Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  227 21911
Sitat av Clr
Jeg quoter posten din igjen, og leser deg igjen. Vil samtidig legge til hva du svarte på med denne posten.



Svaret ditt er så usaklig og sarkastisk at det ikke er vitsi å poste noe slikt. Ser du det? Greit å faktisk legge litt innsats i for å holde forumet på et bra nivå, så vi slipper å bli overfullt av usaklige posts.

Hvis du har lest de andre postene mine er ikke jeg en av de som er imot syklister i traffikken. Jeg kan faktisk trafikk-reglene. Ta deg 5min før du poster å sjekk gjennom de 5-10 siste posta før du kommer med utsagn.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at når mopeder/scootere ikke får lov til å gjøre på motorvei grunnet plombering, så burde samme regel gjelde for syklister i en 60-sone, siden de også regnes som kjøretøy.

Så hele poenget mitt her er å trekke frem ironien i at syklister på en side regnes som kjøretøy i trafikken, men de skal ikke bli rammet av samme trafikklover som alle andre kjøre tøy.

Håper du skjønner poenget med innlegget nå
Sitat av n1ce
Det jeg mener er at når mopeder/scootere ikke får lov til å gjøre på motorvei grunnet plombering, så burde samme regel gjelde for syklister i en 60-sone, siden de også regnes som kjøretøy.

Så hele poenget mitt her er å trekke frem ironien i at syklister på en side regnes som kjøretøy i trafikken, men de skal ikke bli rammet av samme trafikklover som alle andre kjøre tøy.

Håper du skjønner poenget med innlegget nå
Vis hele sitatet...
Har sykler plombering? :P

Det finnes ingen lov som sier at syklister ikke har lov til å kjøre i mer enn 45 km/t. En sykkel kan godt komme opp i 70-80 km/t i nedoverbakke hvis den har lyst, men det har ikke en moped/scooter lov til. Så jeg ser absolutt ingen ironi i at syklister skal behandles som kjøretøy. Trafikklovene gjelder for alle, inkludert syklister. En kan riktignok argumentere for at det er nødvendig med økt bevissthet blant syklister når det gjelder loven, i likhet med bilisters forhold til for høy fart og fyllekjøring.
Om du er irritert på syklister i byen:
Ta bussen.
Ingen flere irriterende syklister og
ikke mere irriterende bensinpriser.
Eller sykle selv, da.

Om du er irritert på syklister på landet,
vit at de ikke har noe gangfelt å sykle på.

Når du ikke er irritert lenger, spis is og vær glad.
Sitat av akselsm
Har sykler plombering? :P

Det finnes ingen lov som sier at syklister ikke har lov til å kjøre i mer enn 45 km/t. En sykkel kan godt komme opp i 70-80 km/t i nedoverbakke hvis den har lyst, men det har ikke en moped/scooter lov til. Så jeg ser absolutt ingen ironi i at syklister skal behandles som kjøretøy. Trafikklovene gjelder for alle, inkludert syklister. En kan riktignok argumentere for at det er nødvendig med økt bevissthet blant syklister når det gjelder loven, i likhet med bilisters forhold til for høy fart og fyllekjøring.
Vis hele sitatet...
Bruk litt fornuft da...

Og siden du er inne på temaet, siden sykler kan komme opp i 70-80 km/t i nedoverbakke, burde det da ikke vært aldersårsgrense på å sykle på samme måte som det er aldersgrense på moped?

Jeg er for all del for at syklister kan bruke vegbanen, men jeg fortsetter å si at det handler om å sykle med hode, altså stoppe ved busslomme hvis det holder på å dannes kø, eller at det kommer en oppoverbakke hvor fortau kan benyttes.
Problemet er at syklister ikke er ønsket hvor enn de er. Veiene i dette landet er ikke laget for syklister. Her i Oslo er det et fåtall veier som har en liten stripe hvor syklister får lov til å være i fred. Men brått stopper dette feltet, og vi ender opp med å sykle sammen med illsinte bilister igjen.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor kommunene stadig reklamerer med "sykkelbyen <insert city>" og "sykle til jobb"-kampanjer, når det eneste de gjør er å bruke tid og penger på selve reklameringen, og ikke det å fremme harmonien mellom syklister og bilister. Jeg er rimelig sikker på at flere ville latt bilen stå hjemme hvis bare kommunene hadde gjort en ekstra innsats for å forbedre sykkelveiene i de større byene.

Og til dere bilister, i mellomtiden (mest politikerne får fingeren ut), vær så snill og tenk på oss syklister. Legg gjerne til en ekstra tanke om at du også kan omvendes til å bli en syklist.

Takk.
Sitat av Chubby
For de som har muligheten til det; sykling til f. eks. jobben er en fantastisk start på dagen.
Vis hele sitatet...
Eller en svett start på dagen? Og en klam dag? Denne frykten gjør at jeg velger kollektivt når jeg flyr sørover. Tror jeg..
Jeg syns det er irriterende når én syklist skal lage lang kø og i tillegg forsinke bussen jeg sitter på med 15 minutter.

Men her tror jeg at Norge kan lære litt av danskene, de av dere som har vært i Køben skjønner hva jeg mener
Sist endret av Archj; 11. juni 2008 kl. 20:32.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av mrniceguy
Eller en svett start på dagen? Og en klam dag? Denne frykten gjør at jeg velger kollektivt når jeg flyr sørover. Tror jeg..
Vis hele sitatet...
Garderobe og dusj er selvfølgelig et must. Jeg er vel heldig tenker jeg.
Det som er mindre heldig er at jeg ble påkjørt bakfra av en rosa Opel Corsa her om dagen:

Jeg stod bak en annen bil og ventet på å komme ut i rundkjøringen ved Sjølys over E18. Så plutselig blir jeg påkjørt bakfra av et kvinnemenneske i en rosa Opel Corsa (sosialbil).
Jeg ble ikke skadet, ei falt jeg av sykkelen siden jeg stod stille. Men bakhjulet mitt ble så mye bendet at det ikke lenger lot seg rulle.

Damen kjørte rundt rundkjøringen og tilbake slik at vi fikk utvekslet telefonnummer.
Jeg bar derfor sykkelen til Thune og tok bussen til Oslo Sportslager. Resultatet var et nytt hjul til 900 kroner og 200 kroner i verkstedarbeid. Rammen ble 2mm skjev ved bakakslingen, og dette ser jeg godt når hjulet ruller men kjenner det ikke når jeg sykler.

Kvitteringen er oversendt damen så da får vi se om hun holder sitt ord eller om jeg må gå videre med dette.
Sist endret av Chubby; 19. juni 2008 kl. 14:14.
▼ ... flere år senere ... ▼
Først må jeg få sagt at ja, jeg vet at denne tråden er gammel.

Men, det første jeg gjorde når jeg kom frem fra kjøreturen nå nettopp var å google "trafikkloven + hindre trafikk".
Når syklister sykler i 20-25km/t i 50-80 sone bryter de da virkelig loven? De hindrer annen trafikk.
Hvorfor i svarte svingende får det ingen konsekvenser for dem? Om jeg hadde kjørt i 20-25km/t skal jeg love deg at jeg hadde blitt tutet på og kjørt i ræven på, og om det hadde vært over en lengre strekning, kanskje noen hadde ringt politiet på meg. Men neida, syklister får lov. Hvorfor? Jeg skjønner det ikke!
Sitat av akselsm Vis innlegg
Har sykler plombering? :P
Vis hele sitatet...
nei, men allikevel går de dobbelt så tregt som mopeder og mindre regler......

ja, jeg vet tråden er gammel, følte bare for å si det:P
Off... Selv jeg som kjører moped irriterer meg over syklister på veien... spes de som kjører flere på bredda -.-'
håper det ikke fins noen eggkastere eller spylervesketerorister her da...
Sitat av seimannen Vis innlegg
håper det ikke fins noen eggkastere eller spylervesketerorister her da...
Vis hele sitatet...
spylevæsketerrorister? mener du oss som gjørs på å spyle ruta akkurat når vi ser en syklist som ikke bruker gangfelt?
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
spylevæsketerrorister? mener du oss som gjørs på å spyle ruta akkurat når vi ser en syklist som ikke bruker gangfelt?
Vis hele sitatet...
Jeg har utviklet et hat mot disse som prøver å finne på mest mulig faenskap mot oss syklister. Dere må forstå at vi som gruppe ikke burde holdes ansvarlige for de svarte fårene i flokken. Vet det er en del veteraner som ikek eier tankevirksomhet eller omtanke etterde har plassert de feite rasset sitt på racersykkelen, men dere trenger faen meg ikke la det gå ut over meg som er på en fredelig treningstur og overholder alle trafikkregler og prøver å gjøre det lettest mulig for dere bilister fordi jeg heller ikke liker å ha bilister bak meg og vet hvordan det er å ligge bak syklister. Disse gale veteranene er like mye mislikt i det serirøse sykkelmiljøet som blant bilister, de burde åpne øynene sine ja.

Men please ikke sprut på syklister, dette er en så forkastelig og feig måte å ta hevn på, det er så forbanna smålig fordi vi ikke kan gjøre en dritt igjen. Det er nesten slik at jeg vurderer å ta med en stein slik at jeg kan fyre den etter de forbanna bilistene som finner på faenskap mot oss syklister som ikke har gjort en drit.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Jeg har utviklet et hat mot disse som prøver å finne på mest mulig faenskap mot oss syklister. Dere må forstå at vi som gruppe ikke burde holdes ansvarlige for de svarte fårene i flokken. Vet det er en del veteraner som ikek eier tankevirksomhet eller omtanke etterde har plassert de feite rasset sitt på racersykkelen, men dere trenger faen meg ikke la det gå ut over meg som er på en fredelig treningstur og overholder alle trafikkregler og prøver å gjøre det lettest mulig for dere bilister fordi jeg heller ikke liker å ha bilister bak meg og vet hvordan det er å ligge bak syklister. Disse gale veteranene er like mye mislikt i det serirøse sykkelmiljøet som blant bilister, de burde åpne øynene sine ja.

Men please ikke sprut på syklister, dette er en så forkastelig og feig måte å ta hevn på, det er så forbanna smålig fordi vi ikke kan gjøre en dritt igjen. Det er nesten slik at jeg vurderer å ta med en stein slik at jeg kan fyre den etter de forbanna bilistene som finner på faenskap mot oss syklister som ikke har gjort en drit.
Vis hele sitatet...
1: har bare gjort det en gang, har ikke blitt noe vane
2: når det er gangfelt tilgjengelig og dere ikke vil sykle over 15 km/t kan dere takke dere selv

klart, all respekt til dere som tar hensyn og passer dere når det begynner og bli kø og dere ikke klarer å holde respektabel fart

EDIT: er selv hobbysyklist, så er vel litt det samme. selv om jeg bare sykler på forlatte bygda
Dette her er noe jeg irriterer meg forferdelig over (enkelte ganger). Da jeg var på vei hjem fra fjellet nå i påsken så møtte jeg på en en hel haug med syklister ca fem mil unna der vi bor. Da hadde jeg kjørt i 40 mil fra før av, og var passe irritert etter omkjøringer, nye kjørefelt på e6 etc.

Da jeg kom kjørende så hadde de stoppet opp inne på en sidevei, og når jeg nærmet meg så braste de ut i veien, jeg tuta som bare det og kjørte som en gris forbi med fingern ut vindu. Mulig jeg var ufin da, men hvorfor skulle de så på død og liv ut på veien når jeg kom? Her var det heller ikke mye bil på dette tidspunktet, jeg var den eneste i syne.
Har merka flere som har feiljustert dysa til spylevæsken så den treffer godt....

Til sargasm: går fint an og ta hevn særlig om du har cola eller saft på flaska... forutsetter at bilen stopper i et kryss elns.

edit: til dere som vil se litt fra sykklistenes perspektiv kan gå inn på terrengsykkel.no
Sist endret av seimannen; 5. mai 2011 kl. 23:25.
@vangsfreaken: Syklister skal i utgangspunktet ikke sykle på gangfelt. Gangfelt er dessuten ofte ubrukelig å sykle på grunnet manglende kosting og vedlikehold, gående i begge retninger, omveier osv.

Jeg tror ikke noen av de som klager så voldsomt på syklister har transportsyklet siden de syklet til barneskolen. Dere burde heller klaget på myndighetene som i årevis har valgt å totalt overse syklistenes behov.
Jeg har all respekt til sportssyklerene som holder god hastighet på veien, og følger tilnærmet fartsgrense. De har jeg aldri hatt noe problemer med, og det er svært skjeldent det er noe poeng i å kjøre forbi de.

Jeg kjører opp mot Holmenkollen hver èneste dag, og etter jobb er det alltid en eller annen tursykler som skal ligger i veien (det har nå blitt flotte gang- og sykkelveier oppover). Det er forsåvidt greit, så lenge de holder seg til kanten, men når de ligger midt i veien, i en vei med så mange svinger, så blir det til at bilistene må bråbremse.
Neste gang jeg ser en tursykler ligger midt i veien, og holder søndagstempoet, så skal jeg pent legge meg bak, og kjøre i vedkommendes tempo, så skal vi se hvor lang kø jeg kan lage før han velger å flytte seg.

Som det er tidligere nevnt i de første sidene av tråden, så er det svært plagsomt med syklister som kommer i stor fart mot lyskryss. De skal på liv og død absolutt snike seg mellom alle bilene, og er like nære på å ripe opp alt de kjører forbi. Når de kommer helt fremst, strekker de ut hånden, og da kan de visstnok peise på nøyaktig som de vil. Jeg skal begynne med å strekke ut hånden når jeg kjører bil (merk, jeg er avhengig av å kjøre bil til jobben), slik at jeg også kan bryte alt av trafikkregler.

For andre syklister, god trening, men bruk vettet.
Det er stor forskjell på syklister her, og jeg har ingenting i mot de som velger å sykle i veien når de ikke har noe annet godt alternativ – fortauene kan være smale, og man får problemer når man møter folk. Kanskje de lager kø innimellom, men sånn er det bare. De må frem de også. De jeg har problemer med er de som sykler midt i veien ved siden av brede sykkelveier – ja, dette var veldig vanlig der jeg bodde før, hvor den tre meter brede sykkelveien med finfin asfalt ikke var bra nok for de største sykkelfantomene med de trangeste sykkelshortsene og grønneste ledertrøyene (jeg både syklet og rollerbladet i sykkelveien selv, og det var ingenting galt med den) – og de som forsøker å gå i Evil Knievels fotspor. Bytrafikken i Trondheim er proppfull av sistnevnte i morgenrushet.

De holder full fart og kjører slalom i køene, helt til de kommer til rødt lys, hvor de da hopper opp på fortauet og tråkker som gale i 10 meter før de vrenger ned igjen i den tette trafikken. Man sykler gjerne over gangfelt og mot enveiskjøringer. Jeg har holdt på å få disse tullingene i både døra og grillen en rekke ganger, og blir like hoppende forbanna hver gang. Det er ekstremt egoistisk oppførsel som skaper mange farlige situasjoner med både folk, biler og andre syklister – at det ikke er flere påkjørsler er et under, og i hvert fall ikke tightsfantomenes skyld.

Så, summa summarum, det er ikke syklister flest det er noe galt med, og de aller fleste tar hensyn, men som i så mange andre situasjoner er det noen egoister som ødelegger for alle og som får enkelte til å se rødt bare de ser en sykkel. Bilistene bør være flinkere til å bedømme hver syklist for seg selv og ha forståelse for at man enkelte ganger må sykle i veien, syklister flest bør sykle på sykkelveien i stedet for i bilveien hvis slik eksisterer der man er, og de lokale Evil Knievelsene må se til helvete å skjerpe seg.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Dette her er noe jeg irriterer meg forferdelig over (enkelte ganger). Da jeg var på vei hjem fra fjellet nå i påsken så møtte jeg på en en hel haug med syklister ca fem mil unna der vi bor. Da hadde jeg kjørt i 40 mil fra før av, og var passe irritert etter omkjøringer, nye kjørefelt på e6 etc.

Da jeg kom kjørende så hadde de stoppet opp inne på en sidevei, og når jeg nærmet meg så braste de ut i veien, jeg tuta som bare det og kjørte som en gris forbi med fingern ut vindu. Mulig jeg var ufin da, men hvorfor skulle de så på død og liv ut på veien når jeg kom? Her var det heller ikke mye bil på dette tidspunktet, jeg var den eneste i syne.
Vis hele sitatet...
så du blei irritert pga du måtte kjøre forbi, uten en bil i møte? høres ut som en grei sak detta, er det ingen biler i møte så kan dere legge ere smertefritt ut i venstre fila og vips er dere forbi.

sykkler på slik en ræser sykkel sjøl, ingen lance armstrong, men slettene holder vi (3stk) mellom 35-45km/t og vi er så snille att vi sykler på rekke og ikke på rad, sånn att biler skal kunne komme lett forbi, alltid spennende og se hvor nærme noen biler faktisk kjører. Tenker dere ikke på dragsuget som blir av dere? bil lager mye turbulens som faktisk kan vippe en stakkars sykkelist av pinnen, spyling med spyleveske har vi ikke opplevd enda men det kommer nok.

til mitt forsvar så bruker vi sykkel sti i oppoverbakker der det er mulig, slik att vi kan live to ride another day
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
hva er det egentlig som får syklister til å tro at de er kjøretøy? hvorfor MÅ de på liv og død sette livet på spill og plage oss "ekte" trafikanter med å sykle i veien for oss?
Vis hele sitatet...
Veitrafikkloven.

I følge veitrafikkloven er sykkel et kjøretøy og skal i utgangspunktet kjøre på veien. Hvis det ikke er til hinder for fotgjengere og syklisten utviser aktsomhet kan han benytte gangfelt.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Veitrafikkloven.

I følge veitrafikkloven er sykkel et kjøretøy og skal i utgangspunktet kjøre på veien. Hvis det ikke er til hinder for fotgjengere og syklisten utviser aktsomhet kan han benytte gangfelt.
Vis hele sitatet...
Det står ingenting om sykler i vegtrafikkloven. Derimot sier forskrift om kjørende og gående trafikk § 18 følgende:
3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder sykkelvei eller kombinert sykkel- og gangvei er det derimot fritt frem å bruke denne uten samme forbehold.
jeg har ingenting imot de som holder akseptabel fart og viser respekt for andre, men de som holder 20 km/t kan nøye seg med gang og sykkelsti. er bare unødvendig å hindre trafikken fordi du ikke vil holde 20 på gangfelt. holder selv nærmere 40 km/t på gangfelt, funker da fint spør du meg......
det sto en plass i vg for en liten stund siden att om du holdt over 15km/t skulle man holde seg unna gangstier.
Etter jeg slutta som yrkes sjåfør på heltid må jeg si hatet mot sykkelister har roet seg betraktlig selvom jeg fortsatt kjører mye bil i byen. Herregud så mye jeg hatet disse "tour the france" sykkelistene med kondomdrakt og sports solbriller. Jeg har hatt så mange nesten ulykker at jeg ikke har tall. Like ille er det med de som faktisk kjører på fortauet men som fyker over fotgjengerovergangene i 40km/t. Bra vi har en vinter her i Norge til å roe ned hatet på, ellers hadde nok folk eksplodert av sinne.

Noe man kan tenke på er jo andre land hvor det er helt ville tilstander i trafikken. Hvor sykkelister, mopeder, biler og mennesker går om hverandre midt i trafikken. Her er det jo ok for folk flest siden man ikke kan gjøre noe med det uansett.

Anyway, som nevnt over er det jo viktig å ikke dømme alle, men man ser fort hvem man kan dømme. Det hadde vært interresant å høre hva som foregår i tankegangen dems. "Vi forurenser ikke naturen så vi kan gjøre hva vi vil og har alltid første rett" ?
Sist endret av Source; 6. mai 2011 kl. 12:29.
Bilister bataler faktisk veiavgift og bompenger osv.
Uten bilister hadde mye av veifinansieringa forsvunnet.
Syklister derimot betaler ingen for å sykle på veiene, til tross for det klager de på dårlige vedlikehold av vei og gangsti.
(veit mange av dem har bil i tillegg)
Ikke det at jeg mener sykkling er enn dårlig ting, tvert imot, men de kan være litt egoistiske i blandt.
Syns vi kan lære av Danmark, mange fine sykelveier der
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
jeg har ingenting imot de som holder akseptabel fart og viser respekt for andre, men de som holder 20 km/t kan nøye seg med gang og sykkelsti. er bare unødvendig å hindre trafikken fordi du ikke vil holde 20 på gangfelt. holder selv nærmere 40 km/t på gangfelt, funker da fint spør du meg......
Vis hele sitatet...
40 på et gangfelt er totalt uansvarlig, hva skjer om du passerer en fotgjenger som plutselig bestemmer seg for å ta et skritt til siden? 90 kilo med syklist og sykkel i ryggen på en gammel dame? I værste fall kan du ende opp som drapsmann
Det som irriterer meg mest er når syklister ikke benytter seg av store, svære busslommer o.l. til å slippe forbi biler, men fortsetter å kjøre midt i feltet, selv i oppoverbakker. Det er selvsagt bilisten sin feil om det skjer en ulykke under forbikjøring, men det er jo mulig å forebygge.

Selv holder jeg meg på fortauene om mulig.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Det som irriterer meg mest er når syklister ikke benytter seg av store, svære busslommer o.l. til å slippe forbi biler, men fortsetter å kjøre midt i feltet, selv i oppoverbakker. Det er selvsagt bilisten sin feil om det skjer en ulykke under forbikjøring, men det er jo mulig å forebygge.

Selv holder jeg meg på fortauene om mulig.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg og mange andre jeg kjenner har sluttet å bruke busslommer og lignende for å slippe forbi trafikk er forbi vi sjeldent blir sluppet inn på veien igjen når busslommen er over. Dette skaper da en farlig situasjon for oss.

Personlig bruker jeg også mye gang- og sykkelstier når jeg er ute å sykler alene, for jeg har ingen problemer med å forstå at syklister noen ganger er til hinder for trafikken. Gangfelt er ikke noe sted for en sykkel. Etter boka skal man sykle i gangfart både på gangfelt og gang- og sykkelstier.

Har også lagt merke til et fenomen; Jeg er student og bruker sykkel til og fra skolen. For å komme meg til skolen må jeg bruke veibanen store deler av turen. Men med dongeribukse, vanlig jakke, sekk og uten hjelm på hode har jeg nesten ikke hatt noen negative episoder i trafikken.

Tar jeg derimot på meg sykkeldrakten min og hjelm er jeg fritt vilt. Nå viser folk finger, tuter, bruker spyleveske og passerer meg med ca 5cm margin. Min oppførsel i trafikken er akkurat den samme, hvis ikke bedre siden jeg ofte er for sent ute til forelesninger, noe som kan føre til litt aggresiv sykling innimellom.
Hva med alle idiotbilistene som tror at sykkelfeltet (de få stedene det faktisk er et sykkelfelt) er parkeringsplass?

Eller som holder på å kjøre deg ned selv om du er i sykkelfeltet? Har selv vært centimetre unna å bli meid ned, en idiot kom i god fart ut fra venstre totalt uten å legge merke til meg, jeg klarte heldigvis å vrenge unna så jeg krasja i fortauskanten og var på nippet til å grisetryne, med "unnvikelsesmanøveren" var jeg kanskje 20-30 cm unna bilen, hadde jeg ikke svingt unna ville jeg ha vært delvis inni bilen. 50 meter lenger opp thorvald meyers gate måtte han så stoppe for rødt lys, og titta bare dumt på meg når jeg banka på vinduet hans, han lukker ikke opp, til slutt tar jeg han igjen helt øverst på grunerløkka (hendelsen var like ved siden av schoushjørnet), da har han vært innom og henta kone og unge, jeg plasserer sykkelen foran bilen så han ikke kan kjøre, og ringer politiet. Da lukka han til slutt opp vinduet og får en alvorsprat med meg og politiet. Tror aldri jeg har vært så forbanna, merker fremdeles adrenalinet begynner å pumpe, selv 7-8 år senere.

I dag kjører jeg generelt mer enn jeg sykler siden jeg har flytta ut av sentrum, men vil fremdeles si at det er et mye større problem med bilister som ikke tar hensyn til syklister, enn motsatt.

Hvorfor vi ikke sykler på fortauet? Tja, hva med veitrafikkloven?
Trafikkreglene § 18.3, særlige bestemmelser for syklende
”Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart”.
Vis hele sitatet...
Så egentlig SKAL man sykle i veien, ikke på fortauet, dersom det er mye folk på fortauet er det ikke lov til å sykle der, og man må passere gående i "tilnærmet gangfart".
Sist endret av atomet; 6. mai 2011 kl. 14:10.
Andre som merker at spesielt taxisjåfører er meget aggressive? Ganske irriterende når man sykler i et greit tempo og det er masser av plass til kjøre forbi, men allikevel skal de tute og vise finger'n
Sitat av Provo Vis innlegg
Det står ingenting om sykler i vegtrafikkloven. Derimot sier forskrift om kjørende og gående trafikk § 18 følgende:


Når det gjelder sykkelvei eller kombinert sykkel- og gangvei er det derimot fritt frem å bruke denne uten samme forbehold.
Vis hele sitatet...
Vegtrafikkloven skiller mellom kjøretøy og motorvogn., jfr. vtrl § 2. Kjøretøy er alt som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner, herunder sykkel. Grunnen til at sykkel ikke står nevnt eksplisitt er at man ikke fant det formålstjenlig å ramse opp ethvert eksempel på kjøretøy.

Jeg lar meg selv irritere av sykler, men kanskje i litt annen grad enn en del andre her. Jeg har for eksempel forståelse for at man i enkelte tilfeller sykler flere i bredden, da det hindrer bilistene fra å kjøre forbi med mindre det faktisk er en luke. Skjønt, alt med måte. Denne taktikken bør i mine øyne helst brukes hvis man er bevisst på å slippe forbi der det er mulig.

Jeg kan styre min begeistring for syklister av typen som hopper mellom fortau og vei uten å se seg for. Det gjør meg ingenting om de hopper så lenge de tar hensyn til fotgjengere og annen trafikk, men litt for ofte virker det som om det å ta hensyn til andre er fullstending uinteressant. Måtte de få fotsopp.

I samme bane ligger mitt aller største hat mot syklister. I nærheten av både hus og hytte finnes populære tur- og sykkelområder. Jeg er glad for at folk kommer seg ut og bruker naturen, men når man kommer inn på bilveien igjen bør man oppføre seg deretter. Eksempelvis kommer en familie på fire syklende nedover veien. Av en eller annen grunn finner de ut at når det kommer en bil den andre veien skal de enten sykle på begge sider av veien eller demonstrativt vente med å legge seg ut så lenge at bilen må stoppe helt. Dette etterfølges gjerne av stygge blikk.

Begge veiene omtalt i forrige avsnitt er underdimensjonerte så det holder, og det er klart at vi som bruker veiene tar det rolig; sjansen for å treffe en rabiat bonde i traktor er i seg selv nok til å roe ned, om ikke mengden syklister skulle være det. Likevel kunne jeg gjerne ønsket meg at syklistene, på samme måte som vi som kjører der, tar hensyn.
Sist endret av Blåskimmelost; 6. mai 2011 kl. 14:16. Grunn: Leif.
det eneste riktige er å kjøre elbil eller tråsykkel, derfor er dette en kjempeflott ting som jeg håper det blir mer av!
Litt av en bump, men har lest noen få innlegg og irriterer meg mer over nivået på enkelte postere enn syklister i trafikken.

Nå er det f**n meg på tide å vokse opp, tørke seg bak ørene og innse at man ikke er alene på veien, i samfunnet eller på kloden. Enkelte her tror at siden de besitter et sertifikat så eier de veien. FEIL. Tvert imot viser holdningen til enkelte at de faktisk sannsynligvis har fått sertifikatet på grunn av en feil, ikke på grunn av gjennomgått, bestått og forstått kjøreopplæringa. Heller på tross av.

De aller fleste syklistene på veien er der, ikke fordi de liker å være en myk minoritet i en utsatt og forhatt posisjon, men fordi de skal et sted. Akkurat som de fleste andre bilister. Med andre ord, syklisten du irriterer deg så grusomt over fremfor deg er ute på veien i akkurat samme ærend som deg.

Men du tror kanskje at ditt ærend er viktigere enn syklisten, bare fordi han ha to mindre hjul og mindre beskyttelse? Du, min gode mann som føler deg truffet, er en sneversynt egoistisk uoppdragen bilist.

Du skal være glad for de syklistene som er på veien, faktisk. Ikke bare blir det færre biler av det, men det blir mindre kø, mindre slitasje på veien og flere ledige parkeringsplasser. I tillegg har vi naturligvis mindre utslipp, færre overvektige, jevnt over sunnere befolkning og dermed også lavere sosiale helsemessige kostnader på bunnlinja. Faktisk skal du irritere deg over at det ikke er flere syklister på veien.

En syklist kjører man forbi på 5-6 sekund når det er klart. Snakk om å gjøre ti fjær om til ei høne!

Faktisk, all den negative irritasjonen dere som irriterer dere over syklister har, og bygger opp om, gjør mer skade enn de 5-6 sekundene man mister gjør.

Og, siden du har et kjøretøy med motor kan du selv sørge for å være en aktiv sjåfør i trafikken. Eg mener, årvåken, oppmerksom og aktiv sjåfør. Fyll på lukene om det er noen, kjør når det faktisk er grønt(ikke 5-6 sekunder etterpå), juster fartsindikatoren din i bilen så den stemmer, bruk fartsindikatoren i bilen aktivt så du faktisk kjører i fartsgrensen(og ikke 5-10km/t under) og vær ellers på. Ikke sløv bak rattet, og du vil se at du ikke bare sparer inn igjen de 5-6 sekundene du tapte pga syklisten, men du sparer enda mer.

Lovmessig er syklister på veien et kjøretøy på lik linje med bilister. Og har dermed samme rettigheter, OG samme plikter/regler. Eg vet at det ofte er en del syklister som ikke vet at de skal følge samme regelverk som bilister, men dette skyldes dårlig og/eller mangelfull opplæring, ikke at de er drittsekker av overdimmensjoner, slik det av og til fremstår i denne diskusjonen. Bilisten derimot har på sin side faktisk gjennomført kjøreopplæring, og allikevel klarer enkelte bilister å synde vel så mye som syklistene. Hvilken unnskyldning har de? Eller, bortforklaring?

Stakkars syklister.
Sitat av robhol Vis innlegg
Ut av nysgjerrighet, er dette i Begby/Borge-distriktet? Det er en fyr her som sykler på jobb hver dag, gjerne midt i veien og brøler til alt og alle. Han har alltid på seg gul refleksvest.
Vis hele sitatet...
haha :P han er morsom, tut i ræva på'n, så snur han seg og er kjempeforbanna så vinker du og smiler...blir verdens værste pus og lar deg kjøre forbi <3
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
40 på et gangfelt er totalt uansvarlig, hva skjer om du passerer en fotgjenger som plutselig bestemmer seg for å ta et skritt til siden? 90 kilo med syklist og sykkel i ryggen på en gammel dame? I værste fall kan du ende opp som drapsmann
Vis hele sitatet...
er en grunn til att jeg alltid sørger for fungerende bremser, så jeg kan bremse så fort jeg ser folk

jeg veier forresten bare 70 da:P

Sitat av tribalgoth Vis innlegg
det sto en plass i vg for en liten stund siden att om du holdt over 15km/t skulle man holde seg unna gangstier.
Vis hele sitatet...
seriøst? skjønner ikke hvorfor jeg jubler over att vi får gangfelt da-.-
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Bilister bataler faktisk veiavgift og bompenger osv.
Uten bilister hadde mye av veifinansieringa forsvunnet.
Syklister derimot betaler ingen for å sykle på veiene, til tross for det klager de på dårlige vedlikehold av vei og gangsti.
(veit mange av dem har bil i tillegg)
Ikke det at jeg mener sykkling er enn dårlig ting, tvert imot, men de kan være litt egoistiske i blandt.
Syns vi kan lære av Danmark, mange fine sykelveier der
Vis hele sitatet...
Uten bilister hadde det aller meste av veifinansieringa vært totalt unødvendig sykler sliter ikke på noen som helst måte sammenliknbart på veiene som det en bil gjør, og de tar vanvittig mye mindre plass

Det er litt av det samme poenget som med kollektivtransport egentlig. Mange (i stor grad de samme som sutrer om syklister i veien, antar jeg) sutrer jo om at for mye av pengene fra bilavgifter brukes til kollektivtransport. Greia er så enkel som at du som bilist som kanskje av en eller annen grunn MÅ kjøre et sted, får mer veikvalitet/fremkommelighet (f.ex. i form av mindre kø) igjen for pengene dersom et gitt beløp brukes på kollektivtransport, enn hvis det samme beløpet brukes på veiutbygging/vedlikehold: Gjør vi veiene bedre, uten å bygge ut kollektivtilbudet, så fører det til at flere vil kjøre privatbil, som igjen betyr at vi må bruke mer på vedlikehold, og snart er vi i samme situasjon som vi opprinnelig var i med kø osv fordi så mange flere har begynt å kjøre privat. Bruker man derimot samme beløp på å bedre kollektivtransporten, så vil det bli MER plass og mindre slitasje på veiene, fordi flere vil bruke kollektiv i stedet for å kjøre egen bil, dermed vil det bli mindre kø og bedre fremkommelighet for de som virkelig MÅ bruke egen bil, varetransport, utrykning osv.
Sitat av atomet Vis innlegg
Uten bilister hadde det aller meste av veifinansieringa vært totalt unødvendig sykler sliter ikke på noen som helst måte sammenliknbart på veiene som det en bil gjør, og de tar vanvittig mye mindre plass
Vis hele sitatet...
Nå må du også tenke på at sykler betaler ikke veiavgift, så uten biler hadde det vært gamle grusveier som hadde vært vonde å sykle på
Mange eksperter her ser jeg!

Jeg er ingen, men jeg er veldig flink å bruke sykkelen til og fra jobb. Dette fører med seg at jeg bruker trafikkert veg, og må ofte finne meg i å dele den med biler. Det er egentlig dette det handler om. Det deles en veg, og slik er det også bilister imellom. Skal ting fungere, er det nødvendig at det kan samarbeides.

Dere med alvorlig road rage - slapp av, dere kommer dere frem. Ser du at ting tar tid, så planlegg litt frem i tid, start 5 min tidligere fremfor å komme 5 min for sent til jobb. That's life. Du må bare finne deg i at andre kan komme litt i vegen!
Sitat av Provo Vis innlegg
Det står ingenting om sykler i vegtrafikkloven. Derimot sier forskrift om kjørende og gående trafikk § 18 følgende:


Når det gjelder sykkelvei eller kombinert sykkel- og gangvei er det derimot fritt frem å bruke denne uten samme forbehold.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke driter helt på draget no så mener jeg å ha lest at det ikke finnes reine sykkelveier i Norge, det finnes bare kombinerte sykkel- og gangveier...
Kunne godt tenkt meg å se dette endret, spesielt på de store utfartsårene hvor det er mye syklister, men dessverre så ser det ikke ut som myndighetene har tenkt å gjøre noe med dette i nærmeste fremtid.
Jeg forstår ikke hva syklistene gjør i trafikken, men for all del bare å sykle! Trene kan dem forsåvidt gjøre på treningsykkelen hjemme.
§ 18. Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.

2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1-0747.html#18

Slik er det bare uansett hvor mye vi diskuterer...
Sist endret av stromba; 9. mai 2011 kl. 00:29. Grunn: glemte noe
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
hehe, nei, det er i Mo i Rana og mannen hadde på seg ei blå jakke :P
Vis hele sitatet...
Haha Mo I Rana ja :P Bor der selv, hvor eksakt viss jeg kunne spørre ? :PP
Hovedproblemet er ikke at syklistene er i veien, men at de unnlater å vike unna(selv om de har full mulighet) for å slippe forbi vertfall litt av trafikken bak. Dette er noe jeg tar meg tiden til når jeg kjører til og med; hvis jeg av ukjent grunn må kjøre sakte.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Hovedproblemet er ikke at syklistene er i veien, men at de unnlater å vike unna(selv om de har full mulighet) for å slippe forbi vertfall litt av trafikken bak. Dette er noe jeg tar meg tiden til når jeg kjører til og med; hvis jeg av ukjent grunn må kjøre sakte.
Vis hele sitatet...
Kjører selv moped, og om man ligger helt til høyre når man kjører er det mange som tar farlige forbikjøringer, ofte når det kommer biler i andre felt så man blir to biler og en moped på to felt. Regner med at syklister ofte opplever det på samme måte. Hvis man ligger midt i veien må bilene bak i mye større grad gjøre en ordentlig forbikjøring om de først skal forbi. Kall meg egoistisk, men noen ganger synes jeg det er bedre at trafikken blir litt hemmet enn at jeg skal oppleve direkte farlige forbikjøringer. I sånne situasjoner prøver jeg selvsagt å stoppe på bussholdeplasser etc. for å sleppe forbi trafikk hvis det er nødvendig.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Det med sykler i trafikken er definitivt en vanskelig vurdering - siden syklisten har retten på sin side, mens fornuften er på bilistenes.

Hvorfor skal syklister på død og liv:
- Sykle i veien når det er oppoverbakke og tempoet er ikke særlig høyere enn 5-6 km/t. Da er man ikke en fare for fotgjengere.
- Sykle 3 i bredden.
- Sykle i veien enda det er en utmerket gangvei som går paralelt med veien.
- Sykle strekninger som absolutt ikke egner seg til å sykle på. F.eks 80-soner med mye trafikk og smal veibane.
- Sykle midt i rushtiden.

Hadde syklister droppet de nevnte punkter tror jeg de hadde komt mye lengre med å komme overrens med resten av trafikken.

Men har man syklet nok blir man for frelst av reglemanget til å noengang bruke hodet til å vurdere har jeg inntrykk av.
Vis hele sitatet...
Enig at de lager kø og lignende, men dine påstander her er ytterst usaklige og overdrevne
En forgjenger går gjerne i mellom 4-6 km/t. En syklist sykler fortere enn dette selv i oppoverbakke. Jeg har ingen bysykkel og selv klarer jeg fint 10-20 km/t i oppoverbakke.
Sykle 3 i bredden? Dette har jeg sett 1 gang og det var på en landevei der det sykler svært få. Ellers er 2 og 1 i bredden mer vanlig.
Selv mener jeg at det kun burde være lov med 1 i bredden.
Og det med å sykle i 80 soner er ikke nødvendigvis tull. Har selv måttet sykle i 80 sone fordi det ikke var fortau der. Men har forresten aldri syklet på skikkelig motorvei.
Det å sykle i rushtiden kan du nesten ikke klage på. Man sykler når man vil og har man ikke bil, skjønner jeg godt man vil sykle. Koster steike meg 30 kr hver vei med buss.
Sist endret av kvarburg; 6. juni 2011 kl. 23:02.
Hva skjer om jeg bråbremser og får en kondomracer midt i ræven? Skademelding?