Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3356
Hei.

Fant en halvliter klorhexidin sprit, den er tidligere blitt brukt til rensing av piercing o.l . Noen som vet om dette kan drikkes? Søkt rundt på nett og lest på felleskatalogen men fant ikke no vettig svar.

Er klorheksidindiglukonat'en jeg da tenker på, som er det eneste som ikke hører hjemme i vanlig pol-sprit

Takker for svar
Jeg fant et litt avskrekkende svar til deg her:

"klorheksidin, kjemisk forbindelse med bakteriedrepende virkning, desinfeksjonsmiddel. Stoffet virker mot grampositive og gramnegative bakterier og sopp. Klorheksidin brukes til desinfeksjon av kroppsoverflater (hud og slimhinner) og til blæreskylling for å behandle urinveisinfeksjoner hos pasienter med innlagt kateter. I sjeldne tilfeller kan klorheksidin gi hudirritasjon eller blod i urinen når det benyttes til blæreskylling."

Jeg vet ikke om jeg ville drukket mye av noe med dette stoffet i seg.
Klorhexidin er ikke sprit. Jeg bruker det til å rense piercingen min, og det lukter bare svak eddik, det er ikke sprit gutten min.
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Klorhexidin er ikke sprit. Jeg bruker det til å rense piercingen min, og det lukter bare svak eddik, det er ikke sprit gutten min.
Vis hele sitatet...
Klorhexidin inneholder ikke etanol (sprit), men det gjør klorhexidinsprit.

Les forskjellene her:
Klorhexidin: http://www.felleskatalogen.no/pasien...718/88532.html
Klorhexidinsprit: http://www.felleskatalogen.no/pasien...3D0%26href%3D0
Sist endret av Grimdoc; 27. april 2010 kl. 18:32.
Åja, visste ikke at det fantes klorhexidinsprit, trodde han mente klorhexidin ^^
Det må da vitterlig være bedre å drikke vanlig sprit, egnet for formålet?
Trådstarter
5 0
Sitat av ocliw Vis innlegg
Jeg fant et litt avskrekkende svar til deg her:

"klorheksidin, kjemisk forbindelse med bakteriedrepende virkning, desinfeksjonsmiddel. Stoffet virker mot grampositive og gramnegative bakterier og sopp. Klorheksidin brukes til desinfeksjon av kroppsoverflater (hud og slimhinner) og til blæreskylling for å behandle urinveisinfeksjoner hos pasienter med innlagt kateter. I sjeldne tilfeller kan klorheksidin gi hudirritasjon eller blod i urinen når det benyttes til blæreskylling."

Jeg vet ikke om jeg ville drukket mye av noe med dette stoffet i seg.
Vis hele sitatet...
damn, nei høres ikke helt bra ut. avventer værtfall til jeg finner no mer info

Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Det må da vitterlig være bedre å drikke vanlig sprit, egnet for formålet?
Vis hele sitatet...
Hadde selfølgelig kjøpt meg en flaske på polet hvis det hadde vært en mulighet. Men er skrapa for penger og tenkte kanskje denne kunne funke i "nøden". Den er forøvrig reseptbelagt og med minimalt med tilsettninger som andre desinfektions spriter er, så trudde det kanskje var noe i samme duren som legespriten folk ellers drikker rundt om
Sist endret av Ludvig66; 27. april 2010 kl. 19:40.
Sitat av Ludvig66 Vis innlegg
damn, nei høres ikke helt bra ut. avventer værtfall til jeg finner no mer info



Hadde selfølgelig kjøpt meg en flaske på polet hvis det hadde vært en mulighet. Men er skrapa for penger og tenkte kanskje denne kunne funke i "nøden". Den er forøvrig reseptbelagt og med minimalt med tilsettninger som andre desinfektions spriter er, så trudde det kanskje var noe i samme duren som legespriten folk ellers drikker rundt om
Vis hele sitatet...
Ikke drikk dette. Selv om det finnes lite info om forgiftningsfare på k-sprit på nettet betyr ikke dette at det er ufarlig (det er ikke beregnet på innvortes bruk, så det finnes sans. lite erfaring med problemstillingen). Legemiddelverket sier ikke mye om giftighet, men anbefaler pumping dersom oralt inntak. Klorhexidinglukonat er et bredspektret antiseptikum som brukes til å drepe bakterier og virus, og vil om ikke annet drepe deler av normal tarmflora (fordøyelsesbesvær, diare, kvalme). Tror du rett og slett får utsette festen din junior.
Jeg har laget dette i min tidligere jobb på kabi, vi måtte bruke hansker og værnebriller ved håndtering av klorhexidindiglukonat. Ved svelging skal det ikke fremkalles brekninger men kontakte lege eller kontakte giftinnformasjonssentralen med en gang. Ta med etikett til lege.
Ha en god fyll hehe