Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1113
Som de fleste vet så har BIOS (Basic Input Output System) eksistert siden den første datamaskinen til IBM engang på 80-tallet. Men nå skal dem bytte den ut med UEIF (Universal Extensible Firmware Interface), siden BIOSen har en del begrensninger som at det kjører i 16-bits modus, ingen støtte får boot fra disker større en 2TB... osv.

Med UEIF så følger det en del ting som kanskje ikkje er så positive, blant annet mulighet får å laste oppdatering ned rett fra nettet. Skal det mest grunnleggende systemet i en datamaskin få ukentlige/måndelig oppdateringer, slik at man må oppdatere den hver uke fordi den forrige oppdateringen hadde en feil? Lukter Windows feil på laaang vei, lukter også muligheten får nye sikkerhetshull, men denne gangen i grunnsystemet.
Ser for meg overskriftene allerede: f.eks "1 000 000 MSI hovedkort er utsatt etter forrige ukes oppdatering"

I tillegg så skal dem gå bort fra den klassiske utseende på BIOSen til noe fancy windows 7 lignende GUI-grensesnitt med masse fancy effekter. Hvor vil dette ende? Er det slik at om 4 år så må man sitte å se på 10-min med forskjellige animasjoner får å få startet en vanlig datamaskin? Og at UEIF systemet har kommet i 3D? Det er greit at mange 14 åringer vil syns dette er kult, men er det produsentene tenker på? Jeg får min del er kanskje litt gammel-dags når det kjem til akkurat dette, liker å gjøre det meste i shell/konsole, så fort det er litt animasjoner eller lignende så kvitter jeg meg med det. Jeg satser alt på stabilitet, utseende er ikkje viktig i det store å hele egentlig får meg. Jo mer fancy unødvendig ting dem putter i programvaren jo mindre stabil blir den. Og dem som sitt å skriver programvaren er mennesker dem å, kan gjøre feil.

En annen ting er også stabilitet, hva er sannsynligheten får att dette systemet kjem til å bli like stabilt som biosen?

Så er spørsmålet, treng vi virkelig dette, er det slik at man må begynne å oppgradere dem mest grunnleggende systemet i en datamaskin slik at maskinvare produsentene skal kunne presse grensene enda ett hakk, slik at software produsentene kan legge enda mer fancy stuff i koden sin?

Jeg syns at det har begynt å spore litt av her, datamaskin etter min mening er jo ett verktøy men samtidig ett underholdnings boks får nerder. Greit man kan spille på den å slikt, men BIOS/UEIF og OSet treng vel ikkje å se ut som den er hentet fra en sci-fiction film fra år 2150?

Må bare si det, jeg er ikkje noen gammel kar i 50 årene som har programmert BASIC i 20 år er i begynnelsen av 20 årene.
Greit man kan spille på den å slikt, men BIOS/UEIF og OSet treng vel ikkje å se ut som den er hentet fra en sci-fiction film fra år 2150?

ENIG... :P
Dessverre er det lik at 99% av befolkningen liker fancy GUI grensesnitt. Egentlig litt rart at det ikke har kommet på plass før synes nå jeg, men jeg er helt enig med deg.
Uten å ha noen spesiell erfaring på området, så vil jeg faktisk tro at vi vil kunne se et klarere skille på "arbeidsmaskiner" og hjemme-/gamingmaskiner i fremtiden når UEFI kommer med GUI-et sitt. Jeg vil også tro at det kommer til å gå på noe av BIOS sitt prinsipp, som jeg føler er "If it works, don't fix it", slik at vi ikke vil sitte med en haug oppdateringer i uka for å få oppdatert interface mellom maskinvare og OS.

Produsenter er også opptatt (noen av de i hvertfall ...) av å få en kurant oppstartshastighet. Derfor tror jeg at UEFI vil bli mye brukt til dette feltet i fremtiden. I følge Wikipedia så er Faster boot-up en av featurene til EFU, uten at det står mer spesifisert hva dette innebærer eller hvordan.

Forøvrig så kan man neppe si at EFI er noe nytt, det har blitt brukt av bla. Apple på sine Intelbaserte mac-maskiner og HP har brukt det en del år. Og når du først nevner at du foretrekker å gjøre ting via kommandolinja, så støtter visstnok EFI shell.
Hvis du har en bærbar er det en sjanse for at du allerede bruker UEFI. Har notert meg dette blant annet på en del Asus-bærbare jeg har testet, og da snakker vi til og med modeller med Core 2 Duo. De har en meny tilsvarende det du er vant med fra BIOS, ikke noe mer fancy 3D-greier. Det starter raskt og gjør samme jobben som gammeldags BIOS, bare bedre. Implementasjonene jeg har sett så langt på ymse bærbare har ikke medført noen problemer hvertfall.
På tide at de oppdaterer den gamle BIOS'en, føler at jeg sitter på en 20 år gammal pc...

Muligheten til å starte opp fra disker større enn 2 TB
Raskere oppstart
Arkitektur uavhengig av prosessortype
Drivere uavhengig av prosessor
Støtte for all maskinvaren, som nettverksstøtte
Modulært design


Kilde: http://www.dinside.no/860224/fossile...-en-forsvinner
Sist endret av Xernox; 17. januar 2011 kl. 08:42.
Trådstarter
Sitat av Gisse Vis innlegg
Forøvrig så kan man neppe si at EFI er noe nytt, det har blitt brukt av bla. Apple på sine Intelbaserte mac-maskiner og HP har brukt det en del år.
Vis hele sitatet...
Ja, er klar over at Apple har brukt det noen år alt. Men dem har ikkje noe fancy GUI grensesnitt, dem lar ikkje brukeran røre EFI'en engang

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Hvis du har en bærbar er det en sjanse for at du allerede bruker UEFI. Har notert meg dette blant annet på en del Asus-bærbare jeg har testet, og da snakker vi til og med modeller med Core 2 Duo. De har en meny tilsvarende det du er vant med fra BIOS, ikke noe mer fancy 3D-greier. Det starter raskt og gjør samme jobben som gammeldags BIOS, bare bedre. Implementasjonene jeg har sett så langt på ymse bærbare har ikke medført noen problemer hvertfall.
Vis hele sitatet...
Tjaa... Vet ikkje hva du definerer med fancy-meny, men dette blir får heavy får meg: http://www.sweclockers.com/image/red/2010/11/05/Uefi.jpg?t=articleFull&k=72ee2749
Sist endret av Masi; 17. januar 2011 kl. 08:49.
Det du viser der, Masi, er Ez Mode-opplegget til Asus, som er ment for å være enklere enn den avanserte menyen. Her har du et bilde fra advanced-menyen, som ikke er så ulikt menyene i en tradisjonell bios:

http://benchmarkreviews.com/images/reviews/motherboards/P8P67-EVO/ASUS-P8P67-EVO-BIOS-2.jpg

De tidligere implementasjonene jeg pratet om på bærbare var enda likere igjen, og det slo meg faktisk ikke at maskinene brukte UEFI før jeg sjekket det opp nærmere.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
At endel latterlige PC-produsenter har valgt å gjøre UEFI fancy og shiny er deres problem, jeg har selv jobbet med EFI \ UEFI i 3 år nå, og det har jo eksistert på Itaniumplattformen siden 2001 uten at det har vært noe behov for noe annet enn CLI.

Hell, CLI + ipstack så er man go go ready.