Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2966
Hei!
Jeg har en skolelaptop, med win xp og en stasjonær data med win 7.

Problemet mitt er at jeg ikke får kopiert filene fra laptoppen til den stasjonære.
Vanligvis ville jeg bare brukt windows fildeling, men får ikke dette til å fungere. Tror problemet er at fildeling er deaktivert på laptoppen, i og med at operativsystemet er instalert av it-avdelingen på skolen. Har prøvd masse forskjellig for å få det til å fungere igjen, men ingen håp.

Så det jeg lurer på er om det finnes noen gode alternativer til windows fildeling. Har tenkt litt på å sette opp en DC++ hub, og kopiere via den protokollen, men det er litt mye stress i forhold til bruksområde.

Har også prøvd et program som heter lanshark. Fikk dette til å fungere, men var svært ustabilt, så ble med det ene forsøket.

Så om noen har tips på hvilke alternativer jeg kan bruke, eller hvordan jeg får aktivert fildeling i Win XP så skrik ut!
Det er mulig din Win7 install krever NTLMv2 auth, og winxp prøver med NTLMv1. (jeg er ingen ekspert, men det er sånn jeg forstår det fungerer)

Du kan prøve dette på win7 maskinen:

Control Panel -> Administrative Tools -> Local Security Policy -> Local Policies -> Security Options

.. der setter du "Network security: LAN Manager authentication:" til "Send LM & NTLM responses - use NTLMv2 if negotiated"
Deaktivert fildeling? Det høres da knotete ut, samt at jeg egentlig ikke forstår hvorfor noen som helst itavdeling ville gjøre det, all den tid de måtene man kan gjøre det på fjerner en umasse funksjoner.

Mulighet 1 er å spørre itavdelingen om de har gjort noe slikt, selv om jeg mistenker at de vil se på deg som om du var en alien som snakket på et uforståelig språk.

Mulighet 2 er at du har en konfigurasjonsfeil på en av maskinene. Det første jeg ville tenke på var brannmur på en av maskinene. Finner du den bærbare fra den stasjonære? Har du prøvd lage en skrivbar deling på den stasjonære, for så å gå i explorer (filbehandler) på den bærbare og skrive inn \\ipadresse-til-stasjonær?
Husk også at du må dele en mappe på den bærbare og aktivere fildeling for å kunne se filer på den stasjonære.
Trådstarter
69 2
Etter nokk et tappert forsøk på å få fildelingen i windows fil å fungere, ga jeg opp.

Så over til alternativene, noen som har noe å anbefale?
Sitat av SM411 Vis innlegg
Etter nokk et tappert forsøk på å få fildelingen i windows fil å fungere, ga jeg opp.
Vis hele sitatet...
HVA forsøkte du? For at vi skal kunne gi deg noen hjelp må du fortelle hva du gjør, og hva som skjer/ ikke skjer. Å bare si at det ikke virker gir ikke oss noen som helst informasjon.
Trådstarter
69 2
Jeg skrudde av og på fildelingen. Prøvde å gå motsatt vei, altså fra bærbar til Win 7. Samme problemet oppsto da. Prøvde også å sjekke brannmuren i windows om den godtok trafikk til File and printer share, noe som den gjorde.

Men det som er litt spesielt er at når jeg høyreklikker på en mappe på laptoppen og velger deling, så får jeg opp et litt anderledes vindu enn det som er standard i xp. Jeg kan feks gi forskjellige personer rettigheter, velge hvor mange tilkoblinger det skal være på en tid osv. Har gitt alle rettighetene til alle, men fungerer forsatt ikke.

Prøvde også nazrm sitt tips om å forandre på sikkerhetsinnstillingene i win7. Alt uten hell.
Windows 7 bruker vel et program som heter Windows Enkel overføring på Norsk. Hvis du installerer det programmet på begge maskinene skal det funke. Hvertfall for meg, kjører det på en bærbar med XP mot denne på Windows 7.

Dumt spørsmål, men du er samme workgroup på begge maskinene?
Sist endret av Nath; 25. mars 2010 kl. 17:51.
sende over WLM (msn)?

den oppdager automagisk at du er på samme lokalnett, og det går dermed tålig fort
Trådstarter
69 2
Sitat av Kirie Vis innlegg
Windows 7 bruker vel et program som heter Windows Enkel overføring på Norsk. Hvis du installerer det programmet på begge maskinene skal det funke. Hvertfall for meg, kjører det på en bærbar med XP mot denne på Windows 7.

Dumt spørsmål, men du er samme workgroup på begge maskinene?
Vis hele sitatet...
Nei, vi er ikke i samme arbeidsgruppe. Laptoppen er medlem av et domene satt av skolen, og Win7 dataen er medlem av standard workgroup.
Prøv å meld de inn i MSHOME og prøv på nytt
Eventuelt lage en egen arbeidsgruppe, men mshome skulle vel gjøre jobben
Trådstarter
69 2
Tester nå ut Windows enkel overføring. Ser ut til å fungere bra så langt. Men om jeg melder meg inn i MSHOME, er det ikke en sansynelighet for at noe vil gå galt når jeg kommer på skolen igjen med datamaskinen?
Vet ikke helt hvordan det er på skolen din, men vil nok ikke by på store problemene. Er bare å melde den inn i domenet igjen, hvis den ikke oppdager det automatisk.
Trådstarter
69 2
Har fått overført det jeg skulle med Windows enkel overføring. Orker ikke å stresse noe mer nå. Takk for hjelpen