Eg kan når eg vil
Men, eg synes grunnen til at du kaller det uetisk er for generelt. At du ikke liker det har eg ingen problem med.
Eg mener at praksisen ikke er forskjellig fra andre praksiser i alle privateide butikker. For eks plassering av de mest populære varer helt innerst i matbutikken, og godteri lett tilgjengelig ved kassen. Dette gjør at 99% av alle kundene MÅ igjennom hele butikken og kunder med småbarn(og alle andre) får fristelsen servert rett i ansiktet når de må vente i kø, ofte med sultne småbarn og når de selv er slitne(på vei hjem fra jobb/skole/barnehage). Her utnytter matbutikkene soleklart et handlemønster for å tjene mest mulig penger på kundene sine.
Hva med bensinstasjoner som setter ned prisen på drivstoff i lavtrafikkperioder(helg) og opp når folk flest må ha drivstoff(i ukedager). Dette skyldes ikke høyere oljepris i ukedagene, men det faktum at butikkene ønsker å tjene mest mulig penger.
Hva med produkter/varer som nærmest selges med tap, for å åpenbart selge DYRT tilleggsutstyr som man må ha? Som for eks USB-kabel som ikke følger med printere, HDMI-kabel som ikke følger med AV-utstyr, minnebrikker som ikke følger med kamera and the list goes on. Alt ekstrautstyret er kraftig overpriset, mens det kunden egentlig skulle ha selges billig, om ikke med tap. Her utnytter butikken kundens behov for ekstrautstyr, og bruker lav pris på hovedvaren som lokkemat.
Om "juletilbud" først skal kategoriseres som uetisk så burde vel de fleste salgstriks havne i samme kategori? Alle butikker prøver å utnytte handlemønster, spesielle situasjoner(prøvd å bestille rørlegger kl 21 på en fredagskveld?), høytider, naturkatastrofer(harddiskpriser, anyone?) og så videre.
Uetisk derimot, mener eg er feil førpris på tilbudsvarer, lokketilbud og feilinformasjon rundt produktet og rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Dette er feilinformasjon som bevisst og målrettet fører kunden bak lyset.