Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2192
Hei!

Jeg lurer på hvor "farlig" solarium er. Jeg har søkt rundt og jeg finner alt for mange forskjellige meninger.

Jeg liker å ha hvertfall litt glød i huden på vinteren og soler meg ca 1-2 ganger i uka ca 15 min hver gang.

Personlig så tenker jeg det samme om solarium som jeg gjør med stort sett alt annet, ta det i moderate mengder. Du blir feit hvis du spiser på mcern hver dag, men en burger i blant skader ikke.

Hva tenker dere?
Det du skriver der, er absolutt ikke av det dummeste jeg har sett! Men pass på så du ikke blir "sol"brent.
Samma som meg. Tror det gir deg mer enn det skader..
Homsegrillen er ikke feil på vinterstid det, d-vitamin og tææn.
Denne legen mener det er bra: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/11/22/519016.html , så fremt man ikke brenner seg.

Disse vil ha forbud: http://www.adressa.no/forbruker/hels...cle1358857.ece . Dette er forresten bakgrunnen for 18-års aldersgrense på solarium i Norge pr. dags dato.

Det er utrolig mange artikler og forskninger på dette ute på internettet. Om det er farlig eller ei strides, men har fått inntrykk av at mange mener det er greit i moderate mengder. Man får også D-vitamin igjennom et solarium, og dette er nødvendig for kroppen siden kroppen ikke klarer å lage det selv. D-vitamin er nødvendig, men folk klarer seg uten solarium, så man kan altså få det igjennom andre kilder også, som feit fisk, kosttilskudd og melk tilsatt D-vitamin.

En annen faktor som jeg nesten aldri har lest om er den faktiske velværen. Jeg ser poenget med solarium fordi man føler seg bedre med litt farge på kroppen. Føler man seg bedre er man ofte lykkeligere, og det syns jeg også er viktig. Jeg gikk på en Roaccutane-kur mot kviser som var veldig hard mot leveren, men hjalp selvtilliten min. Er sjeleglad for at jeg gjorde det i dag, selvom det kanskje gikk ut over det fysiske.

Det er en vurderingssak! Men trives du med det, så ta det i moderate mengder. (Syns kanskje 30 min i uka er litt mye? 20 min burde holde)
Altså mesteparten av solariumseffekten går vekk etter et par dager, og du må sole deg på nytt for å opprettholde effekten. Hvis du er femi nok til å bruke solarium kan du bruke selvbruningskrem og.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Altså mesteparten av solariumseffekten går vekk etter et par dager, og du må sole deg på nytt for å opprettholde effekten. Hvis du er femi nok til å bruke solarium kan du bruke selvbruningskrem og.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at mesteparten av "effekten" forsvinner etter ett par dager? Vis du mener at brunfargen forsvinner etter noen dager så tror jeg du tar litt feil. Sistgang jeg tokk sol var i starten av juli (har ikke solt meg ute i sommer at all) og har fremdeles et betydelig skille fra magen og der bokseren skal sitte (beholder bokseren på når jeg tar sol)
Sitat av Kramer Vis innlegg
Hvis du er femi nok til å bruke solarium kan du bruke selvbruningskrem og.
Vis hele sitatet...
Noe sier meg at du går ut fra at TS er en gutt, men det er faktisk ganske mange jenter her inne.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Hva mener du med at mesteparten av "effekten" forsvinner etter ett par dager? Vis du mener at brunfargen forsvinner etter noen dager så tror jeg du tar litt feil. Sistgang jeg tokk sol var i starten av juli (har ikke solt meg ute i sommer at all) og har fremdeles et betydelig skille fra magen og der bokseren skal sitte (beholder bokseren på når jeg tar sol)
Vis hele sitatet...
Og der fikk du beviste at du ikke har fulgt med i Naturfagen

Ved å ta solarium får du UVA-stråling. UVA-stråling når ikke like dypt som UVB-strålingen vi mottar fra solen og sitter derfor ikke like lenge. Det er da snakk om 3-24 timer faktisk.

Man danner mer pigment gjennom UVB-stråling. Dette er en mer langsom prosess, men resultat holder i motsetning i flere måneder. Solarium sender også ut langt kraftigere ultrafiolett stråling enn Solen.

Mao påstanden din er fullstendig tullprat.

Sist endret av Round; 5. september 2012 kl. 09:26.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Altså mesteparten av solariumseffekten går vekk etter et par dager, og du må sole deg på nytt for å opprettholde effekten. Hvis du er femi nok til å bruke solarium kan du bruke selvbruningskrem og.
Vis hele sitatet...
Tull. Tok en halvtime i solarium før jeg skulle tatovere brystkassa i mai, og hadde greit skille frem til juli. Har heller ikke hatt tid til å være ute i sola for å få farge før jeg var på hyttetur i juli.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
"sol" i moderate menger er ikke farlig, men grenser er der så var ops, siden du ikke gjør det så ofte så er du i safe zone.
En solseng gir fra seg Ultrafiolett stråling (vanligvis 97% UVA og 3% UVB, +/-3%); som da er elektromagnetisk stråling

UVA (Ultrafiolett, type A), long wave, black light
Bølgelengde: 400 – 315 nm
EPP: 3.10 – 3.94 eV
Notat: Slippes uhindret gjennom ozonlaget. De trenger dypere ned i huden og gjør melaninen (fargestoffet) som allerede er dannet i huden, mørkere. UVA stråling kan også føre til skader på de elastiske fibrene i huden, og arvestoffet (DNA), som kan føre til hudkreft *

UVB (Ultrafiolett, type B), medium wave
Bølgelendge: 315 – 280 nm
EPP: 3.94 – 4.43 eV
Notat: Slippes delvis gjennom ozonlaget og absorberes i det ytterste laget i huden. Denne strålingen gir økt produksjon av melanin og opptak av vitamin D. Det er UVB-stråling som først og fremst gjør huden rød og solbrent. Men også etter soling kan den gi en økt beskyttelse mot senere UVB-stråling. *

UVC (Ultrafiolett, type C), short wave, germicidal
Bølgelendge: 280 – 100 nm
EPP: 4.43 – 12.4 eV
Notat: Farligste type, men disse absorberes av ozon og oksygen og når derfor ikke ned til jordoverflaten. UVC-stråling dreper bakterier og virus og brukes derfor til luft- og vannrensing, samt sterilisering av instrumenter. *

* Sakset fra wikipedia.

tl;dr Strålingen er kraftigere og farligere dess kortere bølgelengde og høyrere elektronvolt den har, men lengre eksponering vil uansett være farlig for kroppen uansett hvilken type stråling du blir eksponert av. Til tross for dette er UVA stråling værre enn UVB stråling da UVA strålingen trenger dypere inn i huden enn det UVB strålingen gjør. UVC stråling blir vi heldigvis ikke eksponert for, og vi ville nok fått kreft innen kort tid om det hadde vært tilfellet.

Konklusjon: Vær forsiktig med solarium, men som med alt annet kan også dette modereres.
Sitat av Round Vis innlegg
Og der fikk du beviste at du ikke har fulgt med i Naturfagen

Ved å ta solarium får du UVA-stråling. UVA-stråling når ikke like dypt som UVB-strålingen vi mottar fra solen og sitter derfor ikke like lenge. Det er da snakk om 3-24 timer faktisk.

Man danner mer pigment gjennom UVB-stråling. Dette er en mer langsom prosess, men resultat holder i motsetning i flere måneder. Solarium sender også ut langt kraftigere ultrafiolett stråling enn Solen.

Mao påstanden din er fullstendig tullprat.

Vis hele sitatet...
Hvordan forklarer du da brunfargen jeg enda har? det er ikke mye igjen, men du ser at jeg har farge, og vis jeg river av meg klærne ser du skille. Hadde fargen bare vart i 3-24 timer hadde jeg heller brukt penga på noe annet ;-)
Tror du skal bruke solarium akkurat som viss du skulle solt deg, med andre ord, ikke for mye.