Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1027
Jeg ELSKER musikk, spesielt house, og tenkte at en helgejobb som DJ måtte være drittfett

Jeg har desverre veldig lite peiling på hva DJing går ut på.. Jeg vet at man skal spille etter publikums stemning, mer en det vet jeg lite om

Så er det noen DJs der ute som har peiling på hva jeg må gjøre for å bli god på DJing? Jeg tenker hovedsaklig på enkle 18års steder. Jeg har Djay og Ableton på macen min, og et midi-keyboard, men trenger jeg et mikser i tillegg?

Takker for svar!
En ting som er veldig viktig er at sangene du velger må flyte inn i hverandre Man skal ikke høre at sangen byttes.
Fun
Trådstarter
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
ikkje braa!
Vis hele sitatet...
Jasssssså?
neida

littfleretegn
Lek og lær, han er en veldig flink læremester.
Et hint, ikke tro at det er som å trykke på en knapp. Mange unge tror idag at "Omg o jeg skaffer den spillern så blir jeg pr0 dj!" men det krever faktisk trening og presisjon.
Fun
Trådstarter
Det vet jeg Ting tar tid!
Du kommer deg ikke langt som DJ med et midikeyboard. Kjøp deg heller en midikontroller. Midikontrollere er veldig greit for nybegynnere. En Midikontroller er kort forklart en kontroller du kobler til pcen din til via USB, og kan styre et DJ software med. Kontrolleren (som er i en del) består som regel av to spillere og en mixer. Mixeren har ofte ikke bare volum, eq og crossfader men også knapper og knobs for effekter.

Med andre ord har en midi kontroller alt du trenger for å starte som DJ. Også flere proffe DJs har begynt å bruke midikontrollere, da de spiller å bære rundt på 100 vis av cder eller vinylplater.

Du har rett i at en DJ må lese publikum og spille hva de vil ha. Men det hele kommer litt an på hva slags DJ du er. Spiller du ute på byen i norge må du ofte ty til pop og r&b. Er du en stor DJ som Tiesto spiller du nesten hva du vil, for folka kommer for å se deg spille, i motsetning til på byen der du ofte bare er en som sørger for musikken. (Dette er kort/generelt sagt, men alle forstår hva jeg mener, og det er selvfølgelig unntak her.)

En DJs viktigste arbeidsoppgave er å mixe sammen låter, uten at det blir stopp i musikken. Dette må gjøres på en måte som kalles beatmixing. Der du justerer tempo (pitch) på låtene slik de går i samme tempo. Da vil mixen flyte, og ikke bli et eneste stort kaos.

Når du mixer er det også viktig med bruk av volum og eq. Spiller to låter samtidig blir det et himla spetakkel om du ikke skrur ned eq på den ene. Det er viktig å lære seg litt om EQ og frekvenser, for å forstå hva som må til for at en mix skal sitte godt.

Jeg er veldig stressa nå, så beklager om det er noe skrivefeil eller feil info i innlegget mitt. Men jeg tror igrunn det skal være nok til du skal forstå grunnleggende ting om DJing vertfall.

Midikontrollere kan du foreksempel finne her: http://ljudia.no/pa-dj-s82099/data-dj-c79404/


Lykke til
Sist endret av jasotto; 28. mai 2011 kl. 17:02.