Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1778
i går kveld oppgraderte jeg til ubuntu 11.04 noe jeg ikke skulle gjort for nå funker ikke den trådløse internett tilkoblinga lenger. når jeg går inn på nettleseren kommer dette opp:

"The server at vgd.no can't be found, because the DNS lookup failed. DNS is the web service that translates a website's name to its internet address. This error is most often caused by having no connection to the internet or a misconfigured network. It can also be caused by an unresponsive DNS server or a firewall preventing Google Chrome from accessing the network."

å når jeg skiver inn "nm-tool" i terminalen får jeg opp dette:

NetworkManager Tool

State: connected

- Device: eth0 -----------------------------------------------------------------
Type: Wired
Driver: r8169
State: unavailable
Default: no
HW Address: C8:0A:A9:9B:72:72

Capabilities:
Carrier Detect: yes
Speed: 10 Mb/s

Wired Properties
Carrier: off


- Device: wlan0 [AirLink89300] ------------------------------------------------
Type: 802.11 WiFi
Driver: rtl819xSE
State: connected
Default: no
HW Address: 50:63:13:CC:16:0D

Capabilities:
Speed: 54 Mb/s

Wireless Properties
WEP Encryption: yes
WPA Encryption: yes
WPA2 Encryption: yes

Wireless Access Points
AirLink89300: Ad-Hoc, 00:00:00:00:00:00, Freq 2412 MHz, Rate 54 Mb/s, Strength 0 WPA

IPv4 Settings:
Address: 10.42.43.1
Prefix: 24 (255.255.255.0)
Gateway: 0.0.0.0

det funker med kabel men ikke trådløst har dere noen ide om hva som kan være galt? vil det funke å bytte tilbake til 10.10 (hvis det går ann)?
Sist endret av leakim39; 30. april 2011 kl. 19:36.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du har jo en IP på kortet men ingen gateway.

Har du satt statisk IP på kortet eller er dette DHCP-tildelt ?
Trådstarter
9 0
la også marke til ingen gateway men er ikke sikker på hvordan man endrer det. det er DHCP tildelt jeg har bare skrevet in navn og passord på det trådløse netverket så ble det sånn.
Hva skjer hvis du går inn i terminalen og skriver først "sudo ifconfig wlan0 down" og deretter "sudo /etc/init.d/networking restart" også "sudo ifconfig wlan0 up" ? Eventuelt prøve å restarte maskinen.

Fungerer nettverket på andre maskiner som er tilkoblet?
Sist endret av Gisse; 30. april 2011 kl. 22:51.
Trådstarter
9 0
takk for all hjelp folkens det funka har dere en ide om hva som kan ha hvert feil?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av leakim39 Vis innlegg
takk for all hjelp folkens det funka har dere en ide om hva som kan ha hvert feil?
Vis hele sitatet...
Det som kan ha "VÆRT" feil er vanskelig å si, men trolig en bug når nettverket startet, never underestimate the power of a reboot.
For å smøre smør på flesk så kan jeg jo nevne som AtX sier at det ofte kan hjelpe å restarte der problemet er (eller ev. hele maskinen). Det du i praksis gjør med de kommandoene er først å deaktivere nettverks-interfacet (nettverkskortet i dette tilfellet) for deretter å restarte daemonen (kan sammenlignes med en service i Windows) og deretter aktivere nettverkskortet igjen.

Det jeg ville fremprovosere med kommandoene var å få maskinen til å prøve å hente nettverksadresse på nytt fra DHCP server, ganske likt når du trykker "repair" på en nettverkstilkobling i Windows. Ettersom du skrev at det funkerte med kablet så var det sannsynelig at problemet ikke lå på router/nettverkssiden og at DHCP serveren fungerer. Dermed var en mulighet å se om du fikk ny IP ved å prøve på nytt. Jeg vil også tro at det ville hatt samme effekt å bare restarte maskinen.

Kom du ett steg nærmere å forstå problemet nå?
Trådstarter
9 0
jeg forsto det nå ja takk for all hjelp
Sist endret av leakim39; 30. april 2011 kl. 23:36.