Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1061
Hei!

Har litt trøbbel med min HP Compaq 6510b. (bærbar) Vista.
Har hatt det en liten stund, og lurer på om det kan være fordi den har fått seg en fysisk trøkk.

Nå er det slik at når jeg setter i strømmen så blir umiddelbart prosessorbruken 100%. Uten at det virker som at det er en enkelt prosess som tar mye ressurser.

Men når jeg tar ut strømmen, bruker dne umiddelbart kun 10% prosessor.

Samtidig vil ikke batteriet lade nå, så det betyr trøbbel.
Er det laderen som er feil? Batteriet? Vista?

For det som er rart er rart er at det ikke er slik som dette hele tiden.
Det var f.eks ikke slik i går...
Og når jeg putter den i dockingstasjonen på jobb opplever jeg heller ikke samme probelem.

Noen som vet hvorfor?
Det kan også sies at maskinen ikke finner ting som er koblet til USB om det ikke er koblet i fra oppstart. Gjorde en fullstendig re-innstalasjon for noen uker tilbake pga problem med prosessor. Først i dag jeg skjønte at det kanskje har sammenheng med strømmen.

Takknemlig for svar!
lukter en liten hardware feil. ivertfall når batteriet ikke vil lade :P. last ned et program som ser hvor mye prosessor hver enkelt prosess tar.. husker ikke hva d heter men google is ur friend
Hadde nøyaktik det samme problemet med skolepcen min, gikk rett i 100% når jeg kobla i strømmen. Men når jeg prøvde en annen stikkkontakt fungerte dette igjen. Skjønte aldri helt det problemet.
Sitat av GT500 Vis innlegg
lukter en liten hardware feil. ivertfall når batteriet ikke vil lade :P. last ned et program som ser hvor mye prosessor hver enkelt prosess tar.. husker ikke hva d heter men google is ur friend
Vis hele sitatet...
KP for å være helt idiot.

Problemet til trådstarter er strømstyringsfunksjonen i Vista. Vi kan angi at det skal være maks 10% rate på prosessoren (Strømsparing!) når batteriet er frakoblet.

Trådstarter: Sjekk strøminnstillingene, i avansert eller lignede, husker egentlig ikke helt, men du skal kunne stille inn maks % på prosessoren i batterimodus.
^^Høres jo veldig fornuftig ut. Sjekk bios i samme slengen.
Trådstarter
3 0
Takk for innspill! Forstår bare ikke hvorfor det bare skjer noen ganger, og bare hjemme (når jeg tenker meg om) og ikke f.eks på jobben. Men bruker forskjellig strømadapter på jobb og hjemme. Kan det ha noe å si?

Samtidig er det som sagt en del andre feil også. At USB ikke funker, PC henger i avslutningen (og jeg må gjøre tvungen avslutning regelmessig)
Hvis det er en hardware-feil - hvilken hardware er det i såfall?

Skal sjekke det med prosentstyring. Må bare starte opp PCn her, men det tar jo så sykt lang tid fordi strømmen er i og det er 2% batterikapasitet igjen = 100% prosessor.
En annen ting du kan prøve før du evt sender den inn eller bestiller ny hardware, er å flashe bios. Gjorde det på en HP maskin med samme problem her på jobben, og har ikke hørt noe etter det.

Linker til Bios flash

Business 32bit: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport...tem=ob-67819-1

Enterprise 32bit: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport...tem=ob-67819-1

Home Basic: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport...tem=ob-67819-1

Alle de linkene over er forøvrig til samme fila. Fant det ut etter nærmere undersøkelse
Du må jo hvertfall gå til task manager og se hvilken prosess som tar 100%
Sitat av eriko Vis innlegg
Takk for innspill! Forstår bare ikke hvorfor det bare skjer noen ganger, og bare hjemme (når jeg tenker meg om) og ikke f.eks på jobben. Men bruker forskjellig strømadapter på jobb og hjemme. Kan det ha noe å si?

Samtidig er det som sagt en del andre feil også. At USB ikke funker, PC henger i avslutningen (og jeg må gjøre tvungen avslutning regelmessig)
Hvis det er en hardware-feil - hvilken hardware er det i såfall?

Skal sjekke det med prosentstyring. Må bare starte opp PCn her, men det tar jo så sykt lang tid fordi strømmen er i og det er 2% batterikapasitet igjen = 100% prosessor.
Vis hele sitatet...
Du kan jo gå inn i bios og sjekke hvor mye strøm den får, både på jobb og hjemme. Vet ikke om denne funksjonen finnes i biosen din, men er jo verdt et forsøk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
3 0
Hei!

Fant ut at det var strømkabelen jeg brukte hjemme (og kun der) som forårsaket problemet. Hvorfor vet jeg ikke.
Når jeg tok med en annen kabel fra jobb er det ingen problemer. Jeg testet også den ødelagte kabelen flere steder for å forsikre meg om at det ikke var noe lokalt problem.

Tør ikke tenke på alle timene som har godt med til reinstallasjon etc...

Igjen, takk for innspillene dere ga.