Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 941
Jeg skal sette opp en cs server og en ventrilo server, og har bestemt meg for og bruke linux, Hvordan linux versjon er best egnet til dette ?
Debian.
ftp://ftp.uio.no/debian-cd/5.0.2a/i3...86-netinst.iso

Eller Ubuntu.
Sist endret av VLK; 8. september 2009 kl. 18:25.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Tør jeg spørre hvorfor du har funnet ut at du skal hoste dette på en linux server og ikke windows server?
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Tør jeg spørre hvorfor du har funnet ut at du skal hoste dette på en linux server og ikke windows server?
Vis hele sitatet...
Smak og behag...

Broren min bruker linux, noe galt i det kanskje??

Ubuntu
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Tør jeg spørre hvorfor du har funnet ut at du skal hoste dette på en linux server og ikke windows server?
Vis hele sitatet...
Er ikke noe grunn til det, har lyst til og prøve linux rett og slett.
jeg kjører selv ubuntu-server. Veldig enkelt å holde på med, til å være terminal basert. og finnes store mengder med dokumentasjon på internett som kan hjelpe deg og lære og forklare deg hvordan du fikser ting. Enda ikke støtt på et problem jeg ikke lett kan fikse med et raskt søk på google
En kompis sier debian kan være vanskelig for en fersk linux-bruker
Sitat av silkefis Vis innlegg
En kompis sier debian kan være vanskelig for en fersk linux-bruker
Vis hele sitatet...
Da er han ganske løk siden debian er en av de enkleste (og har vært det lenge) distribusjonene.

Be ham prøve gentoo stage 1 eller slackware og kom tilbake.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Debian med gui kan nok være vanskelig i forhold til ubuntu. Men på en server er gui meningsløst, og til liten nytte, ettersom du likevel med stor sannsynlighet må på kommandolinjen for å sette opp serverprogrammene. Av samme grunn bør du bruke debian fremfor ubuntu ettersom ubuntu er basert på debian, bare med vesentlig bedre gui.
Pakkesystemet i debian er også svært enkelt: apt-get install <pakke>, apt-get remove <pakke>.
Tja.
Jeg har selv ubuntu på serverne mine. Etter som det er en relativt populær distro finnes det svar på alle spørsmål lett tilgjengelig på nett i tillegg til haugevis med guider osv. Som server tror jeg ikke forskjellen på debian og ubuntu er så alt for stor...
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Da er han ganske løk siden debian er en av de enkleste (og har vært det lenge) distribusjonene.

Be ham prøve gentoo stage 1 eller slackware og kom tilbake.
Vis hele sitatet...
Enig!
....
FreeBSD er også litt hardcore.

Samme hvilken distro du bruker så lenge du ikke prøver deg på en av de overnevnte.
Om du ikke har lyst å prøve noe som er alt fra litt til veldig komplisert.

Lykke til
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Tja.
Jeg har selv ubuntu på serverne mine. Etter som det er en relativt populær distro finnes det svar på alle spørsmål lett tilgjengelig på nett i tillegg til haugevis med guider osv. Som server tror jeg ikke forskjellen på debian og ubuntu er så alt for stor...
Vis hele sitatet...
Enig med deg.
Installerte også Ubuntu på min filserver, og jeg kunne ikke noe om linux fra før.
Etter noen googlesøk og småhjelp fra IRC, så fikk jeg til alt jeg ville.
Meget snasent i mine øyne.

Det ga faktisk så mersmak å prøve linux at jeg vurderer nå sterkt LinuxMint eller Ubuntu på en av hverdags-PCene.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Enig med deg.
Installerte også Ubuntu på min filserver, og jeg kunne ikke noe om linux fra før.
Etter noen googlesøk og småhjelp fra IRC, så fikk jeg til alt jeg ville.
Meget snasent i mine øyne.

Det ga faktisk så mersmak å prøve linux at jeg vurderer nå sterkt LinuxMint eller Ubuntu på en av hverdags-PCene.
Vis hele sitatet...
Personlig bruker jeg ubuntu som desktop på to maskiner, fordi det er en mer egnet distro for desktop grunnet nye ting ofte blir fort tilgjengelig i pakke-reposistories.
Debian går det i på servere, da denne distroen er mer kritisk til hvilke pakker som tillates, både for økt stabilitet og økt sikkerhet.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Personlig bruker jeg ubuntu som desktop på to maskiner, fordi det er en mer egnet distro for desktop grunnet nye ting ofte blir fort tilgjengelig i pakke-reposistories.
Debian går det i på servere, da denne distroen er mer kritisk til hvilke pakker som tillates, både for økt stabilitet og økt sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Enig med denne, Jeg kjører selv ikke linux på desktop da jeg synes windows er et mye bedre produkt (ja, du leste rett.) De serverne jeg har som kjører linux, surrer med debian av den enkle grunn at det er mye lettere å bygge opp en minimalistic install. Sist jeg sjekket finnes det ikke noe netinst\business-card install av ubuntu. Litt lettere enn å drive å kjøre selectiv ubuntu.
Det trådstarter spør om burde løses ganske fint med både ubuntu og debian, men om du ikke ønsker GUI (x), så ville jeg valgt Debian.

edit:

Ventrilo Server how to (du kan jo se hvor overkommelig det ser ut til å være)
http://www.ventrilo.com/setup.php#Server_Installing (velg "server -> installing") og se etter "UNIX".

CS Server installasjon (kan være utdatert, jeg spiller ikke cs.)
http://www.lizardking.biz/2009/01/co...-server-setup/
Sist endret av Nenzo; 8. september 2009 kl. 21:49.
Jeg hadde gått for en minimal debian netinst til et slikt formål.