Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 802
Laptop: Acer Aspire 5930G

Dette har skjedd:

Da jeg er midt i eksamenstiden synes jeg at aa teste ut linux gjennom wubi var en glimrende ide. Det funket fint og jeg lekte litt rundt. Saa gikk jeg lei etter en liten stund og bestemte meg for aa boote opp i windows igjen. Da skar det seg.

Problemet:
Naar jeg booter opp skjer foelgende: Foerst er det helt svart skjerm (altsaa ingen stroem til skjermen) i 2-3 sekunder etter at jeg trykker boot knappen - noe som ikke er vanlig. Den vanlige boot screenen kommer opp med Acer logo og en graa linje nederst med en blaa statuslinje midt paa (som stopper ca. i midten), og det staar at jeg kan trykke F2 for aa komme inn i BIOS. Denne skjermen vedvarer i maks ett sekund til vanlig. Naa holder den seg der i kanskje 6-7 sekunder foer laptopen plutselig rebooter igjen. Samme skjerm kommer opp og varer like lenge foer laptopen skrur seg helt av.

Jeg har proevd aa trykke F2 for aa komme i BIOS, men ingenting skjer. Jeg har ogsaa proevd aa putte inn en W7 disc i haap om at denne skal bootes, noe som ikke skjer.

Jeg er helt blank paa hvordan jeg skal faa loest dette og jeg haaper instendig at noen av dere kan vaere behjelpelige. Alle tips tas i mot med takk. Spesielt dersom ett tips viser seg aa fungere.

Kan foroevrig si at den ble kjoept i januar 2009, vil dette da kunne gaa inn under reklamasjonsrett?
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Dette er nok samme modell som en jeg kjenner har, og han fikk lignende feil.
Ta kontakt med forhandleren. Du har reklamasjonsrett (med mindre du har fiklet med et eller annet unødvendig inne i maskinen som forårsaker det).

PS: Om det er noe viktig på harddisken kan du jo prøve å koble den inn som en #2 harddisk i en annen maskin, slik at du kan redde vital data dersom formatering kommer til å skje i servicen.

PPS: Du trenger ikke reklamere dersom du fortsatt. har garanti som dekker feilen.
Sist endret av Grimdoc; 20. mai 2010 kl. 00:11. Grunn: addon
..
Trådstarter
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Dette er nok samme modell som en jeg kjenner har, og han fikk lignende feil.
Ta kontakt med forhandleren. Du har reklamasjonsrett (med mindre du har fiklet med et eller annet unødvendig inne i maskinen som forårsaker det).

PS: Om det er noe viktig på harddisken kan du jo prøve å koble den inn som en #2 harddisk i en annen maskin, slik at du kan redde vital data dersom formatering kommer til å skje i servicen.

PPS: Du trenger ikke reklamere dersom du fortsatt. har garanti som dekker feilen.
Vis hele sitatet...
Av fikling har jeg aapnett dekselet for aa toerke stoev utav viften, og da ene skruen paa dekselet ble litt boeyd vil de kunne se at jeg har aapnet det. Vil dette da gjoere reklamasjonsretten ugyldig?

Jeg takker for tips angaaende harddisk, men tok heldigvis i bruk Dropbox for en stund siden.

Slik jeg forsto det paa Acer's hjemmesider har jeg ett aars garanti. Dvs. at dette maa nok gaa paa reklamasjon (da hos MPX.no).
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av duxo Vis innlegg
Av fikling har jeg aapnett dekselet for aa toerke stoev utav viften, og da ene skruen paa dekselet ble litt boeyd vil de kunne se at jeg har aapnet det. Vil dette da gjoere reklamasjonsretten ugyldig?

Jeg takker for tips angaaende harddisk, men tok heldigvis i bruk Dropbox for en stund siden.

Slik jeg forsto det paa Acer's hjemmesider har jeg ett aars garanti. Dvs. at dette maa nok gaa paa reklamasjon (da hos MPX.no).
Vis hele sitatet...
I følge loven skal de måtte "bevise" at det er du som er skyldig i feilen dersom de ikke skal dekke det. Litt vanskelig å bevise at det er din feil med en bøyd skrue kanskje. Jeg ville tatt kontakt med MPX for info om innsending (kanskje ikke nevne at du har hatt den åpen på dette tidspunktet?).

Supert at flere bruker Dropbox til noe nyttig!
Sist endret av Grimdoc; 20. mai 2010 kl. 00:29. Grunn: skrivefeil
..
Trådstarter
Jeg har sendt avgaarde en e-post til support@MPX naa hvor jeg forklarte situasjonen og spurte om de hadde noen tips, og videre hvordan jeg skulle gaa frem ved en eventuell reklamasjonssak. Kan holde dere oppdatert vedrorende dette.

Gaar i tillegg innom IT support her paa universitetet i morgen og ser om de kan hjelpe.
Burde ikke være noe problem å få dekket på reklamasjon - skjeldent slike blir avvist. "Beviselig" i lovens forstand trenger ikke bety mer enn at man har brutt et forseglingsklistemerke for et deksel som dekker "non user serviceable" deler - man har da pr. def. fiklet med ting som fratar en enhver rett på gratis reparasjon. Acer har stort sett ett stort lokk over hovedkort, RAM, HDD og nettverkskort, så her skal ikke dette være noe problem, da både RAM og HDD er user serviceable.
..
Trådstarter
Ok, oppdatering av de saere.

Og dette haaper jeg noen kan ha en forklaring paa!
Etter en pils og en snus tenkte jeg at jeg skulle give it one last go, with a twist.

Jeg proevde en oppstart. Det fungerte ikke. Jeg proevde igjen, men trakk foerst ut batteriet. Rett etter at jeg bootet opp fikk jeg den lure ideen at jeg burde trekke ut stroemmen. Naturlig nok skrudde pcen seg av.

Saa kommer det merkelige, jeg bootet opp igjen rett etterpaa - til min store forundring bootet den opp knirkefritt. Jeg avinstallerte Ubuntu og skrudde saa av pcen igjen. I skrivende stund booter den opp, drevet av batterikraft.

Jeg har opplevd mye rart med data opp igjennom tidene, men dette stiller hoyet paa listen.
Kan noen gi meg en forklaring?
Kan være du klarte å 'lure' den til å resette CMOS på noe vis. Vet HP har et slikt triks - ut med strøm og batteri, power-knapp inne i 30sek, og vips starter maskina. Kan godt være Acer har noe lignende, som du klarte å utløse ved et lykketreff.