Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  92 19282
Sitat av Nopros Vis innlegg
Tror ikke dette vil være et problem i en stor butikk?
Vis hele sitatet...
Problemet nå er at ting har forandret seg endel på to år. I butikken der jeg jobber, printes det iallefall ut unike strekkoder for hver gang, så hvis en lapp blir scannet inn to ganger på rad får man opp feilmelding. Vil tro de fleste butikker følger denne standaren, men det finnes alltid unntak.
Sitat av lefsegokk Vis innlegg
Hver gang du panter for over 1000? O_O

En gang skulle jeg pante for hele troppen i millitæret. Det var flasker for mange uker, og sikkert 8 søppelsekker. Det ble ca. 846 kroner. Hva faen er det du styrer med når du ofte skal pante for over 1000 kroner?

Uansett tror jeg også å klistre 2.50-strekkoder over 1kr-strekkoden vil bli litt mye jobb for lite penger. Tror heller jeg hadde rana noe drit. Eller spilt på lotto. Eller fått meg en jobb. Eller blitt tigger.
Vis hele sitatet...

Dette blir litt OT, men må bare slenge det inn:

I 1998 da fornebu flyplass stengte, var jeg med på å rydde der, jeg var ikke gamle gutten så jeg fikk en sparkesykkel med lasteplan forran. og jobben min var å samle tomflasker, jeg og brodern pantet for [COLOR="Red"]6000kr[/COLOR] til sammen! og alle dissa flaskene pantet vi da på nærmeste Rimi butikk, skulle sett de ansatte der ble grinete for hver gang vi kom inn der med flasker xD
Sist endret av Pess; 31. august 2009 kl. 23:27.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av lefsegokk Vis innlegg
Hver gang du panter for over 1000? O_O

En gang skulle jeg pante for hele troppen i millitæret. Det var flasker for mange uker, og sikkert 8 søppelsekker. Det ble ca. 846 kroner. Hva faen er det du styrer med når du ofte skal pante for over 1000 kroner?

Uansett tror jeg også å klistre 2.50-strekkoder over 1kr-strekkoden vil bli litt mye jobb for lite penger. Tror heller jeg hadde rana noe drit. Eller spilt på lotto. Eller fått meg en jobb. Eller blitt tigger.
Vis hele sitatet...
Du tjener jo over dobbelt så mye på flaskene da :P Altså vis du sette 2,50 på 1'ere

Sitat av Dweep Vis innlegg
Mange KIWI butikker har unike pantelapper nå. Jobber selv på kiwi, og piper man inn en pantelapp 2 ganger, så kommer en beskjed opp om at pantelappen allerede er slått inn! Er ikke sikker på hvordan systemet fungerer, men jeg vet at pantemaskinen er linka til kassapunktet! Jeg jobber på Fagerstrand, så er litt merkelig hvis dere ikke har det systemet Restyle!
Vis hele sitatet...
Pantemaskinen trenger ikke være linka til kassa...?
Kanskje kassa lagrer alle strekkoder som er kommet inn, så pantelappene ikke funker en gang til.

Sitat av sengetøv Vis innlegg
men trur de litt oppegående i kassa ville stussa på at du hadde en pantelapp med si 100 kr og du ikke hadde noen flasker med deg xD
Vis hele sitatet...
Man kan altids pante flasker å komme tilbake en anen gang
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dette blir vanskeligere og vanskeligere nå. I alle Rema 1000 butikker, samt Bunnpris butikker er dette nå umulig. Hver enkelt pantelapp blir lest inn i en database, som kassen sjekker mot hver gang en pantelapp blir skannet. Hvis lappen er skannet fra før av, får kasserer melding om dette. NorgesGruppen er også i gang med dette (Meny, Kiwi, Spar, Joker, Ultra).

I alle andre butikker er det fult mulig å kopiere opp strekkoder, men merk deg at du må ha en meget presis kopimaskin, da skannerene i kassene er veldig sensitive. Hver pantelapp har en unik kode i alle butikker, men du kan fortsatt skanne den flere ganger.
Sitat av Jectson Vis innlegg
Dette blir vanskeligere og vanskeligere nå. I alle Rema 1000 butikker, samt Bunnpris butikker er dette nå umulig. Hver enkelt pantelapp blir lest inn i en database, som kassen sjekker mot hver gang en pantelapp blir skannet. Hvis lappen er skannet fra før av, får kasserer melding om dette. NorgesGruppen er også i gang med dette (Meny, Kiwi, Spar, Joker, Ultra).

I alle andre butikker er det fult mulig å kopiere opp strekkoder, men merk deg at du må ha en meget presis kopimaskin, da skannerene i kassene er veldig sensitive. Hver pantelapp har en unik kode i alle butikker, men du kan fortsatt skanne den flere ganger.
Vis hele sitatet...
Første delen var nyttig.
Er du sikert på at dem bare ikke generer en unik strek kode for vær gang? som kun kan brukes 1 gang ? grunne til at jeg sier det er at tombra har remote inn via tlf linje på alle sammen, å vil være enklere å bare endre på kassa systemet og så endre på strek koden. (alså 2 software oppdate, enn å monter ethernet moduler + trekke kabel i ALLE butikkene)

du sier den MÅ være pressis ? hva snakker du om ? det er termoskriver dem bruker, av denne typen her (Zebra TLP2844) :
http://snagaprinter.com/images/products/display/ZebraTLP2844.jpg

det billigre private alternative er :
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312096 , den funker helt gull å printre ut med.
strek koder må bare ha HØY kontrast mellom hvit/svart så kan du bruke hva du vil.

NB: du veit at termoskriver, skriver bare svart ? (alså svart/hvit på ark)
Sist endret av ranvik; 23. januar 2010 kl. 10:50.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Hvorfor stresse med å printe ut lapper?
Man kan jo få automaten til å printe ut lapper med større verdi enn du egentlig har pantet for!

Den eneste ulempen er at du må åpne frontdekselet. Pengene man får utlevert blir bestemt av formen, eller strekkoden på panteautomaten. Flasker som går ut til sorteringsbåndet, som ølflasker, 0,5 brusflasker og 1,5 l flasker, er i forskjellige pantegrupper. Hver pantegruppe har en bestemt verdi. Tingen er at hver pantegruppeverdi kan stilles inn.
Jeg har ikke kodene i hodet, men dette betyr at man kan stille inn verdien til at f.eks en 1,5 l flaske skal gi deg 5kr, framfor 2,5kr.

Hver panteautomat har et innloggingssystem. De fleste butikker har ikke passord til brukeren, men hvis den har, må du utnytte en ansatt.
For å finne koden starter du enkelt en alarm, slik at en ansatt må ordne opp. Da notere du selfølgelig koden.

Det er mange måter å starte en feilalarm på. Det er bare å sette en flaske fast i hoisten eller tilten. Det er bare å kjøre en langflaske på skrå mellom "vippen" og gangen til returrenna.

Poenget er at automaten vil gi mye mer per flaske og gi deg mye mer på kvitteringen. Enkelt!
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Hvorfor stresse med å printe ut lapper?
Man kan jo få automaten til å printe ut lapper med større verdi enn du egentlig har pantet for!

Den eneste ulempen er at du må åpne frontdekselet. Pengene man får utlevert blir bestemt av formen, eller strekkoden på panteautomaten. Flasker som går ut til sorteringsbåndet, som ølflasker, 0,5 brusflasker og 1,5 l flasker, er i forskjellige pantegrupper. Hver pantegruppe har en bestemt verdi. Tingen er at hver pantegruppeverdi kan stilles inn.
Jeg har ikke kodene i hodet, men dette betyr at man kan stille inn verdien til at f.eks en 1,5 l flaske skal gi deg 5kr, framfor 2,5kr.

Hver panteautomat har et innloggingssystem. De fleste butikker har ikke passord til brukeren, men hvis den har, må du utnytte en ansatt.
For å finne koden starter du enkelt en alarm, slik at en ansatt må ordne opp. Da notere du selfølgelig koden.

Det er mange måter å starte en feilalarm på. Det er bare å sette en flaske fast i hoisten eller tilten. Det er bare å kjøre en langflaske på skrå mellom "vippen" og gangen til returrenna.

Poenget er at automaten vil gi mye mer per flaske og gi deg mye mer på kvitteringen. Enkelt!
Vis hele sitatet...
Høres lettere ut å kopiere en pantelapp - Eller enda lettere; følge guiden til Ranvik. Da trenger du ikke flasker engang
Sist endret av excubated; 23. januar 2010 kl. 12:31.
Hvorfor skal de i kassa klusse over/rive lappen i to hvis man ikke kunne brukt dem flere ganger?
Sitat av ranvik Vis innlegg
Første delen var nyttig.
Er du sikert på at dem bare ikke generer en unik strek kode for vær gang? som kun kan brukes 1 gang ? grunne til at jeg sier det er at tombra har remote inn via tlf linje på alle sammen, å vil være enklere å bare endre på kassa systemet og så endre på strek koden. (alså 2 software oppdate, enn å monter ethernet moduler + trekke kabel i ALLE butikkene)
Vis hele sitatet...
Jeg er helt sikker på at det ikke bare genereres en unik kode for hver gang ja. I alle butikkene til Rema har panteautomatene blitt patchet opp og koblet til nettet, pga pantelotteriet som er i alle butikkene. I den sammenheng har kassene blitt programert samtidig.
Sist endret av Jectson; 23. januar 2010 kl. 20:15.
Sitat av Jectson Vis innlegg
Jeg er helt sikker på at det ikke bare genereres en unik kode for hver gang ja. I alle butikkene til Rema har panteautomatene blitt patchet opp og koblet til nettet, pga pantelotteriet som er i alle butikkene. I den sammenheng har kassene blitt programert samtidig.
Vis hele sitatet...
Det var litt mer nyttig info det vil si kopier pantelappen ikke funker noe mer , men kopier lappen på box'er funker fint.
Sist endret av ranvik; 25. januar 2010 kl. 02:58.
Og hvis man kunne tyde koden, så kan man printe egne lapper? Kopiere lapper er ikke så interessant, mye mer å tjene på å lage egne lapper på 100—200kr.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Og hvis man kunne tyde koden, så kan man printe egne lapper? Kopiere lapper er ikke så interessant, mye mer å tjene på å lage egne lapper på 100—200kr.
Vis hele sitatet...
Ja, kjempelett. Det er jo ikke sånn at penger har beskyttelse mot forfalskning..
Ja, du skjønte kanskje ikke at jeg mente pantelapper?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du skjønte kanskje ikke at pantelapper på 200kr antakelig ser litt suspekt ut? At det er mulig de også har en form for beskyttelse?
Nei, det er ikke mistenkelig! Og hvorfor skulle det være mistenkelig?
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Og hvis man kunne tyde koden, så kan man printe egne lapper? Kopiere lapper er ikke så interessant, mye mer å tjene på å lage egne lapper på 100—200kr.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showpost.php?p...0&postcount=81 <- er decoder alt da :-) (aka 2år side nå) MEN som han andre her sier så funker det ikke noe mer siden den er linka opp mot data base som sjekker at lappen stemmer.
Sist endret av ranvik; 25. januar 2010 kl. 10:38.
Noen her inne som ahr prøvd i praksis enda?
Husk på å finne en butikk som ikke har kassa kobla opp mot panteautomaten da. I butikken jeg jobber i får vi opp melding på skjermen om at pantelapp allerede er scannet ved 2. gangs forsøk og jeg vil tro fler og fler butikker går for denne metoden.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
du kan faktisk lage pantelapper selv, så et bilde på 4chan der det ble forklar detaljert skritt for skritt hvordan man lager de og hva de forskjellige kodene i strekkoden betyr å greier, gå der å request eller lurk litt. GLHF
Nei, nei, nei. Det går ikke an å lage egne pantelapper. Som jeg sa, alle panteautomater i Norge blir fortløpende patchet opp og koblet til nettverk om dagen (Rema er ferdig, Bunnpris er ferdig, Norgesgruppen er godt i gang). Hvis du går i butikken å panter flasker for 20kr, så blir følgende satt inn i en database; (Nummer på pantelappen, beløp, dato/tid, antall pet/box). Når lappen blir scannet i kassen, sjekker kassen mot denne databasen. Hvis alt er OK, sender kassen tilbake til databasen; (Innløst tid/dato, kasserernr, kassenr).

Med andre ord, det går hverken å kopiere eller lage egne pantelapper på noen av måtene beskrevet her. Selvom du hadde vært synsk og vist hvilke nummer som kom på den neste lappen, så hadde du ikke kommet noe vei.
Synes det er dårlig at den tråden om hvordan om programer pante automaten blei sletta :-) blei sletta etter 3min.
den tråden hadde koder å alt sammen.

NB: kopier pante lappen funker IKKE noe mer, skjønn det da, kopier box strek koder funker fint.
Sist endret av ranvik; 26. januar 2010 kl. 19:37.
http://ranvik.net/privat/tombra600/les.txt endelig fant jeg kopi i proxy server min :-) (IKKE jeg som har mekka guiden, så ikke noe credits til meg)

Takk til Bxxxxxxx for guiden!
Sist endret av ranvik; 29. januar 2010 kl. 05:50.
Jobber i butikk på Meny og her funker det ikke å slå inn en pantelapp to ganger.

Det som vi gjorde da vi var små var å gå på butikker der panteautomatene stod inni butikkene der ved bruspallene og bare lempe inni noen fulle brusflasker mens ingen så på
Pantet flasker her om dagen, ble rundt 100kr. Lappen fungerte ikke i kassen, av en ukjent grunn. Han spurte han kassereren bak seg, og fikk beskjed om å taste den inn manuelt (aka bare taste inn minus beløpet)

Så om man får til å printe ut noe som ser...helt likt ut, kan man jo alltids prøve det.
Sist endret av Volch0k; 29. januar 2010 kl. 10:52.
De fleste jeg har spørt, som jobber i Meny/Rema osv. Sier de bare slår inn summen som står på pantelappen, tar ut penger og kaster lappen.

Da hørtes plutselig alt litt enklere ut vel?
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
De fleste jeg har spørt, som jobber i Meny/Rema osv. Sier de bare slår inn summen som står på pantelappen, tar ut penger og kaster lappen.

Da hørtes plutselig alt litt enklere ut vel?
Vis hele sitatet...
Det er feil. Spør dem igjen. Rema er veldig strenge på validering av pantelapper pga pantelotteriet de drifter for Røde Kors.
sjekke at ut dem nye tombra automaten og dem nye strek koden er unike pr gang, men det nr er "nesten" stigene vil si den hopper over endel nr for vær gang.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Jobber selv på en butikk der det fortsatt er mulig å slå inn samme pantelapp to ganger.

Jobber på Rimi, en gammel butikk uten cashguard etc.

Burde ikke være så vansklig å finne litt mindre moderne butikker?
Så hver butikk uten cashguard, burde dette fungere ?

Sitat av Jectson Vis innlegg
Det er feil. Spør dem igjen. Rema er veldig strenge på validering av pantelapper pga pantelotteriet de drifter for Røde Kors.
Vis hele sitatet...
Er vist ikke feil etter alle de jeg kjenner
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
Så hver butikk uten cashguard, burde dette fungere?
Vis hele sitatet...
Det bør fungere på eldre panteautomater i Tomra T-600' serien. (eller eldre)
Man kan enkelt se dette på om den har svart/hvitt-skjerm, eller at det står T-600 på den.

Tomras T-600 kan være alt fra 5-15 år gamle automater, men mange butikker har de, siden det koster enormt mye å bytte ut..
Sist endret av Bangfish; 31. januar 2010 kl. 11:11.
Hmm ok, nærmeste rema her har hvertfall hatt samme automaten i alle år :P
Så går vel ann å prøve her; Altså ta en pantelapp på en høy sum, dra hjem å kopiere? dra innom en gang i uka å få penger?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
Hmm ok, nærmeste rema her har hvertfall hatt samme automaten i alle år :P
Så går vel ann å prøve her; Altså ta en pantelapp på en høy sum, dra hjem å kopiere? dra innom en gang i uka å få penger?
Vis hele sitatet...
Er vel mulig, men ikke se bort ifra om de lurer på hvorfor samme duden kommer innom med nøyaktig samme sum hver uke, om han har med seg flasker eller ikke...

Blir de mistenkelige er det bare å se for på lappen om den er datert x antall uker siden..

Hvis man vil ha mer penger enn man har flasker, bør man følge Programmeringsguiden ranvik la ut.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har tidligere selv jobba i butikk i et halvt års tid, og jeg hadde faen meg begynt å lure om jeg så en jævel stå inne og trøkke rundt på panteautomaten, ganske sikker på at du ville ha fått en saftig bot i tillegg.

Husker vi hadde en som ble tatt for å stjele en rusbrus og en pakke med dadler, haha da var det full utrykning med politi og greier Stakkars type
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har prøvd dette i det siste?
Pantet her om dagen, så tenkte jeg og teste ut litt. Så pantet jeg 4lapper på nøyaktig samme sum. Og strekkoden ble heeelt lik på alle sammen!

Så hvorfor i alle dager skal ikke dette gå?
Sitat av locking123 Vis innlegg
Noen som har prøvd dette i det siste?
Pantet her om dagen, så tenkte jeg og teste ut litt. Så pantet jeg 4lapper på nøyaktig samme sum. Og strekkoden ble heeelt lik på alle sammen!

Så hvorfor i alle dager skal ikke dette gå?
Vis hele sitatet...
hvis pante automaten har røde kors knappen er dem online, hvis dem ikke har røde korslappen er dem offline og du kan kopier dem lappen så mye du vil, krever bare tombra rull + termo skriver fra eks komplett.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Mente på at Tomra hadde innført nye software nå? Hvor de har logoen til butikken/utsalgstedet hvor panteren står.
Sitat av bavarai Vis innlegg
Mente på at Tomra hadde innført nye software nå? Hvor de har logoen til butikken/utsalgstedet hvor panteren står.
Vis hele sitatet...
du tenker på dem NY automaten med "rød kors knapp" , dem er linka opp til kassa og kan IKKE kopiers på samme måte siden vær strek kode er unik.
Sitat av ranvik Vis innlegg
hvis pante automaten har røde kors knappen er dem online, hvis dem ikke har røde korslappen er dem offline og du kan kopier dem lappen så mye du vil, krever bare tombra rull + termo skriver fra eks komplett.
Vis hele sitatet...
Hvor får man tak i tombra rull? Trenger kundenummer for å bestille fra tombra
http://www.sartorsenter.no/bilder/nyheter_2009/Panto_Ica.jpg
disse automaten er online, funker ikke scame dem.

http://www.tomra.no/default.asp?V_IT...91#country-103
Sitat av ranvik Vis innlegg
du tenker på dem NY automaten med "rød kors knapp" , dem er linka opp til kassa og kan IKKE kopiers på samme måte siden vær strek kode er unik.
Vis hele sitatet...
Det gjelder ikke kun de med "Røde Kors Knapp". Alle panteautomater i Meny, Kiwi, Joker og Spar er også online nå.
Sitat av Jectson Vis innlegg
Det gjelder ikke kun de med "Røde Kors Knapp". Alle panteautomater i Meny, Kiwi, Joker og Spar er også online nå.
Vis hele sitatet...
Dem fleste er bytte ut, så dem gammle er veldig skjeldent og finne nå om dag'en.

Du kan og se på lappen du får om det er ny automat, dem som ikke er link opp, så står beølpet i bunnen, med random tall på slutten.
mens dem ny så gjøre dem ikke det, da er det bare masse random tall overalt.
Sist endret av ranvik; 12. juli 2010 kl. 14:42.
Har jeg forstått riktig hvis man kan pante flasker i èn butikk, og løse pantelappen i en annen?

Hva skjer hvis jeg panter flasker på en offlinemaskin? Vil en "online"kasse (i en annen butikk) godta den pantelappen?

I og med at ikke alle pantemaskiner er online enda, så vil jeg tro de vil godta alle pantelapper - inntil videre?
Sist endret av Freak; 12. juli 2010 kl. 21:59.
Mulig det gikk på eldre maskiner, men det fungerer stort sett ikke nå lengre iallefall. Vi har til eksempel to Kiwi-butikker som ligger temmelig nære, og det fungerer ikke å veksle pantelappene andre steder enn den aktuelle butikken. Idag står det også (alle stendene jeg har pantet) navn på butikkene du får pantelapper hos.

Grunnen til dette ligger i at butikkene får igjen penger for panteflaskene når de blir hentet, så det ville vært dårlig business om du, la oss si, panter alt hos én butikk, og veksler det ut i en annen.