Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 7614
litt offtopic men: hva om man går på byenn, kjøper drikke og drikekr der inne og blir busta for å være 16... Er det du eller utestedet som får straff, eller begge?
Opprinnelig postet av adrixx
vektere/vakter eller andre sivile kan IKKE ta legget i fra deg! de har ingen andre rettigheter en meg og deg når det gjelder andres eiendeler! De kan maks si sorry dette er ikke deg, og gi det tilbake...
dette er i følge loven da...i praksis vil du sikkert oppleve at dem tar det fra deg...anmeld i såfall svina!
Vis hele sitatet...
kansje dere ikke vet det, men det står i den store tykke røde boka at vektere har 1/2 politi myndighet... De kan holde deg igjen og anmelde deg til politiet... men skader de deg er det politi vold...
Men de har lov til å konfiskere eiendeler, holde deg igjen og kansje ta deg til politiet... men de kan ikke straffe deg på noen måter, og heller ikke ødelegge noen private eiendeler...

EDIT:
men er vel få dørvakter som er vektere da? de er vel bare dør vakter, det eneste de kan er neskte deg tilgang... men har de vekter skilt, ikke tro at du kan annmelde de før de ødelegger eiendeler eller skader deg...
Opprinnelig postet av etse
litt offtopic men: hva om man går på byenn, kjøper drikke og drikekr der inne og blir busta for å være 16... Er det du eller utestedet som får straff, eller begge?
Vis hele sitatet...
Da er det utestedet som får bot... det leste jeg nettopp om
etse: er du HELT sikker på det?
kamerat av meg tok nettopp vekter kurs, og han sa klart og tydelig at en vekter ikke har noen andre rettigheter enn en hvilken som helst annen sivil borger.

klart de ikke har 1/2 politimakt.
dokument forfalskning har strenge straffer
Madstyle: det stemmer, men etter som jeg forstår ting her så er det ikke dokumentforfalskning når du bruker en annens persons leg. Det blir først dok. forfalskning når du endrer fødselsår på bankkort ved å skrape på det f.eks.

Stemmer ikke dette?
Angående det med å holde igjen personer:
Er ikke mange ukene siden jeg spurten en jeg kjenner som er advokat(da var de om vekterne som driver kontroller på bussen) om temaet. Han sa det at vis noen tar deg idet du gjør en kriminelhandling(altså tar deg på fersken) så kan de holde deg igjen
Huff, ikke lurt å leke med falsk legitimasjon he he

Når jeg var i militæretr tok vaktlaget mitt en med falsk adgangsbevis, han ble dratt ned til forhør av MP og sikta. Det var skjerpende t leiren var under beredskap
Eieren mista dessuten adgangskortet sitt, sleit litt da fordi han jobba i leiren husker jeg

En butikkansatt\ kunde har rett til å holde en person igjen når det er uten tvil at han\ hun ikke betalte varen (e) med vilje (nasking). Husker det kom når jeg jobba i butikk, fikk ekstra kurs greier på det
Mener å tro at vektere har lov til å holde igjen personer de er sikre på f.eks. har stjålet noe fra en butikk. Derimot er det vel kun politiet (og forsvaret om du er i det) her i Norge som kan kreve personopplysninger.
Men er stjeling det samme som å vise et annet legg?
Har ikke butikk ansatte lovt og holdeigjenn kundene når de er sikkre på at det er fakelegg ute og lufter seg ?
De har vel lov å holde igjen folk på sin egen eiendom til politiet kommer, men ikke på offentlig. Sånn som når vekterne kommer å tømmer ut ølen din begår de lovbrudd.

Å prøve det du pønsker på ceriall er å ta en stor risiko, en veldig stor en.
DET ER IKKE NOE STRESS Å BRUKE NOEN ANDRE SITT LEGG, det som er stress er et forfalsket.
Det vakter kan gjøre om du bruker noen andre sitt er å ta det og gi det til politiet, det neste som skjer er at den personen som er på legget må dra til politi stasjonene og hente det. Om det blir noe stress i det hele tatt for deg eller han du låner legget av, så kan du si at du fant det og at du brukte feil, og om det er den du låner legget av så kan han si at DU hadde funnet det og at han ikke visste noe om saken.
Har skjedd med flere jeg kjenner og den eneste som har fått problemer er en som hadde forfalsket et legg.
høres vel kansje litt usansynerlig at du "tok feil leg" og skulle kjøpe øl og så hadde du tengt å vise frem leg på at du var 16...
Kjenner en fyr som fikk lånt seg ett leg og skulle handle pils.

Dama i kassa så at det ikke var hans leg, og hun beslagla det. Han fikk seg ikke noe å supe på, men skjedde ikke noe mer. Bankkortet dukket opp i postkassa til den rette eieren en ukes tid senere.
▼ ... flere år senere ... ▼
Men om du forandrer på talla skraper av litt av det ene tallet sånn dt ligner på et annet , er det noe straff på det ?
Hadde vært fint og få vite det
Sitat av Kentryllo Vis innlegg
Men om du forandrer på talla skraper av litt av det ene tallet sånn dt ligner på et annet , er det noe straff på det ?
Hadde vært fint og få vite det
Vis hele sitatet...

Hva faen tror du ?

Det er jo forfalskning av dokumenter legg
Sitat av Kentryllo Vis innlegg
Men om du forandrer på talla skraper av litt av det ene tallet sånn dt ligner på et annet , er det noe straff på det ?
Hadde vært fint og få vite det
Vis hele sitatet...
Det går under forfalskning.
Det måste väl vara mycket mer kul med ett falskt än att börja skrapa på sitt riktiga, eller?