Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 9531
Heisann! Lurte bare på om det var noen her som har jobbet/jobber i en eller annen butikk som operer med cashguard (betaling/veksling). Er meget interessert i å lære mer om disse. Jeg har f.eks lagt merke til at like over hullene der pengene blir sug inn i maskinen, er det en liten ''skuff'', med et lite nøkkelhull, så det ga meg den fikse idé om at betjeningen har tilgang til pengene på innsiden. Snakker nå om de cashguardene som er utplassert på ica-butikker. Noen som har mer informasjon angående disse automatene? Takker for svar!
Hvorfor skal ikke de ansatte ha mulighet til å åpne de opp?
En måte må de jo fylle på automaten så, samt tømme den om nødvendig.
Det er ikke alle som har tilgang til Cashguarden, som regel de kun de som fyller og tømmer den - for eksempel meg som er ansvarlig i en dagligvarebutikk. Men det er en ganske enkel måte åpne den på hvis du veit hvordan. Jeg skal ikke gå inn på hvordan du gjør det, for det syns jeg blir for dumt. Men uansett lykke til!
Jeg tviler på at alle da ansatte har tilgang på nøkkelen. Dette er det nok kun butikksjef og enkelte andre personer som har.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg tviler på at alle da ansatte har tilgang på nøkkelen. Dette er det nok kun butikksjef og enkelte andre personer som har.
Vis hele sitatet...
Cashguarden åpnes ikke med nøkler.
Hvordan åpner man den, da? Vi er nyskjerrige, del med oss! hihi
Du tømmer den via et software som er på pcen (ikke kassa)
Sist endret av NidarSverre; 2. oktober 2010 kl. 14:02.
Det er ikke manuell tømming av Cashguard. Påfyll gjøres ved å putte penger oppi, på samme måte som når man betaler til vanlig.
Cashguarden tømmes via ett program, CashLogistics, som er installert på kontorpcen i butikkene. Det er en tidssperre, somregel 5 minutter fra tømming blir aktivert på pcen, til maskinen begynner å spy ut pengene. Somregel blir maskinene tømt hver kveld, og kontantene flyttet til safe/dropsafe eller liknende.
Hvis den tømmes hver kveld, hvordan får de(n) første kunden(e) dagen etter vekslepenger da?
Det er vanlig å ha et fast grunnbeløp i kassa på feks 1500kr, som ikke blir tømt.
Kun de største sedlene, og overflod av de andre sedlene som blir tømt. Vekslepengene vil fortsatt være igjen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er en maskin til sedler og en til mynter. Den til sedler fargelegger gjerne regnbuen på sedlene dersom du begynner å fikle med den.
Den til mynter er vel noe av det letteste som finnes i verden dersom du vil tjene 1500-3000 kjapt. Problemet er jo å stappe 1, 5, 10 og 20 kroninger i lomma, det er tungt!

Jeg oppfordrer ingen til å benytte sjansen til å gjøre noe med disse maskinene dersom du vil ha et utbytte, det går jo under kategorien ran som ikke er så fint å bli tatt for.

faenfaenfaenfaen
Håper det er lagt inn en sperre for å trykke "ønsket beløp + pant" og deretter på kontant, slik at den spyr ut penger. Ellers hadde det vært et latterlig stort sikkerhetshull. Gitt at noen er innlogget i kassen, selvsagt.
Sitat av kemstah Vis innlegg
Det er en maskin til sedler og en til mynter
Jeg oppfordrer ingen til å benytte sjansen til å gjøre noe med disse maskinene dersom du vil ha et utbytte, det går jo under kategorien ran som ikke er så fint å bli tatt for.

faenfaenfaenfaen
Vis hele sitatet...
Feil. Det er ikke ran. Ran er tyveri med våpen.
ran
subst. n ran () [ɾɑːn] det å true til seg penger, voldstyveri

Ikke nødvendigvis at du trenger våpen. Du kan true eller bruke ren vold også. Er likefult et ran
Sitat av mp34567 Vis innlegg
ran
subst. n ran () [ɾɑːn] det å true til seg penger, voldstyveri

Ikke nødvendigvis at du trenger våpen. Du kan true eller bruke ren vold også. Er likefult et ran
Vis hele sitatet...
Jeg ville nå også kalt det et ran/tyveri om du tok deg inn i en butikk på natt/kveldstid når ingen betjener den.. Mulig jeg tar feil, eks. at ran og tyveri er to forksjellige ting da, når jeg tenker meg om?
Sitat av Bandoloo Vis innlegg
Håper det er lagt inn en sperre for å trykke "ønsket beløp + pant" og deretter på kontant, slik at den spyr ut penger. Ellers hadde det vært et latterlig stort sikkerhetshull. Gitt at noen er innlogget i kassen, selvsagt.
Vis hele sitatet...
Det fungerer ikke, både pant og retur er begrenset til et par tusen hvert tiende minutt. Hvor mye og hvor lenge avhenger av butikk.

Normalt sett tømmer man alle sedlene på kvelden, og fyller det på igjen neste dag. Vekslepenger blir ikke tømt daglig (egentlig aldri, ettersom de stort sett blir gitt bort - påfylling derimot skjer ofte). Så førstemann i butikken kan fint ta ut penger, til deg som lurte på det.
Om du bryter deg inn i en butikk om natta er det vel innbrudd og ikke ran? Du får jo ikke truet noen.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Om du bryter deg inn i en butikk om natta er det vel innbrudd og ikke ran? Du får jo ikke truet noen.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Vet ikke om det er noe forskjell på straffeutmåling, men forskjell er det.
Ser at tråden er noe gammel, men likevel. Jeg jobber i en butikk med fult Cashguard system. Slitsomt, bare for å ha sagt det først. Og man blir trolig skutt ned om man blir forsøkt ranet av si en ruset person, som ike forstår hvorfor han/hun ikke kan få penger

Det er få eller ingen måter å lure guarden på, uten å ta seg inn i selve systemet. Tro meg, jeg har trykket meg ganske mye frem og tilbake og prøvd alt under mange omstendigheter. Og alt blir telt opp, hver eneste pantelapp, hver eneste konto-kunde osv. Man kan ikke snylte unna en eneste krone for da syns det på oppgjøret.

Cashguarden er til å låse opp. Både seddelhylla og myntskuffen. Sjefen har nøklene, det skjer ved stengetid hver dag. Pengene blir lagt bak låste dører eller tatt vekk samme dag.
Hva er de to knappene på baksiden, over den ene er den en rødt kryss mens over den andre er det en grønn sirkel?
Sitat av Totskalle Vis innlegg

Det er få eller ingen måter å lure guarden på, uten å ta seg inn i selve systemet. Tro meg, jeg har trykket meg ganske mye frem og tilbake og prøvd alt under mange omstendigheter.
Vis hele sitatet...
Jeg fant ut at dersom man putter på to sedler samtidig (oppå hverandre) i seddelskuffen, vil den spytte ut to til tre sedler av typen tilbake.

Nå prøvde jeg ikke å legge to stykk mindre sedler i en av de større, men det er mulig den da vil også spytte ut en stor seddel.

Dette er igjen stor risiko, ettersom du trenger å være bak kassen.

Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Hva er de to knappene på baksiden, over den ene er den en rødt kryss mens over den andre er det en grønn sirkel?
Vis hele sitatet...
Konfirmer eller avbryt tømming av kassen.

Sitat av Totskalle Vis innlegg
Cashguarden er til å låse opp. Både seddelhylla og myntskuffen. Sjefen har nøklene, det skjer ved stengetid hver dag. Pengene blir lagt bak låste dører eller tatt vekk samme dag.
Vis hele sitatet...
Det hender disse nøklene ligger i den gamle 'pengeskuffen', ettersom nøklene brukes hyppig.
Den rød knappen også brukes til å avbryte hvis noen har puttet på cash, og ikke vil betale med cash likevel. Cashen kommer ut igjen. Den grønne kan man også veksle med, putt på to 50 laper så kommer det ut en 100 lapp.

Tøft med det seddeltrikset, skal teste det en gang. Men vil ikke stjele fra jobben, ikke med det første hvert fall Viste du at om maskinen mangler 50 øringer klikker den i vinkel? Da vil den ingenting, og det behøver ikke være tomt heller, holder å ha igjen bare en 1-3.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Tøft med det seddeltrikset, skal teste det en gang. Men vil ikke stjele fra jobben, ikke med det første hvert fall Viste du at om maskinen mangler 50 øringer klikker den i vinkel? Da vil den ingenting, og det behøver ikke være tomt heller, holder å ha igjen bare en 1-3.
Vis hele sitatet...
Det var jeg ikke klar over, men når jeg jobbet på Rimi var jeg svært opptatt av å snike meg unna, og sove på bakrommet. Fikk altid andre til å ta seg av jobebn :-p
Derfor du ikke jobber der noe mer?
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Derfor du ikke jobber der noe mer?
Vis hele sitatet...
Jeg kom meg høyt opp i rankstigen for å få andre til å jobbe for meg : p Klassikeren var å betale de en hundrelapp for å stemple meg ut når skiftet var omme (verdt å prøve!). Ble ansvarlig for det meste i butikken :-p

Angående å ikke jobbe der lengre, jeg flyttet og fikk en svært god jobb :-)
Sist endret av prenix; 21. oktober 2010 kl. 13:12.
Haha. Mange som prøver seg med den på meg og fordi jeg er relativt ny. Men den gang ei, jeg pleier å snylte litt på pausene. Av den grunn at de er så faens paranoide for å betale noen kroner for mye, må stemple seg ut/inn for å gå på dass
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Men den gang ei, jeg pleier å snylte litt på pausene. Av den grunn at de er så faens paranoide for å betale noen kroner for mye, må stemple seg ut/inn for å gå på dass
Vis hele sitatet...
Et godt tips, glem alt som heter stempling til pauser. I hovedsak skal daglig leder gå gjennom tidsstemplingene før innsending av lønn. Her er en oppgave å luke ut de som har glemt å stemple pause, og isåfall trekke fra en halvtime. Jeg storkoste meg med en god del pauser om dagen.

Ta med mat på flaskerommet, spis litt. Si du tar lunch en time senere. Repetèr!

Edit: Kom vel ganske langt off-topic nå, though.
Sist endret av prenix; 21. oktober 2010 kl. 13:29.
▼ ... over en uke senere ... ▼
fortsatt gammel tråd, men jobber selv i en ICA butikk med Safepay.
disse er ganske enkle igrunn egentlig, trenger kun brukernavn (oftest vedkommendes navn eks: bjørntore,) og et selv valgt passord.

kan da velge "Tøm Sedler og frigjør Kasett" og da "løsner" alle seddelboksene fra kassene. deretter må man trykke på en knapp i kassa for å løsne sikringa på boksene, altså dobbeltsikring. deretter tømmes boksen med en maskin som legger det i en pose inni en saafe, slik at personalet kun har tilgang til å fylle på, og aldri til å ta ut penger cash.

med mindre man stikker av med en av seddelboksene, åpnes lett med vinkelsliper etc.
Sitat av Bandoloo Vis innlegg
Håper det er lagt inn en sperre for å trykke "ønsket beløp + pant" og deretter på kontant, slik at den spyr ut penger. Ellers hadde det vært et latterlig stort sikkerhetshull. Gitt at noen er innlogget i kassen, selvsagt.
Vis hele sitatet...
En bekjent som har jobbet på Ultra bekreftet at dette virket da han jobbet der. Pant og 999 så spøy CashGuarden ut penger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Selvfølgelig er det forskjell på ran og innbrudd. disse innbruddene blir betegnet som "grove innbrudd" å har en helt annen strafferamme enn vanlig innbrudd. eller, vet ikke 100% om det blir det på kiwi, men hos en klesbutikk etc er det det, så går ut ifra at det er det samme.

Det blir vel regnet som grovt innbrudd på samme måte som i klesbutikker etc.
den 5 min forsinkelsen på tømming kan overstyres med et adm passord.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
== ACCESS DENIED
>override

== Oh. OK..
Sist endret av robhol; 15. november 2010 kl. 06:47.