Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  146 17194
Det virker som noen her har en veldig rar oppfattelse av karaktererenes funksjon. At man får en helhetelig vurdering i form av en bokstav/tall betyr ikke at du ikke også får en mer utfyllende rapport som tar for seg din kompetanse i faget, slik at du kan forbedre deg. Jeg har iallefall fått begge deler, og synes det er en grei ordning.

Hvordan skulle inntak på vgs blitt gjort uten karakterer? Da måtte man jo synset seg fram til hvilke personer som egnet seg til skolen ut ifra personkarakteristikker som forteller at person X "er ikke muntlig aktiv og viser lite engasjement, men viser seg å være kompetent i naturfag". Hvordan skulle man vurdert person X opp mot person Y som er stikk motsatt? Det er så utrolig mye lettere med en karakter som gir et helhetelig bilde av elevens kompetanse, og inntak etter gjennomsnittet av disse tallene istedenfor rene ord som skal vurderes opp mot hverandre.
Inntak etter tallkarakter er rettferdig synes iallefall jeg, innsats må lønne seg.
Sist endret av Flexxnes; 20. september 2011 kl. 22:24.
Helt enig i at innta etter tallkarakterer er riktig, men etter hvilke karaterer? Hvorfor spiller musikk karakteren inn på om en person kan bli lege?

Eller at man for å kunne ta ett fagbrev må ha bestått karakter i nynorsk?

Dessuten kunne man med fordel hatt flere karaterer i mange fag, f.eks er det samme karakter på norsk språkhistorie som på å kunne forfatte en jobbsøknad.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Store deler av grunnen til at det er såpass stort frafall på studiespesialiserende er iallefall at det for altfor mange elever er første gang det blir stillt skikkelig krav til dem. Å fjerne karakterer på ungdomskolen hadde gått rett til helvete.

På motsatt side, så er jeg veldig lite fan av hvordan altfor mange lærere mekanisk gir idiotiske lekser. Når eneste målet for de fleste elever er å bli fortest mulig ferdig er det absolutt null læringsutbytte, og det bidrar til å skape motvilje til skolearbeid. Jeg er ekstremt mye større fan av prosjektarbeid og andre mer åpne oppgaver, hvor det forventes at halvparten av arbeidet skal gjøres hjemme, og andre halvparten på skolen med veiledning. Det har noe for seg.
Vis hele sitatet...
Lekser er hovedsakelig ment for å forberede elevene til neste time, og så de kan tenke litt over emnet på egen hånd. Det har mye med respekt for læreren hvorvidt du gjør leksene eller ikke.

Jeg har dog vært borti noen lærere som ikke har skjønt det og mener at de kan prakke på oss halve pensumet i lekser og forvente at vi lærer oss det på egen hånd.
Sitat av Wessa Vis innlegg
Feilinformasjon.
Blant akademikerer - I mott hode de høyst utdannende personene i Norge, hvertfall de høyst utdannende personene innen utdanningssytemet - stemmer de aller fleste Høyre. Høyre ligger ikke lengst mot venstre.

Kilde: http://www.akademikerne.no/akademikere-stemmer-ikke-frp
Vis hele sitatet...
Ordet "Akademikerne" i denne forstand er fryktelig misbrukt. Sier ikke det er din skyld, men de som i dag regnes som "akademikere" i dag, er helt latterlig. En sykepleier eller en krigskoleutdannet offiser er en akademiker, på lik linje i denne definisjonen.
"Akademikerne" er en arbeidstakerorganisasjon, og det er dermed ikke nødvendigvis alle de høyest utdannede som befinner seg her, særlig hvis du tar i betraktning at mange med høy utdannelse er arbeidsgivere!
Er selv aktiv i Unge Høyre, og har derfor hatt muligheten til å snakke med en del røde ungdommer. Der er det flere som hevder at skolen først og fremst skal være et sted alle trives... Hvis du har det utgangspunktet så skjønner jeg hvorfor du ikke ønsker lekser. Det er jo stress, og mange føler de gjør veldig mye på skolen også.Og det med leksefri skole trenger du ikke være rød ungdom for å mene, dette sier AP troms om saken:
Leksehjelp med pedagoger innenfor en utvidet skolehverdag. Leksefri etter skolen skal være et mål for alle.
Vis hele sitatet...
Som alltid er det mange i tråden som uttaler seg om RU på bakgrunn av ting man "muligens kanskje tror man har hørt av noen man kjenner". For fakta om leksefri-aksjonen kan man sjekke ut leksefriskole.no og Facebook-sida.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Sitat av Konservativ Vis innlegg
Til tross for at Norge gjør det elendig på PISA-undersøkelsen, vil RU fjerne lekser, karakterer, pensum og eksamen. Vil RU at den norske skole skal svekkes ytterligere?

I tilleg vil dem omtrent gjøre det umulig å starte private bedrifter, og heve skatten enda mer!


.
Vis hele sitatet...
Kan du komme med kilder der de sier at de skal fjerne pensum og karakterer?
Finner ikke noe på deres sider eller generelt noen plasser.
Med mindre du mener SU, så er du helt ute på jordet
Man kunne fjernet lekser, og slengt på en time til på skolen..
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg kan gå med på at min karakteristikk av Rød Ungdom var noe krass og forenklet, men er sterkt uenig i at dette er propaganda fra høyresida. Dette er en observasjon jeg har gjort, og kontrovers-forklaringen var det en lokalpolitiker i Rødt som fortalte meg når jeg spurte hvorfor de hadde så mange forslag som aldri ville slå igjennom. Jeg syns den oppklarer godt hvorfor de holder på som de gjør. Men for all del, det kan også hende at de rett og slett ikke skjønner hvordan man skal få til ting i politikken.
Vis hele sitatet...
En FrPer var blankt ut rasistisk da jeg snakket med ham, men om jeg noensinne kaller FrP et rasistisk parti, er jeg stemplet som tidenes største Marxist og kulturrelativist av partiets medlemer og sympatisører. Du kan ikke dømme hele partiet på bakgrunn av et individs uttalelser.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg har også lagt merke til at medlemmer av Rød Ungdom ofte kaller seg selv pasifister, men det setter jeg ikke noen lit til, ettersom de støtter terrorister. En er pasifist i handling, ikke i ord.
Vis hele sitatet...
De er terrorister ifølge EU og USA, men i RU sine øyene er de frihetskjempere.

Kan forøvrig snu det på huet; ingen som støtter dagens styre kan uten å henfalle til hykleri kalle seg pasifist.

Uansett, jeg synes forslaget er flott. Selvsagt er de seriøse? Hva er så idiotisk med det?
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 21. september 2011 kl. 00:29.
Litt av poenget med lekser er jo også at man skal gjøre de, og klare å tilegne seg informasjonen som trengs selv. Selvfølgelig hjelper foreldre også mye til, men når man skal videre med høyere utdanning, evt ut i jobb, så nytter det ikke at eleven ikke har lært seg å arbeide selvstendig for fem flate øre.

Ellers så gir jo også karakterer og lekser elevene noe og jobb for, selv om det går utover de mindre flinke.
Sitat av EoT Vis innlegg
En FrPer var blankt ut rasistisk da jeg snakket med ham, men om jeg noensinne kaller FrP et rasistisk parti, er jeg stemplet som tidenes største Marxist og kulturrelativist av partiets medlemer og sympatisører. Du kan ikke dømme hele partiet på bakgrunn av et individs uttalelser.
Vis hele sitatet...
Ei heller har jeg dømt. Jeg har påpekt at den eneste måten jeg makter å forstå deres politiske strategi er å forstå det utifra en forklaring jeg en gang fikk av en lokalpolitiker.

Sitat av EoT Vis innlegg
De er terrorister ifølge EU og USA, men i RU sine øyene er de frihetskjempere.

Kan forøvrig snu det på huet; ingen som støtter dagens styre kan uten å henfalle til hykleri kalle seg pasifist.

Uansett, jeg synes forslaget er flott. Selvsagt er de seriøse? Hva er så idiotisk med det?
Vis hele sitatet...
PFLP bruker terrortaktikker, derfor er de terrorister. De kan også være frihetskjempere. Dette er to forskjellige ting som ikke utelukker hverandre. Men dette er uansett irrelevant, ettersom en pasifist er en som tar avstand fra all form for voldelig krigføring.

Syns du det er et flott forslag å støtte økonomisk en organisasjon som sender lett påvirkelige 16-åringer for å sprenge seg i været blant sivile?

Sitat av "leksefriskole.no
Til høsten skal Rød Ungdom sammen med mange tusen elever landet over streike for en leksefri skole. Skolen er det stedet elever er mest, men hvor man har minst å si. Vi tror at elever vet hvordan skolen burde fungere, og krever at elevene blir hørt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at folk med flere år på universitet med pedagogikk kan pedagogikk bedre enn fjortiser.
Sist endret av Stratops; 21. september 2011 kl. 00:43.
Verken RU eller Rødt er pasifistiske organisasjoner selv om det selvsagt finnes pasifister blant medlemmene. Man mener f.eks at vold som siste utvei kan være et virkemiddel i rettferdige kriger hvor en undertrykt part vil forsvare seg mot en undertrykker.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Ei heller har jeg dømt. Jeg har påpekt at den eneste måten jeg makter å forstå deres politiske strategi er å forstå det utifra en forklaring jeg en gang fikk av en lokalpolitiker.
Vis hele sitatet...
For noe tull, flere andre forslag har blitt lagt frem. Mener du seriøst at forslaget om en leksefriskole er radikalt nok til å oppnå denne effekten?

Sitat av Stratops Vis innlegg
PFLP bruker terrortaktikker, derfor er de terrorister. De kan også være frihetskjempere. Dette er to forskjellige ting som ikke utelukker hverandre. Men dette er uansett irrelevant, ettersom en pasifist er en som tar avstand fra all form for voldelig krigføring.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg gidder ikke ta denne diskusjonen. Jeg ser at paradokset du legger frem er korrekt, men Slashdot (?) refererte, som deg, til enkeltindivider innenfor RU. Jeg synes det er like legitimt å være pasifist innenfor RU som Unge Venstre eller KrFu, f. eks.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 21. september 2011 kl. 00:54.
Sitat av EoT Vis innlegg
For noe tull, flere andre forslag har blitt lagt frem. Mener du seriøst at forslaget om en leksefriskole er radikalt nok til å oppnå denne effekten?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du prater om. Du kommenterte på min idè av Rød Ungdoms politiske strategi og prøvde å sammenlikne det med en idè om at alle FRPere er rasister. Den første er en idè om politikk, den andre om mennesker. Det er ingen logisk sammenligning.

Mente du kanskje å sitere et annet innlegg?

Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, jeg gidder ikke ta denne diskusjonen. Jeg ser at paradokset du legger frem er korrekt, men Slashdot (?) refererte, som deg, til enkeltindivider innenfor RU. Jeg synes det er like legitimt å være pasifist innenfor RU som Unge Venstre eller KrFu, f. eks.
Vis hele sitatet...
Det jeg prøver å få fram er at pasifister som er med i organisasjoner som aktivt støtter terror, ikke bare i ord men også i handling, enten er løgnere eller stupide.

Unge Venstre og KrFu har ikke et politisk syn som tilsier at væpna revolusjon er okey og nødvendig. Denne sammenligningen gir derfor ingen mening. En pasifist i RU er mer som en kommunist i FRP.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Unge Venstre og KrFu har ikke et politisk syn som tilsier at væpna revolusjon er okey og nødvendig.
Vis hele sitatet...
Det har da ikke Rødt eller RU heller, så hvorfor drar du fram det?
Som sagt før så er det kun snakk om å forsvare seg hvis borgerskapet nekter å gi fra seg makta etter en demokratisk revolusjon, det har aldri vært snakk om noe statskupp.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg vet ikke hva du prater om. Du kommenterte på min idè av Rød Ungdoms politiske strategi og prøvde å sammenlikne det med en idè om at alle FRPere er rasister. Den første er en idè om politikk, den andre om mennesker. Det er ingen logisk sammenligning.

Mente du kanskje å sitere et annet innlegg?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mente ikke det. Merker jeg blir litt irritert, skjønner du virkelig ikke hva jeg mener, eller troller du meg bare?

1.Du sier at hele RU sitt partiprogramm er basert på å oppnå oppmerksomhet, for å kunne fullføre en væpna revolusjon.
2. Jeg påstår at uttalelsen din er gal, og at du ikke kan basere meningen din på utsagnet til et individ innenfor organisasjonen. Jeg sammenligner fordømmelsen din med x antall individer jeg har møtt fra høyresiden, som hadde gitt meg et likt grunnlag til å dømme deres politikk. Dette blir for dumt.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Det jeg prøver å få fram er at pasifister som er med i organisasjoner som aktivt støtter terror, ikke bare i ord men også i handling, enten er løgnere eller stupide.
Vis hele sitatet...
Greit, terror er et difust begrep.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Unge Venstre og KrFu har ikke et politisk syn som tilsier at væpna revolusjon er okey og nødvendig. Denne sammenligningen gir derfor ingen mening. En pasifist i RU er mer som en kommunist i FRP.
Vis hele sitatet...
Unge Venstre og KrFu vil opprettholde Norges medlemskap i NATO, noe mange også vil anse som en terrororganisasjon
Sitat av EoT Vis innlegg
Nei, jeg mente ikke det. Merker jeg blir litt irritert, skjønner du virkelig ikke hva jeg mener, eller troller du meg bare?

1.Du sier at hele RU sitt partiprogramm er basert på å oppnå oppmerksomhet, for å kunne fullføre en væpna revolusjon.
2. Jeg påstår at uttalelsen din er gal, og at du ikke kan basere meningen din på utsagnet til et individ innenfor organisasjonen. Jeg sammenligner fordømmelsen din med x antall individer jeg har møtt fra høyresiden, som hadde gitt meg et likt grunnlag til å dømme deres politikk. Dette blir for dumt.
Vis hele sitatet...
1. Ikke bare det, jeg begrunnet påstanden også. Så du ikke det bør du lese innlegget du opprinnelig siterte.
2. "Du kommenterte på min idè av Rød Ungdoms politiske strategi og prøvde å sammenlikne det med en idè om at alle FRPere er rasister. Den første er en idè om politikk, den andre om mennesker. Det er ingen logisk sammenligning."

Sitat av EoT Vis innlegg
Greit, terror er et difust begrep.
Vis hele sitatet...
Terror er et svært klart begrep. Det handler om å skape frykt. En kan si at alle kriger har et terrorelement i seg, men grensa for hva som er forkastelig ligger i om den angripende part aktivt går inn for å øke fryktelementet, eller prøver å minimere det så mye som mulig. Selvmordsbombing i sivilt område går under første.

Sitat av EoT Vis innlegg
Unge Venstre og KrFu vil opprettholde Norges medlemskap i NATO, noe mange også vil anse som en terrororganisasjon
Vis hele sitatet...
NATO går ikke aktivt inn for å slakte sivile med det mål å tvinge et folk inn i underkastelse. Hvis du kan bevise at de gjør det, gjør det gjerne. Hvis ikke, er det bare en påstand uten fnugg av substans.

Sitat av Mith Vis innlegg
Det har da ikke Rødt eller RU heller, så hvorfor drar du fram det?
Som sagt før så er det kun snakk om å forsvare seg hvis borgerskapet nekter å gi fra seg makta etter en demokratisk revolusjon, det har aldri vært snakk om noe statskupp.
Vis hele sitatet...
"Forsvare seg"? Insinuerer de at de kommer til å bli forfulgt ETTER de har vunnet valget? Tror de "borgerskapet" er molboer? Med så fullstendig mangel på bakkekontakt kan de aldri vinne et demokratisk valg.
Sist endret av Stratops; 21. september 2011 kl. 12:18.
Sitat av Stratops Vis innlegg
1. Ikke bare det, jeg begrunnet påstanden også. Så du ikke det bør du lese innlegget du opprinnelig siterte.
2. "Du kommenterte på min idè av Rød Ungdoms politiske strategi og prøvde å sammenlikne det med en idè om at alle FRPere er rasister. Den første er en idè om politikk, den andre om mennesker. Det er ingen logisk sammenligning."
Vis hele sitatet...
Du begrunnet den med at dette er forslag de aldri i dag vil få gjennomslag for. Hvis de hadde vært i regjering kunne de fått det, og det er det som er målet deres. Om dette er urealistisk eller ikke, får være opp til den enkelte å dømme.

Politikk reflekterer meninger, men som jeg har sagt mange ganger, gikk poenget mitt ut på at du ikke kan dømme et parti, på grunnlag av et individ. Om du seriøst vil backe opp påstanden din, må du ha tyngere argumenter.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Terror er et svært klart begrep. Det handler om å skape frykt. En kan si at alle kriger har et terrorelement i seg, men grensa for hva som er forkastelig ligger i om den angripende part aktivt går inn for å øke fryktelementet, eller prøver å minimere det så mye som mulig. Selvmordsbombing i sivilt område går under første.

NATO går ikke aktivt inn for å slakte sivile med det mål å tvinge et folk inn i underkastelse. Hvis du kan bevise at de gjør det, gjør det gjerne. Hvis ikke, er det bare en påstand uten fnugg av substans.
Vis hele sitatet...
Grensa for hva som er forkastelig settes av den angripende og dominerende parten i en konflikt. "Terror", som i lavbudsjettskrigføring, er ikke et nødvendig element for NATO/USA, men slakting av siville for å oppnå underkastelse er åpenbart et middel de ikke skyr.

Jeg kunne gravd frem noen artikler, statistikker osv., men jeg sitter på jobb nå.

Du kan ta en titt på historien til majoriteten av de Sør-Amerikanske landene, Indonesia, Midt-Østen og den pågående konflikten i Libya, men jeg har en følelse av at vi er så fundamentalt uenige at du kommer til å bagatellisere disse hendelsene som nærmest nødvendige uansett.

Sitat av Stratops Vis innlegg
"Forsvare seg"? Insinuerer de at de kommer til å bli forfulgt ETTER de har vunnet valget? Tror de "borgerskapet" er molboer? Med så fullstendig mangel på bakkekontakt kan de aldri vinne et demokratisk valg.
Vis hele sitatet...
Selvsagt kommer de til å bli det, det er bare å se på hvordan hver eneste sosialistiske regjering aktivt har blitt motarbeidet. Se på hva som skjedde i Russland etter revolusjonen, se på Sør-Amerika. At man må forsvare revolusjonen er det ingen tvil om, til hvilken grad denne kampen vil være militant kontra økonomisk, kan man diskutere.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 21. september 2011 kl. 12:30.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Ordet "Akademikerne" i denne forstand er fryktelig misbrukt. Sier ikke det er din skyld, men de som i dag regnes som "akademikere" i dag, er helt latterlig. En sykepleier eller en krigskoleutdannet offiser er en akademiker, på lik linje i denne definisjonen.
"Akademikerne" er en arbeidstakerorganisasjon, og det er dermed ikke nødvendigvis alle de høyest utdannede som befinner seg her, særlig hvis du tar i betraktning at mange med høy utdannelse er arbeidsgivere!
Vis hele sitatet...
Du har et godt poeng. Men ser man på listen over underorganisasjoner av akademikerne ser man at de aller fleste gruppene består av høyt utdannende mennsker.

Jurister, leger, smafunnsøkonomer osv.

Så min påstand er fortsatt at disse menneske er meget høyt utdannet i forhold til snittet i befolkingen
Sitat av EoT Vis innlegg
Du begrunnet den med at dette er forslag de aldri i dag vil få gjennomslag for. Hvis de hadde vært i regjering kunne de fått det, og det er det som er målet deres. Om dette er urealistisk eller ikke, får være opp til den enkelte å dømme.

Politikk reflekterer meninger, men som jeg har sagt mange ganger, gikk poenget mitt ut på at du ikke kan dømme et parti, på grunnlag av et individ. Om du seriøst vil backe opp påstanden din, må du ha tyngere argumenter.
Vis hele sitatet...
Jeg dømmer dem ikke på grunn av et individ... Jeg påpeker at den eneste forståelige forklaringen på Rød Ungdoms politiske strategi med å markedsføre tungt saker de umulig kan få særlig mye støtte for er å skape blest.

Sitat av EoT Vis innlegg
Grensa for hva som er forkastelig settes av den angripende og dominerende parten i en konflikt. "Terror", som i lavbudsjettskrigføring, er ikke et nødvendig element for NATO/USA, men slakting av siville for å oppnå underkastelse er åpenbart et middel de ikke skyr.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne gravd frem noen artikler, statistikker osv., men jeg sitter på jobb nå.

Du bør grave frem noen artikler for at USA aktivt har gått inn for å drepe sivile med det formål å tvinge befolkningen til underkastelse for det er en svært drøy påstand. Hadde det vært bevis for det, ville USA blitt dømt for krigsforbrytelser.

Sitat av EoT Vis innlegg
Selvsagt kommer de til å bli det, det er bare å se på hvordan hver eneste sosialistiske regjering aktivt har blitt motarbeidet. Se på hva som skjedde i Russland etter revolusjonen, se på Sør-Amerika. At man må forsvare revolusjonen er det ingen tvil om, til hvilken grad denne kampen vil være militant kontra økonomisk, kan man diskutere.
Vis hele sitatet...
Alle regjeringer blir motarbeidet. Sovjets regjering taklet det med å sende de som motarbeidet dem til Gulager. Kan motarbeidet kanskje ha noe med det å gjøre, eller gjør folk det bare på rein faen?

Pointet mitt var at det ville vært teit av borgerskapet med å vente til etter valget med å undertrykke kommunistene.
Sist endret av Stratops; 21. september 2011 kl. 12:56.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg dømmer dem ikke på grunn av et individ... Jeg påpeker at den eneste forståelige forklaringen på Rød Ungdoms politiske strategi med å markedsføre tungt saker de umulig kan få særlig mye støtte for er å skape blest.
Vis hele sitatet...
For å oppnå politisk blest og oppmerksomhet - Uten tvil, ja.
For å oppnå grunnlaget for en væpna revolusjon - Nei. Det var din orginale påstand.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Du bør grave frem noen artikler for at USA aktivt har gått inn for å drepe sivile med det formål å tvinge befolkningen til underkastelse for det er en svært drøy påstand. Hadde det vært bevis for det, ville USA blitt dømt for krigsforbrytelser.
Vis hele sitatet...
Selvsagt har de ikke gått aktivt inn for å drepe sivilie for the lulz, men uttallige sivile liv har gått tapt pga. deres imperialistiske politikk.

Sitat av Stratops Vis innlegg

Alle regjeringer blir motarbeidet. Sovjets regjering taklet det med å sende de som motarbeidet dem til Gulager. Kan motarbeidet kanskje ha noe med det å gjøre, eller gjør folk det bare på rein faen?

Pointet mitt var at det ville vært teit av borgerskapet med å vente til etter valget med å undertrykke kommunistene.
Vis hele sitatet...

Jeg sikta til borgekrigen som fulgte revolusjonen, en krig i stor grad finansiert av vestlige land. Jeg prøver ikke å forsvare Sovjet, men det at landet bevegde seg i en eskalerende totalitær retning, henger nok sammen med dette.

Cuba er kanskje et mer passende eksempel på borgelig militant motarbeidelse.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Du bør grave frem noen artikler for at USA aktivt har gått inn for å drepe sivile med det formål å tvinge befolkningen til underkastelse for det er en svært drøy påstand. Hadde det vært bevis for det, ville USA blitt dømt for krigsforbrytelser.
Vis hele sitatet...
Tja. Hva med Mai Lai-massakren under Vietnamkrigen hvor amerikanske soldater (høye på adrenalin, testosteron og narkotika) voldtok og massakrerte opptil 500 sivile kvinner, barn og eldre. Det er jo selvsagt mulig at amerikanerene trodde at babyene var blodtørstige Vietcongsoldater, så det er jo ikke helt sikkert at drapene på sivile var med vilje.

Ble de skyldige dømt i en internasjonal krigsdomstol? Selvsagt ikke.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Du bør grave frem noen artikler for at USA aktivt har gått inn for å drepe sivile med det formål å tvinge befolkningen til underkastelse for det er en svært drøy påstand. Hadde det vært bevis for det, ville USA blitt dømt for krigsforbrytelser.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Bombing...n_World_War_II
http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_...a_and_Nagasaki
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Rolling_Thunder
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Linebacker

For ikke å nevne alle de tåpelige unnskyldningen Bush gange 2 har brukt for å bortforklare sivile dødsfall i Golfkrigene.
Sitat av EoT Vis innlegg
For å oppnå politisk blest og oppmerksomhet - Uten tvil, ja.
For å oppnå grunnlaget for en væpna revolusjon - Nei. Det var din orginale påstand.
Vis hele sitatet...
Der har du et poeng; det med væpna revolusjon er nok bare en tanke.

Sitat av EoT Vis innlegg
Selvsagt har de ikke gått aktivt inn for å drepe sivilie for the lulz, men uttallige sivile liv har gått tapt pga. deres imperialistiske politikk.
Vis hele sitatet...
Ergo, tar du feil når du sammenlikner NATO og PFLP.


Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg sikta til borgekrigen som fulgte revolusjonen, en krig i stor grad finansiert av vestlige land. Jeg prøver ikke å forsvare Sovjet, men det at landet bevegde seg i en eskalerende totalitær retning, henger nok sammen med dette.

Cuba er kanskje et mer passende eksempel på borgelig militant motarbeidelse.
Vis hele sitatet...
Det russiske imperiet var alliert med vestlige land, og hadde akkurat hjulpet dem med å vinne en verdenskrig. Det skulle bare mangle at de vestlige landene ikke ga dem litt hjelp.

Det er mange faktorer som førte til at Sovjet ble mer totalitært. Jeg tror ikke noe på at Sovjet ikke ville blitt totalitært om revolusjonen gikk med mindre tap. Jeg tror det henger mer sammen med at kommunismen trenger å utvikle seg i totalitær retning for å takle de annerledestenkende, i motsetning til demokratiet.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Tja. Hva med Mai Lai-massakren under Vietnamkrigen hvor amerikanske soldater (høye på adrenalin, testosteron og narkotika) voldtok og massakrerte opptil 500 sivile kvinner, barn og eldre. Det er jo selvsagt mulig at amerikanerene trodde at babyene var blodtørstige Vietcongsoldater, så det er jo ikke helt sikkert at drapene på sivile var med vilje.

Ble de skyldige dømt i en internasjonal krigsdomstol? Selvsagt ikke.
Vis hele sitatet...
Og dette ble kommandert fra øverste hold, eller? Dette var et mål for amerikanserne når de gikk inn i Vietnam?

Mai-Lai, samt andre episoder der soldater mistet forstanden, var forferdelig og gjorde at amerikanerne har bedret psykisk helsevern i militæret kraftig. Sammenlignet med Irakernes slakting av kurdere under Al Anfal-kampanjen, Nord-Vietnamesernes egne herjinger i Vietnam og Sovjetiske styrker i Afghanistan, skiller ikke de amerikanske massakrene seg særlig ut. Der amerikanerne skiller seg ut, er at de tok grep for å forhindre at det skjedde igjen.

Sitat av Mith Vis innlegg
Vis hele sitatet...
"NATO går ikke aktivt inn for å slakte sivile med det mål å tvinge et folk inn i underkastelse."

NATO ble grunnlagt etter andre verdenskrig, dermed er de to første artiklene irrelevante. Operation Rolling Thunder kan sies å være etisk diskutabelt, men bombene var rettet mot fasiliterer som var nødvendige for Nord-Vietnamesiske styrker. Hvis fienden fyller våpenfabrikkene sine med sivile er det uungåelig at sivile liv går tapt. Det høye antallet av sivile tap førte allikevel til at USA etter dette begrenset bombingen sin kraftig. For du veit, slike ting kom på TV hjemme og det amerikanske folket gjorde motstand. Det er fordelen med et demokrati.

Operation Linebacker førte til sivile tap, men ingenting i nærheten av de sivile tapene Sør-Vietnameserne ville oppleve hvis Nord-Vietnameserne greide å presse seg igjennom. De greide det til slutt. Vi vet ikke hvor mange sivile Sør-Vietnameserne som ble drept. I Saigon alene ble 200 000 sendt til fengselsleirer.
Sist endret av Stratops; 21. september 2011 kl. 16:23.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Der har du et poeng; det med væpna revolusjon er nok bare en tanke.



Ergo, tar du feil når du sammenlikner NATO og PFLP.




Det russiske imperiet var alliert med vestlige land, og hadde akkurat hjulpet dem med å vinne en verdenskrig. Det skulle bare mangle at de vestlige landene ikke ga dem litt hjelp.

Det er mange faktorer som førte til at Sovjet ble mer totalitært. Jeg tror ikke noe på at Sovjet ikke ville blitt totalitært om revolusjonen gikk med mindre tap. Jeg tror det henger mer sammen med at kommunismen trenger å utvikle seg i totalitær retning for å takle de annerledestenkende, i motsetning til demokratiet.



Og dette ble kommandert fra øverste hold, eller? Dette var et mål for amerikanserne når de gikk inn i Vietnam?

Mai-Lai, samt andre episoder der soldater mistet forstanden, var forferdelig og gjorde at amerikanerne har bedret psykisk helsevern i militæret kraftig. Sammenlignet med Irakernes slakting av kurdere under Al Anfal-kampanjen, Nord-Vietnamesernes egne herjinger i Vietnam og Sovjetiske styrker i Afghanistan, skiller ikke de amerikanske massakrene seg særlig ut. Der amerikanerne skiller seg ut, er at de tok grep for å forhindre at det skjedde igjen.



"NATO går ikke aktivt inn for å slakte sivile med det mål å tvinge et folk inn i underkastelse."

NATO ble grunnlagt etter andre verdenskrig, dermed er de to første artiklene irrelevante. Operation Rolling Thunder kan sies å være etisk diskutabelt, men bombene var rettet mot fasiliterer som var nødvendige for Nord-Vietnamesiske styrker. Hvis fienden fyller våpenfabrikkene sine med sivile er det uungåelig at sivile liv går tapt. Det høye antallet av sivile tap førte allikevel til at USA etter dette begrenset bombingen sin kraftig. For du veit, slike ting kom på TV hjemme og det amerikanske folket gjorde motstand. Det er fordelen med et demokrati.

Operation Linebacker førte til sivile tap, men ingenting i nærheten av de sivile tapene Sør-Vietnameserne ville oppleve hvis Nord-Vietnameserne greide å presse seg igjennom. De greide det til slutt. Vi vet ikke hvor mange sivile Sør-Vietnameserne som ble drept. I Saigon alene ble 200 000 sendt til fengselsleirer.
Vis hele sitatet...
Sa USA, ikke Nato..
Sitat av Stratops Vis innlegg
NATO ble grunnlagt etter andre verdenskrig, dermed er de to første artiklene irrelevante.
Vis hele sitatet...
Først og fremst sa du USA og for det andre så er det et fett om de opptrer som en del av en allianse eller alene. De drepte hundretusener av sivile for å stoppe Japan under andre verdenskrig.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Operation Rolling Thunder kan sies å være etisk diskutabelt, men bombene var rettet mot fasiliterer som var nødvendige for Nord-Vietnamesiske styrker. Hvis fienden fyller våpenfabrikkene sine med sivile er det uungåelig at sivile liv går tapt.
Vis hele sitatet...
Ja det er klart, hvis den retorikken er gjeldene så kan man vil også kunne bombe sykehus fordi det er soldater der, forgifte vannreserver fordi soldater trenger vann, bombe kraftverk fordi man trenger strøm for å drive krig osv osv.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det høye antallet av sivile tap førte allikevel til at USA etter dette begrenset bombingen sin kraftig. For du veit, slike ting kom på TV hjemme og det amerikanske folket gjorde motstand. Det er fordelen med et demokrati.
Vis hele sitatet...
Det er da ingen her som har argumentert for noe annet enn demokrati.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Operation Linebacker førte til sivile tap, men ingenting i nærheten av de sivile tapene Sør-Vietnameserne ville oppleve hvis Nord-Vietnameserne greide å presse seg igjennom.
Vis hele sitatet...
Så poenget ditt er at det er greit å drepe sivile for å spare sine egne sivile?
Sitat av Stratops Vis innlegg
De greide det til slutt. Vi vet ikke hvor mange sivile Sør-Vietnameserne som ble drept. I Saigon alene ble 200 000 sendt til fengselsleirer.
Vis hele sitatet...
Igjen, ingen har forsvart krigshandlinger her, men du hevder at USA aldri har bedrevet terrorbombing eller drap av sivile med viten og vilje.
Sitat av Mith Vis innlegg
Først og fremst sa du USA og for det andre så er det et fett om de opptrer som en del av en allianse eller alene. De drepte hundretusener av sivile for å stoppe Japan under andre verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Bombingen av Nagasaki og Hiroshima er noe USA har tatt ansvar for i ettertid, og de har investert betydelige summer i Japan i et forsøk på å kompensere for det. Det er nok en grunn til at du må gå tilbake til andre verdenskrig for å bekrefte ditt bilde av USA som den store slemme ulven.

Da britene og amerikanerne bombet byen var det fordi Dresden produserte enorme mengder materiell til de tyske styrkene. Målet med angrepet var å hindre denne produksjonen. Teknologinivået på den tiden gjorde dog at bombene ikke var særlig presise. Senere har man gjort svært mye for å gjøre bomber mer presise for å unngå slike sivile tap.

Sitat av Mith Vis innlegg
Ja det er klart, hvis den retorikken er gjeldene så kan man vil også kunne bombe sykehus fordi det er soldater der, forgifte vannreserver fordi soldater trenger vann, bombe kraftverk fordi man trenger strøm for å drive krig osv osv.
Det er da ingen her som har argumentert for noe annet enn demokrati.
Vis hele sitatet...
Det er god krigføring å bombe kraftverk hvis motstanderen er avhengig av strøm for krigen. Forgifting av vannreserver går under kjemiske våpen. Bombing av sykehus er en av de tingene man rett og slett har bestemt seg for ikke å gjøre i krig.

Sitat av Mith Vis innlegg
Så poenget ditt er at det er greit å drepe sivile for å spare sine egne sivile?
Igjen, ingen har forsvart krigshandlinger her, men du hevder at USA aldri har bedrevet terrorbombing eller drap av sivile med viten og vilje.
Vis hele sitatet...
Om en ved å drepe en sivil blant motstanderen for å redde en sivil blant sine egne, må man være en idiot for ikke å gjøre det. Hvis man verdsetter fienden like høyt som seg selv, hva kriger man da for?

Amerikansk krigføring skiller seg fra PFLP's krigføring i at amerikansk krigføring prøver å unngå å bruke terror som virkemiddel så langt det er mulig. Det er min påstand.
Sitat av Konservativ Vis innlegg
Selvfølgelig hadde det vært kjempefint om alle hadde kommet inn på linjene de ville komme inn på! Men vi kan ikke la folk bli 16 år før vi skal stille krav! Ja, karakterer kan være urettferdige, men med enkle tiltak, som anonym retting av prøver, kan man unngå dette!

Forresten. Mener du at alle skal få komme inn på linjen de vill komme inn på, uansett arbeidsinnsats på ungdomskolen, eller mener du elever skal vurderes på en annen måte?
Vis hele sitatet...
Beklager sein respons, men ja, der traff du spikeren på hodet. Det er helt unødvendig meg "eller" i det siste spørsmålet ditt. Jeg mener elever skal vurderes på en mer medmenneskelig måte, med fokus på hva de klarer, ikke hva de ikke klarer. Deretter skal veiledning gjøre at de tar et informert valg den dagen de skal søke seg inn på VGS. Alle _kan_ komme inn på VGS nå, det er ingen minstekrav for å komme seg inn på en av tre skolene man søker på, og så lenge man ikke kommer inn på noen av de er man så vidt jeg vet garantert å komme inn på den som har lavest krav. I mine øyne hadde det vært bedre om man fikk god informasjon om hva som skal gjøres. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg beskjed om at "du som har 6 i matte burde jo gå studiespesialiserende realfag, du kan jo bli ingeniør". Ingen fortalte meg at om jeg hadde gått elektro, for så å ta påbygg hadde jeg fått en mer komplett utdannelse, en mer målrettet en, og mest sannsynlig lært mye mer faktisk kunnskap jeg ville hatt bruk for til syvende og sist. Alternativet for meg var å droppe ut i 3. klasse, utbrent av alt annet enn realfagene jeg elsket. (Dog var det mange andre faktorer inne i bildet, så jeg er kanskje ikke det perfekte eksempelet. Uansett føler jeg, særlig i ettertid, at jeg selv ble veldig dårlig oppfulgt av skolen i situasjonen jeg fant meg selv i). Anonym retting er det motsatte av det jeg føler er riktig. Veien til en perfekt skole er i mine øyne:

1. Lærer må være et høystatusyrke.
2. Informasjon om hvordan valgene du tar påvirker fremtiden din.
3. Oppfølging av elever individuelt, uten fokus på hva de sliter med i skolesammenheng, men med fokus på interesser og evner som de har. De som sliter på ungdomsskolen vil vel neppe ha særlig lyst til å søke seg inn på en skole som lover mye arbeid og høyere utdanning, men om de søker seg inn på en retning de brenner for, er det snodig hvor mye gnist man kan få etter et par "lette" år, for så å spesialisere seg videre.

Unnskyld om jeg surrer noe helt jævlig her, men jeg snakker stort sett om ungdomsskolen. Det burde i VGS være karakterer og anonym retting av prøver, mens i Ungdomsskolen burde det være veiledning og ikke-anonym (er dette et ord?) retting, slik at en lærer kan følge opp og gripe inn. Det er også viktig at rådgivere på f. eks. VGS får bedre forhold til elevene, og en kontaktlærer som samtidig er faglærer blir i min bok helt feil. Det bør være én som har ansvaret for å ta seg av problemene til elevene, som burde vite karakterer, samt gjerne få litt generell info om livet til elevene, som elevene slipper å forholde seg til som den personen som skal sette karakterene deres. Faglærere burde (og gjør jo i størst grad) fokusere på å lære bort faget sitt.
Ja det er klart, hvis den retorikken er gjeldene så kan man vil også kunne bombe sykehus fordi det er soldater der, forgifte vannreserver fordi soldater trenger vann, bombe kraftverk fordi man trenger strøm for å drive krig osv osv.
Det er da ingen her som har argumentert for noe annet enn demokrati.

Mith, det her håper jeg virkelig er et sjeldent innslag av trolling.
Om motstanderen benytter mennesklige skjold (som forøvrig er en særdeles uetisk og ALDRI akseptabel handling) skal man bare la motstanderen være i fred? La de bedrive slaktingen av folket ditt? Om den (unnskyld uttrykket) siviliserte delen av verden hadde vendt det andre kinnet til i enhver slik situasjon ville bruken av mennesklig skjold bare eskalert.
Vi vet jo at krigens folkerett betyr niks nada for en del av disse landene.
Siden hele debatten tydeligvis har snudd seg til en midtøsten-debatt, ellernoe, så anbefaler jeg alle å se denne flotte videoen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Først og fremst sa du USA og for det andre så er det et fett om de opptrer som en del av en allianse eller alene. De drepte hundretusener av sivile for å stoppe Japan under andre verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Å kritisere USA pga atombombene på slutten av WW2 er helt historieløst hvis man tenker over hvor lite respekt noen av de krigførene partene hadde for menneskeliv generelt. Og man tar selvfølgelig heller liv av 200 000 av fiendens befolkning enn sin egen...
Sitat av Stratops Vis innlegg
Bombingen av Nagasaki og Hiroshima er noe USA har tatt ansvar for i ettertid, og de har investert betydelige summer i Japan i et forsøk på å kompensere for det.

Det er nok en grunn til at du må gå tilbake til andre verdenskrig for å bekrefte ditt bilde av USA som den store slemme ulven.

Da britene og amerikanerne bombet byen var det fordi Dresden produserte enorme mengder materiell til de tyske styrkene. Målet med angrepet var å hindre denne produksjonen. Teknologinivået på den tiden gjorde dog at bombene ikke var særlig presise. Senere har man gjort svært mye for å gjøre bomber mer presise for å unngå slike sivile tap.

Det er god krigføring å bombe kraftverk hvis motstanderen er avhengig av strøm for krigen. Forgifting av vannreserver går under kjemiske våpen. Bombing av sykehus er en av de tingene man rett og slett har bestemt seg for ikke å gjøre i krig.


Om en ved å drepe en sivil blant motstanderen for å redde en sivil blant sine egne, må man være en idiot for ikke å gjøre det. Hvis man verdsetter fienden like høyt som seg selv, hva kriger man da for?
Vis hele sitatet...
Du kan prøve å forsvare disse handlingene til du blir blå, du kan ikke forandre faktum at både USA og andre allierte har drevet med terrorbombing og det var vel det som var utgangspunktet, ikke om det var riktig eller galt.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Amerikansk krigføring skiller seg fra PFLP's krigføring i at amerikansk krigføring prøver å unngå å bruke terror som virkemiddel så langt det er mulig. Det er min påstand.
Vis hele sitatet...
PFLP prøver også å unngå å bruke terror så langt det er mulig.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Å kritisere USA pga atombombene på slutten av WW2 er helt historieløst hvis man tenker over hvor lite respekt noen av de krigførene partene hadde for menneskeliv generelt. Og man tar selvfølgelig heller liv av 200 000 av fiendens befolkning enn sin egen...
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at jeg har argumentert hverken for eller imot bruk av atomvåpen mot Japan under andre verdenskrig.
Stratops ba om konkrete situasjoner der Amerikanere har drevet terrorbombing eller slakting av sivile og det har han fått. Jeg er ikke spesielt interessert i å diskutere omstendighetene rundt eller om det er mer forsvarlig av en stat å drive med terror enn små grupperinger.
Sist endret av Mith; 21. september 2011 kl. 20:48.
Unskyld at jeg spør, men er det den gjengse oppfattelsen blant dere at elevene på barneskolen ikke blir stilt krav til? Er det kun en vurdering i form av karakter som gjør at elevene arbeider?
Sist endret av Halalgeir; 21. september 2011 kl. 21:41.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Unskyld at jeg spør, men er det den gjengse oppfattelsen blant dere at elevene på barneskolen ikke blir stilt krav til? Er det kun en vurdering i form av karakter som gjør at elevene arbeider?
Vis hele sitatet...
Godt poeng, men samtidig føler jeg at det blir en anelse for enkelt å sammenligne motivasjon på barne- og ungdomsskolenivå. Til tross for at man strengt talt er "barn" i 8. klasse også, føler jeg at det er på tide å sette noe strengere krav ved rundt den alderen.

Nå sier jeg ikke at karaktersystemet og oppfølgningen på ungdomskolenivå er perfekt, for det er det helt sikkert ikke; men å gå vekk fra karakterer tror jeg gjør det hele mer vondt enn godt.

Jeg gikk gjennom ungdomskolen og videregående med relativt gode karakterer, og kan skrive under på at den eneste grunnen til at jeg la en innsats i godt over 50% av fagene, var tanken på at jeg trengte gode karakterer for å være konkurransedyktig i videre skolegang og jobb.

For at en slik løsning skal fungere, ser jeg for meg at alle fag må være spennende for alle. Hvis ikke gir det ingen mening. Hvis jeg kunne gitt langt faen i KRL på ungdomsskolen, uten at jeg fikk en dårlig karakter, ville jeg gjort det uten å blunke.

Å fjerne karakterer kan muligens hjelpe de svakeste i enkelte tilfeller, men jeg ser for meg at det samtidig ødelegger de flinkeste i nesten alle sammenhenger. Derfor ser jeg heller for meg et system som hjelper de svakeste bedre enn idag, heller enn et system jeg anser som destruktivt for de flinkeste - i et håp om å gjøre alle like flike, noe vi til å begynne med ikke er.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan prøve å forsvare disse handlingene til du blir blå, du kan ikke forandre faktum at både USA og andre allierte har drevet med terrorbombing og det var vel det som var utgangspunktet, ikke om det var riktig eller galt.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig relevant for diskusjonen, som er om det er etisk riktig å støtte PFLP. Diskusjonen som førte ut av den var om PFLP's krigføring var sammenlignbart med USA/NATO krigføring. Det tror jeg nok vi nå kan avfeie som kommunistisk anti-Amerika propaganda.
Sist endret av Stratops; 21. september 2011 kl. 22:21.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Diskusjonen som førte ut av den var om PFLP's krigføring var sammenlignbart med USA/NATO krigføring. Det tror jeg nok vi nå kan avfeie som kommunistisk anti-Amerika propaganda.
Vis hele sitatet...
PFLP prøver også å unngå å bruke terror så langt det er mulig, på samme måte som USA.
Hva er anti-Amerikansk med det?
Sitat av Mith Vis innlegg
PFLP prøver også å unngå å bruke terror så langt det er mulig, på samme måte som USA.
Hva er anti-Amerikansk med det?
Vis hele sitatet...
Har pflp noengang bedrevet noe annet enn terror? Er inneforstått med at for en frigjøringsgruppe med små økonomiske og teknologiske midler er terror uhyre effektivt, men er det fortsatt greit å sidestille det med USA/NATO?

Søkt.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Har pflp noengang bedrevet noe annet enn terror? Er inneforstått med at for en frigjøringsgruppe med små økonomiske og teknologiske midler er terror uhyre effektivt, men er det fortsatt greit å sidestille det med USA/NATO?

Søkt.
Vis hele sitatet...
Det er helt greit å sidestille terror fra en stat og terroren fra små grupperinger. Jeg vil faktisk si det er mye verre når en stat begår terrorhandlinger eller krigsforbrytelser som det ofte kalles, men det er nå så.
Jeg har aldri påstått at USA og NATO kun driver med terror og drap av sivile, men det er noen som har påstått at de aldri gjør det, noe som ikke stemmer.
Det betyr jo ikke at jeg støtter terrorisme eller drap på sivile, men jeg forstår godt hvorfor noen begår slike handlinger. Jeg bare ser ikke noe forskjell på om det er USA eller PFLP som utfører handlingen, rent bortsett fra at det i 99% av tilfellene er Amerikanerne som drar verden rundt for å drive med dette i stor skala, men små grupperinger stort sett holder seg hjemme og i mye mindre skala.
Sist endret av Mith; 22. september 2011 kl. 00:16.
Skal være med deg på at det er verre når en stat bedriver terror enn når en liten gruppering gjør det. Problemet i forhold til å følge krigens folkerett i f.eks afghanistan er når de vestlige soildaten blir skutt på, besvarer ilden, terroristene(kall de hva du vil for min del, terrorist er brukt for enkelhetsskyld) legger fra seg våpenet og forsøker å stikke, og blir skutt er dette et brudd på folkeretten. Alternativet for NATO er at de aldri kommer noen vei, fordi hver gang en gruppe ser at de ligger dårlig ann legger de fra seg våpenet og blander seg med sivilbefolkningen. Når NATO styrkene så har dratt finner de våpnene igjen og angriper på ny.

Du ser at dette ville vært en håpløs kamp?
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Du ser at dette ville vært en håpløs kamp?
Vis hele sitatet...
Som sagt så er jeg ikke interessert i å diskutere dette i denne tråden, men som du selv sier så er det brudd på folkeretten å drepe sivile, uavhengig om det er en håpløs kamp eller ikke.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Rød Ungdom vil fjerne dette fordi dette er midler som blir brukt i skolen som ikke viser resultater!
At lekser er demotiverende er det ikke vits å spørre om, for det er klart, og er det noe i forhold til skolen som er demotiverende så er det jo klart at det ikke hjelper på karakteren( teknisk sett så må karakteren vekk )
Vi er på skolen for å lære, ikke for å være bedre enn andre så hva skal vi med eksamen og andre nasjonale prøver?
Karakteren må vekk fordi den ikke er noe fin å ha, man kan være god til en ting karakterene ikke sier man er god i!
Og jeg som RU'er har aldri sett at noen i RU har sagt at pensum skal vekk, bare at vi skal finne bedre måter å komme gjennom det på med å effektivisere skoletiden( ta vekk lekser og ikke gjøre noen tilleggs-timer på slutten av dagen )

Sitat av danseku Vis innlegg
Ingen ungdomsparti er.
Vis hele sitatet...
Alle ungdomsparti er serriøse, derimot pappskallene på stortinget er det ikke!
Vi er på skolen for å utvikle oss på en slik måte at vi vil bli veltilpassede samfunnsborgere når vi er ferdig. Hvis vi aldri lærer å konkurrere vil vi ikke fungere i det virkelige liv.
Sist endret av Stratops; 13. mai 2012 kl. 11:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av crazymadness Vis innlegg
Alle ungdomsparti er serriøse, derimot pappskallene på stortinget er det ikke!
Vis hele sitatet...
Nåja. Ungdomspartia har sin del useriøse utspel som ikkje er veldig gjennomtenkte. Men det er litt av funksjonen til ungdomspartia... Opplæring i politikk.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Det virker jo som de er omtrent like seriøse som andre ungdomspartier. Det virker jo som de fleste er en radikal versjon av sitt moderparti, og siden de ikke er en utøvende makt på noen måter, så slenger de vel heller ut noen ekstreme forslag som kan resonneres rundt om av moderpartiene. AUF hadde jo et forslag om å fjerne alle bensindrevne kjøretøy og UH hadde jo et forslag om innføring av skatt som ikke ville vært nok til å drive landet.
Rødt burde egentlig bli forbudt på samme måte som nazipartier er forbudt. Kommunisme har drept flere mennesker enn alle andre ideologier sammenlagt.
Jugoslavia var eneste landet som fikk ideologien til å fungere på en måte, men ikke uten hemmelig politi.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av InTrance Vis innlegg
Rødt burde egentlig bli forbudt på samme måte som nazipartier er forbudt.
Vis hele sitatet...
Nazisme er heldigvis ikkje forbode i Noreg. Ei heller eit parti med nazistisk ideologi.
Sitat av InTrance Vis innlegg
Rødt burde egentlig bli forbudt på samme måte som nazipartier er forbudt. Kommunisme har drept flere mennesker enn alle andre ideologier sammenlagt.
Jugoslavia var eneste landet som fikk ideologien til å fungere på en måte, men ikke uten hemmelig politi.
Vis hele sitatet...
For det første er ikke nazisme forbudt. Vi har heldigvis ikke tanke- eller holdningspoliti i Norge. For det andre har det aldri eksistert et rent kommunistisk styre, ingen stater har kommet seg forbi proletariatets diktatur, og følgelig har ingen blitt drept av kommunismen. Så den påstanden stemmer ikke. For det tredje er ikke Rødts politikk kommunistisk, selv om det er flere kommunister i Rødt. For det fjerde er det pinlig tydelig at du ikke har den minste peiling på hva du snakker om. Det kan være et tips til neste gang du skal åpne munnen.
Sist endret av exocytose; 14. mai 2012 kl. 16:15.
Sitat av Konservativ Vis innlegg
Er virkelig Rød Ungdom en seriøs organisasjon?
Vis hele sitatet...
Rød og seriøs i samme setning? xD

Men fra spøk til revolver; Rød er ett seriøst parti på lik linje med Vigrid, da begge representerer det mest ekstreme innenfor sin tankegang.
Sist endret av TheFatNorseman; 14. mai 2012 kl. 16:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TheFatNorseman Vis innlegg
Men fra spøk til revolver; Rød er ett seriøst parti på lik linje med Vigrid, da begge representerer det mest ekstreme innenfor sin tankegang.
Vis hele sitatet...
Å settje dei i samme bås er ignorant. Vigrid har ikkje ein heilheitleg politikk, men enkelte saker dei er opptatt av. Dei er i langt størr egrad dogmatiske enn det rødt er, og meiningane er rimelig mykje meir ytterleggåande.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Å settje dei i samme bås er ignorant. Vigrid har ikkje ein heilheitleg politikk, men enkelte saker dei er opptatt av. Dei er i langt størr egrad dogmatiske enn det rødt er, og meiningane er rimelig mykje meir ytterleggåande.
Vis hele sitatet...
Vil ikke si at Vigrid er noe mer ytterliggående en rødt er. Vigrid har aldri(så vidt jeg vet) oppfordret til væpnet revolusjon eller publisert artikler i medlemsbladet sitt om hvilken hagle som er best til ovennevnte formål… Faktisk blir du ikke mer ytterliggående en det. Rødt har jo også benyttet seg av dødslister til tider.