Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1050
Hvor i Sør har den plassen der hybel/leilighet ikke koster altfor mye, men må ha tilgang til jobb som butikk arbeider eller annet lovelige arbeidsmåter.
Vertfall treng en plass der milijøet er godt å gjerne en stykke fra Nord-Norge.

Aldri vært lengere ned i sør en til Oslo, da var jeg 7år. Heh husker ingenting av det, har heller ingen venner/slekt der nede så jeg starte faen på blanke ark.
Har bare 10k i flytte penger, men treng først en jobb der nede før jeg vurdere å flytte offisielt dit ned.

Noen tips eller erfaringer som jeg ka ha med i hodet?

Edit: bor ikke i Bærum
Sist endret av Slashdown; 14. mai 2012 kl. 00:22.
10,000,- er litt vel lite når du skal flytte fra en by til en annen uten noen å bo hos den første stunda.

Når du skal ha deg leilighet så skal du være svært heldig om du kommer deg unna depositum, som ofte er det samme som tre måneders leie.

Jeg bor på sørlandet, og en middelsstor leilighet ligger gjerne på rundt 6000,- pr. mnd. pluss strøm. Da blir det med slik depositum som jeg nevnte 24000,- første måneden. Så har du jo utgifter til reise og flyttelast i tillegg.

I noen tilfeller får du leilighet med kun 1 månendes depositum, men selv da blir det for lite med 10,000.-

Å få jobb som butikkmedarbeider o.l. bør ikke være noen problem hvis man ikke er så altfor kresen. Det kommer jo og an på hvilken erfaringer du har fra før og.
Sist endret av Fuzzybossen; 14. mai 2012 kl. 00:46.
Noen litt mere spesifikke steder du kunne tenkt deg?
Kan anbefale deg å flytte til en by langs kysten på østlandet eller sørlandet. Vil samtidig fraråde deg å flytte til en innlandskommune. Uten at jeg gidder å gå inn på hvorfor.

Om du ser etter en by med bra miljø så kan du sikkert styre unna Oslo, Tønsberg, Arendal og Kristiansand (No offence :P ). Men alle disse er fine byer, spesielt om sommeren, og man blir jo som man omgås. Man trenger jo ikke oppsøke de dårlige miljøene mener jeg.

Jobbmuligheter er det vel overalt, alle byer har matbutikker osv. Vet ikke om det er lettere å få jobb noen steder enn andre.
Tenker det samme som deg TS. Flytte sørover, men har samme problemet med limited cash, kjenner ingen der og hvordan i h......e skal man få seg jobb før man drar nedover??
Dama er fra Kristiansand, og jobbmuligheter i den byen er svært vanskelig... Om du ikke har kvalifikasjoner fra før av så skal du se lenge etter en jobb, er også ikke mye jobber som er tilgjengelig om du ikke har riktig utdannelsen. Men igjen, Kristiansand er en døds fin by om sommeren :-) uten tvil. Om dere har tenkt å flytte uten å ha noen form for kontakter der fra før av kan dere prøve å søke på jobber, skrive i søknaden at dere har tenkt å etablere dere i den byen hvor dere søker jobber, vil de ta dere inn til intervju, hør om det da er mulig og gjøre det via skype med webcam (mange gjør dette idag) eller faktisk sats pengene dere har og reis ned for å gjøre verdens beste intervju :-)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Er ikke Kristiansand plaget rimelig heavy av drogmisbrukere eller er dette noe jeg bare har hørt? Kanskje det er noen hjelpeorganer der nede som kan hjelpe dere fremover, eller i det minste gi dere tak over hodet på nattestid? Du/dere kan jo også høre med typisk "negerarbeid" som å rydde i parkene der eller plukke søppel osv via kommunen? Eller, hvis dere har god tid og kan kunsten å smøre dere med tålmodighet - høre med NAV.
Sitat av kmt94 Vis innlegg
Er ikke Kristiansand plaget rimelig heavy av drogmisbrukere eller er dette noe jeg bare har hørt? Kanskje det er noen hjelpeorganer der nede som kan hjelpe dere fremover, eller i det minste gi dere tak over hodet på nattestid? Du/dere kan jo også høre med typisk "negerarbeid" som å rydde i parkene der eller plukke søppel osv via kommunen? Eller, hvis dere har god tid og kan kunsten å smøre dere med tålmodighet - høre med NAV.
Vis hele sitatet...
Du ser veldig lite av narkomane i Kristiansand... mer tiggere i grunn og sigøynere.
Romantisk Gamer
Gamer_hero's Avatar
90 6
Dra til Sted Utenfor Kristiandsand du...
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Sitat av kmt94 Vis innlegg
Er ikke Kristiansand plaget rimelig heavy av drogmisbrukere eller er dette noe jeg bare har hørt? Kanskje det er noen hjelpeorganer der nede som kan hjelpe dere fremover, eller i det minste gi dere tak over hodet på nattestid? Du/dere kan jo også høre med typisk "negerarbeid" som å rydde i parkene der eller plukke søppel osv via kommunen? Eller, hvis dere har god tid og kan kunsten å smøre dere med tålmodighet - høre med NAV.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sett en skikkelig rusmisbruker her faktisk. Er bare tagget noen steder: BOB KÅRE HAR NARKOGJELD x)

Ellers, så ser man 2-3 tiggere hver gang man går igjennom hele kvadraturen.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Jeg har aldri sett en skikkelig rusmisbruker her faktisk. Er bare tagget noen steder: BOB KÅRE HAR NARKOGJELD x)

Ellers, så ser man 2-3 tiggere hver gang man går igjennom hele kvadraturen.
Vis hele sitatet...
En ser nok ikke rusmisbrukere i den grad at det ligger sløve narkomane folk og slenger rundt på gata til en hver tid, men noen slitne rusmisbrukere ser jeg rett som det er nede i byen. I krysset ved Markens og Gyldenløvsgate (ved Dressmann) pleier det av og til å samle seg en liten gjeng med folk som åpenbart har narkotikaproblem og står og drøser og til tider utveksler penger.

At Kristiansand er "plaget rimelig heavy av drogmisbrukere" kan jeg ikke si at jeg har latt merke til, men som sagt; noen er det. Tror faktisk jeg leste på fvn.no for noen måneder siden at noen gikk ut og sa "ikke en eneste heroinist igjen i byen!" men dette er nok ikke sant.

Uansett, er nok ikke så forbanna vanskelig å få seg jobb her i byen om du f.eks søker rundt på forskjellige dagligvarebutikker.
Sist endret av King Ink; 30. mai 2012 kl. 01:58.