Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3440
Det som skjedde var at jeg skal lukke opp døra mi, og da kjører det en bil inn ved siden av meg, på en parkering. Han rygget litt ut, og da trodde jeg at det var fritt frem for å lukke opp døra, men da kjørte han inn igjen. Og jeg lager et lite merke over hjulet, på skjermen til bilen. Denne var nylakert, og det ble et merke som ikke var spesielt synlig, noe som kan minne om steinsprut. Jeg er en ærlig og redelig kar, og vil gjerne gjøre opp for meg. Skademelding er vel ikke nødvendig her? Han som hadde bilen som var "offeret" mente dette, men jeg mener det bare er bedre om jeg betaler hva det evt vil koste å rette opp denne kosmetiske" feilen", som ble gjort.
Det var bare en liten skade / ripe / hakk helt i kanten der hvor skjermen slutter. Noen som vet hva slikt evt. vil komme på? Eller har forslag til løsning?

Mvh TanX
Tror du får kjøpt små bokser med lakk som du kan male i sprekken. Får det hos bilforhandler/merkeforhandler eller hva det heter:P

Du bare maler i sprekken med en liten pensel^^
Skademelding er alltid greit. Folk er redde for at man skal stikke av fra skaden / oppgi feil personalia osv. En slik pensel koster vel fra 80 - 300 kr avhengi av merke og om det er metalliclakk (Med klarlakk lag) eller "vanlig" lakk. Slike penslinger blir sjeldent helt bra, det kommer veldig ann på personen som gjør det.

Personlig ville jeg ha lakka hele skjermen da, men jeg er veldig redd og forsiktig med bilen min. Men er det en "vanlig" bil med litt småtteri fra før, så holder det ofte med en pensling.
det varierer veldig i pris på slike skader, noen riper kan poleres bort, andre må lakkes på nytt for at det skal bli bra. må det lakkes opp igjen(må mest sannsynlig det) opererer de fleste med å lakkere hele delen, altså hele skjermen, slik at man ikke skal kunne se eventuelle fargeforskjeller. det blir fort en del tusen, avhengig av størrelse på skjermen, og hvilken lakk bilen har.

Hvis du vil gjøre opp uten å blande inn forsikringsselskapet bør du be om å få se en takst på jobben som skal gjøres, sjekke at han ikkje dekker noen andre skader på din regning og sånt. Eg ville foretrukket en takst fra et lakkeringsfirma, kanskje et som du velger selv. Mange som har kontakter og kan ordne med å føre opp noen tusen mer enn skaden koster.

mvh
heggi
Lättast att ta det via försäkringen och även billigast.Han vill helt säkert ha hela skärmen lakerad och då blir det fort minimum 5000kr.Personligen så jag inte godtagit att det skulle fixas på med pensel då det aldrig blir pent.En sån här skada kan kosta dej endel pengar dej dagen du ska sälja bilen vidare
Trådstarter
Men hva om vi velger å gjøre det via skademelding? Da må jeg vel evt ut med hans egenandel på forsikring. Hvordan fungerer egentlig egenmelding i dette tilfellet? Går hans forsikringselskap ut med krav mot meg?

Ja, om jeg velger å gjøre opp dette privat, så burde jeg be om takstering privat og be han som var uheldig om dokumentasjon fra lakkeringsverksted om hva det koster å reparere skaden?

Jeg har snakka med han som var uheldig, og han har navn og mitt tlf nr, og jeg har ingen planer om å stikke fra dette. Så vil skademelding evt. være nødvendig?
Sist endret av tanx; 15. januar 2010 kl. 09:16.
Jeg skrapet borti en bil på en parkeringsplass i fjor sommer. Regningen fra verkstedet ble på ca. 10.000...

Heldigvis kjørte jeg mine foreldres bil, og deres forsikring dekket regningen, 0,- i egenandel. Puh!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fyll ut skademelding, men ikkje send den inn. Den er grei sikkerhet å ha i bakkant om ting går på tverke eller det blir veldig dyrt. Men opp til ca. 10000 lønner det seg å dekke av eiga lomme tipper eg.
Sitat av tanx Vis innlegg
Men hva om vi velger å gjøre det via skademelding? Da må jeg vel evt ut med hans egenandel på forsikring. Hvordan fungerer egentlig egenmelding i dette tilfellet? Går hans forsikringselskap ut med krav mot meg?

Ja, om jeg velger å gjøre opp dette privat, så burde jeg be om takstering privat og be han som var uheldig om dokumentasjon fra lakkeringsverksted om hva det koster å reparere skaden?

Jeg har snakka med han som var uheldig, og han har navn og mitt tlf nr, og jeg har ingen planer om å stikke fra dette. Så vil skademelding evt. være nødvendig?
Vis hele sitatet...
Om du kjørte bil selv har du vel forsikring, og det blir vel tatt av din forsikring.
Om du velger å gjøre opp privat må du ha takst og dokumentasjon, helst fra et lakkfirma av ditt valg, kanskje et han velger og et du velger. en slik skade varierer så pass i pris at det er vanskelig å vite om man blir lurt eller ikke.
avhengig av lakktype og størrelse på skjermen kan skaden koste fra 3-4k og opp mot 10k. hvertfall..
Sist endret av Heggi:); 15. januar 2010 kl. 09:22.
Trådstarter
Har egenandel på 4000,- på forsikringen min. Men hvordan fungerer dette, om man fyller ut egenmelding? har foreløpig en veldig god tone men eieren til bilen det skjedde med.

Ble ingen synlige merker og riper på bilen min, bare hans.
Mener det da vil bli ca sånn: du sender inn skademelding/egenmelding, forsikring får satt en takst på skaden, du betaler opp til 4000 NOK av prisen på skaden, forsikringen dekker det resterende beløpet. Du mister bonus hos forsikringsselskapet, og får dårligere avtaler, mulig dyrere priser.
Så om du klarer betale ville eg tatt opp mot ti tusen privat
Trådstarter
Det er såpass konsekvenser ved bruk av forsikringen, ja. Da tror jeg nok at dette er noe uaktuellt. Da får jeg ordne en så god mulig avtale som mulig, privat.
Sitat av tanx Vis innlegg
Det er såpass konsekvenser ved bruk av forsikringen, ja. Da tror jeg nok at dette er noe uaktuellt. Da får jeg ordne en så god mulig avtale som mulig, privat.
Vis hele sitatet...

Spørs hvor mye bonus du har hos ditt forsikrings selskap, man får vell 10% mer bonus oppspart hvert år uten å ha brukt forsikringa. Om du har hatt forsikringa ett år eller noe er det bare å bruke denne egentlig om skaden blir noe dyrere enn hva din egenandel er. Om du har mye bonus er det bare tull og bruke forsikringa.
Det stemmer som han over sier. Om skaden er liten (under 10 000) lønner det seg ikke å ta det på forsikring.
Grunnen er at først må du ut med egenandel på 4 000 og i tillegg vil forsikringen din stige. Da betaler du også økt forsikringspremie i mange år fremover og totaltsett ender du opp med å betale mye mer enn 10 000.
hm, men altså - hvis det foregikk som du sier, at han kjørte inn mens du lukka opp døra, så høres det litt rart ut at det skal gå 100% på deg, vil da si at han var MINST like uforsiktig, jeg hadde ihvertfall ikke godtatt det uten videre
Jeg er enig meg atomet. Det er her snakk om skylddeling. Sjåføren av den andre bilen har også vært uoppmerksom. Så hvis skaden er liten, så er det kanskje ikke så mye å bråke med.
Nja, når jeg kjører inn på en parkeringsplass regner jeg ikke med at "sidemannen" plutselig slår opp døra.. Og jeg synes det er fint at tanx påtar seg skylden for det, skulle vært flere sånne som deg :-)
Høres mest ut som om han kjørte inn i døra di enn at du smelte døra i skjermen hans. Å begynne å kjøre inn på en parkeringsplass når det står et menneske der og åpner døra på nabobilen høres ikke så voldsomt smart ut. Avhengig av hva som faktisk skjedde så ville jeg ikke tatt på meg noe skyld. Ellers enig med Slashdot, det lønner seg sikkert å betale av egen lomme om kostnadene ligger under ca 10 000,-.
Enig i det hvis det viser seg at han kjørte inn i døren din.. Men da hadde du vel ikke truffet over hjulet? Dersom fordøra på en bil treffer over hjulet på enn annen bil på en parkeringsplass er vel denne bilen ganske langt inne på p-plassen?
Regnet litt på det, og slik jeg ser det så lønner det seg aldri for meg å bruke forsikringen på bilen min - så lenge skaden beløper seg til under 22.000 kroner... tap av bonus over tid må selvsagt alltid regnes med i et eventuelt regnestykke.
Ellers vil jeg anbefale å bli medlem i NAF - da de dekker 1 stk egenandel årlig á 4.000 kroner. Har du dobbel egenandel på 8.000 (for å få ned kasko prisen), slipper man i tilfelle unna med å betale 4.000.

Jeg betaler ca. 900 kroner årlig for NAF medlemsskapet mitt, og sånn sett så er man uheldig maks 1 gang hvert 4.år - lønner det seg bare på dette
Med tanke på at bilen var nylakert så er det en veldig simpel sak å gjer privat! Lakken er soppas fin og ny at det skal mye til for at du kan se forskjellen i lakken. Sålenge du har 100%rett fargekode selvfølgelig og rett "lys", "middels" og "mørk" farge nor det kommer til lysfargen i lakken.. Denne infoen er jo lett å skaffe siden den er nylakert.
Så viss du kjenner en person som holder litt på med slikt, eller har sprøytepistol og skikklig kompressor så skal ikke dette være noe stort problem. Bare få ett verkstad som holder på med lakk å blande lakken for deg, så skal det gå bra.
Jeg har jobbet 1 år som lærling på kasori og lakkverkstad, og småting blir fort dyrt.
Sist endret av Yoppl; 15. januar 2010 kl. 12:28.
Trådstarter
han ville ha 2500 kroner for det. jeg ba han om taksering fra lakkeringsverkstedet, men jeg velger å ikke utbetale noe før jeg får dette på plass fra lakkeringsverkstedet.

takker for god hjelp!
Synes det høres fair ut med tanke på hva det kunne blitt.. Men alikevel dyrere en en lakkstift!
kjedelig streiting
Skademelding er det alltid greit å fylle ut å sende inn. Dere vil da få alt dokumentert, og forsikringselskapa vil passe på at du får en ok takst. Når taksten er kommet på banen vil du så få velge om du vil betale alt uten å miste noe bonus, eller om du vil la forsikringselskapet ta seg av det, å miste 20-30% bonus. Dette vil vanligvis ikke lønne seg over tid hvis skaden er på under 15-20k. Du betaler forresten ikke egenandel på ansvarsforsikringa. Som han over skriver er du ganske "heldig" med at bilen er ny, da det vil være ganske lett å finne riktig lakk uten at det blir noe fargeforskjell. De 2500kr hadde jeg sagt ja til, da lakkering er dyrt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tanx Vis innlegg
han ville ha 2500 kroner for det. jeg ba han om taksering fra lakkeringsverkstedet, men jeg velger å ikke utbetale noe før jeg får dette på plass fra lakkeringsverkstedet.

takker for god hjelp!
Vis hele sitatet...
For 2500,- ville eg slått til utan dokumentasjon av noko slag, fordi slik dokumentasjon kan fort komme til å doble prisen...

Så betal dei 2500,- og gløm episoden, om du meiner du er skuld i det. Om ikkje krangler du viare.
Selv om du blander inn forsikringselskapet ditt betyr det ikke automatisk at du bruker det.

De vil gi deg oversikt over hva skaden koster å fikse. Så kan du se konsekvensene å bruke forsikringa de, og du vil da få valget om du vil bruke forsikringa eller betale skaden fra egen lomme.
Har du noen bilder av skaden? Jobber som billakkerer og vist det er bare en helt liten ripe kan det godt hende at den kan poleres bort. Vist bilen har en farge som kan være vanskelig å få til å stemme risikerer du at både skjerm og dør må lakkes opp igjen. Da kan det fort gå litt penger, men uansett om både dør og skjerm på bilen må lakkes vil jeg anbefale deg å ta dette privat. Du kommer neppe på stort mer enn 6, kanskje 7 tusen i verste fall.

Lykke til
Om skaden kan kjennes med tuppen av neglen din, så er det tvilsomt at den lar seg slipe bort. I beste fall kan du få den mindre synlig, men det er sjeldent dype riper lar seg fjerne kun med sliping.
Sist endret av gulunderstrek; 16. januar 2010 kl. 17:12.
Trådstarter
Har vært på taksering hos billakkerern, og alt stemmer. De må dunke ut en liten bulk, og hellakkere hele skjermen på nytt. Dette kommer på 2000 + mva, så jeg anser saken som løst. Og jeg slipper nok relativt greit unna med tanke på at jeg bare må ut med 2500,-.

takker for all hjelp!