Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4378
Hvis jeg har kryptert PCen min med en kryptering politiet ikke kan knekke (TrueCrypt), og har gjort noe så alvorlig at de tar PCen som bevismateriale de kan se gjennom. Har jeg da rett til å nekte de passordet mitt, så de rett og slett ikke kommer inn? eller teller dette som hindring av politiets arbeid eller noe lignende?
Da blir du vel beskyldt for å tilbakeholde bevismateriale.
Det er dritt når man glemmer passordet
Er det noen som har noen håndfaste kilder? Jeg vil tro at de ikke kan tvinge passordet ut av meg, det kan vel ikke være ulovlig å rett å slett ha glemt passordet?
Ville rett og slett prøvd meg på å sagt at du rett og slett bare skulle teste TrueCrypt en gang i tiden, og at passordet er glemt for lenge siden..
Ta en titt på denne tråden.
Ville nok gått for forslaget til KarlsenK og tatt en: "Uhm, hvaforno? TrueCrypt? Oja, prøvde meg på den en gang i tiden, men fikk det ikke helt til.. Passordet er noe sånt 1g4ssdf og masse tall og greier, husker det ikke helt.."
Kryptert? Hva er det for noe?
Bor det edderkopper i hardisken min?
Passord? Vet ikke hva kryptering er for noe engang, jeg.
Men jeg har jo lånt vekk pcen min til venner og bekjente, da.
Er det noen som har kilder på noen ting?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xernox Vis innlegg
Da blir du vel beskyldt for å tilbakeholde bevismateriale.
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje dømmast for å ikkje inkriminere deg sjølv. Ellers kunne en jo automatisk slengt på et år i fengsel for alle som ikkje tilstår men blir funne skuldige.

Du har ikkje plikt til å inkriminere deg sjølv eller nær familie. Du blir ikkje tiltalt for ødeleggelse av bevismateriale i tillegg til drap om du brenner opp balltreet du kakka inn skallen på nokon med.
Vis politiet misstenker at det er ulovligheter på pcen og du nekter å oppgi passordet, så kan det vel ikke være ett godt sjakktrekk å begrunne med at du ikke vil inkriminere deg selv?

Må politiet regne med og måtte leite etter passordet på egenhånd, selv når det sitter en i avhør som åpenbart kan det? men tilbakeholder det, uten og måtte få videre trøbbel for akkurat det.
Sist endret av Sixpounder; 21. juni 2011 kl. 17:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Vis politiet misstenker at det er ulovligheter på pcen og du nekter å oppgi passordet, så kan det vel ikke være ett godt sjakktrekk å begrunne med at du ikke vil inkriminere deg selv?
Vis hele sitatet...
Jo, om du faktisk inkriminerer deg sjølv ved å oppgje det så er det åpenbart eit sjakktrekk å ikkje oppgje det, med mindre påtalemakta har solide bevis frå før - men da er det neppe veldig interessant for dei.
Ah, nå forsto jeg. Men de blir vel uansett mere ivrig etter å finne det på egenhånd? Tror du det ville tatt dem lang tid?
Sist endret av Sixpounder; 21. juni 2011 kl. 17:15.
Hørt om plausible deniability? Du kan lage ei skjult mappe som du kan gjemme alt lureriet ditt inni.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Ah, nå forsto jeg. Men de blir vel uansett mere ivrig etter å finne det på egenhånd? Tror du det ville tatt dem lang tid?
Vis hele sitatet...
Har du gode rutiner på passord så er det rimelig tricky å finne ut av ja.

Men som med all anna sikkerhet: kven vil du beskytte deg mot? Tilfeldige tjuver eller en målretta angriper? For min del held det å beskytte seg mot tilfeldig tjuveri av data, og ikkje en målretta ressurssterk angriper.
Kan Politiet kreve passordet til FB profilen min?
Tenkte at HVIS jeg har så dårlige PW rutiner at det er samme på face som på TC.
Ingen er forpliktet til å forklare seg til Politiet.
Sitat av Lommelykt Vis innlegg
Ingen er forpliktet til å forklare seg til Politiet.
Vis hele sitatet...
Slenger meg på her. Det beste du kan gjøre i mange tilfeller er å svare på det du er lovpålagt å svare på, og ikke et eneste ord mer!
1. Fullt navn
2. Adresse
3. Fødselsdato (ikke personnummer selv om de spør etter det)

Hvis du er i avhør og de spør om du vil forklare deg, ikke si ja eller nei engang. Som slashdot sa, hvis du sier at du ikke vil inkriminere deg selv så er det ensbetydende med ugler i mosen. Så det vil trolig virke mot sin hensikt i dette tilfellet.
Å tilbakeholde informasjon for å ikke inkriminere seg selv fungerer stort sett i saker du er vitne /delvis medskyldig i. Dersom du er hovedmistenkt blir det det samme som å si "Jeg er skyldig, finn meg".
Sist endret av Doc. Lester; 22. juni 2011 kl. 23:03.
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Slenger meg på her. Det beste du kan gjøre i mange tilfeller er å svare på det du er lovpålagt å svare og ikke et eneste ord mer!
1. Fullt navn
2. Adresse
3. Fødselsdato (ikke personnummer selv om de spør etter det)

Hvis du er i avhør og de spør om du vil forklare deg, ikke si ja eller nei engang. Som slashdot sa, hvis du sier at du ikke vil inkriminere deg selv så er det ensbetydende med at du har noe ulovlig på pcen. Så det vil virke mot sin hensikt i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Nåja, nå er du strengt tatt pliktig å avklare om du er villig til å forklare deg eller ikke. Hvorfor mener du det vil være deg til å skade å si nei fremfor ikke å si noe?
vist politiet først kommer for å ta pcen din for noe som sannsynligvis da er rimelig ulovlig, så tror jeg ikke at å få på deg å hindre polititet i arbeid er så mye verre. Men støtter att du bare sier at du skulle prøve truecrypt og glemte hele greia. På den andre pcen min brukte jeg truecrypt, og har faktisk glemt passordet, så de hadde ikke komt noen vei med å prøve å få det utav meg :P
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Nåja, nå er du strengt tatt pliktig å avklare om du er villig til å forklare deg eller ikke. Hvorfor mener du det vil være deg til å skade å si nei fremfor ikke å si noe?
Vis hele sitatet...
Det kan vel ikke gjøre noe skade å si nei, poenget er; si minst mulig Var faktisk ikke klar over at man er pliktig til å svare på om man er villig til å avgi forklaring.
Sist endret av Doc. Lester; 22. juni 2011 kl. 23:10.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Doc. Lester Vis innlegg
Var faktisk ikke klar over at man er pliktig til å svare på om man er villig til å avgi forklaring.
Vis hele sitatet...
Dette er mer eller mindre utledet av påtaleinstruksens § 8-2, hvilket forutsetter at DERSOM du ønsker å forklare deg, så skal du oppfordres til å forklare deg sannferdig. Det må derfor nødvendigvis tas rede på hvorvidt du ønsker å avgi forklaring.

Å unnlate å svare på om du ønsker å avgi forklaring må derfor forstås som at du ikke ønsker. Dette selv om det (ironisk nok) på en måte strider mot § 8-2 tredje ledd om at noe som ikke er innrømmet forutsettes som erkjent av mistenkte.
Sist endret av juster; 2. juli 2011 kl. 00:30.
Det blir litt dumt å late som om man er så ufattelig hardcore at man ikke en gang åpner kjeften for å si "Jeg ønsker ikke å forklare meg".
Bare si at du bare lagde et volum i truecrypt for å sjekke om du kunne hacke passordet via en metode som du hadde hørt, og du lagde bare et hulter til bulter passord for å gjøre det vanskeligere for deg selv
Kan ikke få straff i Norge for å ikke oppgi passord. Er vel kun i USA og England du kan få straff for det, og da må det være en terror-sak om jeg ikke tar helt feil
Sist endret av et eller annet; 14. juli 2011 kl. 02:53.
Sitat av hideout Vis innlegg
Kan ikke få straff i Norge for å ikke oppgi passord. Er vel kun i USA og England du kan få straff for det, og da må det være en terror-sak om jeg ikke tar helt feil
Vis hele sitatet...
I England er det nok riktig at dette går under en eller annen terrorparagraf, men i USA diskuteres det fortsatt. EFF la frem sin mening i debatten for en ukes tid siden her: https://www.eff.org/press/archives/2011/07/08 hvor de hevder at å oppgi et passord er et brudd på 5th amendment.
I England må det faktisk ikke være terror relatert - Rimelig sykt. I USA har de ikke noe spesiel lovgivninger for kryptertepassord i allmensammenheng(Selv om de har fått fengsle folk på grunnlag av at de ikke har oppgitt passord - ikke med fellende dom tho). Er noe annet når det er mistanke om terrorisme/fare for national security

In a ruling issued last month, US District Judge William Sessions in Vermont ruled criminal defendant Sebastien Boucher does not have a constitutional right to keep the files encrypted. The ruling reversed an earlier decision by a federal magistrate that said forcing Boucher to enter his password into his laptop would violate his Fifth-Amendment rights against self incrimination.
(Det her var i 2009, men er som det og står i linken din ikke noe lagt ned noen skikkelig mal for dette temaet)

Usa har vel alltid vært små spesielt når det kommer til rettsystemet tho
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Kan Politiet kreve passordet til FB profilen min?
Tenkte at HVIS jeg har så dårlige PW rutiner at det er samme på face som på TC.
Vis hele sitatet...
Facebook lagrer ikke passord i plaintext (det ville vært galskap). Om passordet er skikkelig enkelt kunne de vel f.eks. brukt MD5Decrypter (viss Facebook bruker MD5), men tviler på at de hadde giddet. Om du lagrer "hemmelige ting" på Facebook derimot (f.eks. sender en Facebookmelding, kan dette hentes ut i søvne (sannsynligvis det aller første de sjekker)