Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 9150
Hoihoi!

Denne skulle kanskje ikke under rusmidler, men jeg skrivern her fordi det er angående alkohol.
Det jeg lurer på, er om det er ulovlig å drikke alkohol for passasjerer i bil?
Om dere leser her så kan dere se at politiet sier at det er ulovlig. Greia er at jeg aldri har hørt om det. Vi skal akkurat til å kjøre til stavanger på russetreff, og turen er rimelig lang og det kommer helt sikkert til å bli driking i bilen, men trenger vi å ha noia for snuten? :O
Nå vet ikke jeg noe om reglene for dette, men det er vel en liten mulighet for at det ikke er direkte lovlig. At passasjerer i bil blir tatt for å drikke alkohol har jeg derimot aldri hørt om. Skal du på russetreff, og ikke skal kjøre, er det bare å nyte litt alkohol. Det hadde i alle fall jeg gjort!
Trådstarter
74 1
De som kjører skal selvfølgelig ikke drikke
Husker at det for en liten tid tilbake var snakk om at det ville bli ulovlig for pasasjereren i forsetet å drikke alkohol, for dette kunne påvirke sjåføren til å drikke selv, men om dette er blitt innført aner jeg ikke.
Nei, de kan ivertfall ikke si noe på det.
Har blitt stoppet et par gang, da jeg var passasjer som satt og drakk øl.
Bare ikke vær hæsli og teit vist dere blir stoppet. prøv heller å "gjem" drikkevarene litt og vist politiet vil, så tar de en alkotest av fører og "problemet" er over.
Men helt rettslig sett så drikker man IKKE på offentlig område, og dermed er det hundre prosent lovlig. Har fått dette direkte fra en lokal snut.
I Sandnes ser politiet ikke fullt så strengt på russens elleville festing.
Vis hele sitatet...
Greit det når det er de som styrer med russetreffet
Er ikke bilen privat eidendom? Den står på offentlig grunn men du sitter på privat eiendom?
drQ
Egendefinert
For å si det slik; du skåler ikke til politiet hvis de stopper deg... Sjansen er vel temmelig liten for å bli tatt hvis du oppfører deg noenlunde pent og ikke skal være "ØY! JEG HAR ØLL", da bør du bøtlegges for manglende iq
Det er lovlig å drikke i bilen, hvis man ikke kjører selvfølgelig. Men så fort en bildør står oppe eller et vindu blir sveivet opp(ned?), så er dette drikking på offentlig sted.
Teit eller ikke, politimannen sa det....
Sist endret av Gud; 4. mai 2006 kl. 21:41.
lurer på om du treffer riktig snut at drikking i bil kan bli til drikking på offentlig plass om det ikke er en egen lov for det....

tror det har mye med hvem som evt stopper deg og hvordan dere oppfører dere osv...
Som pasasjer i setet foran har du ikke lov å drikke alkohol. Pga. av det kan distrahere føreren av bilen. Sitter du bak derimot har du lov. Teit er det, men sånn er loven.
Sitat av charras
lurer på om du treffer riktig snut at drikking i bil kan bli til drikking på offentlig plass om det ikke er en egen lov for det....

tror det har mye med hvem som evt stopper deg og hvordan dere oppfører dere osv...
Vis hele sitatet...
Politimannen sa dette i et lite foredrag på skolen da jeg var russ. Denne mannen er kjent for å være en bra snut.

Sitat av MysterialPhysco
Som pasasjer i setet foran har du ikke lov å drikke alkohol. Pga. av det kan distrahere føreren av bilen. Sitter du bak derimot har du lov. Teit er det, men sånn er loven.
Vis hele sitatet...
Ja, når du sier det så mener jeg politimannen sa noe sånt også.
▼ ... flere år senere ... ▼
Skal på Skjærtorsdag i Sverige i morgen, noen som har erfaringen hvordan det er med drikking i bilen der? Er jo tusenvis av folk som drikker med ruta åpen osv.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Skal på Skjærtorsdag i Sverige i morgen, noen som har erfaringen hvordan det er med drikking i bilen der? Er jo tusenvis av folk som drikker med ruta åpen osv.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du trenger tenke alt for mye på det, på en dag som skjærtorsdag..
Er du passasjer & oppfører deg noenlunde greit mens du tar en pils eller tre så ska nokk det gå fint =)
På en dag som skjærtorsdag så er vell heller onkel blå ute etter de som er overdrevent full/ikke klarer ta vare på seg selv, eller de som kun raver rundt dritings for og lage bråk & kvalme
Sitat av Hightime Vis innlegg
Tror ikke du trenger tenke alt for mye på det, på en dag som skjærtorsdag..
Er du passasjer & oppfører deg noenlunde greit mens du tar en pils eller tre så ska nokk det gå fint =)
På en dag som skjærtorsdag så er vell heller onkel blå ute etter de som er overdrevent full/ikke klarer ta vare på seg selv, eller de som kun raver rundt dritings for og lage bråk & kvalme
Vis hele sitatet...
Det er tradisjon at norske ungdommer ødelegger fred og ro i Sverige på skjørtorsdag. Ser det på nyhetene hvert år, og polisen øker innsatsen for hvert år, samt at Systembolaget holder stengt for å minske fylleopptøyene.
Her er noe fra i år:
nrk.no
varden.no
tv2.no

Kan godt hende de slår litt hardere ned på ting, enn de ville gjort ellers i året, men det blir synsing fra min side.
Sitat av HanZl Vis innlegg
Er ikke bilen privat eidendom? Den står på offentlig grunn men du sitter på privat eiendom?
Vis hele sitatet...
Hørtes ikkje heilt riktig ut det heller. Du kan jo f.eks slå opp ett telt midt på torget i sentrum, sitte i teltet og drikke øl. Heeeey!!! Det var bare for å sette det litt på spissen.
Sitat av Dragoon Vis innlegg
Hørtes ikkje heilt riktig ut det heller. Du kan jo f.eks slå opp ett telt midt på torget i sentrum, sitte i teltet og drikke øl. Heeeey!!! Det var bare for å sette det litt på spissen.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sammenligne en bil som er lovlig parkert, kontra et telt du absolutt ikke har lov til å sette opp. Det er regler for hvor du kan telte.
Så lenge folk oppfører seg fint rundt politiet har jeg aldri hatt noen problemer med dem. Hvis dere blir stoppet på veien har dere godt med tid til å sette ølen ned mellom føttene. Selv om de ser den får de med en gang en bedre holdning av at dere viser respekt.

Altså; ikke ta en stor slurk mens fører blåser, så går det helt fint. Politiet møter nok av biler hvor passasjerene gauler og drikker opp i trynet på dem, la disse idiotene reise hjem med forelegg.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Du kan ikke sammenligne en bil som er lovlig parkert, kontra et telt du absolutt ikke har lov til å sette opp. Det er regler for hvor du kan telte.
Vis hele sitatet...
Ja, du sier noe der.
Jeg drikker når jeg kjører bil, det er IKKE lov. Pleier da bare å ta en mcdonalds krus med sugerør når jeg drikker. Har også munnspray liggende.
Sitat av MacinMan Vis innlegg
Jeg drikker når jeg kjører bil, det er IKKE lov. Pleier da bare å ta en mcdonalds krus med sugerør når jeg drikker. Har også munnspray liggende.
Vis hele sitatet...
Troooooooooooolllllllllll
NOOOOOPE, så nå hva spørsmålet gikk ut på.
Sitat av MacinMan Vis innlegg
NOOOOOPE, så nå hva spørsmålet gikk ut på.
Vis hele sitatet...
Du ER ett STORT troll.Alle postene dine og skrivemåten din minner meg om flere brukere som har blitt utestengt her de siste mnd.Men for all del,bare fortsett.-du skriver mye lættis.
Sitat av foxnol Vis innlegg
Hoihoi!

Denne skulle kanskje ikke under rusmidler, men jeg skrivern her fordi det er angående alkohol.
Det jeg lurer på, er om det er ulovlig å drikke alkohol for passasjerer i bil?
Om dere leser her så kan dere se at politiet sier at det er ulovlig. Greia er at jeg aldri har hørt om det. Vi skal akkurat til å kjøre til stavanger på russetreff, og turen er rimelig lang og det kommer helt sikkert til å bli driking i bilen, men trenger vi å ha noia for snuten? :O
Vis hele sitatet...
Hei ja. Jeg var Russ i 2010 og hadde da besøk av politifolk på skolen som holdt foredrag om nettopp dette før vi dro på treff. Det er fullt lovlig å drikke i bilen (pga. den regnes som en personelig eiendom) for alle andre enn den som kjører, eller sitter i førersetet med nøklene i tenninga.

En ting som også kan være greit å vite er at du også har lov til å gå med åpen ølboks i hånda på offentlig plass, som gater, brygger, osv. så lenge du ikke boksen er i kontakt med munnen din. Som politimannen som besøkte oss i mysen sa; "Det er fullt lovlig å gå med en boks åpen, og drikke av den med en gang vi politifolk ikke er i nærheten. Men så lenge vi er der kan den ikke berøre leppene deres, da blir det dyrt."
Åpende flasker i forsetet er ikke lov, folka bak kan drikke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
skal du drikke alkohol i bilen må du faktisk sitte i baksetet. Sitter du i forsetet går det faktisk utover både deg og sjåføren. Helt på trynet mener jeg....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av horrouddibuddi Vis innlegg
skal du drikke alkohol i bilen må du faktisk sitte i baksetet. Sitter du i forsetet går det faktisk utover både deg og sjåføren. Helt på trynet mener jeg....
Vis hele sitatet...
Kilde? Gitt at sjåføren er edru så er det vel ikkje problem?
Unlicensed Surgeon
http://www.ung.no/oss/lappen/47027.html
http://www.stavangeravisen.no/art.asp?id=37493

Eneste jeg klarte å finne som omhandler problemstillingen. Nå er ikke ung.no verdens beste kilde, men har ikke klart å finne noe som sier i mot det som står der. Så konklusjonen å drikke alkohol i bil er lov så lenge det ikke forstyrrer sjaføren.
Mener og det er en regel som sier at sjåføren skal ikke ha åpen alkohol tilgjengelig når han kjører. aka sidemannen får da egentlig ikke drikke. (men er ikke sikker på dette, og tviler på at snuten bryr seg)
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Jeg har et lite spørsmål som er halvveis offtopic. Russen har et russekrav hvor man må sitte i ei rundkjøring med et skilt som det står "1 tut = 1 skål" eller noe i den duren. Jeg regner med at dette går under drikking på offentlig plass, men er det noen som har vært borti problemer med politi og evt. bøtelegging? Sett at man oppfører seg greit og ikke røsker opp blomster og det som er, selvfølgelig.
Russen har nok vært i kontakt med politiet angående disse knutene Vi har selv en offentlig plass der vi på et bestemt område får lov å drikke på i russetiden. Vi får også lov å kjøre inn en russebil, slik at vi har musikk ol.
Her var det mye syke greier.

Det er lov til å drikke alkohol som passasjer. Det er vel noe som går på at "så lenge det ikke er til hindring for sjåføren" eller noe.

Er lov å drikke i forsetet i taxi, så da regner jeg med at det er lov i privatbil også.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kilde? Gitt at sjåføren er edru så er det vel ikkje problem?
Vis hele sitatet...
Kjørerlæreren min som sa det, har også hørt det av flere.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Det er ihvertfall ulovlig for passasjer i forsetet å være overstadig beruset, og det kan jeg godt forstå.
Sitat av k-nut Vis innlegg
Åpende flasker i forsetet er ikke lov, folka bak kan drikke.
Vis hele sitatet...
Tull.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/--M...n-2732815.html
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det er ihvertfall ulovlig for passasjer i forsetet å være overstadig beruset, og det kan jeg godt forstå.
Vis hele sitatet...
Kilde takk. Det er føraren sitt ansvar at køyringa er forsvarleg, og ein berusa person som sover i forsetet er vel neppe ulovleg?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kilde takk. Det er føraren sitt ansvar at køyringa er forsvarleg, og ein berusa person som sover i forsetet er vel neppe ulovleg?
Vis hele sitatet...
Meeeeeen, så er det langt fra alle fulle pasasjerer som sover når de er fulle å sitter på i en bil da..!!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kilde takk. Det er føraren sitt ansvar at køyringa er forsvarleg, og ein berusa person som sover i forsetet er vel neppe ulovleg?
Vis hele sitatet...
Når jeg mener overstadig, så mente jeg såpass beruset at det går utover kjøringen, noe som sier seg selv ikke er godt likt hos UP. Det er selvfølgelig lov å ha en beruset person i forsetet, så lenge han ikke forstyrrer sjåføren eller drar i håndbrekket.

Kan ihvertfall legge til denne:


§ 3. Grunnregler for trafikk.

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."
Sist endret av Mexxy; 30. mai 2011 kl. 01:23.