Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 9106
Hei

Driver å prøver å finne ut om det faktisk er sant om at man får dårlig syn av å sitte for mye foran en PC skjerm? Er dette fakta?

Har prøvet å finne noe informasjon om dette, men ingen har noen konkret å tilføre.

Har det vært forsket på dette?

Er det noen her som vet mer om dette?
Jeg vet ikke om noe konkret bevis på dette men har vertfall hent med meg at jeg vertfall flakker på syne xD blir ikke dorligere syn men har vodnt for å fokusere på skjermen av og til. kan være veldig frustrerende -.- ! God trå btw xD har alltid hat lyst å finne ut om akkoratt det samme xDg
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har tilbrakt massive mengder med å stirre inn i en skjerm og kan ikke si jeg har noen som helst problemer med synet. Det er mulig det kan ha noe å si, men jeg tror ikke det er den eneste faktoren.
Jeg vil så absolutt påstå det. Jeg har aldri fått testet synet, men etter videregående og mange timer på pcen hver dag, har jeg fått dårligere syn. Det er også flere i klassen som har fått briller i løpet av vgs.

Nå er ikke dette vitenskapelig dokumentert, men når vi har diskutert dette på skolen, er de aller fleste enige om at de har fått dårligere syn etter mange timer på pcen (for å ikke nevne vonde skuldre osv.)
Sist endret av Purge; 2. februar 2010 kl. 20:26. Grunn: Skrivefeil.
Vil tro du kan bli nærsynt av å sitte å se på pc skjermen om den er nærme, eller motsatt?
Tror at det er nakken og magen som blir mest utsatt av å sitte på pcen hele dagen xD!g
Første treff på google når man søker etter: synsskader og bruk av datamaskin

http://freak.no/forum/showthread.php?p=1520328

vettug lenke fra nevnte tråd: http://www.dagbladet.no/dinside/2004/01/08/387931.html

Personlig tror jeg ikke man får noe dårligere syn av å sitte mye foran dataskjermer(da skulle jeg trengt colabunn briller per nå), men man kan få veldig vondt og slitasjeskader i nakke og rygg av å sitte feil (tested and tried, au). I tillegg stammer mange plager fra det at man ikke blunker ofte nok når man sitter med datamaskinen, så øynene blir veldig tørre.
Skal ikke si helt sikkert, men jeg vil ikke tro man får dårlig syn av det. Har ikke lest noe som sier at man får dårligere syn av mye PC - og databruk.

Det jeg tror er mer sannsynlig er at man blir trett og sliten i øynene. Når øynene er låst i samme posisjon lenge nok, kan de bli litt stive. Det kan føre til at synet blir litt uklart, og at det blir vanskeligere å fokusere. Noen ganger kan det være vondt å bevege dem.

Noe som kan hjelpe er å ofte ta små pauser. Det er ikke naturlig for øynene å se på en skjerm over lang tid, og de vil bare ha godt av å bli brukt. Det er forøvrig mange faktorer som kan spille inn på dårlig syn. For eksempel kosthold.
Tenkte mye på dette før jeg også, om mye pc sitting kunne være årsaken til at jeg har fått svekket syn. Dro til optiker og der ble det påvist at jeg hadde -1 på begge øynene. Dette er nok genetisk bestemt. Noen blir gamle og får ikke svekket syn i det hele tatt, bortsett fra aldersynet da. det kommer man ikke foruten.

Jeg spurte optikeren om mye dataspilling osv kunne være årsaken, men da sa han at dette bare var gammel propaganda, og at øya var til for og brukes. Skal sies at når du først har begynt å få dårlig syn, vil det fortsette å bli dårlig til det har stabilisert seg. Det er derfor man blir anbefalt å vente til man hvertfall er noen og tyve før man tar laseroperasjon på øynene, slik at det har stabilisert seg=)

Skal også sies at dette er 2 år siden ca nå, og jeg har ikke fått noe dårligere syn, selvom om jeg sitter like mye på pcen
Sist endret av zhpongl; 2. februar 2010 kl. 20:54.
Bestemoren min sier at man får dårlig syn av å sitte mye foran pc skjermen!
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Bestemoren min sier at man får dårlig syn av å sitte mye foran pc skjermen!
Vis hele sitatet...
Bestemora di sier visst tydeligvis mye rart. Men hun er tilgitt. Hun er tross alt av den eldre generasjonen
Etter min erfaring får man dårligere syn, men bare kortvarig. Var en periode hvor teksten under filmer på tv var veldig blurry for meg, men så måtte jeg ut og reise(litt over en uke) og da jeg kom tilbake så var teksten krystallklar igjen.
Sitat av Vagle Vis innlegg
Skal ikke si helt sikkert, men jeg vil ikke tro man får dårlig syn av det. Har ikke lest noe som sier at man får dårligere syn av mye PC - og databruk.

Det jeg tror er mer sannsynlig er at man blir trett og sliten i øynene. Når øynene er låst i samme posisjon lenge nok, kan de bli litt stive. Det kan føre til at synet blir litt uklart, og at det blir vanskeligere å fokusere. Noen ganger kan det være vondt å bevege dem.

Noe som kan hjelpe er å ofte ta små pauser. Det er ikke naturlig for øynene å se på en skjerm over lang tid, og de vil bare ha godt av å bli brukt. Det er forøvrig mange faktorer som kan spille inn på dårlig syn. For eksempel kosthold.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig her. Hadde litt dårlig syn før, men etter mange år med titting på pc-skjermen nesten hver dag i samme fokus, ble det dårligere og dårligere over tid. Har også gått opp i styrken (eller ned, siden jeg er nærsynt) siden jeg begynte å bruke linser og fortsatte med min "livsstil".

Tenk over det, jeg er nærsynt, d.v.s. jeg har lett for å se ting som ikke er langt unna uten briller/linser, men ting langt ifra begynner å bli vanskeligere å se uten "hjelp". Tenker på det Vagle sa om låst posisjon. Hvis du holder den samme fokusen veeeldig lenge og over lengre tid, kan det vel hende at synet låser seg mer der (mange gjenstander som ligger under tung vekt eller er i strekk vil f.eks. forme seg i den posisjonen over lengre tid). Du kan fortsatt fokusere like mye frem og tilbake, men det nye "låsepunktet" har nå blitt nullpunktet på en måte. Ergo, du vil ikke kunne fokusere på ting så langt vekk, men (i mitt tilfelle), kan jeg fokusere mye nærmere enn det jeg kunne før. Dette er da min mening, og ikke bevist på noen måte.

Men tenk dere om, hvor nøyaktig er egentlig dette undersøkt? En undersøkelse vil jo kanskje ta 2-5 år, og noen ser kanskje rundt i rommet oftere og/eller sitter mindre foran skjermen, og fokuserer da mer og oftere. Har dere heller ikke lagt merke til de som leser og har lest ekstremt mange bøker (professorer, ingeniører, nerder o.l.)? Mesteparten av disse personene går jo med briller eller linser.

Kan være genetisk også (mange ganger er jo dette tilfellet), selvfølgelig, men dette er mitt syn på saken. :P
Sist endret av CryptoN; 2. februar 2010 kl. 21:19.
Sitat av CryptoN Vis innlegg
Har dere heller ikke lagt merke til de som leser og har lest ekstremt mange bøker (professorer, ingeniører, nerder o.l.)? Mesteparten av disse personene går jo med briller eller linser.
Vis hele sitatet...
Dette er forsket på, og det har vist at personer med høyere utdanning har i gjennomsnitt dårligere syn (nærsynhet) enn resten av befolkningen. Ikke pga PC-bruk, men fordi de leser mye bøker.

En annen ting som er ganske viktig å få med seg er at godt lys er lurt for å hindre denne trettheten i øynene. PCene vi bruker på skolen har et elendig bakgrunnslys, nesten slik at vi må myse for å se hva som står på skjermene (kommer nok ann på hvilken type det er). ette fører også til at mange får "dårlig syn"

Vet ikke hvor mange som tenker over det, men godt lys utgjør faktisk en stor forskjell.
Sitat av Vagle Vis innlegg
Dette er forsket på, og det har vist at personer med høyere utdanning har i gjennomsnitt dårligere syn (nærsynhet) enn resten av befolkningen. Ikke pga PC-bruk, men fordi de leser mye bøker.

En annen ting som er ganske viktig å få med seg er at godt lys er lurt for å hindre denne trettheten i øynene. PCene vi bruker på skolen har et elendig bakgrunnslys, nesten slik at vi må myse for å se hva som står på skjermene (kommer nok ann på hvilken type det er). ette fører også til at mange får "dårlig syn"

Vet ikke hvor mange som tenker over det, men godt lys utgjør faktisk en stor forskjell.
Vis hele sitatet...
For sterkt lys på skjermen sliter på øynene, kjente stor forskjell når jeg skrudde ned lyset en god del. Er mye bedre til øynene.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
For sterkt lys på skjermen sliter på øynene, kjente stor forskjell når jeg skrudde ned lyset en god del. Er mye bedre til øynene.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. For intenst lys er heller ikke noe særlig. Men hver enkelt bør tilpasse lyset slik at det blir mest mulig behagelig for øynene
Hei, jeg fikk nettopp svar fra en som har vært hos øyelegen sin. Han sier at det ikke går an å fårebygge mot at syne skal bli verre. (Tv eller pc har ikke noe påvrikning på dorlig syn)
Sist endret av Deexc; 2. februar 2010 kl. 21:50.
Jeg føler jeg sliter med å lese ting på lang avstand mer enn jeg gjorde før.
Det jeg leste på 50meters avstand sliter jeg med å lese nå. Det er jeg ganske sikker på skyldes alt fra 2-8t bruk av pc hver dag i 3-4 år.
Jeg leste et sted at forskning viser at bruk av skjerm ikke skader øynene, mens vanlig bøker derimot gjør det.

Har desverre ingen kilder
Jeg har snakket med en optiker om dette. Hun sa at man IKKE fikk dårligere syn av å sitte med data. Man får lett vondt i øynene ved å anstrenge dem mye, spesielt i dårlig lys. Dette er ikke farlig og har ikke noe å gjøre med forverring av synet ditt.
Om man stirrer på en flat skjerm hele dagen skulle man tro at musklene som gjør at man klarer å fokusere i forskjellige dybder bli sløvet? Det er forsåvidt et stort problem at folk flest ikke blunker nok når de ser på tv eller pc.
Personlig så har jeg hatt ett meget godt syn hele livet, og det har ikke blitt noe dårligere av å sitte mye på PCen.

Jeg har sittet 8-10 timer i snitt hver dag de 6-7 siste årene, og jeg kan bekrefte at jeg ikke har fått noe dårlige syn av det.
Sist endret av Masi; 3. februar 2010 kl. 12:29.
Tror dette var et større problem før i tiden, da CRT-skjermene var de eneste som eksisterte, men det er jo ikke slikt nå lengre siden alt går på flatskjermer.
Personelig tror jeg kanskje øynene kan skades mens de forsatt utvikles 0-16/17 år, da jeg startet med 0.5, og bare forsatte og er nå på -4.5 , etter 4-5 år med nerding.
Gjelder det tv også da ?
Jeg begynte faktisk med briller/linser kort tid etter at jeg fikk min første datamaskin. Og styrken på glassene/linsene har steget siden den gang. Men det kan jo være en tilfeldighet.
Sist endret av Mexxy; 3. februar 2010 kl. 15:11.
Jeg har aldri merket at jeg har skadet øynene mine av å sitte ved pcn. Jeg fikk i verfall full score på forsvaret sin test for ca. 6 månder siden.
Sitat av Deexc Vis innlegg
Hei, jeg fikk nettopp svar fra en som har vært hos øyelegen sin. Han sier at det ikke går an å fårebygge mot at syne skal bli verre. (Tv eller pc har ikke noe påvrikning på dorlig syn)
Vis hele sitatet...
En tilfeldig optiker er ikke en autorativ kilde.

Uansett, jeg mistenker sterkt at LCD/Plamsa-skjermene er rimelig harmløse, da de gir ut konstant lys. Vanlige TV'er og gamle monitorer kan nok slite på synet.

Anekdotist bevis for dette er at jeg tilbrakte militæret med å sitte å se på ekle gamle brennskjermer i et fjell, og fikk påtagelig dårligere syn i løpet av de 8 månedene.

Jeg tror også at de som har litt dårlig syn er veldig mye mer utsatt for forverring enn de som har veldig godt syn i utgangspunktet.
Sitat av Vagle Vis innlegg
Dette er forsket på, og det har vist at personer med høyere utdanning har i gjennomsnitt dårligere syn (nærsynhet) enn resten av befolkningen. Ikke pga PC-bruk, men fordi de leser mye bøker.
Vis hele sitatet...
Boka er veldig nær deg, skjermen er veldig nær deg, virker det ikke bittelitt logisk at du blir nærsynt av skjerm også etter hvert da? Det er jo stort sett det samme det går i bare at skjermen har lys i bakgrunnen og kan skifte bilde.

Noen sitter kanskje litt lengre fra skjermen enn andre, og dette kan vel utgjør en stor forskjell? Ikke vet jeg. Men kan også hende at LCD- og LED-skjermer er bedre for øynene p.g.a. godt lys, som andre her mener.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hei

Driver å prøver å finne ut om det faktisk er sant om at man får dårlig syn av å sitte for mye foran en PC skjerm? Er dette fakta?

Har prøvet å finne noe informasjon om dette, men ingen har noen konkret å tilføre.

Har det vært forsket på dette?

Er det noen her som vet mer om dette?
Vis hele sitatet...
Spurte øyelegen min om for mye data ville ødlegge / nedsette synet.
Svaret jeg fikk var nei.
Har brukt briller siden jeg kan huske. Går til øyenlegen hvert år for kontroll. Har ikke fått noe dårligere syn, tross alt at jeg sitter på dataen nesten hele dagen.

Litt OT:

Det eneste som satte en liten "støkk" i meg var sist gang jeg var hos legen. Jeg hadde så veldig vondt i venstre håndledd, hadde liksom en grop der "armen møter hånda", gjorde skikkelig vondt når jeg vridde den. Jeg spurte om legen visste hva som kunne være årsaken, det første han spurte meg om var ".... sitter du mye på dataen?" Jeg sa jo som det var, at jeg brukte en del timer på dataen om dagen. Han sa at det kunne muligens ha noe med det. Han sa at det var noen "scener" som hadde krøllet seg. Litt kreepy om det er tillefellet.. Men men, han sa at det skulle gå over.. : p Jeg får ta det som det kommer..
Sitat av CryptoN Vis innlegg
Boka er veldig nær deg, skjermen er veldig nær deg, virker det ikke bittelitt logisk at du blir nærsynt av skjerm også etter hvert da? Det er jo stort sett det samme det går i bare at skjermen har lys i bakgrunnen og kan skifte bilde.

Noen sitter kanskje litt lengre fra skjermen enn andre, og dette kan vel utgjør en stor forskjell? Ikke vet jeg. Men kan også hende at LCD- og LED-skjermer er bedre for øynene p.g.a. godt lys, som andre her mener.
Vis hele sitatet...
Meitemark linket til denne siden tidligere: http://www.dagbladet.no/dinside/2004/01/08/387931.html

Jeg vil påstå de fleste har PC-skjermen litt lengre i fra seg enn bøkene de leser. I følge artikkelen sises det at mye nærarbeid kan utløse nærsynhet, noe som betyr at avstand visstnok er vesentlig.

"Årsaken til at pc-bruk ikke øker risikoen kan være både at man sitter lenger unna skjermen og at man leser og fokuserer annerledes, mener legen. Men hun understreker mer forskning på dette området er nødvendig."
Sist endret av Vagle; 3. februar 2010 kl. 20:39.
Gjenganger om myter om synet... akkurat som at du får firkanta øyne av å se for mye på TV.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg begynte faktisk med briller/linser kort tid etter at jeg fikk min første datamaskin. Og styrken på glassene/linsene har steget siden den gang. Men det kan jo være en tilfeldighet.
Vis hele sitatet...
Vel, la oss si at du fikk pcen for 5 år siden, dermed har det gått lengre tid hvor øya dine har blitt 'verre'. det er faktisk normalt at synet forverrer seg år for år dersom du har det genetisk. Du våkner ikke plutselig en dag med minus 6 på begge øya (takke faen for det) husk at øya dine kan fortsette å justere seg helt fram til 25 årsalderen om ikke lenger.
Tror ikke det er så farlig å se på skjerm av noe slag hele dagen. Men det finnes såklart visse unntak. Sitter du i et knallmørkt rom med veldig lys skjerm, vil du først og fremst få vondt i øyene, blå ringer under øyer osv, merka det når jeg har vært yngre. I ettertid av det hadde jeg alltid noe skurrete syn i forholdsvis kort tid etterpå, men det gikk til igjen. Har alltid klart å lest de nederste bokstavene ved synstester.(Alltid sittet mye på pc'n. Bor i utkanten av bygda så har ikke så mye annet å gjøre, så mye av tiden da jeg ikke er på trening i ukedagene og helgene, sitter jeg foran pc\tv) Var på sesjon nå i høst, fikk da 9/9 på synstesten der også. Så konklusjonen min er at man ikke får nedsatt syn av å se på skjermer, bare at man merker virkninger av det i ettertid om man har sterkt lys. Sitter du i et mørkt rom anbefaler jeg at dere setter ned lysstyrken på det dere ser på, på grunn av at man får vonde øyer, blå ringer og skurrete syn i kort tid etterpå. Har jo som sagt vokst opp og forandret det, har alltid på annet lys så ikke alt lyset kommer fra skjermen, og jeg har verken blå ringer eller skurrete syn. Anbefales.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
En tilfeldig optiker er ikke en autorativ kilde.
Vis hele sitatet...
Nå skrev han vel øyelege, og øyelege og optiker er to VIDT forskjellige ting. Jeg ville hvertfall tatt seriøst det en øyelege sa om dette temaet.