jeg skal ha co-location,og er i kontakt med et data senter.
Det er ikke 1U server det er tower ATX.

Backup er jeg ikke helt sikker på enda,men jeg har noen planer.
Får jeg bare lov til å spørre hvordan du har tenkt til å flytte disse 30TB med filer ved behov for større server? Vil da tro at med mindre de har større pakker tilgjengelig på samme datasenter kan dette fort bli et problem.
Planen slik den står nå er urealistisk, lite gjennomtenkt og i realiteten lite gjennomførbar.
Det mangler helhet, redundans, kapital nok til å sikre driften og også en teknisk løsning som gjør dette til en løsning folk vil være villig til å betale penger for.

Ts du må ha på plass redundans. Det betyr at 1 server er for lite. Du må skaffe mer penger slik at kundene dine er trygge på at du faktisk har penger nok i ryggen til å sikre minst 1 års drift. Du har ikke engang penger til din første server, langt mindre server nr 2. Hvordan skal du klare å betale for co-location?

Dumdidum har vel sagt det best. Start helt i det små. Dropp planen om nett-lagring akkurat nå. For du har ikke penger til det. Reis heller ut til bedrifter og private og hjelp de med å ta backup lokalt. Ta betalt for jobben og spar pengene til server, hosting, etc.

Å starte slik du ser for deg nå blir nesten å svindle de kundene du evt. måtte klare å få. Du har ikke engang et org.nr og et firma. Og kan heller ikke få det for du er ikke myndig. Hvordan skal du fakturere kundene dine uten org.nr?
Og hva om du plutselig ikke lengre klarer å betale for hosting? Da mister kundene alle sine data.

Start enkelt, og spar opp penger og skaff deg erfaring i det små først. Mens du samtidig utarbeider et skikkelig budsjett og en forretningsplan. Så når du er 18, har registrert et firma i brreg kan du starte med nett backup. Per dags dato mangler du cash, org.nr, hardware, software, hosting avtale, backup løsning for din egen løsning. Enkelt sagt har du akkurat nå ingenting, bortsett fra en idè. Jobb smart og målbevisst og sett deg klare mål så kan du løse dette. Men det er ingen som blar opp penger på kun en vag ide.

Det er viktig at du ikke ser på dette som kritikk for kritikkens egen skyld. Det er mange som forsøker å hjelpe deg her. Ta til deg de rådene du får. Ingen prøver å disse deg. Alle prøver å hjelpe.
Sist endret av ompapa; 15. februar 2013 kl. 17:35.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Du skriver du kun trenger 15k. Hva har du tenkt på da? Kun serveren?
Hvor skal denne hostes? På privatlinje? Isåfall er det tydelig at ikke du har tenkt gjennom dette når det kommer til SMB.

Skal du ha co-location vil du kunne bruke det billigste alternativet til Host1.no feks, for 1099,- i mnd. Men iom. at du _må_ ha en backup-løsning, ser jeg for meg at du burde kjøre på med en server til (+15k?), som du da også må hoste hos host1. Er begge serverene 1U kan du gå for tilbud nr. 2 hos Host1 som da blir på 1998,- i mnd.

Så, realistisk sett trenger du vel gjerne da 30k for servere, og 24k for hosting.

Evt. hva tenker du om hosting, backup o.l.?
Vis hele sitatet...
Du skal satse stort på en slik tjeneste og bruke Host1? prisene dems er helt på trynet, slik alle norske hosting leverandører er.

Gå for noe i Tyskland/Nederland:

LeaseWeb
Hetzner
Contabo
Voxility(Limehost)

Har erfaring med alle disse.
Sitat av henrikale Vis innlegg
Serveren jeg har tenkt til å kjøpe koster egentlig 25k men jeg har mulighet til å skaffe den for kun 12k.
Den er veldig kraftig og har 30 TB lagringsplass,tror at det er mer enn nok til å begynne med i det små.

Jeg skal ha co-location,og er i kontakt med et data senter.
Det er ikke 1U server det er tower ATX.

Backup er jeg ikke helt sikker på enda,men jeg har noen planer.
Vis hele sitatet...
Jeg håper ikke det er 7200RPM Western Digital disker du tenker på her? Slike vil tryne etter en uke. 30TB med skikkelige disker koster rundt en halv million.

For å være helt ærlig, tror jeg du heller bør satse på å bli selger for en eksisterende leverandør av backupløsning. Så får du også provisjon på det du selger.
Sist endret av ZaiRoX; 15. februar 2013 kl. 17:43.
Sitat av Exonize Vis innlegg
Du skal satse stort på en slik tjeneste og bruke Host1? prisene dems er helt på trynet, slik alle norske hosting leverandører er.

Gå for noe i Tyskland/Nederland:

LeaseWeb
Hetzner
Contabo
Voxility(Limehost)

Har erfaring med alle disse.
Vis hele sitatet...
Det var kun et eksempel, derfor "host1.no feks.". Er selvsagt klar over at det er andre som er rimeligere og større enn Host1. Om de er bedre eller dårligere enn Host1 sitter jeg ikke på nok data til å svare på
Sist endret av pinkrabbitz; 15. februar 2013 kl. 18:04.
Trådstarter
9 0
Sitat av ompapa Vis innlegg
Planen slik den står nå er urealistisk, lite gjennomtenkt og i realiteten lite gjennomførbar.
Det mangler helhet, redundans, kapital nok til å sikre driften og også en teknisk løsning som gjør dette til en løsning folk vil være villig til å betale penger for.

Ts du må ha på plass redundans. Det betyr at 1 server er for lite. Du må skaffe mer penger slik at kundene dine er trygge på at du faktisk har penger nok i ryggen til å sikre minst 1 års drift. Du har ikke engang penger til din første server, langt mindre server nr 2. Hvordan skal du klare å betale for co-location?

Dumdidum har vel sagt det best. Start helt i det små. Dropp planen om nett-lagring akkurat nå. For du har ikke penger til det. Reis heller ut til bedrifter og private og hjelp de med å ta backup lokalt. Ta betalt for jobben og spar pengene til server, hosting, etc.

Å starte slik du ser for deg nå blir nesten å svindle de kundene du evt. måtte klare å få. Du har ikke engang et org.nr og et firma. Og kan heller ikke få det for du er ikke myndig. Hvordan skal du fakturere kundene dine uten org.nr?
Og hva om du plutselig ikke lengre klarer å betale for hosting? Da mister kundene alle sine data.

Start enkelt, og spar opp penger og skaff deg erfaring i det små først. Mens du samtidig utarbeider et skikkelig budsjett og en forretningsplan. Så når du er 18, har registrert et firma i brreg kan du starte med nett backup. Per dags dato mangler du cash, org.nr, hardware, software, hosting avtale, backup løsning for din egen løsning. Enkelt sagt har du akkurat nå ingenting, bortsett fra en idè. Jobb smart og målbevisst og sett deg klare mål så kan du løse dette. Men det er ingen som blar opp penger på kun en vag ide.

Det er viktig at du ikke ser på dette som kritikk for kritikkens egen skyld. Det er mange som forsøker å hjelpe deg her. Ta til deg de rådene du får. Ingen prøver å disse deg. Alle prøver å hjelpe.
Vis hele sitatet...
For det første så aner du ikke hva slags erfaring,utdanning eller kunnskaper jeg har.

For det andre så har jeg ikke planer om å registrere et firma.jeg skal begynne i det små,og se hvor det tar meg.

For det tredje så vet du ikke hva jeg har av penger,hardware eller software fra før.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av henrikale Vis innlegg
For det andre så har jeg ikke planer om å registrere et firma.jeg skal begynne i det små,og se hvor det tar meg.
Vis hele sitatet...
God dag mann. Økseskaft. Kvifor skal eg kjøpe ei teneste der stabilitet og truverde er svært viktig frå nokon som ikkje har eit ansvarleg firma?

For min del veit ikkje eg om dei eg kjøper backup av dumper data i eit svart hol, eller faktisk oppbevarer så mange kopier som dei påstår, og då har rykte og seriøsitet litt å sei. Eit ENK (eller verre: mangel på organisasjonsform) gir ikkje den tryggheta.

Viare så koster backup meg ~6$ i måneden hos CrashPlan, som har et godt rykte, og ok programvare, og grei ytelse. Kvifor skal eg kjøpe fra deg? Inntil du kan gi et fornuftig svar på det spørsmålet så framstår du som useriøs - og useriøse personer er dei siste eg ville kjøpt backup fra.
Trådstarter
9 0
Jeg kan prøve det hardeste jeg kan å overtale deg og andre om at tjenesten min er trygg og seriøs,men det er opptil
hver enkel person å avgjøre om de har tillit til meg og min ide,og det kan være så enkelt som å prøve tjenesten gratis
i 1 måned eller 2 så vill du få svaret ditt.
Sitat av henrikale Vis innlegg
Jeg kan prøve det hardeste jeg kan å overtale deg og andre om at tjenesten min er trygg og seriøs,men det er opptil
hver enkel person å avgjøre om de har tillit til meg og min ide,og det kan være så enkelt som å prøve tjenesten gratis
i 1 måned eller 2 så vill du få svaret ditt.
Vis hele sitatet...
Basert på det du har skrevet her så er den IKKE trygg eller seriøs, samtlige her sier mer eller mindre at du bør gi opp med en gang og eventuelt prøve igjen når du faktisk har økonomi til det. Og jeg er helt enig, vi som er eldre enn deg og som har jobbet i bransjen i ørten år sier ikke alt dette for å ha det morro, men for vi vet hva vi snakker om. Utrolig nok.
Sitat av henrikale Vis innlegg
For det første så aner du ikke hva slags erfaring,utdanning eller kunnskaper jeg har.
Vis hele sitatet...
Erfaring, utdanning og kunnskapene dine kommer veldig tydelig frem i denne tråden. Om du mener inntrykket folk har fått er helt bak mål står du fritt til å korrigere dette, men skal du ha noen positivt ut av tråden bør det skje kjapt. Men all den tid du er under 18 år så sier det seg selv at utdanningen begrenser seg selv.

Sitat av henrikale Vis innlegg
For det andre så har jeg ikke planer om å registrere et firma.jeg skal begynne i det små,og se hvor det tar meg.
Vis hele sitatet...
Problemet er at de aller fleste bedrifter ønsker å handle med andre bedrifter av ganske mange årsaker: unngå å medvirke til svart arbeid, tillit, ansvar og momsfradrag.

Sitat av henrikale Vis innlegg
For det tredje så vet du ikke hva jeg har av penger,hardware eller software fra før.
Vis hele sitatet...
Du har allerede sagt at du ikke har penger til dette, du har sagt hvilken hardware du har tenkt å kjøpe, og mtp at du kun sitter igjen med 2-3 tusen etter innkjøp av _en_ server _dersom_ du får 15k i "gave" så begrenser det seg selv hva du har råd til av software.
Sitat av henrikale Vis innlegg
For det første så aner du ikke hva slags erfaring,utdanning eller kunnskaper jeg har.

For det andre så har jeg ikke planer om å registrere et firma.jeg skal begynne i det små,og se hvor det tar meg.

For det tredje så vet du ikke hva jeg har av penger,hardware eller software fra før.
Vis hele sitatet...
jo jeg vet jo alt jeg trenger å vite. Du har selv fortalt det.
Du er ikke myndig, kan ikke ha et firma pga alder og på bakgrunn av alder vil jeg si at du har null utdannelse, manglende erfaring og sannsynligvis svært begrenset kunnskap utifra hva du viser her i tråden og på pm. Du tror snarveier og triksing er måten å skape tillit på og det viser at du bommer fullstendig.

Å selge en slik tjeneste til foretak når de ikke engang kan utgiftsføre beløpet eller få moms refundert viser jo igjen at du mangler både erfaring og kunnskap.

Du har ikke fem flate sild, du har kommet over en brukt eller stjælt server til 12K og du tror at bare du klarer å skaffe 15K så går butikken rundt av seg selv. Det er naivt og grenser til infantil tankegang.

Hver gang du får gode tips så forsøker å du finne snarveier rundt de tipsene fremfor å lytte å ta til deg kunnskap. Du fabler om at folk skal prøve gratis å se, men ingen trenger å prøve tjenesten din gratis for å skjønne at dette er høyrisiko datalagring. En kan like godt kjøre backup på en vm i samme maskin som å betale for å lagre hos deg. Om serveren din kneler så hjelper det jo ikke om hosten din har alle data på backup, brukerne dine har jo mistet tilgangen, og mtp at du ikke har penger til server nummer 1 så kan man jo bare spekulere på hvor lang tid det vil ta før du klarer å skaffe penger til ny server eller reparere den første.

Mitt tips til deg er enkelt. Lytt mer enn du prater og ta til deg de gode tipsene du har fått. Om du gjør det og starter i logisk riktig ende så kan du meget vel ha utviklet en knakende god tjeneste som er klar til den dagen du er 18 og kan starte eget firma. Valget er ditt ts.
Særriøst ts, ta deg en skikkelg runde i service strategy og så presenter ideen for oss. Da skal du få tilbakemelding.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av henrikale Vis innlegg
Jeg kan prøve det hardeste jeg kan å overtale deg og andre om at tjenesten min er trygg og seriøs,men det er opptil
hver enkel person å avgjøre om de har tillit til meg og min ide,og det kan være så enkelt som å prøve tjenesten gratis
i 1 måned eller 2 så vill du få svaret ditt.
Vis hele sitatet...
Så da skal eg kjøre to ulike backuptjenester paralellt i et par måneder for å prøve deg ut? Det medfører ekstra kostnader, og økte krav til nettlinje ut. Og kva garanti har eg for at du fortsatt er der etter 6 måneder, når eg har brukt penger på å konvertere backupsystemet til det du måtte bruke?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av ompapa Vis innlegg
Planen slik den står nå er urealistisk, lite gjennomtenkt og i realiteten lite gjennomførbar.
Det mangler helhet, redundans, kapital nok til å sikre driften og også en teknisk løsning som gjør dette til en løsning folk vil være villig til å betale penger for.

Ts du må ha på plass redundans. Det betyr at 1 server er for lite. Du må skaffe mer penger slik at kundene dine er trygge på at du faktisk har penger nok i ryggen til å sikre minst 1 års drift. Du har ikke engang penger til din første server, langt mindre server nr 2. Hvordan skal du klare å betale for co-location?

Dumdidum har vel sagt det best. Start helt i det små. Dropp planen om nett-lagring akkurat nå. For du har ikke penger til det. Reis heller ut til bedrifter og private og hjelp de med å ta backup lokalt. Ta betalt for jobben og spar pengene til server, hosting, etc.

Å starte slik du ser for deg nå blir nesten å svindle de kundene du evt. måtte klare å få. Du har ikke engang et org.nr og et firma. Og kan heller ikke få det for du er ikke myndig. Hvordan skal du fakturere kundene dine uten org.nr?
Og hva om du plutselig ikke lengre klarer å betale for hosting? Da mister kundene alle sine data.

Start enkelt, og spar opp penger og skaff deg erfaring i det små først. Mens du samtidig utarbeider et skikkelig budsjett og en forretningsplan. Så når du er 18, har registrert et firma i brreg kan du starte med nett backup. Per dags dato mangler du cash, org.nr, hardware, software, hosting avtale, backup løsning for din egen løsning. Enkelt sagt har du akkurat nå ingenting, bortsett fra en idè. Jobb smart og målbevisst og sett deg klare mål så kan du løse dette. Men det er ingen som blar opp penger på kun en vag ide.

Det er viktig at du ikke ser på dette som kritikk for kritikkens egen skyld. Det er mange som forsøker å hjelpe deg her. Ta til deg de rådene du får. Ingen prøver å disse deg. Alle prøver å hjelpe.
Vis hele sitatet...
"Start enkelt, og spar opp penger og skaff deg erfaring i det små først". Kan du gi et eksempel på korleis han kan få det til? Siden alle dåke anntar etter 1. sekund at han skal starte bedrift, etc, etc? Kom gjerne med enkle eksempel på korleis ein kan tjene små penger, og jobbe seg opp i erfaring med server-hosting

NB: Detta er for rein nyskjerrighet sjølv, er interessert i dette og lurer på korleis eg kan jobbe meg opp i "erfaring" og økonomisk, med server-hosting
Sist endret av Hoffen; 28. februar 2013 kl. 22:09.
hvis du virkelig liker data og folk og ønsker å starte noe server stuff, kan du jo alltid ha andre servere som minecraft servere. de er billigere og du kan få profit etter en stund
Men om du avskyr MC da?
Sitat av Hoffen Vis innlegg
Men om du avskyr MC da?
Vis hele sitatet...
Baken er som smaken, den er delt i to. det vil si at alle har sin egen smak
Sist endret av Seaturtle5; 1. mars 2013 kl. 11:53.
Ja, men no svarte du ikkje på spørsmålet mitt heller då.. Spurte om det er noke anna vi kan gjør? Bortsett fra MC?
Sitat av Hoffen Vis innlegg
Ja, men no svarte du ikkje på spørsmålet mitt heller då.. Spurte om det er noke anna vi kan gjør? Bortsett fra MC?
Vis hele sitatet...
Webserver, filserver, andre former for gameservere, kan øve deg på Windows vs. Linux-server, osv osv osv.
Sitat av Hoffen Vis innlegg
Ja, men no svarte du ikkje på spørsmålet mitt heller då.. Spurte om det er noke anna vi kan gjør? Bortsett fra MC?
Vis hele sitatet...
bilde hosting. (for freaks? eller noe)
0
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
bilde hosting. (for freaks? eller noe)
0
Vis hele sitatet...
Kos deg med den resterende båndbredden du har på hjemmenettet.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Kos deg med den resterende båndbredden du har på hjemmenettet.
Vis hele sitatet...
må jo selfølgelig skaffe bedre nett da! numnut trodde det var åpenbart
King of Spooning
Acidous's Avatar
Om han faktisk vil skaffe seg erfaring og rykte som en seriøs tjenesteleverandør av backuptjenester og står bastant på å drive selv fra dag en er han nok nødt til å rett og slett lage tjenesten, kjøpe serveren, skaffe colocation og bruke MASSE penger på reklame for å trekke naive Ola Nordmann inn med gratis lagringsplass(ikke prøvetid, free for life).

La forsåvidt ikke merke til om det var nevnt allerede, men datatrafikk koster penger.
MYE penger om du driver en aktiv backup/fillagringstjeneste.
Med mindre du kan kode og er flink til det, så kommer bare nettsiden på mellom 10-20k avhengig av bedriften.
Hvis du søker litt rundt på nettet så er det en god del som gjør det på fritiden som hadde gjort det for deg ganske billig,
men det er svart arbeid som ikke er lovlig.
Sitat av FitriXs Vis innlegg
Med mindre du kan kode og er flink til det, så kommer bare nettsiden på mellom 10-20k avhengig av bedriften.
Hvis du søker litt rundt på nettet så er det en god del som gjør det på fritiden som hadde gjort det for deg ganske billig,
men det er svart arbeid som ikke er lovlig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det svart arbeid? De kan jo f.eks selge arbeidet sitt lovlig eller bli ansatt hos han? Det er jo ikke svart arbeid da..