Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1879
Hei alle freaks. Har vært her inne en god stund å fulgt med.
Denne siden både fasinerer å skremmer meg. Folkene her inne sitter med så utrolig mye kunnskap, å jeg har lært utrolig mye av å lese her inne. Har ikke turd å skrive så veldig mye, litt redd for ufine kommentarer. veldig hårsår av meg.
Men for å komme til saken.
Jeg har rust meg i snart 4 år, å rusen begynner å ta overhånd.
Det begynte med hasj, gikk så smått over til nøtter og speed. Helt uskyldig, harmløs morro.
Nå sitter jeg her, 4 år senere. Nettopp skrevet ut av Haukeland sykehus etter overdose natt til tirsdag. Gikk nedpå 8 rivotriler, tre linere amf, tre eller fire sobril å ett par bongeves. Ringte selv etter ambulanse da jeg følte noe var galt. Har vært i møte med psykriater og sosionom, som skrev dette bl.a i ett brev de sendte til fastlegen min.

Funn ved innleggelsen
Sløv, ruset, samarbeider godt, lavt blodtrykk men etter hvert stabile observasjoner.

Det ble ikke funnet holdepunter for at hun er suicidal eller alvorlig deprimert. Derimot har hun i første rekke et kronisk og rel. alvorlig rusproblem. Hun henvises derfor av sosionom til oppfølging hos ruskonsulent og PUT ( Psykriatisk Ungdoms Team) i bydelen.

Men for å komme til poenget
Hva ER PUT egentlig? Det samme som møter?
Er det mulig å snakke med fastlegen å heller bli lagt inn ett sted?
Har virkelig lyst å komme meg ut av driten denne gang, å jeg tror ikke at noe samtaler med en eller annen psykolog kan hjelpe å motivere meg.
Jeg er kjempe klar for en ny start, uten rus. Å tror at en innleggelse ville vært det aller beste i min situasjon.
Er forresten på min andre nyktre dag, det kjennes godt i kroppen å jeg kjenner at viljestyrken ikke er helt på topp. Håper bare ikke jeg ryker til før jeg får snakket med legen..

Noen tanker?
Blir veldig glad for svar.
Å helst ingen "Er du tilbakestående eller?"
For jeg vet at jeg ikke er den smarteste ulven i flokken..
Takk..
Vel du har i det minste innsett at du har et problem, og at du vil bort fra det. Og det er jo forsåvidt den eneste måten og starte på. Du må nesten bare møte opp på det møtet og håpe på det beste. Du vil sikkert få en god del info på det møtet. For og unngå en sprekk er det sikkert lurt og søke hjelp hos nyktre venner.

Lykke til da
PUT (Psykiatrisk Ungdoms Team) er i bunn og grunn inngangsdøra til all hjelp du måtte ha behov for innenfor rusmidelproblematikken. De kan hjelpe deg med henvisninger til bl.a avrusningsklinikker, psykologer o.l.
Ventetiden til PUT kan vær lang, så om du føler du trenger hjelp snarest mulig, bør du ringe til PUT og/eller fastlegen så hjelper de deg med henvisning og informasjon om avrusingsklinikker, der ventetiden er noe kortere.

I mellomtiden kan jeg bare ønske deg lykke til og stå på! Sett deg oppnåelige mål og ikke mist motet om du sprekker. Alle sprekker. Veien til rusfrihet er lang og tung og du vil gå på mange nedturer. Men den følelsen av frihet og selvstendighet du får når du er kvitt problemet vil være verdt alt blodslitet.

Mitt tips til deg er å brenn alle bruer ut mot rusmiljøet. Kvitt deg med alle kontakter. Bytt telefonnummer, og skaff deg et streit nettverk.

Lykke til!
PUT jobber utelukkende med ungdom med rusproblemer, og har også egne psykiatere og -loger som er veldig bra folk med relevant erfaring. Grattis, og lykke til.
tusen takk for veldig gode svar. Det hjalp virkelig..
Har fått henvisning av sosionom til PUT, så håper ikke det går så all for lang tid.
Du har jo veldig god selvinnsikt i problemet ditt virker det som. Det er jo nøkkelen til bedring, så det her er jeg sikker på at går bra. Når du nå har fått henvisning så vil jeg råde deg sterkt til å benytte all hjelp du blir tilbudt.

Dette er halve løsningen i mine øyne. Neste skritt du må jobbe med er å skaffe deg nye venner og finne på ting i fritiden din som ikke inneholder rus. Finn noe du kan erstatte rusen med, så det ikke blir like lett å falle tilbake.
Prat med menneskene rundt deg og forklar problemet. Så skal du se at det er mange som ønsker å hjelpe deg.
Veldig voksent og modent gjort av deg å skrive en sånn post som du har gjort her. Det var sikkert ikke lett
Stå på!
Vil du fortelle hvor gammel du er?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
PUT går i grunnen fort. Kjenner selv folk som har blitt tatt hånd om av PUT og det gikk i grunnen på uken eller dertil. Selv har jeg stått i kø i flere måneder, og står fremdeles i kø (jeg kvalifiserte ikke til PUT). PUT har psykologer også videre med erfarne spesialister som hjelper deg. Du er meget heldig som får hjelp av PUT, lykke til og bruk tiden godt. For en dag er du for gammel og blir kastet ut.
Ville anta at du kunne hatt behov for et utredningsopphold i regi av Bergensklinikkene. Det vil i praksis si Hjellestadklinikken (eller kanskje blåkors). Fin natur, mange aktiviteter (hovedsaklig trening, turer etc), mange tester og utredninger som skal gjennomgåes, noen har nytte av det og andre har ikke. Det gjelder å smøre seg med tålmodighet, og ikke la seg falle for fristelser (det vil alltid være noen andre der som har med seg noe de ikke burde hatt). Husker ikke akkurat hvordan det var i forhold til aldersgrense for inntak der, men innbiller meg at det er enten 16 eller 18. Men det kan put bedre enn meg. Flott at du er villig til å ta tak i rusproblemene dine, ønsker deg lykke til.
Sitat av nurse_betsy Vis innlegg
Ville anta at du kunne hatt behov for et utredningsopphold i regi av Bergensklinikkene. Det vil i praksis si Hjellestadklinikken (eller kanskje blåkors). Fin natur, mange aktiviteter (hovedsaklig trening, turer etc), mange tester og utredninger som skal gjennomgåes, noen har nytte av det og andre har ikke. Det gjelder å smøre seg med tålmodighet, og ikke la seg falle for fristelser (det vil alltid være noen andre der som har med seg noe de ikke burde hatt). Husker ikke akkurat hvordan det var i forhold til aldersgrense for inntak der, men innbiller meg at det er enten 16 eller 18. Men det kan put bedre enn meg. Flott at du er villig til å ta tak i rusproblemene dine, ønsker deg lykke til.
Vis hele sitatet...
Det du skriver her fanget umiddelbart oppmerksomheten min.
Jeg tror virkelig det kunne vært noe for meg.
Kan jeg f.eks si til legen min at jeg vil søkes inn der?
Jeg vet egentlig ikke så mye om emnet, så det er utrolig greit å få så mange gode svar her inne.
Fristelser er det over alt, å jeg klarer ikke lenger å stå imot på egen hånd.
Men om jeg først hadde kommet meg innfor ett hjelpesystem så hadde jeg kjempet som faen. Jeg har så store planer for livet, det er så mye jeg vil gjøre, så mye jeg vil oppnå. Jeg er skikkelig klar.
Tusen takk for det.

Sitat av Epitaph Vis innlegg
Vil du fortelle hvor gammel du er?
Vis hele sitatet...
Jeg har visst helt glemt å nevne det, men jeg er 20, fyller 21 i sommer.
Så bra at du virkelig tar tak i problemene da er i samme alder selv og vil si at det er den beste tiden man husker for livet, så og starte på nytt og få seg streite venner er jo en knall ide hvis du greier å gjennomføre dette her og blir rusfri har du jo en kjempe erfaring du kan ta med deg i livet nice bilde bye the way, lykke till da!
Sist endret av speedy902; 4. april 2010 kl. 13:23.
Sitat av TheNotoriousT Vis innlegg
Det du skriver her fanget umiddelbart oppmerksomheten min.
Jeg tror virkelig det kunne vært noe for meg.
Kan jeg f.eks si til legen min at jeg vil søkes inn der?
Jeg vet egentlig ikke så mye om emnet, så det er utrolig greit å få så mange gode svar her inne.
Fristelser er det over alt, å jeg klarer ikke lenger å stå imot på egen hånd.
Men om jeg først hadde kommet meg innfor ett hjelpesystem så hadde jeg kjempet som faen. Jeg har så store planer for livet, det er så mye jeg vil gjøre, så mye jeg vil oppnå. Jeg er skikkelig klar.
Tusen takk for det.



Jeg har visst helt glemt å nevne det, men jeg er 20, fyller 21 i sommer.
Vis hele sitatet...
Er ikke totalt stø på dette her, er en stund siden jeg har vært i kontakt med rusfeltet. Men, ville tro at du får vite det du trenger dersom du ringer 800 89 550 på dagtid, som er Bergensklinikkene sin grønne linje. Ellers kan bergenclinics.no sikkert være kilde til mye info.
Sitat av speedy902 Vis innlegg
Så bra at du virkelig tar tak i problemene da er i samme alder selv og vil si at det er den beste tiden man husker for livet, så og starte på nytt og få seg streite venner er jo en knall ide hvis du greier å gjennomføre dette her og blir rusfri har du jo en kjempe erfaring du kan ta med deg i livet nice bilde bye the way, lykke till da!
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har helt rett i det.
Tusen takk

Sitat av nurse_betsy Vis innlegg
Er ikke totalt stø på dette her, er en stund siden jeg har vært i kontakt med rusfeltet. Men, ville tro at du får vite det du trenger dersom du ringer 800 89 550 på dagtid, som er Bergensklinikkene sin grønne linje. Ellers kan bergenclinics.no sikkert være kilde til mye info.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for nyttig info.
Sjekker ut siden atm.