Det virker som noen her har en veldig rar oppfattelse av karaktererenes funksjon. At man får en helhetelig vurdering i form av en bokstav/tall betyr ikke at du ikke også får en mer utfyllende rapport som tar for seg din kompetanse i faget, slik at du kan forbedre deg. Jeg har iallefall fått begge deler, og synes det er en grei ordning.
Hvordan skulle inntak på vgs blitt gjort uten karakterer? Da måtte man jo synset seg fram til hvilke personer som egnet seg til skolen ut ifra personkarakteristikker som forteller at person X "er ikke muntlig aktiv og viser lite engasjement, men viser seg å være kompetent i naturfag". Hvordan skulle man vurdert person X opp mot person Y som er stikk motsatt? Det er så utrolig mye lettere med en karakter som gir et helhetelig bilde av elevens kompetanse, og inntak etter gjennomsnittet av disse tallene istedenfor rene ord som skal vurderes opp mot hverandre.
Inntak etter tallkarakter er rettferdig synes iallefall jeg, innsats må lønne seg.
Hvordan skulle inntak på vgs blitt gjort uten karakterer? Da måtte man jo synset seg fram til hvilke personer som egnet seg til skolen ut ifra personkarakteristikker som forteller at person X "er ikke muntlig aktiv og viser lite engasjement, men viser seg å være kompetent i naturfag". Hvordan skulle man vurdert person X opp mot person Y som er stikk motsatt? Det er så utrolig mye lettere med en karakter som gir et helhetelig bilde av elevens kompetanse, og inntak etter gjennomsnittet av disse tallene istedenfor rene ord som skal vurderes opp mot hverandre.
Inntak etter tallkarakter er rettferdig synes iallefall jeg, innsats må lønne seg.
Sist endret av Flexxnes; 20. september 2011 kl. 22:24.