Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1304
Det finnes sikkert en tråd om det, men et kjapt søk gav meg egentlig ikke noe svar.

Hvordan endrer jeg bitraten til en mp3 fil med minst mulig smerte? Hva er det beste programmet for å endre 320kbps filer til 256/224?

Grunnen til at jeg vil gjøre dette er for å få plass til litt mer musikk på den stakkarslige 16gb iPhonen min. Tenkte å kjøre 224 på hele musikkbiblioteket, da må det jo bli plass til noe mer

Helst freeware, og som har de nyeste og beste mp3 encoderne. Noen forslag? Orker rett og slett ikke google, har nå prøvd 3 forskjellige programmer, og alle var fæle. CDEX virket ålreit, men har nå hengt seg for 5 gangen på rad, så det virker som et håpløst tilfelle..
dBpoweamp er best til den oppgaven.
Kan lastes ned i bukta. Var ihvertfall der jeg skaffet meg programmet.

Tror det koster litt penger ellers.
I iTunes kan du huke av for "Change high bitrate song to xxxkbps". Husker ikke hvilken bitrate det konverteres til, eller om dette kan endres, men det finner du nok fort utav om du roter litt rundt. Mener å huske at du finner denne funksjonen på den første "fanen" når du er inne på iPhonen.
Du må konvertere musikken din på nytt, og det du da gjør er egentlig transcoding. MP3 er en komprimeringsmetode med tap (lossy), altså går det tapt kvalitet når du konverterer. Når du da konverterer lyden en andre gang, blir kvaliteten enda dårligere.

Eksempel:
CD-kvalitet --> 224 kbps MP3 = grei kvalitet
CD-kvalitet --> 320kbps MP3 --> 224 kbps MP3 = RELATIVT dårlig kvalitet, kanskje tilsvarende 128kbps om du hadde gått rett fra CD.

Altså vil det lønne seg, om du liker lyd med kvalitet, å konvertere fra CD / WAV / FLAC til ønsket bitrate MP3.

Men siden du sikkert ikke bryr deg om det, vil jeg anbefale:

- Foobar2000 sin innebyde konverteringsfunksjon. Du kan også bruke den til å tagge. Bruker LAME.
- dbPowerAmp
Sist endret av bronze; 4. februar 2011 kl. 16:40.
Thanks! Skal sjekke de ut. Det er grenser for hva det menneskelige øret kan høre da, og nå tror jeg du setter ting litt på spissen bronze. Skal sjekke ut hvordan det blir, har eksternt lydkort og Sennheiser HD 25-1 II, så jo, jeg bryr meg om lydkvaliteten ;-) Men når det kommer til å høre på musikk på bussen på vei til skolen og toget hjem er jeg litt mer care. Har alt i 320kbps og endel i FLAC på pc'en uansett.

Men skal ta noen tester på det. Hører fort om ting blir helt forferdelig å høre på.

Uansett tror jeg du (eller noen andre har mer peiling enn meg) - så hva hvis jeg bruker VBR i, si 160-320kbps? Vil det bli ennå verre, eller bedre på resultatet? Hva man hører med grisedyrt utstyr og sånt driter jeg egentlig i. Skal bruke en iPhone + Sennheiser headsett.
Sist endret av moncler; 4. februar 2011 kl. 17:21.
Nei det er jo kanskje mest de audiofile (meg selv ekskludert) som bryr seg om slikt, men poenget var at om du transcoder, får du en fil som tar mer plass (har høyere bitrate) og dårligere kvalitet, enn om du hadde konvertert rett fra CD-kvalitet.

Jeg vet ikke hvordan du "best mulig" kan transcode mp3. Du før bare prøve litt forskjellige innstillinger å høre om det er bra nok. Det vil uansett bli tap av kvalitet, men kanskje ikke hørbart. Om du så hadde konvertert fra 192 kbps opp til 320 kbps hadde kvaliteten blitt dårligere.

Jeg tok meg friheten til å google noe tråder:
http://www.hydrogenaudio.org/forums/...hp/t38064.html
http://forum.dbpoweramp.com/showthread.php?t=22013

Uansett, bare prøv deg frem, å se om du kan høre noe kvalitetstap. Hvis ikke - go for it.

Edit: Mange (alle?) programmer tar utgangspunkt i at du konverterer fra CD-kvalitet, så hvis de har oppgitt output format MP3 192kbps VBR, så gjelder dette kun om det er fra CD du konverterer. Når du har input format 320 CBR MP3, kan resultatet bli et helt annet.
Sist endret av bronze; 4. februar 2011 kl. 17:46.
Hvis du skal endre hele musikkbiblioteket håper jeg du filtrerer slik at du ikke prøver å legge til bits på låter med lav bitrate fra før. Vil anbefale V0 eller V2 dersom du skal gå villmann.
foobar2000 har innebygget conversion-funksjon, alt du trenger er lame.exe så skal alt gå som pikk i fitte.

Man skal (les: bør) aldri konvertere fra et lossy format til et annet, om det så skulle være mp3-mp3, ogg-m4a eller txa-wv. Om du absolutt må, så hold de resulterende filene langt unna internett.

Also, VBR er (nesten) alltid langt bedre valg enn CBR. Kjør V4 (~160kbps) siden du ikke er så kresen på lydkvalitet og vil ha små filer.

EDIT: Foobar kan også sortere etter bitrate, slik at du unngår problemer slik waf nevner.
Sist endret av tripflag; 4. februar 2011 kl. 17:45.
Mp3Gain er det enkleste av dem alle
Mener på at iTunes automatisk kan konvertere til lavere bitrate ved sync til iPod/iPhone. Finner ikke kabel til iPhonen, så kan ikke sjekke selv.