Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 7636
Er det kun jeg på forumet som har fått med seg denne saken, klarte ikke finne noen tråder om han
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.8235005

Hva er deres mening om han, og det han står for?
Selv finner jeg ideologien noe forvirrende, og klarer ikke helt ta koblingen mellom anti feminisme og Politidrap.

Tror dere han kunne gjort noe lignende som ABB, da de fant bombe manualer m.m hjemme hos han?
Nei, tror ikke det. Høres egentlig bare ut som en utrolig oppmerksomhetssyk person med et intenst hat for Politiet. Selvom det i mine øyne bare ser ut som han er ute etter å provosere, så synes jeg det er godt at han bures inne for trusler mot politiet.
Faren er professor i Bibelvitenskap, ikke at det spiller noen stor rolle, men kan jo være han tar noe derfra. Også noen fellestrekk er jo at han bor sammen med moren, og bor ennå på gutterommet...
Egyptisk Tempelkatt
Jeg skjønner ikke.. hva skjedde med ytringsfrihet? Vi skal jo få si hva f vi vil? Folk må da skjønne forskjellen på en blogg på internett blandt millioner og virkelige handlinger?
Hvem som helst er i stand til å utføre ett politidrap, bare de er dumme nok til å risikere å bli tatt, eller smarte nok til å få det til å se ut som ett uhell etc?

Tviler på at han der noen gang kommer til å skade en politimann, men selv om han ønsker skal han vel ikke varetektsfengsles?

Hva innebærer egentlig ytringsfrihet? Politistat i farta.
Wtf. Duden har både jeg og kjæresten min jobbet med.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Neeei, enda en anti_et_eller_annet-jævel som bevæpner seg og prøver å virke farlig .

Jeg mener media ikke burde lage en altfor stor sak ut av dette, da dette visstnok fremdeles er en enmannsbedrift. Men jeg er rimelig imponert (i negativ betydning seff) over at denne karen har ei dame, som appåtil er enig med ham. Jøss...
Sist endret av aeon_illuminate; 10. juli 2012 kl. 21:00.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Jeg skjønner ikke.. hva skjedde med ytringsfrihet? Vi skal jo få si hva f vi vil?
Vis hele sitatet...
Nei.
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Hva innebærer egentlig ytringsfrihet? Politistat i farta.
Vis hele sitatet...
Nei, ytringsfriheten er begrenset, spesielt når det kommer til oppfordring til vold og hatefulle ytringer. Hvis du ikke vet hva ytringsfrihet egentlig innebærer så er du jo milevis unna å kunne uttale deg om det er en "politistat i farta."
Hva med å slutte å uttale deg om temaer du åpenbart ikke kan nok om?
Sist endret av Mith; 10. juli 2012 kl. 21:45.
Psykotisk
Vrangsinn's Avatar
Trådstarter
Tja, kanskje han ikke er i stand til å utføre noen drap selv, men ser ikke noen grunn til at han ikke skulle kunne gjøre dette ...ABB virket vel ikke gæren nok til å utføre det før det smalt heller, sånn i og med at han ikke ble fanget opp.. Det som forvirrer meg med hele saken er at han sympatiserer delvis med ABB, er antifeminist og hater Politiet. Det er liksom ikke noen rød tråd her...
____________________
Tilfeldig at både denne karen og Breivik la sitt elsk på damer ifra Øst-Europa?
Psykotisk
Vrangsinn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Matoub Vis innlegg
Tilfeldig at både denne karen og Breivik la sitt elsk på damer ifra Øst-Europa?
Vis hele sitatet...
Vel, slaviske damer er jo ofte pene å se på Og kanskje mer medgjørlige enn Norske damer..noe som selvfølgelig passer denne antifeministen godt, og språkproblemer gjør jo sitt til at hun ikke skjønner et ord av hva han skriver på bloggen sin....
Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Vel, slaviske damer er jo ofte pene å se på Og kanskje mer medgjørlige enn Norske damer..noe som selvfølgelig passer denne antifeministen godt, og språkproblemer gjør jo sitt til at hun ikke skjønner et ord av hva han skriver på bloggen sin....
Vis hele sitatet...
Kan skrive under på denne, østeuropeiske damer er ikke like ivrige på feminisme som mange norske. Kjæresten hans er fra russland forresten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det virker jo en tanke patetisk når han legg skulda på politiet for at han har levd i 'ufrivillig sølibat' som han så pent uttrykker det.

Sitat av http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Ville-drepe-politimann-pa-Torgallmenningen-2732334.html
«Jeg planla å angripe en politimann med kniv en lørdagskveld på Torgallmenningen i mengden av fulle folk. Jeg tror jeg hadde hatt en rimelig god sjanse til å ta knekken på feministsvinet», skrev Berge på bloggen sin for under to uker siden.

Motivasjonen skal ha hatt bakgrunn i lengre tids ufrivillig sølibat, samtidig som den nye sexkjøploven forbød å kjøpe sex av prostituerte.
Vis hele sitatet...
Eg greier ikkje heilt å ta folk som skulder på antifeminisme som årsaka til at dei ikkje får seg et knull på feminisme seriøst...
Sist endret av vidarlo; 11. juli 2012 kl. 06:16.
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Jeg skjønner ikke.. hva skjedde med ytringsfrihet? Vi skal jo få si hva f vi vil?
Vis hele sitatet...
Nei, så enkelt er det ikke. Drapstrusler er ett eksempel på ting som er ulovlig å si, og det er akkurat det denne karen er skyldig i. Det har ingenting med ytringsfrihet på gjøre.

Å kritisere regjeringspartiene og politikken deres, er selvsagt lov i Norge. I Russland eller Kina (som ikke har ytringsfrihet) hadde han blitt fengslet, og kanskje henrettet, bare for å skrive negativt om regjeringen.

Jeg er for øvrig enig i at det er vanskelig å skjønne opplegget med denne fyren. Han mener voldtekt burde være lov, og kjæresten er enig? Også kaller han politiet feminister, det er ikke akkurat min erfaring. Og han skriver at han skulle ønske han var en pickup-artist, men at samfunnet gjør at det ikke er mulig...
Sist endret av Ramaskrik; 11. juli 2012 kl. 07:36.
Prøver å lese bloggen hans, men maken til tekstvegg har jeg aldri sett...
Psykotisk
Vrangsinn's Avatar
Trådstarter
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3436342.ece
Nå ser det ut som han kan risikere å få 8 års fengsel. Dette er vel en i overkant drøy straffepåstand med tanke på voldtektsmenn kanskje sitter toppen 1 år i fengsel, om de i det hele tatt får straff. Greit nok at han har oppfordret til drap, men han har jo ikke utført noen fysisk handling.. rettsvesenet og straffenivået i Norge er helt på trynet..på den annen side er det vel kanskje stor fare for gjentakelse av utspillende om han ikke blir buret inne.. Ser for meg at det hadde blitt endel hissige blogginnlegg fra denne karen når han kom ut.. Fasinerende type det her! - Ser for øvrig at han har noen meningsfeller og, som engasjerer seg sterkt i denne sexkjøpsloven.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Nei, tror ikke det. Høres egentlig bare ut som en utrolig oppmerksomhetssyk person med et intenst hat for Politiet. Selvom det i mine øyne bare ser ut som han er ute etter å provosere, så synes jeg det er godt at han bures inne for trusler mot politiet.
Vis hele sitatet...
han truet ingen. han uttrykte glede over drepte politifolk, ingenting galt i det, det går under ytringsfrihet selvom forherligelser av drap er ulovlig veier ytringsfriheten sterkere, dette er jeg sikker på domstolen vil se og han vil bli frikjent. Lex superiour heter det når multinasjonale lover/forpliktelser som f.eks ytringsfrihet og mediafrihet strider mot konvensjonelle lover om f.eks forherligelse av drap. i akkurat dette tilfellet er ytringsfrihet over loven om forherligelse av drap, altså lex superiour.
slike "ytringer" hører ikke hjemme noen steder! og håper han får fengsel!
han får ikke fengsel hvis domstolen gjør jobben sin riktig. Det må være lov å juble når politifolk, kommunister, nasjonalister eller andre motstandere av hva man tror på dør. Tenk bare når de likviderte binladen, altså attentat ifra staten, da jublet hele nasjonen og mange i vesten, nå, hvis jeg skrev i en blogg: JA, osama er skutt, den skitne terroristen, håper alle fundamentalister lider samme skjebne!!

bør jeg virkelig sitte i fengsel for denne ytringen? for ifølge logikken din notooneofthem, bør jeg og nesten hele usa sitte på samme paragraf aktoratet legger ned påstand om at denne fyren bør. alle som mener breivik burde få dødsstraff bør sitte i fengsel fordi det er oppfordring til drap? kom igjen a.
8 års fengsel?
Du kan jo ta 1 menneskeliv eller 2 og få mindre straff (så lenge det ikke er ansatte hos politiet)

Sitat av tetrakrystall Vis innlegg
bør jeg virkelig sitte i fengsel for denne ytringen? for ifølge logikken din notooneofthem, bør jeg og nesten hele usa sitte på samme paragraf aktoratet legger ned påstand om at denne fyren bør. alle som mener breivik burde få dødsstraff bør sitte i fengsel fordi det er oppfordring til drap? kom igjen a.
Vis hele sitatet...
Nei, for da er du ikke politisk korrekt og det er ikke bra...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Psykotisk
Vrangsinn's Avatar
Trådstarter
Da er han sluppet ut igjen
http://www.dagbladet.no/2012/07/29/n...erge/22731215/
Høres ikke ut som dagene i buret har mildnet politihatet, eller hatet mot "feministstaten, og han ser på seg selv som den første fotsoldaten av mange. Hehe
Effiktiv måte å få et par ekstra treff på bloggen sin.
Psykotisk
Vrangsinn's Avatar
Trådstarter
Da er det tydligvis fritt frem for å ytre/oppfordre til Politidrap http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10067455 Og jeg som trodde vi ikke lenger hadde ytringsfrihet i Norge..godt å vite da kan man bare kjøre på i fremtiden. Hva mener dere ?
Sist endret av Vrangsinn; 2. august 2012 kl. 14:24.
Problemet her er jo at lovene er håpløst utdaterte, noe en slik sak kan være med å fikse.
I følge dagens lovverk så er et innlegg i en lokalavis med noen hundre lesere offentlig, mens en blogg med tusenvis av lesere om dagen ikke er det.
Noe av problemet her er at straffeloven av 2005 ikke har tredd i kraft enda.

Er det lov med nettsjikane på blogger mens vi venter på at lovverket og politiets datasystem blir oppdatert?

Offentlig eller ikke offentlig?
Sist endret av Mith; 2. august 2012 kl. 14:34.
De som vil vite mer om hva slags mennesker dette dreier seg om kan lese en kronikk i dagens Dagbladet: Antifeminismens fortropp. Jeg personlig hadde avfeid de selverklærte antifeministene som umodne guttebarn uten livserfaring men ser nå at de er mye mye farligere og mye mye galere.
Så hvis jeg har forstått det riktig: ABB mener damene nå til dags puler for mye rundt (som i "Sex & the City") på grunn av feminismen, mens Berge mener damene er for gniene og kresne på herrefronten på grunn av feminismen...? Jeg tror ikke jeg skjønner stort av disse antifeministene.
Hva jeg synes?
Idioti å fengsle folk for at de ytrer sine meninger på Internett.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei.

Nei, ytringsfriheten er begrenset, spesielt når det kommer til oppfordring til vold og hatefulle ytringer. Hvis du ikke vet hva ytringsfrihet egentlig innebærer så er du jo milevis unna å kunne uttale deg om det er en "politistat i farta."
Hva med å slutte å uttale deg om temaer du åpenbart ikke kan nok om?
Vis hele sitatet...
Hva med å ordlegge deg en tanke mer ydmykt og heller få holdningen din til å passe tøffheten din på ordentlig? Ser det her igjen og igjen av deg. Nei, kanskje han ikke har full oversikt over ytringsfriheten, men da kan han kanskje få en link eller et svar på hva det faktisk innebærer isteden for den kvalme tonen din.

On topic: Når bakgrunnen til fengslingen er et hurrarop om at en politimann ble drept mister jeg litt tiltro til bruk av ressurser fra politiets side. Jeg mener man skal veldig direkte true med drap om handling skal tas. Like latterlig er jakten på sympatisører. På enkelte få punkter sympatiserer jeg selv med det breivik har sagt, det betyr ikke at jeg støtter handlinger eller det meste andre som kommer fra han.
Jeg sliter fortsatt med å forstå hvorfor han vil angripe politiet, instansen som kun håndhever de lover våre folkevalgte vedtar. Det er ikke politiet som har forbydd sexkjøp.

Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Hva jeg synes?
Idioti å fengsle folk for at de ytrer sine meninger på Internett.
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen på å ytre meninger på Internett og f.eks i avisa eller på en offentlig plass?
Det er ihvertfall flere politihat-blogger ..
Psykotisk
Vrangsinn's Avatar
Trådstarter
Sitat av OsloS Vis innlegg
Det er ihvertfall flere politihat-blogger ..
Vis hele sitatet...
Mye godt og blandet i den bloggen ... er den din?!
Han burde ikke truet Politiet. Det mener jeg han bør straffes for. Såvidt jeg vet beskyttes ikke drapstrusler, direkte eller indirekte, av ytringsfriheten.

Når det gjelder antifeminismen hans, så har han helt klart et poeng, og tror det er mange gutter og menn etter hvert som er lei av at kvinnemennesker med sylskarpe skuldre presser dem ut på sidelinjen i samfunnet. Med svært god hjelp av statsmakta.

Les denne historien om hvor stor forskjellen på kvinner og menn er i dagens Norge:

Per og Lise er tvillinger og helt gjennomsnittelig intelligente, med like interesser og leverer stort sett arbeid av samme kvalitet.

Begge bestemmer seg etter fullført videregående, for at de vil satse på en karriere innenfor filmbransjen.

Lisa kommer så vidt inn på høyskolestudiet pga. ekstra kjønnspoeng. Per må gå ett år ekstra før han kommer inn på samme studium.

Lisa søker filmskolen først. Hun kommer inn etter å ha konkurrert med fem andre jenter, en såkalt jentekvote. Per søker året etter, men kommer ikke inn for han må konkurrere med femti andre gutter. Han går et år ekstra, fast bestemt på å komme inn. Og året etter klarer han det.

Når de begge etterhvert er ferdig med utdannelsen - Lisa to år før Per, søker de støtte fra Innovasjon Norge om å etablere hvert sitt produksjonsselskap. Lisa får støtte på grunn av deres spesielle satsing på kvinnelige grundere. Per får avslag på grunn av den store søkermassen, og må låne penger i banken.

Begge søker støtte til hvert sitt filmprosjekt. Lisa får støtte på grunn av det uttalte målet om å satse på kvinnelige filmskapere. Per får ikke støtte på grunn av den harde konkurransen.

Etter noen år velger de begge imidlertid å slutte å jobbe i bransjen. Inntektene er usikre og det går lang tid mellom hver gang noen av dem få hel- eller delfinansiert prosjektene sine.

Underveis har begge etablert seg og blitt foreldre.

Etter noen år ryker begge ekteskapene nogenlunde samtidig. Lisa tar med seg barnet og flytter tilbake til Trondheim, hun har det helt greit økonomisk, hun har en deltidsstilling, noe offentlig støtte og barnebidrag, men rik er hun på noe vis ikke. Per gjør det samme som Lisa, han tar med seg barnet og flytter tilbake til Trondheim. Moren til barnet anmelder Per for kidnapping, og det hele ender med at han mister foreldreretten for en lang periode framover.

Per må betale barnebidrag og sliter fortsatt med nedbetalingen av banklånet han måtte ta opp for å finnansiere oppstarten av produksjonsselskapet sitt. Han har ganske dårlig råd, men sparer sine siste slanter for at han en dag skal kunne betale en privat advokat det honoraret det vil koste å få muligheten til delt omsorg en gang i famtiden...

Snipp, snapp, snute...

Og moralen er; Det er hard å være mann;-)
Vis hele sitatet...
Lurer på hvor mange av disse "antifeministene" i disse organisasjonene er skillsmissebarn som endte opp hos en far som fortsatt var sint på mor. Alt dette hatet må da komme fra et sted.
Kvinneforakten på nett er verdt å lese.
Det er ikke spesielt mange som er helt enige med Berge, men jeg har fulgt saken på flere andre norske nettfora - og det virker som om han er den allermest radikale av en relativt stor gruppe som mener det norske samfunnet er blitt for mye kvinnedominert. Om ikke akkurat mannsfiendlig, så i allefall kvinnedominert.

Etter min personlige mening er denne greia et symptom på et lite problem vi har hatt en stund i Norge,nemlig at gutter/menn oftere dropper ut av skolen og topper forskjellige statistikker av negativ karakter. Selvsagt er ikke Norge mannsfiendelig -kun tullinger vil hevde dét, men Norge har et (lite) problem i at mange menn ikke finner seg til rette i systemet/den norske strukturen. Hvis forskjellige politikere og forskjellige partier prøver å fremme likestilling - ja så gjelder det begge kjønn.

Forøvrig er interaksjonen menn-kvinner/ jenter-gutter ganske fri og uten sosiale sperrer i Norge, som er selvfølgelig kjempebra, i motsetning til andre steder i verden.
Sist endret av aeon_illuminate; 8. august 2012 kl. 10:16.
Nå er ikke jeg blant de aller eldste her i Norge, men er det noen som kan sette ord på hva det er som er så ubehagelig med denne nye mannsrollen?
Jeg kjenner ingen annen mannsrolle eller noen andre kjønnsidealer enn det likestillings- og selvrealiseringsidealet jeg har vokst opp med og klarer ikke annet enn å sukke over anti-feminisimen slik den fremstår på kommentarfelt på nett.

Hilsen en som liker at damene gjør opp for seg på date
Sitat av flexx Vis innlegg
Hva med å ordlegge deg en tanke mer ydmykt og heller få holdningen din til å passe tøffheten din på ordentlig? Ser det her igjen og igjen av deg. Nei, kanskje han ikke har full oversikt over ytringsfriheten, men da kan han kanskje få en link eller et svar på hva det faktisk innebærer isteden for den kvalme tonen din.
Vis hele sitatet...
Det får da være grenser for hvor fluffy puter man skal sy under armene til folk.
Det er ikke vanskelig å google "ytringsfrihet", og det burde være et minimum før man uttaler seg såpass sterkt.
Psykotisk
Vrangsinn's Avatar
Trådstarter
Jeg tror ikke det norske samfunnet er dominert av mannsforakt, men som aeon_illuminate sier er samfunnet slik det er i dag kanskje lettere for kvinner å tilpasse seg i, enn for mange menn.

Mannens rolle i samfunnet har forandret seg kraftig de senere årene, og den "tradisjonelle" mannsrollen har i stor grad forsvunnet. Menns fysiske styrke blir ikke lenger verdsatt som før, og det er intelektuelle menn som blir fremsatt som idealer. Dette skaper muligens frustrasjon, da kvinner og menn kan konkurrere likere på det intelektuelle plan enn det fysiske.

Forøvrig tror jeg mange kvinner også er frustrert over situasjonen, da mange ønsker en tradisjonell kjønnsrolle, men dette blir sett ned på av politikere og div. ikke alle er født med spisse albuer og ønske om å vie livet sitt til karrieren.

Personlig mener jeg likestillingen har gått alt for langt. Likeverd mellom kjønn er en selvfølge, men at man på død og liv skal gjøre kvinner til menn, er og blir feil.

Relatert til Berge tror jeg dette systemet også fører til ubalanse seksuelt, da vi biologisk er skapt for å tiltrekkes hverandres forskjellighet.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Les denne historien om hvor stor forskjellen på kvinner og menn er i dagens Norge:
Vis hele sitatet...
Bullshit. Dette er bare tåpelig propaganda. Hele historien består av tenkte scenarioer, og kan på forklarer på ingen måte realiteter i dagens Norge. Jeg kunne veldig enkelt ha fabrikert en lignende historie hvor alt går i mannens favør, det ville dog på ingen måte bevist at menn har det bedre enn kvinner...

Kan forøvrig nevne at kjønnspoeng går begge veier, på noen studieretninger til fordel for kvinner, i andre studieretninger til fordel for menn. Kjønnspoenge utgjør forøvrig egentlig lite, og kan i beste tilfelle vippe deg til skoleplass hvis du er akkurat på grensen. Har du ikke gode nok karakterer til å komme inn på ønsket studie, så er det ingen andre sin feil enn din egen.
Den største forskjellen er vel kanskje at mange menn må kaste bort et år av livet sitt i militæret, mens kvinnene slipper. Dette vitner om at vi ikke har noe særlig likestilling i dette landet når alt kommer til alt.
Rent bortsett fra at verneplikten i praksis ikke eksisterer lenger nå som siviltjenesten er avviklet.
Det er også mange kvinnedominerte yrker der menn er foretrukket, spesielt i barnehager og skoleverket.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Bullshit. Dette er bare tåpelig propaganda. Hele historien består av tenkte scenarioer, og kan på forklarer på ingen måte realiteter i dagens Norge. Jeg kunne veldig enkelt ha fabrikert en lignende historie hvor alt går i mannens favør, det ville dog på ingen måte bevist at menn har det bedre enn kvinner...

Kan forøvrig nevne at kjønnspoeng går begge veier, på noen studieretninger til fordel for kvinner, i andre studieretninger til fordel for menn. Kjønnspoenge utgjør forøvrig egentlig lite, og kan i beste tilfelle vippe deg til skoleplass hvis du er akkurat på grensen. Har du ikke gode nok karakterer til å komme inn på ønsket studie, så er det ingen andre sin feil enn din egen.
Vis hele sitatet...
Er det bullshit at kvinner har flust av særregler og særordninger som bare gjelder dem? Er du ikke for likestilling? Dvs likebehandling og likhet for loven?
Rent bortsett fra at verneplikten i praksis ikke eksisterer lenger nå som siviltjenesten er avviklet.
Vis hele sitatet...
Jøss... visste ikke at den var blitt avviklet i år, det var gode nyheter. Man må riktignok lyve og hevde at man er pasifist da, men det går altså framover.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei.

Nei, ytringsfriheten er begrenset, spesielt når det kommer til oppfordring til vold og hatefulle ytringer. Hvis du ikke vet hva ytringsfrihet egentlig innebærer så er du jo milevis unna å kunne uttale deg om det er en "politistat i farta."
Hva med å slutte å uttale deg om temaer du åpenbart ikke kan nok om?
Vis hele sitatet...
Det at du forklarer ytringsfriheten deskriptivt ved å forklare den gjengitt ved norsk lov er en ting, men det er også mulig å påpeke at ytringsfriheten normativt sett burde gå lenger enn det som faktisk er tillatt i Norge i dag.

Jeg sier ikke at jeg er enig i personer som mener at ytringsfriheten burde gå lenger, men jeg sier at de har rett til å mene at den kan gjøre det. Det handler ikke om kunnskap om temaet, det handler om sin egen visjon om hvordan samfunnet burde være.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av homoludens Vis innlegg
Er det bullshit at kvinner har flust av særregler og særordninger som bare gjelder dem? Er du ikke for likestilling? Dvs likebehandling og likhet for loven?
Vis hele sitatet...
Kva slags særlover, om du ser vekk frå militær verneplikt?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva slags særlover, om du ser vekk frå militær verneplikt?
Vis hele sitatet...
kjønnskvotering? kjønnspoeng når det kommer til utdanning?

Vil no si at disse er fordeler, og de er ikke noe man har jobbet seg til akkurat.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av alzamon91 Vis innlegg
kjønnskvotering? kjønnspoeng når det kommer til utdanning?
Vis hele sitatet...
Det er stortsett kjønnsnøytrale tiltak, som t.d. at kvart kjønn skal ha minimum 40% representasjon i styrer i almennaksjeselskap. Same gjeld t.d. kjønnspoeng; på enkelte utdanningar er eit kjønn i sterk overvekt, og ein gjer det lettare for dei med motsett kjønn å komme inn.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er stortsett kjønnsnøytrale tiltak, som t.d. at kvart kjønn skal ha minimum 40% representasjon i styrer i almennaksjeselskap. Same gjeld t.d. kjønnspoeng; på enkelte utdanningar er eit kjønn i sterk overvekt, og ein gjer det lettare for dei med motsett kjønn å komme inn.
Vis hele sitatet...
hm, da stusser jeg litt over likestilling siden den åpenbart ikke funker siden vi må lover for å opprettholde en form for likestilling.

Er det ikke bedre å faktisk forbedre holdninger sånn at slike lover ikke er nødvendige? At en heller velger ut i fra karakter(person) og ikke kjønn? Ville ikke samfunnet bli mer tjent med det?
Sitat av alzamon91 Vis innlegg
hm, da stusser jeg litt over likestilling siden den åpenbart ikke funker siden vi må lover for å opprettholde en form for likestilling.

Er det ikke bedre å faktisk forbedre holdninger sånn at slike lover ikke er nødvendige? At en heller velger ut i fra karakter(person) og ikke kjønn? Ville ikke samfunnet bli mer tjent med det?
Vis hele sitatet...
Det er jo selvfølgelig målet, men før vi er der trengs det åpenbart reguleringer. Det kalles reformasjon, hvor ting gradvis forandrer seg til det bedre. At likestillingen ikke funker helt i dag er helt riktig og derfor er det fortsatt viktig å sloss for kvinners rettigheter.
Sist endret av Mith; 8. august 2012 kl. 14:42.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er jo selvfølgelig målet, men før vi er der trengs det åpenbart reguleringer. Det kalles reformasjon, hvor ting gradvis forandrer seg til det bedre. At likestillingen ikke funker helt i dag er helt riktig og derfor er det fortsatt viktig å sloss for kvinners rettigheter.
Vis hele sitatet...
Vel, når det kommer til gradvis så er den sannelig treg. Heller ser enn ikke noen større forandringer enn halvferdige løsninger som ikke kommer til å fikse problemet over lengre perioder.
Sitat av alzamon91 Vis innlegg
Vel, når det kommer til gradvis så er den sannelig treg. Heller ser enn ikke noen større forandringer enn halvferdige løsninger som ikke kommer til å fikse problemet over lengre perioder.
Vis hele sitatet...
Hæ? Det er jo helt åpenbart at mange av disse tiltakene fungerer og at samfunnet blir mer og mer likestilt ettersom årene går, spesielt etter 1970. Det er ikke noe som kommer av seg selv, det har jo historien vist ganske greit, spesielt med tanke på hvor sinnssykt fort forandringene har kommet etter at kvinner fikk stemmerett for litt over 100år siden.