Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 12568
Sitat av Alden Vis innlegg
Men når veien er svingete og du er alene i svingen er det virkelig så feil å holde en rettere linje gjennom svingen? Det er som å si at du man ikke kan gå over veien 2meter bortenfor fotgjenger feltet fordi man ikke går på de hvite stripene i veien. Og det er noe jeg også gjør hvis kysten er klar til å gå over.
Vis hele sitatet...

Det der er anderledes. Det står i loven også at man kan krysse veien hvis det ikke er til hinder for andre trafikanter.
Sitat av F4celess Vis innlegg
Det er ikke lov å kutte i svingene, ettersom man generelt skal holde seg i sin kjørefil om ikke annet er spesifisert.

Ser ikke hvorfor man skal kutte i svingene heller, de hundredelene du sparer på det trenger du bare i racing.
Vis hele sitatet...
Man ser jo mye mer når man kutter en sving og man har mer kontroll i svinger ofte..
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
Dere får krangle så mye dere vil men jeg kommer aldri til å slutte å kutte svinger! Jeg kutter i tide og aldri i utide og ser ikke problemet i det. Politiet får gjerne gi meg tilsnakk evt. en bot. Men tipper det er svært lite sannsynlig
Vis hele sitatet...


Flotters. Kutt i hver sving du. Det er supert.

Og når du fronter med en bil og du dreper en barnefamilie i motbilen. Og du blir grønnsak og mates og bruke bleie resten av livet. Så kommer ikke jeg å besøker deg.

Er det virkelig verdt det? Sånne som deg som aldri burde vært sluppet løs i trafikken.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg

Du SKAL holde deg på høyre side av veien. Og når du SKAL holde deg på høyre side av veien, så skal du IKKE kutte svingene.
Skal du svinge til høyre så kan du legge deg mot midtlinja, men ikke gå over den. Skal du svinge til venstre bør du holde deg godt ut til siden, men du kan holde deg mot midtlinja, men IKKE over linja. Altså så skal du IKKE kutte i svingene.
Vis hele sitatet...

Igjen, om det er 70 km/t, og en bil foran ligger å putter mellom 60-65 km/t. Denne personen irriterer da andre bilister. Men så kommer spørsmålet til deg.
Er det bedre å bruke 5 sekunder på å kjøre forbi (da selfølgelig gi på over fartsgrensen for å komme fortest mulig forbi), eller er det bedre å bruke 15-20 sekunder?
Idioti , lær deg sunnfornuft, og ikke tro at alt som står i en bok er rett hele tiden.
Slike som deg som faktisk ikke burde hatt førerkort, når du ikke klarer å tenke logisk.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Man ser jo mye mer når man kutter en sving og man har mer kontroll i svinger ofte..
Vis hele sitatet...

Ser mere om du kutter en sving? Hah. Hvis det er en sving mot venstre og du legger deg i venstrefila for å kutte svingen. Tror du virkelig du ser mere da?

Hvis du tror det, så bør du gå å sette deg i bilen og prøve en gang til.

Sitat av Basetrap Vis innlegg
Igjen, om det er 70 km/t, og en bil foran ligger å putter mellom 60-65 km/t. Denne personen irriterer da andre bilister. Men så kommer spørsmålet til deg.
Er det bedre å bruke 5 sekunder på å kjøre forbi (da selfølgelig gi på over fartsgrensen for å komme fortest mulig forbi), eller er det bedre å bruke 15-20 sekunder?
Idioti , lær deg sunnfornuft, og ikke tro at alt som står i en bok er rett hele tiden.
Slike som deg som faktisk ikke burde hatt førerkort, når du ikke klarer å tenke logisk.
Vis hele sitatet...

Hvis en person ligger i 60 km/t i 70 sone, så kjører du rimelig fort forbi om du tar en forbikjøring i 70 km/t.
Ta bilen din og dra ut å prøv. Du trenger ikke å ligge i 80 km/t for å kjøre forbi.
Ligger personen i 68 km/t så er det heller ingen vits i å kjøre forbi for å tjene 2 sekunder.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Men skal man holde på å kutte svinger i hytt og pine, så blir det en vane for folk og det kan da hende at folk kutter skarpere og skarpere svinger.
Vis hele sitatet...
Mest idiotiske argumentet jeg ser.

Vi får vel forby alkohol og røyk også da, for man har jo de som gjør det mer og mer.

Og so what om det blir en vane å kutte svinger? Det er en vane for meg, og har ikke vært i en eneste farlig situasjon angående å kutte svinger.

PS!
Ser for meg at du er en av di jeg irriterer meg grenseløst over som skal bremse ned til 60 i 80-sona for det kommer en sving man kunne klart i 100.
Sist endret av MrCryptical; 7. desember 2011 kl. 11:21.
Nå vil jeg bare si det at jeg også er en som kjører trygt i trafikken og holder fartgrensen. Jeg kutter svinger der jeg er 100% sikker på at det ikke kommer biler i motgående kjørefelt. Og det er ikke slik at jeg MÅ kutte hver sving jeg kommer i.
Jeg kutter heller ikke slik at jeg kommer meg helt over i andre feltet. Det gjelder egenelig bare å bruke sunn fornuft, og ser jeg at jeg kan holde en mer effektiv kjøring gjennom svingene så gjør jeg det hvis trafikkbildet tilater meg dette.
Sist endret av Alden; 7. desember 2011 kl. 11:23.
Laxzzi: Kanskje du ikke hatt noen farlige situasjoner ENDA.
Tror du mange sier det? Hva tror du de ungdommene som grisekjører sier? De kjører aldri farlig, og en dag har det gått galt og enten de eller andre trafikanter har blitt skadet eller drept.

Man skal kjøre varsomt og ta hensyn til andre trafikanter. Det gjør du ikke om du skal kutte på svingene. Du veit aldri hva som er rundt svingen.

Og røyk skader ikke andre trafikanter eller folk ute på gaten. Ja jeg syns også at alkohol skulle ha vært mere begrenset i mengder. Alkohol er ikke bra i for store mengder for deg som person eller hvis den personen går til angrep mot andre.
Sist endret av Nikon01; 7. desember 2011 kl. 11:23.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg


Har møtt ALT for mange sjåfører som kutter svinger hele tiden. Har møtt sjåfører som har kuttet oversiktlige veier og da tilogmed truffet meg i siden pga at de er idioter og kutter svinger og ikke har seg over i sitt eget felt igjen pga at de tror de eier veien.
Vis hele sitatet...
da regner jeg med at du er en av de gamle gubbene eller bestemødrene som kjører midt i veien og til tider over stripa uten at du legger merke til det selv!

og treffe en bil for at du kutter en sving det er nesten umulig om den du treffer på ikke kutter selv
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av jalig Vis innlegg
Flotters. Kutt i hver sving du. Det er supert.

Og når du fronter med en bil og du dreper en barnefamilie i motbilen. Og du blir grønnsak og mates og bruke bleie resten av livet. Så kommer ikke jeg å besøker deg.

Er det virkelig verdt det? Sånne som deg som aldri burde vært sluppet løs i trafikken.
Vis hele sitatet...
Kommer også til å kutte svinger i tide og ikke i utider. Dvs. svinger der man har god nok oversikt til at man har god tid til å gi plass for møtekommende biler.

Kommer heller ikke til å synes synd på deg om du ryker ut av svingen nå på vinteren for de du på død og liv skal holde siden din selv om du kom litt for fort inn i en sving svingen.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Ser mere om du kutter en sving? Hah. Hvis det er en sving mot venstre og du legger deg i venstrefila for å kutte svingen. Tror du virkelig du ser mere da?

Hvis du tror det, så bør du gå å sette deg i bilen og prøve en gang til.




Hvis en person ligger i 60 km/t i 70 sone, så kjører du rimelig fort forbi om du tar en forbikjøring i 70 km/t.
Ta bilen din og dra ut å prøv. Du trenger ikke å ligge i 80 km/t for å kjøre forbi.
Ligger personen i 68 km/t så er det heller ingen vits i å kjøre forbi for å tjene 2 sekunder.
Vis hele sitatet...


feil! 10kmt i timen mer er ingen ting! regn på det selv og du vil se en skummelt lang forbikjøring!
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Ser mere om du kutter en sving? Hah. Hvis det er en sving mot venstre og du legger deg i venstrefila for å kutte svingen. Tror du virkelig du ser mere da?

Hvis du tror det, så bør du gå å sette deg i bilen og prøve en gang til.




Hvis en person ligger i 60 km/t i 70 sone, så kjører du rimelig fort forbi om du tar en forbikjøring i 70 km/t.
Ta bilen din og dra ut å prøv. Du trenger ikke å ligge i 80 km/t for å kjøre forbi.
Ligger personen i 68 km/t så er det heller ingen vits i å kjøre forbi for å tjene 2 sekunder.
Vis hele sitatet...

Kjære deg, nå må du virkelig slutte å lese av alt ordrett. OM en person putrer mellom 60-70 i en 70 sone, og tilfeldighvis ligger i 68 når jeg får muligheten, gir jeg lett på over farstgrensa for å komme forbi. Hvis du ikke forstår at slike sjåfører irriterer er du faktisk helt idiot.
Tillater forholdene 70 kmt skal man faktisk ikke ligge under, da dette ødelegger flyten i trafikken, og irriterer andre trafikanter. Dette kan du faktisk få bot for ; )
Sitat av griped Vis innlegg
Kommer også til å kutte svinger i tide og ikke i utider. Dvs. svinger der man har god nok oversikt til at man har god tid til å gi plass for møtekommende biler.

Kommer heller ikke til å synes synd på deg om du ryker ut av svingen nå på vinteren for de du på død og liv skal holde siden din selv om du kom litt for fort inn i en sving svingen.
Vis hele sitatet...
den personen du snakker til er den som sto planta i en grøft igår når snøen kom... du kan takke han og hans tilhengere for en sinnsvakt lang dag i trafikken hvert år snøen kommer!
Sitat av TheDreamer Vis innlegg
da regner jeg med at du er en av de gamle gubbene eller bestemødrene som kjører midt i veien og til tider over stripa uten at du legger merke til det selv!

og treffe en bil for at du kutter en sving det er nesten umulig om den du treffer på ikke kutter selv
Vis hele sitatet...

Nei dessverre du. Holder meg alltid i mitt felt og ikke over noen som helst stripe.
Og nei det er ikke umulig å treffe en bil i motgående felt om du kutter svingen.

Hvis du kaller å kutte svingen å da faktisk ligge på stripa med venstre dekk så er det vanskelig ja. Men å kutte svingen, da ligger du i motgående felt, og hva kommer i motgående felt? ja, en bil.

Så hvis du kaller det umulig, så bør du ta å lese avisene hver dag og se hvor mange som faktisk kolliderer på denne måten.

Sitat av Basetrap Vis innlegg
Kjære deg, nå må du virkelig slutte å lese av alt ordrett. OM en person putrer mellom 60-70 i en 70 sone, og tilfeldighvis ligger i 68 når jeg får muligheten, gir jeg lett på over farstgrensa for å komme forbi. Hvis du ikke forstår at slike sjåfører irriterer er du faktisk helt idiot.
Tillater forholdene 70 kmt skal man faktisk ikke ligge under, da dette ødelegger flyten i trafikken, og irriterer andre trafikanter. Dette kan du faktisk få bot for ; )
Vis hele sitatet...


Du får IKKE bot for å ligge i 68 km/t i 70 sone. Man kan få bot for å kjøre for sakte ja, men da er det snakk om VELDIG lav hastighet.

Og til deg TheDreamer: Hvorfor skal jeg regne på det når jeg gjør akkurat det samme selv uten noe problemer, og uten å bruke mere enn ca 4-5 sekunder å komme forbi.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Du får IKKE bot for å ligge i 68 km/t i 70 sone. Man kan få bot for å kjøre for sakte ja, men da er det snakk om VELDIG lav hastighet.

Og til deg TheDreamer: Hvorfor skal jeg regne på det når jeg gjør akkurat det samme selv uten noe problemer, og uten å bruke mere enn ca 4-5 sekunder å komme forbi.
Vis hele sitatet...
Dette viser jo faktisk bare hvor lite flink du er til å lese Takker deg for at du igjen driter deg med å ikke klare å forstå andre's innlegg.
Vennligst hvis meg hvor jeg nevner at man får bot for å ligge i 68 ?, Jeg skrev at NÅR en idiot putrer langt under fartsgrensa, og tilfeldighvis ligger i 68 når jeg har muligheten, kjører jeg forbi, uansett om jeg må over fartsgrensen.
Enten er du bare ekstremt kverulant person, eller så nekter du å lese innleggene nøye før du uttaler deg.
Sitat: Originalt skrevet av Basetrap
Kjære deg, nå må du virkelig slutte å lese av alt ordrett. OM en person putrer mellom 60-70 i en 70 sone, og tilfeldighvis ligger i 68 når jeg får muligheten, gir jeg lett på over farstgrensa for å komme forbi. Hvis du ikke forstår at slike sjåfører irriterer er du faktisk helt idiot.
Tillater forholdene 70 kmt skal man faktisk ikke ligge under, da dette ødelegger flyten i trafikken, og irriterer andre trafikanter. Dette kan du faktisk få bot for ; )

Hvor står det langt under fartsgrensa her Basetrap??
Tror du må lese dine egne innlegg først gitt.
Man kan alltids ligge under 70 km/t. Er det glatt så skal du også ligge under fartgrensa om føret ikke er helt bra.

Så man får bot hvis man ligger LANGT under fartgrensa, men det var ikke det du skrev i ditt første innlegg.
Sist endret av Nikon01; 7. desember 2011 kl. 11:42.
"Tillater forholdene 70 kmt skal man faktisk ikke ligge under, da dette ødelegger flyten i trafikken, og irriterer andre trafikanter. Dette kan du faktisk få bot for" ; )

off, jeg skrev vist ikke ordet "langt" fremfor under i denne setningen, da er det jo ingen som forstår hva jeg skulle frem til. Du er av den typen som må ha inn alt med skje du?
Sitat av griped Vis innlegg
Kommer heller ikke til å synes synd på deg om du ryker ut av svingen nå på vinteren for de du på død og liv skal holde siden din selv om du kom litt for fort inn i en sving svingen.
Vis hele sitatet...
Det er da man har glemt at man skal tilpasse farten er forholdene. som er nevnt før i tråden.

Jeg kutter litt selv. og tar den risikoen, ja det er ulovlig om man ser svart-hvitt på det. men ingen bryr seg. om det er trafikk både med og mot så pleier jeg og holde meg mot høyresiden i feltet mitt.

Å komme med argumenter for at forbikjøring er lov, men ikke kutting er bare tull, det er 2 helt forskjellige ting, det ene løser et problem, det andre gir bare en minimalt bedret opplevelse.
Vell Basetrap. Når du skriver at du ikke skal ligge under 70 km/t pga at det kan du få bot for. Hvordan kan folk vite at du skal skrive LANGT under 70 km/t?

Ingen jeg kjenner som er synsk iværtfall. Eller jo, de påstår at de kan se ting, men å tro dem, det er en annen ting.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Vell Basetrap. Når du skriver at du ikke skal ligge under 70 km/t pga at det kan du få bot for. Hvordan kan folk vite at du skal skrive LANGT under 70 km/t?

Ingen jeg kjenner som er synsk iværtfall. Eller jo, de påstår at de kan se ting, men å tro dem, det er en annen ting.
Vis hele sitatet...
Nå var det utrolig fristende med et personangrep, synd det ikke er lov.

Sånne som deg må man enten kaste i søpla eller overse, jeg velger sistnevnte fra nå.
Sist endret av MrCryptical; 7. desember 2011 kl. 11:49.
Det er jo bare å bruke hode. Ser du den neste kilometeren med vei, og du har valget mellom 5 krappe svinger eller straka vegen i midten må man nesten være regelrytter av natur om man allikevel sleiker autoverne hele vegen.

Og angående lovligheten så spiller det vel ikke særlig rolle, har du ikke klaring nok til å se politiet har du ikke klaring nok til å kutte svingen Idiotsikker regel
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er jo bare å bruke hode. Ser du den neste kilometeren med vei, og du har valget mellom 5 krappe svinger eller straka vegen i midten må man nesten være regelrytter av natur om man allikevel sleiker autoverne hele vegen.

Og angående lovligheten så spiller det vel ikke særlig rolle, har du ikke klaring nok til å se politiet har du ikke klaring nok til å kutte svingen Idiotsikker regel
Vis hele sitatet...

Ja og dette er tydeligvis ikke et idiotsikkert forum.
Hvis du har den holdningen så håper jeg du holder deg utrolig langt ute på landeveien eller på en bane.
Naar du sier kutte svinger, mener du aa drifte? jeg har en forhuljstrekker, og drar i haandbrekket i ny og ne naar snoen faller. Om man blir stoppa er det vell bare aa si at du skrensa, og du provde og rette det opp bare.
Sitat av Sunny-Den-Lille Vis innlegg
Naar du sier kutte svinger, mener du aa drifte? jeg har en forhuljstrekker, og drar i haandbrekket i ny og ne naar snoen faller. Om man blir stoppa er det vell bare aa si at du skrensa, og du provde og rette det opp bare.
Vis hele sitatet...
Kutte sving = legge deg innover i svingen får å minimere hvor mye du faktisk svinger.

litt som dette:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Racing_line.svg/300px-Racing_line.svg.png
Ja det der såg jo veldig trygt ut.
Herregud og mange dumme mennesker det er på dette forumet.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvis en person ligger i 60 km/t i 70 sone, så kjører du rimelig fort forbi om du tar en forbikjøring i 70 km/t.
Ta bilen din og dra ut å prøv. Du trenger ikke å ligge i 80 km/t for å kjøre forbi.
Vis hele sitatet...
Skal vi se... I disse hastigheten bør du ligge rundt 60 meter bak bilen foran i henhold til 3-sekundsregelen. Når du skal kjøre forbi må du innhente dette, pluss at du må komme deg forbi bilen foran med en viss margin, vi kan f.eks si at vi legger til 20 meter. Du bør bytte fil så tidlig som mulig for å få mest mulig oversikt, så vi kan anta at du må "kjøre inn" 80 meter. Differansen mellom din bils hastighet og den du skal kjøre forbi, er rundt 2,8 meter i sekundet.

Dette vil si at du bruker rundt 28 sekund, eller 550 meter, på å kjøre forbi. Synes du virkerlig dette er rimelig fort? Ved å øke farten til 80km/t halverer man nesten forbikjøringsstrekningen!
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Skal vi se... I disse hastigheten bør du ligge rundt 60 meter bak bilen foran i henhold til 3-sekundsregelen. Når du skal kjøre forbi må du innhente dette, pluss at du må komme deg forbi bilen foran med en viss margin, vi kan f.eks si at vi legger til 20 meter. Du bør bytte fil så tidlig som mulig for å få mest mulig oversikt, så vi kan anta at du må "kjøre inn" 80 meter. Differansen mellom din bils hastighet og den du skal kjøre forbi, er rundt 2,8 meter i sekundet.

Dette vil si at du bruker rundt 28 sekund, eller 550 meter, på å kjøre forbi. Synes du virkerlig dette er rimelig fort? Ved å øke farten til 80km/t halverer man nesten forbikjøringsstrekningen!
Vis hele sitatet...
Vel, du kan ligge nærmere enn 3 sekunder i forberedelse til forbikjøring, så du kan kutte avstanden som skal tilbakelegges til 30 meter. Da er du nede på omlag 10 sekunder.

Å kutte svinger er ikke eksplisitt forbudt, i og med at man kan krysse stiplet linje. Likevel vil §3 om aktsom kjøring bli aktuel, samt hovedregelen om at du skal holde deg til ditt eget kjørefelt.

Dermed ender det hele i noe slikt:
- Politiet kan gi deg bot for å kutte svinger, og de vil ha anledning til å gjøre det helt uavhengig av oversikten. Er svingen uoversiktelig er konsekvensen strengere straff.
- (Politiet kan også gi deg bot for å bryte fartsgrensen ved forbikjøring. I praksis skjer dette bare hvis de anser forbikjøringen som unødvendig eller farten som unødvendig høy)
- Hvis du kommer ut for en ulykke mens du ligger i feil kjørefelt vil du få hele skylden. Du vil også ligge godt an for et regresskrav eller redusert erstatning fra forsikringsselskapet.
Dette temaet var det mye meninger rundt syns jeg... Jeg spurte etter en "lov", og fikk 70 svar med diskuterende galinger.
Sitat av doseren Vis innlegg
Vel, du kan ligge nærmere enn 3 sekunder i forberedelse til forbikjøring, så du kan kutte avstanden som skal tilbakelegges til 30 meter. Da er du nede på omlag 10 sekunder.
Vis hele sitatet...
Og igjen, om man øker farten til 80 km/t så reduseres dette til rundt 5 sekund. Jeg ser virkelig ikke hvorfor noen vil tviholde på fartsgrensen når de tar en forbikjøring.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Og igjen, om man øker farten til 80 km/t så reduseres dette til rundt 5 sekund. Jeg ser virkelig ikke hvorfor noen vil tviholde på fartsgrensen når de tar en forbikjøring.
Vis hele sitatet...

Pga at man kan få en bot for å faktisk kjøre for fort selv om det er en forbikjøring.

Sitat av woop Vis innlegg
Dette temaet var det mye meninger rundt syns jeg... Jeg spurte etter en "lov", og fikk 70 svar med diskuterende galinger.
Vis hele sitatet...
Du fikk faktisk en lov. Både §3 og §5
edit:: feil profil, min bror har lånet dataen og ikke logget av freak.
Sist endret av Edited; 7. desember 2011 kl. 13:50.
Her sitter dere og sier at dere kutter svinger hele dagen fordi det gir et lite kick selv om det er farlig, men argumenterer for å tviholde på fartsgrensen når man kjører forbi. Alle (inkl. oldemoren min) kjører over fartsgrensen når hun kjører forbi, lol.

Kjørelæreren min sier at det er UMULIG å ikke bryte veitrafikkloven, uansett. Kommer det noen i 150 bak deg er du "i veien for han" og har brutt veitrafikkloven.
dette er lov, eller vertfall ikke en lov politiet håndhever. holder på med lappen og har kjøretimer, når jeg hadde landeveis kjøring og vi kjørte på vei uten gul stripe er det greit og kutte svingen i siste halvdel, altså på vei ut av svingen hvis sikten er god. man kan ikke kutte hele svingen men legge seg over ut av svingen hvis sikten er god å forholdene tilsier dette
Winter is coming
Jeg kutter svinger hele tida, spesielt etter mørkets frembrudd. Da ser man lett om det kommer et møtende kjøretøy. Men jeg kjører stort sett de samme strekningene hele tida også, så jeg kjenner veiene veldig godt. Jeg har kjørt veldig mye bil, men aldri vært i nærheten av en ulykke pga at jeg kutter svingen litt.

Og hvis man kjører en strekning hvor det er god oversikt og ingen motgående trafikk, gjør det ingen noe som helst om jeg velger å bruke hele den smale veien.
@ Zatikora: Vet du i tillegg til enhver tid hvor mange andre sjåfører det er på veien og hvor de er?

Hadde en kamerat som deg, kjørte gjerne 20 - 30 km/t over fartsgrensen, kuttet svinger osv ford han "kjente veien så godt", helt til en dag det plutselig stod en elg i veibanen.

Kutt gjerne svinger der det er oversiktlig, men det vær også oppmerksom på at det er mange idioter som også kutter uoversiktelige svinger i høy fart og på bakketopper.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
@ Zatikora: Vet du i tillegg til enhver tid hvor mange andre sjåfører det er på veien og hvor de er?

Hadde en kamerat som deg, kjørte gjerne 20 - 30 km/t over fartsgrensen, kuttet svinger osv ford han "kjente veien så godt", helt til en dag det plutselig stod en elg i veibanen.

Kutt gjerne svinger der det er oversiktlig, men det vær også oppmerksom på at det er mange idioter som også kutter uoversiktelige svinger i høy fart og på bakketopper.
Vis hele sitatet...
For elger står bare i motsatt kjørefelt.

Herregud folken, kikker dere ned i bakken 2 meter foran dere når dere kjører bil? Kan man se igjennom hele svingen før man kjører inn i den eller de 15 neste svingene for den saks skyld. Så er det ingenting i veien med å kutte svingene litt slik at man kjører mer behagelig.

Og jo, man får bedre oversikt, da synsvinkelen peker mer fremover i svingen når man kutter enn ut av svingen når man ikke kutter den.
Sitat av doseren Vis innlegg
Vel, du kan ligge nærmere enn 3 sekunder i forberedelse til forbikjøring, så du kan kutte avstanden som skal tilbakelegges til 30 meter. Da er du nede på omlag 10 sekunder.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg men dette blir feil. Du skal ikke ligge nærmere enn 3 sekunder, uansett om du skal kjøre forbi.
Slik som en kjørelærer sa, skal du kjøre forbi, legg deg i motsatt felt når du ser et godt stykke fremover, når du kommer i andre kjørefelt se om det kommer en bil, har du god oversikt og ingen kommer, gass på å kjør forbi. men ALDRI bryt 3 sekunder regelen.
For hva skjer da hvis bilen fremfor bremser i det du skal kjøre forbi, jo du havner rett i bagasjerommet på den.
[/quote]Kutt gjerne svinger der det er oversiktlig, men det vær også oppmerksom på at det er mange idioter som også kutter uoversiktelige svinger i høy fart og på bakketopper.[/quote]


helt rett.

som sagt, når man går ut av svingen har man ofte god oversikt over hele veien,
Game disconnected
pokemon's Avatar
kjørelæreren min sa alltid at hvis du måtte kutte svingene så var det fordi du kjørt for fort.. uansett hvis det er oversiktlig så kutter jeg rett å slett fordi det gjør kjøringen mer behagelig.
Man aldri en sving man ikke ser rundt (type standard norsk sving med fjellvegg på ene siden har heller ikke noe å si om det er natt. Du vet ikke noe om lyspærene til den andre bilen funker som de skal. Aldri kutt en sving du ikke har full oversikt over. Har man derimot full oversikt så er det ikke noe i galt med tanke på sikkerhet, ifølge trafikklovene virker det dog ikke helt lovlig
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Pga at man kan få en bot for å faktisk kjøre for fort selv om det er en forbikjøring.



Du fikk faktisk en lov. Både §3 og §5
Vis hele sitatet...
Hvordan er det mulig å være så langt inn i boksen?
Winter is coming
Sitat av OnklD Vis innlegg
@ Zatikora: Vet du i tillegg til enhver tid hvor mange andre sjåfører det er på veien og hvor de er?

Hadde en kamerat som deg, kjørte gjerne 20 - 30 km/t over fartsgrensen, kuttet svinger osv ford han "kjente veien så godt", helt til en dag det plutselig stod en elg i veibanen.

Kutt gjerne svinger der det er oversiktlig, men det vær også oppmerksom på at det er mange idioter som også kutter uoversiktelige svinger i høy fart og på bakketopper.
Vis hele sitatet...

Jeg vet selvsagt ikke hvor mange, eller hvor andre sjåfører til en hver tid befinner seg på veien. Men spesieltt på kveldstid ser man hvis det kommer motgående trafikk, og da er det rimelig ufarlig å kutte svingen litt IMO.

Btw, så ligger ikke jeg over fartsgrensa, som vennen din. Men det med at jeg "kjenner veien godt", betyr for meg at jeg vet hvor jeg kan plassere meg i en sving uten at jeg kommer for langt ut og skaper en farlig situasjon.

Vær så snill og ikke automatisk assosiere meg dårlige sjåfører bare fordi jeg skrev at jeg også kutter svinger.
Jeg bruker selvsagt sunn fornuft når jeg kjører bil, og da legger jeg meg ikke i motsatt fil i en sving uten at det er oversiktlig etc.
Sitat av OnklD Vis innlegg
@ Zatikora: Vet du i tillegg til enhver tid hvor mange andre sjåfører det er på veien og hvor de er?

Hadde en kamerat som deg, kjørte gjerne 20 - 30 km/t over fartsgrensen, kuttet svinger osv ford han "kjente veien så godt", helt til en dag det plutselig stod en elg i veibanen.

Kutt gjerne svinger der det er oversiktlig, men det vær også oppmerksom på at det er mange idioter som også kutter uoversiktelige svinger i høy fart og på bakketopper.
Vis hele sitatet...
Rart hvordan du forsiktig påstår at det kun er dem som ligger over fartsgrensen som treffer elger.
Dette er ikke i alle tilfeller, og har nok derfor ingen sammenheng med at han traff den elgen.

Tho, kunne han sikkert unnsluppet dette om han fulgte fartsgrensen, jeg bare påpekte at det ikke kun hender dem som kjører fort.

Ser heller ikke hvorfor du kommenterer hastighet, når dette handler om å kutte svinger, så hva med å holde seg til topic?

OT:
Jeg ser absolutt ingen grunn til å ikke kutte svingen om den er 100% oversiktlig og det ikke er noen midtstripe som på landevei, dem som kverulerer seg til noe annet er bare trangsynte.
Man skal jo være passe treig til å reagere om man ikke klarer å slenge bilen over i riktig kjørefelt selv om det kommer en bil i mot, så lenge svingen ikke er helt jævlig. Spesielt nå som det er mørkt og man vanligvis ser frontlysa på motgående trafikk. Ellers så seer jeg ikke helt problemet med å kutte svinga. Det gir en mye mer behagelig kjøretur og er da ikke forbundet med noe risiko så lenge man ikke gjør det som en idiot. Dekk sparer man og.
Sitat av F4celess Vis innlegg
...Ser ikke hvorfor man skal kutte i svingene heller, de hundredelene du sparer på det trenger du bare i racing.
Vis hele sitatet...
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Ulovlig eller ikke, det er farlig og unødvendig.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk tryggest å bruke hele (din del av) veien for å få rettest mulig "linje" gjennom en sving. Folk flest kjører slik uten at de tenker over det. Hvis man alltid tar brå bevegelser mens man kjører (dvs. hvis man alltid kjører nøyaktig i midten av kjørefeltet) sliter det mye mer på dekkene, i tillegg til drivstoffet, ettersom du vil måtte bremse mer. I tillegg er det farlig om vinteren for det er mye større sjanse for å få sladd.

Så å si at det er direkte farlig, er jeg ganske uenig i. Hvis det er god oversikt, ikke sperrelinje osv, og INGEN andre biler, ser jeg ikke problemet med å kutte svingen og kjøre på "feil" side av veien. Det eneste jeg kommer på som kan være farlig, er at man glemmer seg og kutter svinger der det ikke er oversiktlig.

Det har ikke nødvendigvis noe med å kjøre fort å gjøre. Vi kutter svinger og tar "linjer" og snarveier uansett om vi kjører, sykler, eller går.
Info: http://en.wikipedia.org/wiki/Racing_line

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Man skal jo være passe treig til å reagere om man ikke klarer å slenge bilen over i riktig kjørefelt selv om det kommer en bil i mot, så lenge svingen ikke er helt jævlig. Spesielt nå som det er mørkt og man vanligvis ser frontlysa på motgående trafikk. Ellers så seer jeg ikke helt problemet med å kutte svinga. Det gir en mye mer behagelig kjøretur og er da ikke forbundet med noe risiko så lenge man ikke gjør det som en idiot. Dekk sparer man og.
Vis hele sitatet...
Må jo se opp for fotgjengere/syklister som ikke bruker refleks, som kanskje forventer biler fra andre retningen.
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Sitat av woop Vis innlegg
Sitter på ett kurs her, og kursleder mener at det ikke er lov å kutte svinger når man kjører bil. Han ble stoppet en gang og fikk tilsnakk, måtte blåse og fikk bot fordi denne politimannen mente det er ulovlig å kutte svinger.

Han mener forøvrig at han hadde full oversikt, det var også mørkt, noe som gjør at man ser mer. (pga lys på møtekommende biler).


Hva mener dere?
Er det faktisk ulovlig?
Vis hele sitatet...

Det hender at jeg kutter svinger når jeg kjører.
Er det en strekning som jeg kjenner meget godt og vet hvor det er farer/uoversiktlige strekninger o.s.v. ,så kutter jeg svinger.Passer selvfølgelig på at vær og siktforholdene er tilstede og jeg kutter ihvertfall ikke svingene på is eller i snøstorm.
Eg vil seie at kutting av svingar, OVERSIKTLIGE svingar, kan gjere køyringa enklare og tryggare. Spesielt om ein absolutt skal halde høg fart. Det er veldig stor forskjel på å kutte ein sving der du ikkje kan sjå kva som ventar rundt hjørnet, og ein der ein har full oversikt.

Viss eg på motorsykkel har feilberekna farten min inn i ein sving, og står i fare for å skli av vegen med mindre eg kuttar svingen, så gjer eg det.

Dei som brått kuttar ein uoversiktlig sving når det er bilar bak dei eller foran dei, bør halde seg vekke frå vegen.
http://lovemegxo.files.wordpress.com/2010/05/long-winding-road.jpg
Ingen problem å kutte svingen, eller kjøre forbi, hvis det er klart. Det er faktisk korte midtstriper i din kjøreretning. (her snakker vi forbikjøring av traktor eller moped, som kjører 40-50 i 80-sona, for den som vil kverulere)


http://img10.imageshack.us/img10/6664/curvemw.jpg
Ingen problem å kutte svingen, for å få en mye mer behagelig og effektiv kurve.


http://www.terragallery.ru/images/np-hardwoods/hosp38283.jpeg
Her kutter du IKKE svingen. Kommer du bak noen som kjører treeiigt, venter du til etter svingen med å kjøre forbi.


U see? Om det er sving eller ikke, og om svingen er skarp eller slakk, er stort sett urelevant. Det som er viktig er ov du har oversikt!
Bruk sunn fornuft!

Om det er ulovlig eller ikke, aner jeg ikke, men det er bare regelryttere som bryr seg.