Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 9103
Jeg bor i Norge og jobber i Sverige. Her om dagen lurte jeg på hvordan det var med feriepenger når man jobbet i Sverige. Da svarer arbeidsgiveren min at feriepengene har jeg fått fordelt over hele året (12 %). Er dette lov? jeg prøvde å søke litt på nettet men fant ingenting. Spurte nabobutikken og de fikk utbetalt feriepenger. Jeg har heller ikke noe som helst tillegg på noen måte. Kan jobbe på julaften uten å få ekstra betalt. Det må være noen regler for dette? Jobbet der et år nå, er student så trenger de ekstra pengene. De ansatte er utrolige greie mennesker, men jeg syns ikke noe om lønningssystemet der!

Noen som kan hjelpe meg med litt informasjon, eller opplevd dette selv?
Se i kontrakten din.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Regler for feriepenger i Sverige skiller seg ganske markant fra de i Norge.
Litt lesing finner du bl a her: http://www.kollega.se/index.cfm?c=8389
Sitat av Furiya Vis innlegg
Jeg bor i Norge og jobber i Sverige. Her om dagen lurte jeg på hvordan det var med feriepenger når man jobbet i Sverige. Da svarer arbeidsgiveren min at feriepengene har jeg fått fordelt over hele året (12 %). Er dette lov? jeg prøvde å søke litt på nettet men fant ingenting. Spurte nabobutikken og de fikk utbetalt feriepenger. Jeg har heller ikke noe som helst tillegg på noen måte. Kan jobbe på julaften uten å få ekstra betalt. Det må være noen regler for dette? Jobbet der et år nå, er student så trenger de ekstra pengene. De ansatte er utrolige greie mennesker, men jeg syns ikke noe om lønningssystemet der!

Noen som kan hjelpe meg med litt informasjon, eller opplevd dette selv?
Vis hele sitatet...

Det regleras som någon har sagt tidigare individuellt. Du får läsa ditt anställningsavtal för att se om din semestererstättning ingår i din timlön eller ej. Hur mycket uppgår den till, totalt ink semesterersättning? Försök att ta reda på om arbetsplatsen är fackligt ansluten emd kollektivavtal. Om de är det, ta då reda på minimi lön som regleras i kollektivavtalet. Om din är lägre, kan facket krävas skadestånd. Detta kommer dock ej du att få ta del av... Tyvärr. Men detta systemet är jättevanligt när man anställer studenter/sommarjobbare i Sverige.
Trådstarter
24 1
Tusen takk til alle, dette skal jeg sjekke opp. : )