Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2293
Hei folkens!

Etter at jeg leste denne artikkelen kom jeg på en mld jeg fikk på facebook for 2-3 mnd siden.

Meldingen så slik ut. Er ikke dette ulovlig alkoholreklame?
Cult er jo ikke alkohol i seg selv? er vel en energi drink meg bekjent, så att du blir invitert til ett arrangement som skal arrangeres på ett utested fra en gruppe du har meldt deg inn i er vel ikke alkohol reklame, men rettogslett en invitasjon.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
Cult er jo ikke alkohol i seg selv? er vel en energi drink meg bekjent, så att du blir invitert til ett arrangement som skal arrangeres på ett utested fra en gruppe du har meldt deg inn i er vel ikke alkohol reklame, men rettogslett en invitasjon.
Vis hele sitatet...
Greit nok det. Men i tillegg har de lagt ut hele barkartet i meldingen og satt ned prisene på nesten all alkoholen.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
De sendte deg det i en privat melding? Ville vært noe annet hvis det ble vist på tv i pausen mellom barnetv...
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
De sendte deg det i en privat melding? Ville vært noe annet hvis det ble vist på tv i pausen mellom barnetv...
Vis hele sitatet...
Les denne.

Virker på meg som om alkoholreklame på facebook er like ulovlig som på tv.

Og nei, den var ikke privat. Den var til alle medlemmene i gruppen, som er en del.
Sist endret av Waffaz; 13. desember 2010 kl. 10:51.
cult har jo noen alkoholholdige energidrikker vist jeg ikke tar 100% feil
Jeg ser ikke problemet, og det bør heller ikke du.

Du er medlem av en gruppe for et utested som serverer alkohol, eller en gruppe for utesteder, og de sendte deg menyen (for en av utestedene)

Djeesuz, klager du når du får utlevert menyer på utesteder også?
Sist endret av waf; 13. desember 2010 kl. 10:55.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Leste litt her, hvor det står at
Et skjenkested har adgang til å annonsere med navn,
beliggenhet, bevillingsrettigheter og åpningstider.
Alkoholprodusenters firmanavn/firmamerke kan ikke
forekomme i annonsen.
Navn på eller avbildninger av alkoholholdige drikker
kan ikke forekomme i annonsen.
Prisopplysninger må ikke forekomme i annonsen. Som
prisopplysninger anses også begreper som «Happy
Hour»,«Byens billigste» eller liknende betegnelser som
informerer om prisene/prisnivået på alkoholholdige
drikke
Vis hele sitatet...
Virker som waffaz har et godt poeng.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Leste litt her, hvor det står at

Virker som waffaz har et godt poeng.
Vis hele sitatet...
Endelig noen som klarte å svare på spørsmålet

Takk! KP til deg.
Sitat av waf Vis innlegg
Jeg ser ikke problemet, og det bør heller ikke du.

Du er medlem av en gruppe for et utested som serverer alkohol, eller en gruppe for utesteder, og de sendte deg menyen (for en av utestedene)

Djeesuz, klager du når du får utlevert menyer på utesteder også?
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle om du er uenig, det er ulovlig.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Prisopplysninger må ikke forekomme i annonsen.
Vis hele sitatet...
Og dette var ikke en annonse, men en melding til medlemmer av en Gruppe for ett utested...
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
En annonse er en melding...
Som djxfade sier her - dette var ingen annonse.

Annonse er en betalt melding som gjengis i en avis, et blad, på Internett eller et annet offentlig sted. Annonser inneholder oftest reklame, men kan også være ikke-kommersielle bekjentgjørelser. Annonsene kan være både store helsides annonser og mindre enspalte- eller rubrikkannonser. De fleste aviser har sine egne annonseavdelinger som tar imot tekst og budskap og lager enkle annonser for annonsørene. Større annonser utformes gjerne av reklamebyråer.
Vis hele sitatet...
Det trådstarter har mottatt er en melding fra en gruppe han frivillig er medlem i.
Sist endret av waf; 13. desember 2010 kl. 12:09.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Det er forsatt et skjenkested som reklamerer for alkohol, dere trenger da ikke pirke på hvordan helsedirektoratet velger å formulere seg.
Ikke helt relatert, men kan nevne at reklame for gambling, reseptfrie legemidler og reklame rettet mot barn ikke er lov i Norge.

Men ettersom at Viasat 4 og TV3 sender fra UK, så går det under britiske kringkastningslover, selv om sendingene er rettet mot Norge.
men det er jo fortsatt ikke en annonse men en invitasjon til ett arrangement de skal ha, er vel vanlig og opplyse om div priser på ting?
La meg komme med en oppklaring, da det virker som om formuleringen i informasjonsmateriale er problemet. I forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk mv. § 14-2 regnes reklame som "...enhver form for massekommunikasjon i markedsføringsøyemed..."

En generell melding til alle gruppemedlemmer må inkluderes i dette.
@Blåskimmelost: Det blir noe annet, men jeg synes uansett at det er gruppen som bør være lukket med 18 års aldersgrense da man selv velger å være medlem. Personlig ser jeg ikke noe problem i slike meldinger på bakgrunn av dette.
Nei, det blir ikke noe annet. Så lenge gruppen opprettes med tanke på markedsføring, og det eneste kravet er at man er over 18, blir det ingen forskjell for hvorvidt man har lov til å reklamere eller ikke. Med massekommunikasjon må man forstå enhver form for kommunikasjon som går videre enn kun bekjente, uavhengig av kriteriene for å få tilgang til reklamen.

At de fleste neppe ser et problem med reklameformen er en helt annen sak, reglene er nå sånn som de er likevel.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av waf Vis innlegg
@Blåskimmelost: Det blir noe annet, men jeg synes uansett at det er gruppen som bør være lukket med 18 års aldersgrense da man selv velger å være medlem. Personlig ser jeg ikke noe problem i slike meldinger på bakgrunn av dette.
Vis hele sitatet...
Er heller ingen begrensninger på at det kun er personer over 18 som kan være med i gruppen.
Sitat av magnus3k Vis innlegg
cult har jo noen alkoholholdige energidrikker vist jeg ikke tar 100% feil
Vis hele sitatet...
Hansa har også alkoholholdig drikke, det er ikke dermed sagt at de ikke har lov til å reklamere for julebrusen sin. Selv om det er en åpenbar sammenheng mellom når julebrusen og juleølen kommer til butikken.

Jeg er forøvrig enig at dette ikke burde være et problem. Til tross for at vi har lover for reklame i Norge, er disse alt for strenge, etter min mening. Markedsføringsloven blir i svært liten grad fulgt opp, stort sett kun når noen føler for å anmelde bruddene. Det finnes dessuten mye verre eksempler på alkoholreklame på facebook, bare ta et søk på absolut for eksempel
Sist endret av lor3ntz; 13. desember 2010 kl. 13:03. Grunn: skriveleif
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
bare ta et søk på absolut for eksempel
Vis hele sitatet...
Dette er ikke laget av noen i Norge(Står hvertfall på engelsk oO), og de har dermed ikke alkoholreklame-forbud. Det er heller ikke assosiert med noe utested.
Sist endret av Waffaz; 13. desember 2010 kl. 13:05.
Kom kanskje ikke godt nok frem, men forsøkte å vise at lovverket blir litt meningsløst når man, som norske brukere, fortsatt er eksponert for den typen reklame.
Vi kan vel uansett si med Facebook som det er med Viasat4 at serverne ikke står i Norge og derfor ikke følger «denne typen» lover?
Jøss vi har det godt her i Norge...
Sitat av waf Vis innlegg
Vi kan vel uansett si med Facebook som det er med Viasat4 at serverne ikke står i Norge og derfor ikke følger «denne typen» lover?
Vis hele sitatet...
Nei, vi kan ikke det. Fjernsynskanaler er et spesifikt unntak, det nevnes intet om servere.

Forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk § 14-3 7. ledd: "7. Reklame i utenlandske fjernsynskanaler, når reklamen er i samsvar med reklamereglene i det land kanalen sendes fra. Unntaket gjelder ikke reklame i fjernsynssendinger som er spesielt rettet mot Norge."

Et lignende unntak for internett finnes ikke, altså er det heller ikke lovlig for et norsk utested å rette sin reklame mot Norge, uavhengig av hvordan de gjør det.
Som svar på hva TS spurte om. Det er liten tvil om at det er brudd på reklameforbudet. Det er en aktør(utested) som reklamerer ikke bare for alkohol, men også reduserte priser. Happy Hour eller hva nå du vil kalle det. Reklamen "infoen" er tydeligvis rettet mot det norske markedet.

Sitat fra Helse- og omsorgsderpartementet som fører tilsyn med reklameforbudet.
Når det gjelder reklame på internett, blir alkoholloven fortolket slik at reklame som må antas å være rettet mot det norske markedet, og der avsenderen er en norsk bevillingshaver eller interessent, vil rammes av reklameforbudet selv om serveren er plassert i et annet land. Også reklame lagt ut på utenlandske servere fra aktører i andre land kan være i strid med reklameforbudet dersom den kan sies å være rettet mot det norske markedet, dvs. har en tilsiktet virkning i Norge. Det må her foretas en konkret helhetsvurdering hvor det sentrale vurderingstemaet vil være om reklamen kan anses for å være direkte rettet mot det norske markedet og reklamens innhold og form vil bl.a. være viktige momenter i denne vurderingen.
Vis hele sitatet...
Nå ser det ut som om EU trumfer gjennom med hjelp av EØS at alkoholreklame som sendes fra en utenlandsk tvstasjon skal kunne sendes i Norge. Selv om sendingen er rettet mot det norske markedet. Dette vil igjen føre til store forandringer. Hva blir det neste, røyk? Hjernevaskende propagandareklame retter mot barn under 10 år.
Sist endret av javaFreak; 13. desember 2010 kl. 13:42.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av javaFreak Vis innlegg
Som svar på hva TS spurte om. Det er liten tvil om at det er brudd på reklameforbudet. Det er en aktør(utested) som reklamerer ikke bare for alkohol, men også reduserte priser. Happy Hour eller hva nå du vil kalle det. Reklamen "infoen" er tydeligvis rettet mot det norske markedet.

Sitat fra Helse- og omsorgsderpartementet som fører tilsyn med reklameforbudet.
Når det gjelder reklame på internett, blir alkoholloven fortolket slik at reklame som må antas å være rettet mot det norske markedet, og der avsenderen er en norsk bevillingshaver eller interessent, vil rammes av reklameforbudet selv om serveren er plassert i et annet land. Også reklame lagt ut på utenlandske servere fra aktører i andre land kan være i strid med reklameforbudet dersom den kan sies å være rettet mot det norske markedet, dvs. har en tilsiktet virkning i Norge. Det må her foretas en konkret helhetsvurdering hvor det sentrale vurderingstemaet vil være om reklamen kan anses for å være direkte rettet mot det norske markedet og reklamens innhold og form vil bl.a. være viktige momenter i denne vurderingen.
Vis hele sitatet...
Nå ser det ut som om EU trumfer gjennom med hjelp av EØS av alkoholreklame som sendes fra en utenlandsk tvstasjon skal kunne sendes i Norge. Selv om sendingen er rettet mot det norske markedet. Dette vil igjen føre til store forandringer. Hva blir det neste, røyk? Hjernevaskende propagandareklame retter mot barn under 10 år.
Vis hele sitatet...
Så meldingen denne gruppen sendte ut på facebook blir anset som reklame rettet mot det norske marked, derfor vil det rammes av reklameloven
Sitat fra helsedirektoratet
Prisopplysninger må ikke forekomme i annonsen. Som
prisopplysninger anses også begreper som «Happy
Hour»,«Byens billigste» eller liknende betegnelser som
informerer om prisene/prisnivået på alkoholholdige
drikker
Vis hele sitatet...
Da har du jo nettopp påvist at dette var ulovlig reklame?

Eller så kan jeg ha mindfucket meg selv med all denne quotingen.
Jeg vil heller kalle disse vin artiklene i Dagbladet/VG for alkohol reklame. Står tilogmed prisliste. Gjerne også artikler der de opplyser hvilke utesteder som selger de billigste halvliterne og drinkene. Ikke at jeg har så mye imot det, men det er alkoholreklame.
Sist endret av Mexxy; 13. desember 2010 kl. 13:53.
Det er nok ulovlig alkoholreklame det der ja. Fant et par saker der alkoholreklame på facebook er omtalt:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.7008853
http://www.ringblad.no/nyheter/article3737183.ece
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg vil heller kalle disse vin artiklene i Dagbladet/VG for alkohol reklame. Står tilogmed prisliste. Gjerne også artikler der de opplyser hvilke utesteder som selger de billigste halvliterne og drinkene. Ikke at jeg har så mye imot det, men det er alkoholreklame.
Vis hele sitatet...
Det er anmeldelser, ikke betalt reklame av produsenten. Men jeg skjønner hva du mener og kan ikke annet enn å si meg enig.

Unger på 10 år må jo bli fristet av friske musserende viner med en essens av kattepiss og smak av bark til kun 149,-
Sitat av AndreasWB Vis innlegg

Unger på 10 år må jo bli fristet av friske musserende viner med en essens av kattepiss og smak av bark til kun 149,-
Vis hele sitatet...
Nå er ikke reklameforbudet kun ment for unger. Og forresten, vin er godt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Update

titegn.
Ja bra sett, dette var litt av en skandale. Ring Juvente asap.
Hvordan er det med alkoholreklame i andre land forresten? Er det mange som har forbud mot dette?
litt ot, men jeg husker en gang for noen år siden. Det stod noen karer på Carl Johan og drev "markedsundersøkelser" for lanseringen av Marlboro Gold, eller hva faen den nye pakka heter. I hvert fall, denne "undersøkelsen" bestod i at de gav meg og kompisen et par gratis røyk (vi var forøvrig mindreårige), som vi røyka, for så å svare på en skjema ang. smak og design på pakka. Dette må da ha vært ulovlig? Det var jo offentlig reklamering for produktet, pluss at de delte ut gratis sigaretter uten ID-sjekk (utdeling av gratis sigaretter er vel uansett ulovlig?).