Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1720
Hei folkens.

Holder på å bygge meg et kontrollskap til bryggeutsyret, og har kommet over et problem jeg trenger litt hjelp fra noen med litt mer elektro-kunnskaper enn meg selv

Jeg skal bruke 2 stk SSR releer til å styre 2stk 2.2kw elementer til å varme/koke vann/vørter med.
SSR'ene er 2 slike CL240D10C

Nå til problemet mitt:
Når jeg slår på hovedstrømmen på skapet, så går det alltid litt strøm gjennom SSR releene, uten at de får noe styrestrøm som slår de på. Når jeg gir signal, så kjører de full guffe gjennom, men når jeg slår av styrestrømmen, sender de fortsatt ca30v gjennom releet. Noe sier meg at det ikke skal være slik, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg evt har koblet feil eller misforstått..

Jeg fikk foreslått av en kollega på jobb om å evt koble en varistor mellom L1 og T1 på releet, men jeg aner ikke hvilken type jeg skal kjøpe, eller om det vil hjelpe på problemet. Og det er her dere forhåpentligvis kan hjelpe meg

Trenger dere mer info er det bare å spørre, så skal jeg svare som best jeg kan

Legger ved bilde av skapet slik det ser ut akkurat nå
Hvordan har du koblet dette?
Hvilken spenning styrer du SSR'ene med?
Hvilken spenning skal du styre?
Koblingsskjema, eller myyye bedre bilder av skapet, ikke skapet, men innmaten i skapet!
For ikke lenge siden så var det en annen tråd her under DIY. Kan minnes jeg i den forbindelse kom over et skjema som viste innmaten i et slikt SSR rele. Disse releene har litt innebygget elektronikk og driftspenningen til denne elektronikken henter den fra utgangen (230VAC siden). Det er derfor naturlig at dem trekker litt støm. Kall det gjerne lekasjestrøm.

Du sier det går en styrestrøm på 30v gjennom releet. Mener du 30mA?
Sist endret av BjornTore; 21. september 2012 kl. 10:07.
Hei igjen, beklager veldig sent svar...

Jeg skal styre 230v til 2 elementer på 2.2kw hver.
Styrestrøm til SSR er 12v fra hver sin PID.

Legger ved et enkelt koblingsskjema..

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=10177&stc=1&d=1348705138

Her er hva som skjer:

Når jeg måler mellom blå og brun på elementet, altså etter SSR'n, så får jeg 30V uten at SSR får noe styrestrøm.

Når jeg så slår på styrestrøm til SSR, måler jeg 230V ved elementet, altså som forventet når styrestrømmen er på.

Men jeg skjønner ikke helt hvor de 30V kommer fra når jeg ikke gir styrestrøm til SSR
Kanske du har koplet en 4-20 må utgang til releet. Då får du ikke stengt av ved 4 ma.
Hvilken type nett er det du kjører her? TN eller IT? Kan prøve å bytte om på fasene, slik at du bryter den andre fasen med SSRen og den som blir brutt nå fører du direkte på elementet.
Når det er en-polt brudd på vekselstrøm så vil man altid kunne måle spenning mellom fasene (20-50volt) selv om kretsen er brutt.
Selv om det er spenning over elementet, så går det ikke strøm i gjennom det.
Mener, tipper og trur at det er slik det bare er med denne reletypen. Dem inneholder elektronikk og elektronikken henter sin strømmating fra sekundærsiden (230VAC siden). Når dem tapper sin arbeidsstrøm så må dem nødvendigvis generere litt spenning over polene.
Fett gear.
Ser ut til at du får et alvorlig bryggeri.
Inviterer du på fest når du har fått igang bryggeriet
I "gamle dag"a gjorde vi det litt annerledes. Har god erfaring med å bruke plater med flere varmeelement, samt en dimmer/regulator. Justerer så opp varmen til det er nesten tilstrekkelig varmt, og kopler så inn en dimmer på det siste elementet. for eksempel 1500W konstant og så dimming i området 1500-2000W. Har sett andre bruke to helt forskjellige element hvorav ett er sveiset fast og stikker inn i tanken.