Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2440
Heisann! Har noen gamle sykkeldeler jeg gjerne vil få en "chrome" effekt på. At de er blanke og litt sånn speil-effekt. Etter litt googling så har jeg ikke fått så mye resultater, (er ikke så flink til å google på engelsk).

Takk
Du må finne en bedrift som driver med dette. Stikkordet er vel forkromming/fornikling.
Spørsmålet er om du skal lage "chrome" effekt sjøl eller om du vil betale for å få det gjort.
Det er noen firmaer rundt om i landet som driver med galvanisering av det meste, sjekk ut om det ligger noen i ditt nærmiljø.
Om du skal gjøre dette på egenhånd så vil ikke resultatet bli sånn superbra, men kan kanskje tilfredstille ditt behov om ikke du er veldig nøye på det.
Da må du først pusse og polere gjenstandene du vil ha krom-utseende på til de er nesten speilblanke, så kan du jo prøve deg frem med litt forskjellige lakktyper med "chrome-look"
søk på fornikling, eller så kan du høyglanspolere (blir blankt, men ikke chrome) og mye mere arbeid, men koster nesten ingenting.
Nå er vel chrome sånn kjemikalie greie du dypper står i ?
Avhenger litt på metallet, men jeg vil egentlig anbefale deg å heller høyglanspolere. Krom kan være et herk å holde vedlike, samt det koster noe når du skal ha det på. Metall kan du bare polere på nytt.

Guide kan du finne f.eks. her: www.poleringsguide.se/poleringsguide/
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Nå er vel chrome sånn kjemikalie greie du dypper står i ?
Vis hele sitatet...
nei krom er et grunnstoff, http://no.wikipedia.org/wiki/Krom

Prossessen ved å dyppe det i kjemikalie som du kaller det, kalles for galvanisering http://no.wikipedia.org/wiki/Galvanisering
Ah takk for den!
Galvanisering er jo en form for rustbeskyttelse og det blir ikke særlig blankt såvidt jeg vet.
Tenk på spiker som er galvaniserte, de har ett grått lag utenpå.
Når noe forkommes så er det en slags totrinns prosess der det coates med to forskjellige saker.
Blant annet instrumenter er ofte forkrommet.
Game disconnected
pokemon's Avatar
fordi spiker ikke blir galvanisert med krom?
Sitat av pokemon Vis innlegg
fordi spiker ikke blir galvanisert med krom?
Vis hele sitatet...
Galvaniserte spiker er galvanisert med sink..
Galvanisering innebærer prinsippet å bruke en offeranode, dvs et metall som står lavere in den elektrokjemiske spenningsrekka i forhold til metallet du vil beskytte. Når du galvaniserer en spiker bruker du et billig metall som korroderer lett, gjerne sink.
Sist endret av Serpentor; 6. september 2012 kl. 22:18.
Biltema har jallaball "chrome" på sprayboks. Krom blir det ikke, men blankt blir det i hvertfall.
Hvis det kun er effekten og utseendet du er opptatt av så ville jeg nok tatt en tur på biltema eller lignende å funnet meg noe billig lakk
Sitat av pokemon Vis innlegg
fordi spiker ikke blir galvanisert med krom?
Vis hele sitatet...

Hehe ja sant det, spiker er jo forzinket.

Hva er det som skjer i de to dyppbadene der metall forkrommes?
Er det bare strøm som gjør at et metallet nedsenket i væske legger seg som en film over en annen?